Škoda Octavia Combi 1,4 TSI (90 kW): První jízdní dojmy

Škoda Octavia Combi 1,4 TSI (90 kW): První jízdní dojmy

 
 

Octavia dostala novou tvář, více laku na karoserii, nová kola a interiéry, ale hlavně nový motor 1,4 TSI (90 kW). První dvě stovky kilometrů jsme s ním absolvovali mezi Prahou a Plzní.

Čeští novináři byli jako obvykle první skupinou, kterou Škoda pozvala na mezinárodní prezentaci nové Octavie. Místem setkání bylo pražské ruzyňské letiště, ale tentokrát jsme nikam neletěli. Automobilka vybrala jako místo prezentace okolí Prahy, a tak se sem novináři z celého světa po dvou letech vrací. V roce 2006 se v Praze poprvé motoristickým médiím představil Roomster.

Design
Od chvíle, kdy se představil Roomster, mají všechny nové Škodovky styl, který je originální, ale k jehož pochopení je občas nezbytný trochu delší čas. V případě - nebojíme se říci revolučního - Roomsteru se to, zdá se, povedlo. Jak to bude s Octavií?

Octavia druhé novodobé generace se vyrábí od roku 2004 a když nepočítáme jmenovkyni s přívlastkem Tour, jde o služebně nejstarší modelovou řadu. I sami designéři připouštějí, že měnit něco na designu původního řešení bylo dost těžké, protože vyvážený a dnes již trochu konzervativně působící design patří k největším úspěchům automobilky v posledních dvaceti letech.

Přesto, místo jednoduchého nahrazení nelakovaných vnějších dílů karoserie lakovanými a decentní úpravy struktury světlometů s původním tvarem, dostala Octavia výrazně odlišnou vizáž s nově navrženou přídí.

Velká přední světla se tak definitivně stala součástí stylingu současného stylistického jazyka Škody. Na vlastní oči působí Octavia usedlejším dojmem než dosud. Jakoby se měla ucházet o starší a majetnější zákazníky. S tímto dojmem souvisí jak vyšší a daleko do stran protažená světla, tak i nová větší zpětná zrcátka, převzatá ze Superbu. V nich jsou opět integrovány směrovky, nově však vybavené sadou světelných diod. Taky ostatní světelná technika doznala vylepšení. Standardem jsou už od základní výbavy projektorové halogenové světlomety - dosud dodávané bez příplatku jen pro verze Scout a RS. Xenonové světlomety mají už také dynamicky se natáčející jednotky. Mlhová světla jsou nová jak tvarem tak funkcí. Vedle příplatkové funkce statického odbočovacího světla jsou v každé ze sdružených mlhových svítilen další přídavné žárovky pro denní svícení s malým příkonem.

Zatím se o tom moc nemluvilo, ale součástí modernizačních opatření je kompletní lakování všech vnějších částí nárazníků, i když dosud byly na exponovaných místech Octavií, navzdory všem trendům, celkem praktické tmavé plastové lišty. Boční ochranné lišty na dveřích zůstávají černé pouze u výbavy Classic, ostatní stupně je mají také lakované.

Nepřehlédněte
Škoda Octavia 2009: Podrobné informace, velká fotogalerie, plakáty a video

Vzadu se nárazník dočkal také většího pokrytí barvou karoserie, standardně jsou ve spodní části nízké a široké odrazky tzv. kočičí oči. Absence tmavých částí nárazníků způsobuje, že Octavia po faceliftu působí o poznání mohutnějším, až zavalitým dojmem. Nejvíce je změna cítit z Combi, jehož záď opticky ztěžkla.

Malé TSI pro každého
Malý moderní, výkonný a přitom úsporný motor dosud v nabídce Octavie scházel, teď je to ale jinak. Je to už nějáký čas, co známý objem 1390 cm3 opatřili motoráři ve Wolfsburgu výfukovým turbodmychadlem a jako nejdostupnější TSI z celé škály přeplňovaných motorů, jej poslali do většiny modelů značek skupiny VW v nižší střední třídě.

Octavia tím získala nový nejúspornější zážehový motor aktuální nabídky. V kombinovaném cyklu by mělo TSI brát 6,6 l/100 km a když se rozhodnete pro další novinku, sedmistupňovou převodovku DSG, pak dokonce jen 6,3 l/100 km. My jsme s nezajetým motorem a verzí Combi zkoušeli konstantní cestovní rychlost 100 km/h a na 20kilometrovém úseku jsme získali údaj 6,7 l/100 km, při stejném testu a rychlostním průměru 130 km/h chtěl motor 7,5 l/100 km. To sice nejsou mimořádné hodnoty, ale jejich vypovídací schopnost snížila přítomnost příplatkových sedmnáctipalcových kol s pneumatikami 225/45 R17 a syrový motor.

