Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Octavia Combi 1,4 TSI (90 kW): První jízdní dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (40)
Octavia dostala novou tvář, více laku na karoserii, nová kola a interiéry, ale hlavně nový motor 1,4 TSI (90 kW). První dvě stovky kilometrů jsme s ním absolvovali mezi Prahou a Plzní.

Čeští novináři byli jako obvykle první skupinou, kterou Škoda pozvala na mezinárodní prezentaci nové Octavie. Místem setkání bylo pražské ruzyňské letiště, ale tentokrát jsme nikam neletěli. Automobilka vybrala jako místo prezentace okolí Prahy, a tak se sem novináři z celého světa po dvou letech vrací. V roce 2006 se v Praze poprvé motoristickým médiím představil Roomster.

Design

Od chvíle, kdy se představil Roomster, mají všechny nové Škodovky styl, který je originální, ale k jehož pochopení je občas nezbytný trochu delší čas. V případě - nebojíme se říci revolučního - Roomsteru se to, zdá se, povedlo. Jak to bude s Octavií?

Octavia druhé novodobé generace se vyrábí od roku 2004 a když nepočítáme jmenovkyni s přívlastkem Tour, jde o služebně nejstarší modelovou řadu. I sami designéři připouštějí, že měnit něco na designu původního řešení bylo dost těžké, protože vyvážený a dnes již trochu konzervativně působící design patří k největším úspěchům automobilky v posledních dvaceti letech.

Přesto, místo jednoduchého nahrazení nelakovaných vnějších dílů karoserie lakovanými a decentní úpravy struktury světlometů s původním tvarem, dostala Octavia výrazně odlišnou vizáž s nově navrženou přídí.

Velká přední světla se tak definitivně stala součástí stylingu současného stylistického jazyka Škody. Na vlastní oči působí Octavia usedlejším dojmem než dosud. Jakoby se měla ucházet o starší a majetnější zákazníky. S tímto dojmem souvisí jak vyšší a daleko do stran protažená světla, tak i nová větší zpětná zrcátka, převzatá ze Superbu. V nich jsou opět integrovány směrovky, nově však vybavené sadou světelných diod. Taky ostatní světelná technika doznala vylepšení. Standardem jsou už od základní výbavy projektorové halogenové světlomety - dosud dodávané bez příplatku jen pro verze Scout a RS. Xenonové světlomety mají už také dynamicky se natáčející jednotky. Mlhová světla jsou nová jak tvarem tak funkcí. Vedle příplatkové funkce statického odbočovacího světla jsou v každé ze sdružených mlhových svítilen další přídavné žárovky pro denní svícení s malým příkonem.

Zatím se o tom moc nemluvilo, ale součástí modernizačních opatření je kompletní lakování všech vnějších částí nárazníků, i když dosud byly na exponovaných místech Octavií, navzdory všem trendům, celkem praktické tmavé plastové lišty. Boční ochranné lišty na dveřích zůstávají černé pouze u výbavy Classic, ostatní stupně je mají také lakované.

Nepřehlédněte
Škoda Octavia 2009: Podrobné informace, velká fotogalerie, plakáty a video

Vzadu se nárazník dočkal také většího pokrytí barvou karoserie, standardně jsou ve spodní části nízké a široké odrazky tzv. kočičí oči. Absence tmavých částí nárazníků způsobuje, že Octavia po faceliftu působí o poznání mohutnějším, až zavalitým dojmem. Nejvíce je změna cítit z Combi, jehož záď opticky ztěžkla.

Malé TSI pro každého

Malý moderní, výkonný a přitom úsporný motor dosud v nabídce Octavie scházel, teď je to ale jinak. Je to už nějáký čas, co známý objem 1390 cm3 opatřili motoráři ve Wolfsburgu výfukovým turbodmychadlem a jako nejdostupnější TSI z celé škály přeplňovaných motorů, jej poslali do většiny modelů značek skupiny VW v nižší střední třídě.

Octavia tím získala nový nejúspornější zážehový motor aktuální nabídky. V kombinovaném cyklu by mělo TSI brát 6,6 l/100 km a když se rozhodnete pro další novinku, sedmistupňovou převodovku DSG, pak dokonce jen 6,3 l/100 km. My jsme s nezajetým motorem a verzí Combi zkoušeli konstantní cestovní rychlost 100 km/h a na 20kilometrovém úseku jsme získali údaj 6,7 l/100 km, při stejném testu a rychlostním průměru 130 km/h chtěl motor 7,5 l/100 km. To sice nejsou mimořádné hodnoty, ale jejich vypovídací schopnost snížila přítomnost příplatkových sedmnáctipalcových kol s pneumatikami 225/45 R17 a syrový motor.

Jeho milou předností je tichý chod v nejpoužívanějším pásmu kolem 3000 min-1, nad 4000 min-1 se motor ozývá výrazněji, ale rozhodně to není nepříjemný zvuk, jak barvou, tak intenzitou. Dodávka točivého momentu je plynulá od nízkých otáček, mezi 3000 a 6500 min-1 se toho děje nejvíce, ale na silnější 1,8 TSI pochopitelně ztrácí. Ani ne tak v plynulosti zátahu, jako v jeho mohutnosti. Slabší TSI rádo a vytrvale akceleruje, využitelné pásmo je velmi široké, ale razanci jednotky 1,8 TSI brzdí na 200 Nm přeci jen velká zátěž (1265 kg), kterou prázdná Octavia představuje.

