TEST Škoda Octavia 1,9 TDI 96 kW - Kulturista (06/2003)
Ten kdo již delší dobu očekával nějakou zásadnější inovaci v oblasti vznětových motorů pod kapotou Octavie, do které se stále montují již pomalu zastarávající verze TDI motorů s výkony 66 a 81 kW (pomineme-li verzi 1,9 TDI-PD 74 kW, která je však určena jen pro verzi 4x4) musel být před časem potěšen oznámením automobilky, že se zavádí montáž TDI motoru s výkonem 96 kW. Ten je osazen moderním systémem přímého vstřikování paliva čerpadlo tryska neboli TDI-PD. Tento systém se od předchozího liší především vyššími vstřikovacími tlaky, což umožní jemnější rozprášení kapiček paliva ve spalovacím prostoru a tím pádem zvýšení účinnosti spalovacího procesu. To má za následek možnost dalšího nárůstu výkonu motoru a především kroutícího momentu prakticky bez zvýšení spotřeby. Kroutící moment oproti doposud nejvýkonnější verzi 81 kW, s 235 Nm, narostl s TDI motorem 96 kW na výborných 310 Nm. A protože je tento motor navíc doplněn šestistupňovou manuální převodovkou, spousta příznivců Octavií a TDI motorů propukla v jásot. Mimochodem - stejný motor i převodovka jsou osazeny v nedávno představené Fabii RS.
Co tedy přináší nejsilnější dieselová motorizace nového?
Po nastartování je se zdá být vše jako u slabších verzí TDI, ale při pozornějším poslechu je zřejmé, že TDI-PD je přeci jen o chloupek hlučnější či spíše zvukově tvrdší. Naštěstí je uložení TDI motoru v Octavii velmi povedené (na rozdíl od Passatu či Suberbu, kde nepříjemně duní), takže hluk doléhá k uším posádky v přiměřené míře a dle mých zkušeností je na úrovni nejlepší konkurence ve své třídě. Samozřejmě, že motor je slyšet především v nižších rychlostech a především při popojíždění po městě. Naopak ve vyšších rychlostech prakticky zcela zaniká, když je přehlušen aerodynamickým svistem a hlukem pneumatik.
Motoru také zůstala skvělá pružnost. V koloně je možné se posouvat na úrovni pouhého tisíce otáček bez jakýchkoli protestů motoru a naopak při potřebě zrychlení je "devadesátšestka" ochotna jít až na hranici pěti tisíc otáček, přičemž do čtyř a půl skvěle táhne. Pokud jde o náběh turba a tím i nárůstu tahu motoru, tak ten se dostavuje přesně v 1800 otáčkách, kdy dojde přímo k "explozi"srovnatelné s šokem, který zažijeme u Imprezy WRX o dva tisíce otáček výše... Krátce za sebou "naskládané" stupně šestistupňové převodovky je pak nutno měnit ve velmi rychle. Na jedničku, dvojku i trojku je možné protáčet kola... Spojka je vzhledem k velkému točivému momentu tužší, řazení je přesné a chod řadicí páky je lehký. Jen pro zajímavost - ve 150 km/h točí motor na pětku 3200 otáček za minutu, přeřazením na šestku klesnou otáčky na 2600.
Spotřeba bývala u TDI motorů vždy na špičkové úrovni, ke které se konkurence vždy chtěla přiblížit. Dle našich zkušeností nedošlo zvýšením výkonu a točivého momentu k jejímu nepříznivému nárůstu. Při zkušební jízdě po městě s neustálým zastavovaním na křižovatkách, se po hodině jízdy spotřeba ustálila na výborné hodnotě 6,6 l/100 km, přičemž spotřeba Common-rail motorů obdobného výkonu bývá o litr až litr a půl výše. Spotřeba při rychlejší jízdě mimo město potom dále klesla na 5,4 l/100 km.
Jízdní vlastnosti Octavie byly vždy mezi konkurencí téměř na špici a přední náprava se zdá být i na těžký TDI motor dobře připravena. Proto i při dravější jízdězatáčkami se tíha motoru zvýšenou nedotáčivostí téměř neprojevuje. Brzdy jsou na všech kolech kotoučové a mají velmi dobrý účinek.
A cena? Za testovanou verzi s výbavou Ambiente je nutno zaplatit 588 tisíc korun, přičemž slabší veze TDI s výkonem 81 kW stojí 554 tisíc a nejslabší nabízené TDI s 66 kW nabízí škodovka za 494 tisíc korun. Pokud vám jde o maximálně úspornou kombinaci ve smyslu pořizovací ceny i spotřeby - není co řešit a doporučuji TDI 66 kW, pokud však chcete pořádnou porci výkonu sáhněte rovnou po TDI 96 kW. Cenový rozdíl oproti prostřední výkonové verzi totiž prakticky smazává šestistupňová převodovka, která se dodává jen pro nejsilnější motor.