Jeho milou předností je tichý chod v nejpoužívanějším pásmu kolem 3000 min-1, nad 4000 min-1 se motor ozývá výrazněji, ale rozhodně to není nepříjemný zvuk, jak barvou, tak intenzitou. Dodávka točivého momentu je plynulá od nízkých otáček, mezi 3000 a 6500 min-1 se toho děje nejvíce, ale na silnější 1,8 TSI pochopitelně ztrácí. Ani ne tak v plynulosti zátahu, jako v jeho mohutnosti. Slabší TSI rádo a vytrvale akceleruje, využitelné pásmo je velmi široké, ale razanci jednotky 1,8 TSI brzdí na 200 Nm přeci jen velká zátěž (1265 kg), kterou prázdná Octavia představuje.

Pro běžné ježdění jde o důstojného nástupce nejen atmosférického motoru 1,6 FSI (vyřazen z nabídky), ale i klasické slabší verze 1,6 MPI (zůstává). Při plynulé jízdě lze dosahovat rozumné spotřeby, ale Octavia s ním zvládá i stovku pod 10 sekund. Výkonové maximum 90 kW není v jeho případě tak podstatné, jako momentová rezerva ve středních otáčkách, kterou perfektně zužitkujete díky šestistupňové ručně řazené převodovce.

Škoda Octavia 2009: Přehled benzinových motorizací
Motor1,4 MPI1,6 MPI (A)1,4 TSI (DSG)1,8 TSI (DSG)
Zdvihový objem [cm3]1390159513901798
Válce/ventily4/44/24/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]59/500075/560090/5000118/5000-6200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]132/3800148/3800200/1500-4000250/1500-4200
Max. rychlost [km/h]173190 (184)203 (202)223 (223)
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,212,3 (14,1)9,7 (9,7)7,8 (7,8)
Komb. spotřeba [l/100 km]7,07,4 (7,9)6,6 (6,3)7,0 (6,6)

Příchod 1,6 TDI CR potvrzen
Smutnou zprávou pro milovníky moderních vznětových motorů je skutečnost, že pro nové motory se vstřikováním common-rail musí i nadále u Škody volit nejvyšší specifikaci RS. Dva slabší motory TDI jsou i nadále dodávány se vstřikováním systému čerpadlo-tryska.

Automobilka při prezentaci alespoň oficiálně potvrdila, že náhradou za letité motory 1,9 TDI bude nový čtyřválec 1,6 TDI (77 kW) se vstřikováním common-rail, který bude mít podobné výkonové parametry, ale tišší provoz a nižší hmotnost.

Škoda Octavia 2009: Přehled naftových motorizací
Motor1,9 TDI PD (DSG)2,0 TDI PD (DSG)
Zdvihový objem [cm3]18961968
Válce/ventily4/24/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]77/4000103/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]250/1900320/1750-2500
Max. rychlost [km/h]192 (189)208 (207)
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,8 (12,2)9,6 (9,6)
Komb. spotřeba [l/100 km]4,9 (5,9)5,5 (6,0)

Anketa

Ohodnoťte design modernizované Octavie jako ve škole.
Spolupracujeme s TipCars.com
Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek

Spletitá kauza bývalé papírny Neograph se může ještě více…

Tillerson: Trump podporuje alianční princip Tillerson: Trump podporuje alianční princip "jeden za všechny"

Americký prezident Donald Trump podporuje pátý článek…

Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví

Přes senátní výbor pro zdravotnictví a sociální politiku…

Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Vládní krize, která oslabila jmenováním nového ministra…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia Combi 1,4 TSI (90 kW): První…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 




Prodloužili jsme převody u Octavie 1.6 MPI: Snížila se spotřeba? A co dynamika? Prodloužili jsme převody u Octavie 1.6 MPI: Snížila se spotřeba? A co dynamika?

Jednou z cest ke snížení spotřeby paliva může být…

Těžká nehoda Škody Octavia na D2. Vůz zastavil jen kousek od stojanu benzinky! Těžká nehoda Škody Octavia na D2. Vůz zastavil jen kousek od stojanu benzinky!

K těžké nehodě došlo včera ráno na dálnici D2 směrem na…

 



 
Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Dnes 18:53

V blízké budoucnosti nabídnou automobilové převodovky ještě více převodů. S jejich rostoucím počtem už dvě spojky stačit nebudou. Víte proč?




Blesk.cz

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná žláza. Jak to zjistila Marie?

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná…

Příznaky špatně fungující štítné žlázy mohou být nenápadné, podle celosvětového průzkumu téměř polovina lidí o…

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako první český vicepremiér

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako…

Český vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL) se začátkem června zúčastní sudetoněmeckého sjezdu v Augšpurku.…

 

iSport.cz

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do All Star týmu

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do…

Obránce Jakub Jeřábek z Podolsku a útočník Jan Kovář z Magnitogorsku byli zařazeni do All Star týmu uplynulé…

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší vztahy i tvrdší tréninky

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší…

Od chvíle, kdy vyšlo najevo, že si Sparta plácla s italským trenérem Andreou Stramaccionim (41), jsou všichni na…

 

Reflex.cz

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se představila v plnohodnotné ukázce

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se…

Nejdřív jsme koukali, jak se rozpouští led s datem vysílání 17. července 2017. Pak jsme sledovali, jak k trůnu…

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…