reklama


Škoda Octavia 1,9 TDI 96 kW - Kulturista (06/2003)

Škoda Octavia 1,9 TDI 96 kW - Kulturista (06/2003)

 
 

Ten kdo již delší dobu očekával nějakou zásadnější inovaci v oblasti vznětových motorů pod kapotou Octavie, do které se stále montují již pomalu zastarávající verze TDI motorů s výkony 66 a 81 kW (pomineme-li verzi 1,9 TDI-PD 74 kW, která je však určena jen pro verzi 4x4) musel být před časem potěšen oznámením automobilky, že se zavádí montáž TDI motoru s výkonem 96 kW. Ten...

Ten kdo již delší dobu očekával nějakou zásadnější inovaci v oblasti vznětových motorů pod kapotou Octavie, do které se stále montují již pomalu zastarávající verze TDI motorů s výkony 66 a 81 kW (pomineme-li verzi 1,9 TDI-PD 74 kW, která je však určena jen pro verzi 4x4) musel být před časem potěšen oznámením automobilky, že se zavádí montáž TDI motoru s výkonem 96 kW. Ten je osazen moderním systémem přímého vstřikování paliva čerpadlo tryska neboli TDI-PD. Tento systém se od předchozího liší především vyššími vstřikovacími tlaky, což umožní jemnější rozprášení kapiček paliva ve spalovacím prostoru a tím pádem zvýšení účinnosti spalovacího procesu. To má za následek možnost dalšího nárůstu výkonu motoru a především kroutícího momentu prakticky bez zvýšení spotřeby. Kroutící moment oproti doposud nejvýkonnější verzi 81 kW, s 235 Nm, narostl s TDI motorem 96 kW na výborných 310 Nm. A protože je tento motor navíc doplněn šestistupňovou manuální převodovkou, spousta příznivců Octavií a TDI motorů propukla v jásot. Mimochodem - stejný motor i převodovka jsou osazeny v nedávno představené Fabii RS.

Co tedy přináší nejsilnější dieselová motorizace nového?

Po nastartování je se zdá být vše jako u slabších verzí TDI, ale při pozornějším poslechu je zřejmé, že TDI-PD je přeci jen o chloupek hlučnější či spíše zvukově tvrdší. Naštěstí je uložení TDI motoru v Octavii velmi povedené (na rozdíl od Passatu či Suberbu, kde nepříjemně duní), takže hluk doléhá k uším posádky v přiměřené míře a dle mých zkušeností je na úrovni nejlepší konkurence ve své třídě. Samozřejmě, že motor je slyšet především v nižších rychlostech a především při popojíždění po městě. Naopak ve vyšších rychlostech prakticky zcela zaniká, když je přehlušen aerodynamickým svistem a hlukem pneumatik.

Motoru také zůstala skvělá pružnost. V koloně je možné se posouvat na úrovni pouhého tisíce otáček bez jakýchkoli protestů motoru a naopak při potřebě zrychlení je "devadesátšestka" ochotna jít až na hranici pěti tisíc otáček, přičemž do čtyř a půl skvěle táhne. Pokud jde o náběh turba a tím i nárůstu tahu motoru, tak ten se dostavuje přesně v 1800 otáčkách, kdy dojde přímo k "explozi"srovnatelné s šokem, který zažijeme u Imprezy WRX o dva tisíce otáček výše... Krátce za sebou "naskládané" stupně šestistupňové převodovky je pak nutno měnit ve velmi rychle. Na jedničku, dvojku i trojku je možné protáčet kola... Spojka je vzhledem k velkému točivému momentu tužší, řazení je přesné a chod řadicí páky je lehký. Jen pro zajímavost - ve 150 km/h točí motor na pětku 3200 otáček za minutu, přeřazením na šestku klesnou otáčky na 2600.

