Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Octavia RS

Tomáš Zajíček
Diskuze (10)

Nejrychlejší sériově vyráběná Škodovka - tak charakterizuje Octavii RS její výrobce. Vzhledem k tomu, že toto auto vychází z modelu 1,8 Turbo, budeme věnovat pozornost jen těm skupinám, které RS odlišují od "běžných" Octavií.

RS se vyrábí pouze v provedení liftback a zvnějšku se od běžného modelu liší především menší světlou výškou, danou snížením uložení karosérie o 1,5 cm. Pozornost upoutá také decentní zadní spoiler na víku zavazadlového prostoru, sportovní koncovka výfuku a níže zasahující přední spoiler. Jen pro zajímavost: u běžných Octavií je tento zranitelný plastový díl přibližně 20 cm nad zemí, zde o plných 6 cm níže. Kromě krásných šestnáctipalcových litých kol, zeleného nápisu RS na masce chladiče a víku kufru, pak už sportovní charakter vozu neprozrazuje nic. Výrobce zjevně nechává vnější vzhled na individuálním vkusu uživatelů s tím, že jim připraví kvalitní základnu.

Ani uvnitř se RS-ko od běžných škodovek příliš neliší. Perforovanou kůží (velmi příjemná na dotek) potažený tříramenný volant, hliníkové "podbarvení" otáčkoměru a rychloměru a kovové kryty pedálů však leccos napoví. Každopádně ani řidič uvyklý na sériovou produkci nebude mít problémy s orientací. Po dvou letech jsme si ale vychutnali také tolik žádaný stěrač zadního okna (za příplatek). Bohatý výčet základní výbavy ovšem korunují sportovní přední sedačky s výborným bočním vedením, které si kombinací tuhosti s překvapivým pohodlím nezadají třeba se Subaru Impreza WRX. Jejich nevýhodou je méně pohodlné nastupování dané výraznými bočním vedením a nemusely by také vyhovovat lidem s velkou nadváhou...

V prostoru pro prostředního spolujezdce vzadu chybí z bezpečnostního hlediska důležitá opěrka hlavy a také střední bezpečnostní pás je pouze dvoubodový namísto tříbodového. Pokud by byl automobil otypován jako čtyřmístný, neměli bychom námitek. Zvolené řešení - dvoubodový pás - je však podle organizace Euro NCAP, která se zabývá testováním vybraných automobilů z pohledu ochrany cestujících, obecně méně bezpečné než pás tříbodový. Je ovšem pravda, že zadním spoilerem omezený výhled vzad chybějící opěrka uprostřed alespoň trochu projasňuje. Posledním viditelným zásahem do interiéru jsou vzpěry v zavazadlovém prostoru, které papírově zmenšují jeho objem jen o několik litrů, jeho praktickou využitelnost však omezují poněkud znatelněji. Od automobilu tohoto typu se nicméně neočekává totéž využití, jako u rodinného liftbacku, vyšší tuhost karoserie je navíc díky tužším tlumičům a nízkoprofilovým pneumatikám nutná.

Ale dosti interiéru, ten je v tomto případě pouze doplňkem (i když přiznejme, že padnoucím). Srdcem nejrychlejší škodovky je známá přeplňovaná osmnáctistovka s pěti ventily na válec. Vyladění na 132 kW (postaru 180 koní) při relativně nízkých 5500 otáčkách motoru "snížené a zpevněné" Octavii vyloženě sedí. Do dvou tisíc otáček se přitom motor chová hodně nevýrazně, i zvuková kulisa je víceméně rodinná. Po náběhu turba motor změní zvuk o oktávu výš, turbo zasviští a nastanou hody pro sportovní srdce majitelů RSka. Vzhledem k poměrně těžkému zpřevodování se motor projevuje spíše enormní silou než ochotou k rychlému vytáčení. Nestává se často, aby na dvojku auto upalovalo až 120 km/h (!) Omezovač přitom zasahuje až při 7000 otáčkách, navíc na rozdíl od jiných značek velmi kultivovaně. Třetí rychlostní stupeň se dá v tomto případě využít až do rychlosti 170 km/h, což z něj, při pohledu na křivku výkonu a točivého momentu, činí ideální nástroj pro předjíždění okolo hranice dálničního limitu. Agregát je navíc velmi solidně odhlučněn, což je další argument pro možnost i běžného rodinného či obchodního využití.

