Škoda Octavia 1,8 TSI - mini RS

Škoda Octavia 1,8 TSI - mini RS

 
 

Kdo chtěl dravý benzinový motor v Octavii a nechtěl model RS, měl donedávna smůlu. Nyní však mohou sportovně založení řidiči zvolit nový přeplňovaný motor 1,8 TSI, který je prostě skvělý.

Jak začít test auta, ve kterém jezdí desetitisíce Čechů a Slováků, které získalo uznání odborníků i laiků nejen doma, ale i v zahraničí, a které jsme na Auto.cz testovali tolikrát, že o něm můžeme hovořit hodinu a stále budeme mít co říci? Škoda Octavia s pořadovým číslem dva (v novodobé historii) si za tři roky působení na evropských a nově i asijských trzích vydobyla silné postavení na hranici nižší střední a střední třídy a vysloužila si už nyní místo v síni slávy Škody Auto.

Octavia ovšem nedosáhla obrovského úspěchu na základě reklamní masáže, jejíž působení zanechalo klienta ve stavu následujícím lobotomii, Octavia si vydobyla místo v srdcích zákazníků svými dovednostmi, svou kvalitou. Ať si říká kdo chce co chce, ať jsem klidně označen za přisluhovače Škody Auto, s klidným svědomím říkám, že Octavia patří v rámci svého segmentu a dané cenové kategorie mezi elitu a snese ve většině oblastí srovnání s automobily nacházejícími se o třídu výše.

Naše předchozí testy ukázaly, že Škoda Octavia skutečně nemá mnoho očividných chyb, spíše než o zásadní prohřešky proti ergonomii, aerodynamice nebo komfortu jde o drobná klopýtnutí v oblasti odhlučnění motorů nebo naladění podvozku. Každopádně Octavia donedávna měla a možná stále částečně má jeden zásadní problém – omezenou nabídku pohonných jednotek. Klepete si prstem na čelo? Tak počítejte se mnou. Motorovou paletu Octavie v provedení liftback tvoří celkem osm jednotek.

obrázek [555 x 244]
 

Oficiální nabídka na produktové stránce modelu vypadá sice daleko lákavěji, ale inzerovaných 17 položek vzniklo kombinací motorů s různými převodovkami a filtry pevných částic či případně nabídkou různých výkonových variant. Ve finále můžete vybírat mezi šesti benzinovými a dvěma naftovými motory. Co se mi na tom zdá málo? Myslím, a podle reakcí řidičů nejsem sám, že Škoda donedávna malinko šidila ty, kteří chtěli auto praktické a prostorné, ale zároveň rychlé - sportovní.

Několikrát jsem vyslechl lamentování řidičů nad nízkým výkonem a točivým momentem vznětové 1,9 TDI a vnitřně souhlasil s tím, že verze s maximálním výkonem 96 kW by Octavii velmi slušela. Avšak ještě větší problém nastal, pokud se potenciální kupec mladoboleslavského liftbacku či kombi, navíc sportovně založený, rozhodl pořídit auto s benzinovým motorem. Základní čtyřválec 1,4 MPI nepřipadal v úvahu, 1,6 MPI jakbysmet, 1,6 FSI neměla stále dost výkonu.

No a jsme u toho. Našemu řidiči sportovci zbyla jediná možnost. Jelikož nechtěl investovat do sportovní varianty RS s přeplňovaným čtyřválcem 2,0 TFSI, mimochodem jedním z nejlepších přeplňovaných dvoulitrů současnosti, musel sáhnout po atmosféricky plněném čtyřválci 2,0 FSI s maximálním výkonem 110 kW. Nic proti němu, ale sportovní svezení se ani ve vysokých otáčkách v oblasti maximálního výkonu jaksi nedostavilo. Řidič sportovec měl v zásadě smůlu.

No ale pak Škoda udělala významný krok a zařadila do nabídky nový motor s označením 1,8 TSI z konstrukční kanceláře Audi. Motor 1,8 TSI se krčí na webu Škodovky mezi jednotkami 2,0 FSI a 2,0 TDI a přestože vměstnaný mezi dva objemově silnější kolegy nevypadá nijak zvlášť zajímavě, je tomu právě naopak. Tenhle bere svým projevem dech.