Spotřeba bývala u TDI motorů vždy na špičkové úrovni, ke které se konkurence vždy chtěla přiblížit. Dle našich zkušeností nedošlo zvýšením výkonu a točivého momentu k jejímu nepříznivému nárůstu. Při zkušební jízdě po městě s neustálým zastavovaním na křižovatkách, se po hodině jízdy spotřeba ustálila na výborné hodnotě 6,6 l/100 km, přičemž spotřeba Common-rail motorů obdobného výkonu bývá o litr až litr a půl výše. Spotřeba při rychlejší jízdě mimo město potom dále klesla na 5,4 l/100 km.

Jízdní vlastnosti Octavie byly vždy mezi konkurencí téměř na špici a přední náprava se zdá být i na těžký TDI motor dobře připravena. Proto i při dravější jízdězatáčkami se tíha motoru zvýšenou nedotáčivostí téměř neprojevuje. Brzdy jsou na všech kolech kotoučové a mají velmi dobrý účinek.

A cena? Za testovanou verzi s výbavou Ambiente je nutno zaplatit 588 tisíc korun, přičemž slabší veze TDI s výkonem 81 kW stojí 554 tisíc a nejslabší nabízené TDI s 66 kW nabízí škodovka za 494 tisíc korun. Pokud vám jde o maximálně úspornou kombinaci ve smyslu pořizovací ceny i spotřeby - není co řešit a doporučuji TDI 66 kW, pokud však chcete pořádnou porci výkonu sáhněte rovnou po TDI 96 kW. Cenový rozdíl oproti prostřední výkonové verzi totiž prakticky smazává šestistupňová převodovka, která se dodává jen pro nejsilnější motor.

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 588 000 Kč Cena v testované výbavě: 669 950 Kč

Základní výbava:plně pozinkovaná karoserie, lakovaná vnější zpětná zrcátka a vnější kliky vozu, airbag řidiče a spolujezdce s přitahovači předních bezpečnostních pásů, příprava pro 2 dětské sedačky s bezp. uchycením ISOFIX, 4 opěrky hlavy výškově a sklopně nastavitelné, tříbodové výškově nastavitelné přední bezpeč. pásy, tříbodové bezpeč. pásy vzadu, dvoubodový bederní bezpečnostní pás vzadu uprostřed, imobilizér, posilovač řízení, mlhové světlomety, příprava pro rádio (anténa + 4 reproduktory vpředu - 4 x 20W), sklopná neodnímatelná střešní anténa, zvuková signalizace nevypnutých světel, střední konzola s pevným držákem nápojů, čtyřram. volant průměru 370 mm nastavitelný ve dvou osách, upínací oka v zavazadlovém prostoru, zadní sedadla dělená (1/3 ku 2/3), dělená střešní lišta pro montáž příčného nosiče, zpožďovač zhasínání vnitřního osvětlení, vícefunkční ukazatel (aktuální čas, vnější teplota, dojezd, okamžitá spotřeba, průměrná spotřeba, ujetá vzdálenost, doba jízdy, průměrná rychlost, ukazatel servisních intervalů), dvoutónová houkačka, elektromag. ovládání neztratilného víčka palivové nádrže, klíček zapalování s osvětlením, dvě čtecí světla pro řidiče a spolujezdce vpředu, síť pro upevnění zavazadel v zav. prostoru, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, vnitřní cirkulace vzduchu, pylový filtr, cyklovač předních stěračů s volbou frekvence, uzamykatelné víčko palivové nádrže, elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka, tónovaná skla, integrovaný výklopný držák nápojů ve středové konzole, centrální zamykání, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, bederní opěry, el. ovládání oken vpředu

Výbava testovaného vozu:dálkové ovládání centrálního zamykání (+4000,-), klimatizace s mechanickou regulací (+37500,-), elektrické ovládání bočních oken vpředu a vzadu (+5100,-), kola z lehkých slitin ELEGANT 15" s pneumatikami 205/60 R15 včetně rezervního kola z lehkých slitin (+12900,-), rádio Symphony s kazetovým přehrávačem (+10500,-), zadní stěrač s ostřikovačem (+2750,-), loketní opěra vpředu (+4000,-), červená Corrida (+5200,-)

Část pošťáků hrozí stávkou, chtějí vyšší platy Část pošťáků hrozí stávkou, chtějí vyšší platy