Výška podvozku, síla motoru a standardní obutí do 16ti palcových pneumatik dělají z modelu RS vůz, abych tak řekl, "nad kompromisem". Na jedné straně je schopen absorbovat i leckteré nerovnosti českých cest, na straně druhé poskytuje majiteli nijak nezmenšený požitek ze správně tuhé karoserie, nižšího těžiště a jistějšího chování v zatáčkách. Auto poslušně drží stopu, jako doma se cítí na kopcovité i zatáčkovité silnici. Řazení jde standardně lehce, poněkud tužší se nám zdálo přeřazování mezi 2. a 3. stupněm. Na dálnici se projeví zhruba od 160km/h vyšší aerodynamický hluk v interiéru, naopak díky skvělému podvozku se řidič cítí o poznání bezpečněji a to i při přejezdu např. vyjetých kolejí. Brzdy, jejichž průměr je u RS zvětšen na 312 mm odvádějí špičkovou službu, jejich účinek znatelně neslábne ani při opakovaném brzdění Spotřebu jsme i při dynamické jízdě s třetinovým podílem města, okresních silnic a dálnic v kombinaci naměřili 9,5 l/100 km, což je velmi příznivá hodnota, i s ohledem na pětapadesátilitrovou nádrž. Při zkušebním desetikilometrovém úseku jízdy s maximálním využitím všech možností motoru palubní počítač ukázal průměr 25 l/100 km. Námi testovaný vůz navíc trpěl nectností naprosto zbytečnou - při jízdě po dlažbě či nerovnostech výrazně vrzal čirý kryt přístrojů v "kapličce".

Octavia RS nabízí za konkurenceschopnou cenu zdařilou kombinaci rodinného a sportovního vozu. K nejvýraznějším kladům určitě patří právě tato oboustrannost, dále výborné jízdní vlastnosti, silný motor a úroveň zpracování. K vyšlechtěným vozů nižší střední třídy tak přibyl nový kousek. Nedočkavce, toužící po vyšším výkonu u českého vozu jistě uspokojí. Na rozdíl od mnohdy amatérských tunningů, nabízí i zvýšenou úroveň bezpečnosti, díky nezáludným jízdním vlastnostem a výborné ovladatelnosti. Tuzemská automobilka se tak stále více posouvá k sympatickému postoji, kdy požadavek i malého počtu potenciálních klientů vyvolá aktivitu směřující k velmi dobrému výsledku.

