Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Juho Hänninen a Red Bull Škoda tým druzí na Mexické Rally

Michal Otruba
Diskuze (9)
Finský pilot i celý tým Škoda Motorsport podle tiskové zprávy podal heroický výkon. Opravdu?

Na úvodní soutěži šampionátu SWRC v okolí mexického města Leon obsadila posádka týmu Red Bull Škoda Juho Hänninen – Mikko Markkula (FIN) druhé místo. Po chybě v úvodu páteční etapy Hänninen s Markkulou po zbytek soutěže dotahovali náskok soupeřů, dosáhnout lepší než třetí místo se však přes mohutný atak bohužel nepodařilo. Závěrečnou technickou kontrolou po skončení soutěže však neprošel Nasser Al-Attiyah, byl ze soutěže vyloučen a Hänninen s Markkulou se tak posunuli na celkové druhé místo. Pro vývoj šampionátu je druhé místo výtečným základem a zároveň motivací týmu pro další soutěže.

V úvodním podniku šampionátu SWRC čekalo na jezdce 365 ostrých kilometrů rychlostních zkoušek rozdělených do čtyř dnů. Soutěž byla náročná pro závodníky i samotný vůz zejména díky velmi vysokým teplotám na trati přesahujícím 33 stupňů a vysoké nadmořské výšce – až 2.700 m nad mořem.

První den Mexické rally se nesl ve znamení úvodní městské rychlostní zkoušky měřící 1.05 km. Davy nadšených diváků v centru města Leon lemovaly úzkou a kluzkou trať, kde nebyl prostor na chybu. RZ byla o to náročnější, oč byla kratší – jezdci nestihli za tak krátký čas zahřát gumy na provozní teplotu. Na to doplatila i posádka týmu Red Bull Škoda Juho Hänninen se spolujezdcem Mikko Markkulou, kteří kontaktem s vysokým obrubníkem poškodili podvozek. Přesto byli po prvním dni v kategorii S-WRC se Škodou Fabia S2000 třetí se ztrátou jen 1.7 vteřiny na prvního Nassera Al-Attyiaha a 0.5 sekundy na druhého Martina Prokopa.

Naplno se Mexická rally rozjela pátečními devíti rychlostními zkouškami o celkové délce 143 km. Den začal hektickým shonem týmu mechaniků a posádky v servisní zóně neboť se ukázalo, že je třeba vyměnit kompletní řízení a čep zadní nápravy. To vše na vteřinu přesně zvládli mechanici týmu Red Bull Škoda za vymezený časový limit 15 minut! Heroický výkon ocenili přihlížející diváci mohutným potleskem. Hned v první páteční RZ však Juho Hänninen „udělal“ hodiny, vyletěl z trati a vlastními silami musel se spolujezdcem tlačit vůz zpátky na trať. Při tom ztratili dvě minuty a jak sám Juho uvedl, taková ztráta se maže jen těžko. V dalším servisu pak mechanici preventivně vyměnili i převodovku. Po pátečním dni figurovala posádka Red Bull týmu na čtvrté pozici se ztrátou více než dvě minuty na vedoucího Nassera All-Attyiaha na Fordu.

Změna nastavení v sobotním ranním servisu přinesla oživení do stíhací jízdy Juho Hänninena za vylepšením dosavadního umístění. Hned v první sobotní rychlostní zkoušce „nadělil“ Juho soupeřům 19 vteřin a postupně začal stahovat dvouminutovou ztrátu, kterou nabral kvůli vlastní chybě v pátek. Sobotních devět RZ o celkové délce 159 km přineslo mix rychlých pasáží, náročných skoků a hrbolaté tratě doplňované o velmi točivé úseky. Před posledním dnem byla posádka Red Bull Škoda týmu na třetí pozici, když vymazala minutu z manka předešlého dne. Juho Hänninen komentoval výkon s nadhledem:

