Škoda Octavia RS

Škoda Octavia RS

 
 

Nejrychlejší sériově vyráběná Škodovka - tak charakterizuje Octavii RS její výrobce. Vzhledem k tomu, že toto auto vychází z modelu 1,8 Turbo, budeme věnovat pozornost jen těm skupinám, které RS odlišují od "běžných" Octavií.

Nejrychlejší sériově vyráběná Škodovka - tak charakterizuje Octavii RS její výrobce. Vzhledem k tomu, že toto auto vychází z modelu 1,8 Turbo, budeme věnovat pozornost jen těm skupinám, které RS odlišují od "běžných" Octavií.

RS se vyrábí pouze v provedení liftback a zvnějšku se od běžného modelu liší především menší světlou výškou, danou snížením uložení karosérie o 1,5 cm. Pozornost upoutá také decentní zadní spoiler na víku zavazadlového prostoru, sportovní koncovka výfuku a níže zasahující přední spoiler. Jen pro zajímavost: u běžných Octavií je tento zranitelný plastový díl přibližně 20 cm nad zemí, zde o plných 6 cm níže. Kromě krásných šestnáctipalcových litých kol, zeleného nápisu RS na masce chladiče a víku kufru, pak už sportovní charakter vozu neprozrazuje nic. Výrobce zjevně nechává vnější vzhled na individuálním vkusu uživatelů s tím, že jim připraví kvalitní základnu.

Ani uvnitř se RS-ko od běžných škodovek příliš neliší. Perforovanou kůží (velmi příjemná na dotek) potažený tříramenný volant, hliníkové "podbarvení" otáčkoměru a rychloměru a kovové kryty pedálů však leccos napoví. Každopádně ani řidič uvyklý na sériovou produkci nebude mít problémy s orientací. Po dvou letech jsme si ale vychutnali také tolik žádaný stěrač zadního okna (za příplatek). Bohatý výčet základní výbavy ovšem korunují sportovní přední sedačky s výborným bočním vedením, které si kombinací tuhosti s překvapivým pohodlím nezadají třeba se Subaru Impreza WRX. Jejich nevýhodou je méně pohodlné nastupování dané výraznými bočním vedením a nemusely by také vyhovovat lidem s velkou nadváhou...

V prostoru pro prostředního spolujezdce vzadu chybí z bezpečnostního hlediska důležitá opěrka hlavy a také střední bezpečnostní pás je pouze dvoubodový namísto tříbodového. Pokud by byl automobil otypován jako čtyřmístný, neměli bychom námitek. Zvolené řešení - dvoubodový pás - je však podle organizace Euro NCAP, která se zabývá testováním vybraných automobilů z pohledu ochrany cestujících, obecně méně bezpečné než pás tříbodový. Je ovšem pravda, že zadním spoilerem omezený výhled vzad chybějící opěrka uprostřed alespoň trochu projasňuje. Posledním viditelným zásahem do interiéru jsou vzpěry v zavazadlovém prostoru, které papírově zmenšují jeho objem jen o několik litrů, jeho praktickou využitelnost však omezují poněkud znatelněji. Od automobilu tohoto typu se nicméně neočekává totéž využití, jako u rodinného liftbacku, vyšší tuhost karoserie je navíc díky tužším tlumičům a nízkoprofilovým pneumatikám nutná.

Ale dosti interiéru, ten je v tomto případě pouze doplňkem (i když přiznejme, že padnoucím). Srdcem nejrychlejší škodovky je známá přeplňovaná osmnáctistovka s pěti ventily na válec. Vyladění na 132 kW (postaru 180 koní) při relativně nízkých 5500 otáčkách motoru "snížené a zpevněné" Octavii vyloženě sedí. Do dvou tisíc otáček se přitom motor chová hodně nevýrazně, i zvuková kulisa je víceméně rodinná. Po náběhu turba motor změní zvuk o oktávu výš, turbo zasviští a nastanou hody pro sportovní srdce majitelů RSka. Vzhledem k poměrně těžkému zpřevodování se motor projevuje spíše enormní silou než ochotou k rychlému vytáčení. Nestává se často, aby na dvojku auto upalovalo až 120 km/h (!) Omezovač přitom zasahuje až při 7000 otáčkách, navíc na rozdíl od jiných značek velmi kultivovaně. Třetí rychlostní stupeň se dá v tomto případě využít až do rychlosti 170 km/h, což z něj, při pohledu na křivku výkonu a točivého momentu, činí ideální nástroj pro předjíždění okolo hranice dálničního limitu. Agregát je navíc velmi solidně odhlučněn, což je další argument pro možnost i běžného rodinného či obchodního využití.