Tomáš Zajíček
Diskuze (10)
Cena základní sestavy 680 900 Kč
Výbava základní sestavy sport. provedení interiéru se sport. sedačkami kůže/látka, kola z lehkých slitin 16" SPIDER, pneumatiky 205/55 R16, barevné provedení brzdových třmenů, tmavé boční blikače, logo na "grilu", sportovní koncovka výfuku, spojler na 5. dveřích, přední nárazník s integrovaným spojlerem se sportovním designem, lakovaná vnější zpětná zrcátka na vnější kliky vozu, plně pozinkovaná karoserie, světlomety s čirou optikou, přední a zadní brzdy kotoučové s vnitřním chlazením, 4x airbag, imobilizér, signalizace zapnutí bezp. pasu u řidiče, signalizace zapnutí bezp. pasu u řidiče, mlhové světlomety integrované do hlavních světel, ABS + brzdový asistent MBA, příprava pro 2 dětské sedačky s bezp. uchycením ISOFIX, sportovně naladěný podvozek (snížení sv. výšky o 15mm), centrální zamykání s dálkovým ovládáním, tříramenný sportovní volant 370 mm v koženém provedení, kovové kryty pedálu, řadící páka a manžeta páky v koženém provedení, páka ruční brzdy v koženém provedení, rádio Škoda Symphony, loketní opěra mezi zadními sedadly, sound systém (8x50W), výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, bederní opěrky řidiče a spolujezdce, odkládací schránka s osvětlením, zpožďovač zhasínání vnitřního osvětlení, vícefunkční ukazatel, dvoutónová houkačka, klíček zapalování s osvětlením, dvě čtecí světla pro řidiče a spolujezdce vpředu, 4 stropní madla, zadní s věšáčky, síť pro upevnění zavazadel v zav. prostoru, posilovač řízení, otáčkoměr s digitálními hodinami, zvuková signalizace nevypnutých světel, plnohodnotné plechové reservní kolo, zadní sedadla dělená (1/3 ku 2/3), elektrické stahování předních a zadních oken, čelní sklo se šedým pruhem, klimatizace s mechanickou regulací, vkládané koberce s emblémem, kontrola otevření dveří, elektricky synchronně nastavitelná vnější zpětná zrcátka, tónovaná skla, integrovaný výklopný držák nápojů ve středové konzole, vnitřní cirkulace vzduchu, pylový filtr, cyklovač předních a zadního stěrače s volbou frekvence Kč
Cena testované sestavy 761 250 Kč
Výbava testované sestavy el. posuvné a výklopné střešní okno (+ 19.800,-), automatická klimatizace (+17.400,-), ostřikovače světlometů + signalizace poklesu hladiny náplně v ostřikovačích (+ 2.000,-), tempomat (+ 12.000,-), stěrač zadního okna s ostřikovačem a cyklovačem (+ 2.750,-), vyhřívané přední sedačky (+ 5.900,-), xenonová světla (+ 20.500,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 5
Zdvihový objem (ccm): 1781
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 132 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 235 / 1950 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 235
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.8 / 6.4 / 8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 528 / 1328
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1325 / 520
Rozměr pneu: 205/55 R16
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4507
b) šířka (mm): 1731
c) výška (mm): 1413
d) rozvor (mm): 2515
e) rozchod vpředu (mm): 1516
f) rozchod vzadu (mm): 1492
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
28. 2. 2022 07:25
Re: Zlata doba
V takových situacích je tolik proměnných že vyvozovat z nich jednoznačné závěry o dynamice aut je dost nesmysl.
27. 2. 2022 20:38
Re: Zlata doba
To Corolla takhle jede? Někde jsem tomu našel snad 22s 0-160 což je o dost horší než třeba Leon 1,8tsi, kterej se ale zase docela hejbe.
Avatar - Mikesus
27. 2. 2022 19:33
Re: Zlata doba
Ono bylo vtipné ještě občas takovou octavku potkat s corollou ma dalnici, obzvlášť když jsme se zasekl za prejdizdejicim kamionem. Už se připravoval mne předjíždět a než měl pořádně otáčky, ujizdel jsem mu jak nic.
Avatar - Mikesus
27. 2. 2022 19:32
Re: Zlata doba
Jo. Třeba taková corolla HB 2.0HSD. 7.9s, 132kw. Kombik 8.1 a přesto tyhle octavky na dalnici po rozjezdu za predjizdejicim kamionem corollu nestihaly.
A to moje corolla vážila oproti tyhle Octavce o nějakých 150kg vic.
27. 2. 2022 19:05
Re: Zlata doba
Hosi ja vam nechci brat iluze, ale RS se zacalo vyrabet v roce 2000, takze mluvit o zlatych 90tych neni uplne presny. Kazdopadne dvojkovy RS po FL je jizdne mnohem lepsi a modernejsi. Tohle s tou tuhou napravou nebylo zas tak uzasny.