Zázrak jménem TSI

Když Audi uvolnilo první informace o novém motoru, slibovalo velkou porci síly v nízkých otáčkách, hladký a tichý chod, minimální vibrace a nízkou spotřebu. Jelikož automobilka použila prvotřídní ingredience jako šestiotvorové vstřikovače pracující s tlakem 150 barů, vodou chlazené turbodmychadlo K03 od firmy Borg Warner, vyvažovací hřídele a variabilním časování sacích ventilů, nebylo pochyb o tom, že to bude motor s velkým M. Jenže výsledek předčil všechna očekávání.

Začneme základními parametry. Jednotka 1,8 TSI má zdvihový objem 1798 cm3, maximální výkon 118 kW podávaný od 5000 do 6200 ot./min. a točivý moment 250 Nm mezi 1500 a 4200 ot./min. Na první pohled možná žádná sláva, ale zkuste se na hodnoty podívat ještě jednou a tentokrát se více zaměřte na otáčky. Vidíte něco zajímavého? Tak třeba točivý moment. Maximum točivého momentu 250 Nm máte k dispozici v podstatě od volnoběhu, což znamená citelný nárůst síly od skutečně nejnižších otáček.

obrázek [555 x 289]
 

S maximem točivého momentu samozřejmě můžete počítat v širokém rozpětí otáček, konkrétně 2700 otáček. To nejlepší má však teprve přijít. Křivka výkonu dosahuje svého vrcholu na hodnotě 118 kW a 5000 otáček, ale místo následného prudkého poklesu chvíli kopíruje osu X a teprve potom na 6200 otáčkách se začíná pomalu stáčet směrem dolů. Co to znamená v praxi? Motor možná přišel o klasickou špičku, ale dostal něco mnohem, mnohem působivějšího.

Jízda vypadá asi tak, že zařadíte rychlost, sešlápnete plynový pedál a skutečně si užíváte zátah motoru od nejnižších otáček. Je potřeba si chvíli zvykat na záludný spojkový pedál, ale dva, tři dny za volantem vše spraví. Přeplňovaný čtyřválec krásně táhne kolem 2500 otáček a síla narůstá postupně dál. Ručička otáčkoměru mine 3000 otáček a motor přidává na síle. Jste na 3500 otáčkách a začínáte cítit velkou sílu. Tomu však nepředchází žádné nakopnutí, škubnutí ani pískání turbodmychadla.

Srovnání 1,8T vs. 1,8 TSI
ParametryOctavia Tour 1.8TOctavia 1.8 TSI
Objem [cm3]17811798
Výkon [kW/ot./min]110/5700118/5000 - 6200
Max. točivý moment [Nm/ot.]210/1750-4600250 Nm při 1500 - 4200
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,58,1
Max. rychlost [km/h]219223
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná [l/100 km]10,8/6,3/8,010,1/5,9/7,4
Vnější charakteristiky motorugrafgraf

Přeplňovaný čtyřválec 1,8 TSI se v některých chvílích chová, jakoby ani neměl turbodmychadlo, jakoby pocházel ze staré atmosférické školy, ale přitom má sílu na úrovni základního šestiválce. Jdeme dál. Ručička otáčkoměru právě ukázala na číslovku 5000, což znamená dosažení maximálního výkonu. Motor fantasticky táhne, Octavia letí s větrem o závod a neposedná ručička se šplhá stále výš. Celých 1200 otáček si můžete vychutnávat maximální výkon, celých 1200 otáček si můžete hrát.

Co potom? Křivka výkonu začne pomalu klesat a rozjetá ručička pohodlně vystoupá na sedmitisícovku. Tak hladké dosažení vrcholu u turbomotoru nepamatuji. Prostě točíte a točíte a najednou zjistíte, že máte na otáčkoměru 7000, ale motor se tváří, že zvládne ještě víc. Ale to stále není všechno. Tenhle nový motor 1,8 TSI má i krásný hlas. Při startování o něm vůbec nevíte, v nízkých a středních otáčkách slyšíte tichounké ševelení a ve vysokých příjemný zvonivý zvuk.