Výška podvozku, síla motoru a standardní obutí do 16ti palcových pneumatik dělají z modelu RS vůz, abych tak řekl, "nad kompromisem". Na jedné straně je schopen absorbovat i leckteré nerovnosti českých cest, na straně druhé poskytuje majiteli nijak nezmenšený požitek ze správně tuhé karoserie, nižšího těžiště a jistějšího chování v zatáčkách. Auto poslušně drží stopu, jako doma se cítí na kopcovité i zatáčkovité silnici. Řazení jde standardně lehce, poněkud tužší se nám zdálo přeřazování mezi 2. a 3. stupněm. Na dálnici se projeví zhruba od 160km/h vyšší aerodynamický hluk v interiéru, naopak díky skvělému podvozku se řidič cítí o poznání bezpečněji a to i při přejezdu např. vyjetých kolejí. Brzdy, jejichž průměr je u RS zvětšen na 312 mm odvádějí špičkovou službu, jejich účinek znatelně neslábne ani při opakovaném brždění Spotřebu jsme i při dynamické jízdě s třetinovým podílem města, okresních silnic a dálnic v kombinaci naměřili 9,5 l/100 km, což je velmi příznivá hodnota, i s ohledem na pětapadesátilitrovou nádrž. Při zkušebním desetikilometrovém úseku jízdy s maximálním využitím všech možností motoru palubní počítač ukázal průměr 25 l/100 km. Námi testovaný vůz navíc trpěl nectností naprosto zbytečnou - při jízdě po dlažbě či nerovnostech výrazně vrzal čirý kryt přístrojů v "kapličce".

Octavia RS nabízí za konkurenceschopnou cenu zdařilou kombinaci rodinného a sportovního vozu. K nejvýraznějším kladům určitě patří právě tato oboustrannost, dále výborné jízdní vlastnosti, silný motor a úroveň zpracování. K vyšlechtěným vozů nižší střední třídy tak přibyl nový kousek. Nedočkavce, toužící po vyšším výkonu u českého vozu jistě uspokojí. Na rozdíl od mnohdy amatérských tunningů, nabízí i zvýšenou úroveň bezpečnosti, díky nezáludným jízdním vlastnostem a výborné ovladatelnosti. Tuzemská automobilka se tak stále více posouvá k sympatickému postoji, kdy požadavek i malého počtu potenciálních klientů vyvolá aktivitu směřující k velmi dobrému výsledku.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 680 900 Kč Cena v testované výbavě: 761 250 Kč

Základní výbava:sport. provedení interiéru se sport. sedačkami kůže/látka, kola z lehkých slitin 16" SPIDER, pneumatiky 205/55 R16, barevné provedení brzdových třmenů, tmavé boční blikače, logo na "grilu", sportovní koncovka výfuku, spojler na 5. dveřích, přední nárazník s integrovaným spojlerem se sportovním designem, lakovaná vnější zpětná zrcátka na vnější kliky vozu, plně pozinkovaná karoserie, světlomety s čirou optikou, přední a zadní brzdy kotoučové s vnitřním chlazením, 4x airbag, imobilizér, signalizace zapnutí bezp. pasu u řidiče, signalizace zapnutí bezp. pasu u řidiče, mlhové světlomety integrované do hlavních světel, ABS + brzdový asistent MBA, příprava pro 2 dětské sedačky s bezp. uchycením ISOFIX, sportovně naladěný podvozek (snížení sv. výšky o 15mm), centrální zamykání s dálkovým ovládáním, tříramenný sportovní volant 370 mm v koženém provedení, kovové kryty pedálu, řadící páka a manžeta páky v koženém provedení, páka ruční brzdy v koženém provedení, rádio Škoda Symphony, loketní opěra mezi zadními sedadly, sound systém (8x50W), výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, bederní opěrky řidiče a spolujezdce, odkládací schránka s osvětlením, zpožďovač zhasínání vnitřního osvětlení, vícefunkční ukazatel, dvoutónová houkačka, klíček zapalování s osvětlením, dvě čtecí světla pro řidiče a spolujezdce vpředu, 4 stropní madla, zadní s věšáčky, síť pro upevnění zavazadel v zav. prostoru, posilovač řízení, otáčkoměr s digitálními hodinami, zvuková signalizace nevypnutých světel, plnohodnotné plechové reservní kolo, zadní sedadla dělená (1/3 ku 2/3), elektrické stahování předních a zadních oken, čelní sklo se šedým pruhem, klimatizace s mechanickou regulací, vkládané koberce s emblémem, kontrola otevření dveří, elektricky synchronně nastavitelná vnější zpětná zrcátka, tónovaná skla, integrovaný výklopný držák nápojů ve středové konzole, vnitřní cirkulace vzduchu, pylový filtr, cyklovač předních a zadního stěrače s volbou frekvence