Pro běžné ježdění jde o důstojného nástupce nejen atmosférického motoru 1,6 FSI (vyřazen z nabídky), ale i klasické slabší verze 1,6 MPI (zůstává). Při plynulé jízdě lze dosahovat rozumné spotřeby, ale Octavia s ním zvládá i stovku pod 10 sekund. Výkonové maximum 90 kW není v jeho případě tak podstatné, jako momentová rezerva ve středních otáčkách, kterou perfektně zužitkujete díky šestistupňové ručně řazené převodovce.

Škoda Octavia 2009: Přehled benzinových motorizací
Motor1,4 MPI1,6 MPI (A)1,4 TSI (DSG)1,8 TSI (DSG)
Zdvihový objem [cm3]1390159513901798
Válce/ventily4/44/24/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]59/500075/560090/5000118/5000-6200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]132/3800148/3800200/1500-4000250/1500-4200
Max. rychlost [km/h]173190 (184)203 (202)223 (223)
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,212,3 (14,1)9,7 (9,7)7,8 (7,8)
Komb. spotřeba [l/100 km]7,07,4 (7,9)6,6 (6,3)7,0 (6,6)

Příchod 1,6 TDI CR potvrzen

Smutnou zprávou pro milovníky moderních vznětových motorů je skutečnost, že pro nové motory se vstřikováním common-rail musí i nadále u Škody volit nejvyšší specifikaci RS. Dva slabší motory TDI jsou i nadále dodávány se vstřikováním systému čerpadlo-tryska.

Automobilka při prezentaci alespoň oficiálně potvrdila, že náhradou za letité motory 1,9 TDI bude nový čtyřválec 1,6 TDI (77 kW) se vstřikováním common-rail, který bude mít podobné výkonové parametry, ale tišší provoz a nižší hmotnost.

Škoda Octavia 2009: Přehled naftových motorizací
Motor1,9 TDI PD (DSG)2,0 TDI PD (DSG)
Zdvihový objem [cm3]18961968
Válce/ventily4/24/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]77/4000103/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]250/1900320/1750-2500
Max. rychlost [km/h]192 (189)208 (207)
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,8 (12,2)9,6 (9,6)
Komb. spotřeba [l/100 km]4,9 (5,9)5,5 (6,0)

Ondřej Láník
Diskuze (40)
21. 10. 2008 07:32
jak proti BMW 116i
Jak si škodovka s tímhle motorem bude stát oproti BMW 116i? Výkon shodný, točivý moment ve špičce skoro shodný, jen dostupnost momentu je ve vyšších otáčkách u BMW. Docela by mě zajímalo přímý srovnání
Avatar - Well-being
17. 10. 2008 11:21
DSG
Koukám na ty spotřeby a vidím, že DSG u benzinových motorů spotřebu snižuje a u nafťáků naopak zvyšuje. Tomu nerozumím. :'-(
Avatar - callauto
16. 10. 2008 20:59
Skvělá Octavia
Jako ojedinělí prodejci automobilů na českém trhu dobře víme, že facelift Octavii prospěl. Model si změnu již zasloužil a pevně věříme, že bude zase o kus více úspěšný. Proč to víme? Nejen, že vozidla prodáváme, ale také je společně s našimi klienty testujeme na předváděcích jízdách.
16. 10. 2008 12:47
Re: Motory
Octavia v roku 1999 mala asi o nieco nizsiu hmotnost, ale aj tak... 44kW, to je tak mestska motorizacia. Ked to dobre vytocis, nebudes na krizovatkach velmi blokovat. Ale jazdit s tym po okreskach, to je teda hrozostrasna predstava...
Avatar - JGucci
15. 10. 2008 23:23
Re: Motory
Ok diky za vysvetleni s tou 1,6. Fakt nevim, co tim v koncernu sledujou u te 1,4...ale ani novy Golf nema 63, ale jen 59...ze by vyrobni naklady byly o par korun nizsi?? ;-\

Ja si vzpominam na jeden clanek (myslim, ze to bylo na idnes) NEBOJTE SE ZAKLADU a tam ten motor zas az tak nezatracovali. Ja osobne bych tech 35 tisic, ktere bych si musel priplatil za 1,6 inevestoval do vybavy. me by to na to jezdeni do prace stacilo, po dalnici jezdim mozna tak 5x do roka. Moji sousedi dokonce maji jako rodinne auto oktavii z roku 1999 a ta ma dokonce jen 44 kw a taky jezdi....a to bydlime v horach. Asi si je nutne ty motory vyzkouset na vlastni kuzi, jen je problem, ze je jen malo predvadecek se zakladnim motorem. Ale i pres to mi prijde uhozeny, ze fabia ma 1,4 63 kw a Ocktavie jen 59 kw...je to PRAPODIVNA MARKETINGOVA STRATEGIE....