Vibrace a neklid – zapomeňte, vysoká spotřeba – také nic. Pokud dáváte Octavii 1,8 TSI do těla, spolkne okolo 12 litrů paliva, při velmi sportovní jízdě může spotřeba dosáhnout až 15 litrů, ale stejně tak můžete jezdit za příjemných 8 litrů benzinu a nemusíte se přitom ani nijak extrémně omezovat. Jestliže občas přitáhnete autu opratě, bude spotřeba oscilovat mezi 9 a 10 litry paliva.

Někde tvrdá, jinde měkká

Octavii jsme dostali na test v nejvyšší výbavě Laurin & Klement (motor 1,8 TSI Škoda Auto nabízí nejníže s výbavou Ambiente za 584 900 Kč) zahrnující i 17palcová kola. Podvozek nicméně zůstal sériový, bez sportovních úprav. Odtud pramenil i jistý paradox, na který jsem narazil v průběhu prvních testovacích hodin. Zatímco v běžném provozu a zvláště na příčných nerovnostech se zdála Octavia na 17palcových kolech zbytečně tvrdá, v zatáčkách ve vysokých rychlostech jsem toužil po podvozku ještě tvrdším.

obrázek [555 x 280]
 

Octavia tlumí nerovnosti velmi dobře, o tom žádná, ale v zatáčkách v rychlostech okolo 100 km/h a vyšších se auto mírně rozhoupalo, vyžadovalo hodně pozornosti a neustálé korekce směru volantem. Zadní část jakoby v některých chvílích nechtěla spolupracovat s řízenou přídí a tlačila se z vozovky ven, zkrátka jsem získal dojem, že motor chvílemi předbíhá podvozek. V Octavii RS jsem nic podobného nepociťoval.

K tradičním kladům škodovek patří přesné řazení s jasně vymezenými drahami a stupni naskládanými blízko sebe, chválím přesné a poměrně komunikativní řízení, docela se mi zamlouvaly i brzdy, i když stále trvá upozornění na sklon k vadnutí při opakovaném brzdění z vysokých rychlostí. K interiéru snad není potřeba nic dodávat, špičkové zpracování a bohatá výbava verze Laurin & Klement dodávala autu na honosnosti. Více informací o zpracování interiéru naleznete v našich straších testech současné generace Octavie, jež se na Auto.cz počítají na desítky.

Ještě lepší auto za stejnou cenu

A závěrečné hodnocení? Octavia byla, je a ještě chvíli bude auto, kterého se mají konkurenti bát. S novým přeplňovaným čtyřválcem navíc dostala i novou, sportovní příchuť, jež byla doposud doménou speciálního modelu RS.

První cena vozu424.900,-Kč (1,4, 59 kW, Classic)
První cena vozu s testovanou motorizací584.900,-Kč (1,8 TSI, 118 kW, Ambiente)
Základní cena testovaného vozu759.900,-Kč (1,8 TSI, 118 kW, Laurin & Klement)
Cena testovaného vozu vč. příplatků848.600,-Kč (1,8 TSI, 118 kW, Laurin & Klement)

Plusy

  • kvalitně zpracovaný interiér
  • velký zavazadlový prostor
  • velké množství odkládacích prostor
  • přesné řazení
  • silný a kultivovaný přeplňovaný benzinový motor
  • výborné jízdní vlastnosti

Minusy

  • brzdy se sklonem k vadnutí při opakovaném brzdění z vysokých rychlostí
  • vyšší pořizovací cena
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Octavia 1,8 TSI