„Soupeři dnes byli asi trochu pomalejší než my, pokusíme se ztrátu zítra ještě snížit. Na její vymazání už nám asi nebude přáno, nezbývá již mnoho kilometrů.“

Nedělní porce zbývajících 62km začala zřejmě nejtěžší RZ, která měřila 29 km a byla plná nebezpečných kamenů rozesetých doslova všude po trati. Juho předvedl fantastickou jízdu a získal vůči soupeřům před ním další cenné sekundy. V následující RZ však svou snahu přehnal a havaroval přes střechu. Přestože po pouhých 14 sekundách pokračoval i s lehce poškozeným vozem dál, ztratil tak definitivně šance na lepší umístění, na čemž nic nezměnila ani závěrečná RZ. Regule a technická pravidla mistrovství světa jsou však přísná a neúprosná, na což doplatil Nasser Al- Attiyah. Techničtí komisaři na závěrečné technické kontrole zjistili, že systém ventilace nádrže vozu All-Atiyaha není v pořádku a na základě regulí mistrovství světa jej ze soutěže vyloučili. Juho Hänninen se tak posunul na druhé místo konečného pořadí. Celkové pořadí v cíli: 1. Martin Prokop (CZE), 2. Juho Hänninen (FIN) + 1.13,7.

Juho Hänninen úvodní rally šampionátu S-WRC hodnotí:

„ Zcela jistě jsme mohli pomýšlet na lepší umístění nebýt mé chyby na úvod soutěže. Chtěl bych poděkovat mechanikům za skvělou práci, příště se pokusím přivézt vůz do cíle v lepším stavu a na ještě lepší pozici. Druhé místo a body do šampionátu se určitě počítají.“

Raimund Baumschlager, šéf týmu Red Bull Škoda vyzdvihuje týmové snažení:

„ Ti, kdo zde startovali, jsou špičkoví jezdci a tak jsme s ohledem na vývoj soutěže a zejména náš smolný začátek s druhým místem spokojeni, pro vývoj šampionátu se takový výsledek počítá. Chtěl bych vyzdvihnout práci mechaniků, to co zde předvedli v pátečním ranním servisu za výkon při výměně řízení a čepu zadní nápravy, před tím smekám. Těšíme se na další soutěž v Jordánsku, ani ta však s ohledem na náročnost trati nebude jednoduchá.“

Program Škoda Red Bull týmu pokračuje 14.-16. dubna Jordánskou rally, na níž se představí druhá týmová posádka Hermann Gassner jr. a Katharina Wüstenhagen. Red Bull Škoda tým se již v plném složení objeví poté na další soutěži SWRC na Sardínii 5.-8. května.

Michal Otruba
Diskuze (9)
9. 3. 2011 15:36
Re: Pro redakci
Tak to se omlouvám a beru zpět ;-)
9. 3. 2011 14:29
Re: Pro redakci
Tohle je tisková zpráva Škody Motorsport, tudíž se tam těžko bude někdo zmiňovat o vítězství Martina Prokopa. Shrnutí z Mexické Rally vlastní výroby i s komentářem průběhu SWRC a vítězstvím Prokopa najdete zde. ([odkaz] Stačí trochu hledat nebo nás sledovat pravidelně ;-)
9. 3. 2011 13:29
Re: Druzí ze dvou?
Bože a nebude to třeba taky tím, že žádný český jezdec v F1 nejezdí... ? >:D
9. 3. 2011 13:26
Re: Pro redakci
To bych se vůbec nedivil, kdyby tomu tak skutečně bylo...
Ale nezmínit se v nadpisu článku o vítězství českého jezdce považuju za diletantismus největšího kalibru, pisálkové...
9. 3. 2011 10:25
Re: Pro redakci
To je nadpis tiskové zprávy Škody Motorsport, kterou v mírné úpravě zveřejňujeme. Tudíž jej vymysleli v Mladé Bolestavi :-)