Menší odborové organizace na České poště by příští týden…

Česko nechce větší šetření s energií, návrh Bruselu  se mu nelíbí Česko nechce větší šetření s energií, návrh Bruselu se mu nelíbí

Česká republika patří mezi několik států Evropské unie,…

Výrobci obřích rypadel Unex spadly loni tržby i zisk Výrobci obřích rypadel Unex spadly loni tržby i zisk

Strojírensko-metalurgické společnosti Unex z Uničova na…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1896
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 310 / 1900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 207
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.7
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 7 / 4.3 / 5.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 528 / 1328
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1425 / 455
Rozměr pneu:205/60 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4507
b) šířka (mm): 1731
c) výška (mm): 1431
d) rozvor (mm): 2512
e) rozchod vpředu (mm): 1516
f) rozchod vzadu (mm): 1492
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,62
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Volkswagen v novém kabátu Volkswagen v novém kabátu

Z důvodu zvětšení výstavní plochy pro neustále se…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz

Automobilka Tatra se podle týdeníku Ekonom vrací k…

Facelift Mazdy 3 pod drobnohledem: Přehled cen, motorizací a výbav Facelift Mazdy 3 pod drobnohledem: Přehled cen, motorizací a výbav

Nejnovější Mazda 3 se dočkala drobných kosmetických…

 




Škoda Octavia RS s překvapivou výdrží: RS po 460.000 km jako nové Škoda Octavia RS s překvapivou výdrží: RS po 460.000 km jako nové

Octavie RS si kupovali podnikatelé z rozmaru. Za tři roky…

Jak šel čas se Škodou Octavia: Průkopnici k dvacetinám Jak šel čas se Škodou Octavia: Průkopnici k dvacetinám

Právě před dvaceti lety se začala postupně odhalovat…

 



 
Dacia trhá rekordy a přesto by mohla prodávat více. Jakých novinek se dočkáme v roce 2017?

Dacia trhá rekordy a přesto by mohla prodávat více. Jakých novinek se dočkáme v roce 2017?

Dnes 15:50

Prodeje Dacie čile rostou, české zastoupení přesto neprodává tolik aut, kolik by si přálo. Nedostává totiž dostatečný počet vozů.




Blesk.cz

45 let od smrti Jiřího Grossmanna: Nemoc tajil, jeho kostra děsila Urbánkovou

45 let od smrti Jiřího Grossmanna: Nemoc tajil, jeho…

Od jeho smrti dnes uplynulo pětačtyřicet let, přesto jeho texty i humor patří dodnes k nejvyhledávanějším. Jiří…

Bloomberg: bude pouze jeden iPhone 8 s OLED displejem. Samsung nestíhá vyrábět

Bloomberg: bude pouze jeden iPhone 8 s OLED…

O tom, že Apple představí iPhone 8 s OLED displejem se mluví již dost dlouho, naposledy tato informace zavířila…

 

iSport.cz

Agüero dostal stop na čtyři zápasy. Přijde o šlágr s Arsenalem

Agüero dostal stop na čtyři zápasy. Přijde o šlágr s…

Fotbalisté Manchesteru City budou v příštích čtyřech zápasech anglické ligy postrádat svého nejlepšího střelce…

Kýhos: Řve tady celá hala, jako když je to HC Polanský a ne HC Oceláři

Kýhos: Řve tady celá hala, jako když je to HC…

Velmi nelibě nesou fanoušci Ocelářů absenci dlouholetého lídra Jiřího Polanského. Brzy pětatřicetiletý útočník…

 

Reflex.cz

Jak se změnila Země za posledních 30 let? Sledujte unikátní časosběrné video od Googlu

Jak se změnila Země za posledních 30 let? Sledujte…

V rámci oslav svých 10 narozenin se internetový vyhledávač Google rozhodl podělit o velmi unikátní video. Ve…

Muž vyvolal staré svatební snímky z koupeného foťáku. Svatebčané je viděli po 50 letech

Muž vyvolal staré svatební snímky z koupeného…

Rumunský fotograf Alex Galmeanu, který si koupil na internetu starý foťák, nemohl uvěřit svým očím. Když…

 
 
reklama