Cena v základní výbavě: 759 900 Kč Cena v testované výbavě: 848 600 Kč

Základní výbava:17palcová kola Sputnik s pneumatikami 225/45 R17, tónovaná skla vnějších zpětných zrcátek, chromované vnitřní kliky dveří s osvětlením, chromový paket, interiér Royalty, kožený volant, malý kožený paket, prahové lišty vpředu a vzadu, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy, asistent rozjezdu do kopce, audiozdířka v Jumbo boxu, bederní opěrka vpředu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, deaktivace airbagu spolujezdce, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládané sedadlo řidiče s pamětí, elektromechanický posilovač řízení, ESP včetně ABS, EBV, MSR, ASR, EDS, HBA a DSR, imobilizér, light assistant, Maxi-Dot, přední mlhové světlomety, rádio Audience s měničem na 6CD a MP3 přehrávačem, schránka na brýle, tempomat, automatická dvouzónová klimatizace Climatronic, síť pro upevnění zavazadel v zavazadlovém prostoru, vyhřívání předních sedadel, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, osvětlení nástupního prostoru.

Výbava testovaného vozu:Alarm s hlídáním vnitřního prostoru (+ 5.000 Kč), elektricky vyhřívaná vnější zpětná zrcátka s automatickým stmíváním (+ 3.500 Kč), navigační systém NEXUS (+ 34.000 Kč), nezávislé přídavné topení a výsuvné ostřikovače světlometů (+ 23.000 Kč), příprava na GSM telefon s bluetooth (+ 6.200 Kč), parkovací senzor vpředu i vzadu (+ 17.000 Kč).

Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky

Italský daňový úřad se dohodl s americkým internetovým…

K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon

Z floridského Mysu Canaveral po několika odkladech…

Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán

Osvobozující rozsudek v případu skladování údajně…

Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR

Rusko by mělo Spojeným státům více pomáhat ve snaze…

 
Technické údaje
Motor Škoda Octavia 1,8 TSI
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1798
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 4200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 223
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.1 / 5.9 / 7.4
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l):47
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 560 / 1350
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4572
b) šířka (mm): 1769
c) výška (mm): 1468
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1539
f) rozchod vzadu (mm): 1528
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 820 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Škoda Octavia 1,8 TSI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,76
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Dacia Duster II dorazila na Slovensko. Skvělé ceny si zachovala Dacia Duster II dorazila na Slovensko. Skvělé ceny si zachovala

Český ceník Dacie Duster zatím není k dispozici, a podle…

Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík

Konfigurátor Lamborghini Urus ukazuje poměrně zajímavé…

 






 
Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4  – Cena za půl sekundy

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4 – Cena za půl sekundy

Včera

Postavili jsem proti sobě dva exempláře Kodiaqu s 2.0 TDI se 110 a 140 kW. Má slabší verze vůbec nějakou šanci?




Blesk.cz

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není. Horáček na to dohlédl

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není.…

Představa komunisty Zdeňka Ondráčka v čele kontrolní komise pro Generální inspekci bezpečnostních sborů opět…

Globus dostal pokutu 183 milionů. Úřad: „Zaklekl“ na dodavatele potravin

Globus dostal pokutu 183 milionů. Úřad: „Zaklekl“ na…

Řetězec Globus dostal od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) pokutu 183 milionů korun, a to za porušení…

 

iSport.cz

Bojovník! Kouč Sevilly 16 dní po operaci rakoviny překvapil na lavičce

Bojovník! Kouč Sevilly 16 dní po operaci rakoviny…

Trenér fotbalistů Sevilly Eduardo Berizzo, bojující s rakovinou prostaty, se pouhých 16 dnů po operaci vrátil ke…

SESTŘIH: Raffael s Hazardem řádili, Mönchengladbach porazil Hamburk

SESTŘIH: Raffael s Hazardem řádili, Mönchengladbach…

Na spolupráci se slavnějším bratrem Edenem v Chelsea nedošlo, Thorgan Hazard si ale získává jméno v německém…

 

Reflex.cz

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Dokumentární cyklus Modrá krev patřil každý jarní týden mezi nejpopulárnější programy na ČT2 se sledovaností…

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko pořádné železnice a silnice jsou hrozné

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko…

V roce 2011 se objevily zprávy, že kolem roku 2016 budeme jezdit vlakem z Prahy do Plzně díky novým železničním…