Výbava testovaného vozu:el. posuvné a výklopné střešní okno (+ 19.800,-), automatická klimatizace (+17.400,-), ostřikovače světlometů + signalizace poklesu hladiny náplně v ostřikovačích (+ 2.000,-), tempomat (+ 12.000,-), stěrač zadního okna s ostřikovačem a cyklovačem (+ 2.750,-), vyhřívané přední sedačky (+ 5.900,-), xenonová světla (+ 20.500,-)

Sdílená ekonomika může v Česku vydělat až 60 miliard, zatím ji dusí nejasná pravidla Sdílená ekonomika může v Česku vydělat až 60 miliard, zatím ji dusí nejasná pravidla

Služba Airbnb ovládla už skoro čtvrtinu trhu s ubytováním…

Zeman odlétá do Soči za Putinem. Řešit budou obchodní spolupráci i boj proti terorismu Zeman odlétá do Soči za Putinem. Řešit budou obchodní spolupráci i boj proti terorismu

Prezident Miloš Zeman v pondělí odlétá na návštěvu Ruska…

V Rusku chybí peníze na důchody, tvrdí bývalý ministr V Rusku chybí peníze na důchody, tvrdí bývalý ministr

V ruském důchodovém účtu zeje ohromná díra, peněz na…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 5
Zdvihový objem (ccm): 1781
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 132 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 235 / 1950 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 235
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.8 / 6.4 / 8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 528 / 1328
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1325 / 520
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4507
b) šířka (mm): 1731
c) výška (mm): 1413
d) rozvor (mm): 2515
e) rozchod vpředu (mm): 1516
f) rozchod vzadu (mm): 1492
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,42
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle 10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Znáte to. Ty nejspolehlivější motory máme beztak všichni…

Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění! Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění!

Evropská komise se bude zabývat návrhy parlamentního…

 



Hledáte unikátní Škodu Octavia? Jedna by tu byla... Hledáte unikátní Škodu Octavia? Jedna by tu byla...

Škoda postavila jen 100 exemplářů Octavie RS v edici WRC.…

Bude z jedničkové Škody Octavia veterán? Tahle ujela jenom 17.534 km za 20 let! Bude z jedničkové Škody Octavia veterán? Tahle ujela jenom 17.534 km za 20 let!

Octavie první generace z let 1996 až 2000 jsou stále…

 



 
Opuštěné chátrající formule: Unikátní nález legend za miliony, nebo past na sběratele?

Opuštěné formule: Unikátní nález legend za miliony, nebo past na sběratele?

Dnes 10:06

Lotus 98T, Benetton B195 a Arrows A6 stojí v chátrajícím stavu kdesi ve Francii. Sběratelé si už mnou ruce na zajímavý nález, tak jednoduché to ale není...




Blesk.cz

Japonci ovládli Staroměstské náměstí: Slavnostně zahájili pražský Japan week

Japonci ovládli Staroměstské náměstí: Slavnostně…

Zažijte Asii i v Praze. Do Prahy dorazil putovní festival Japan week, který se do naší metropole vrátil po 15…

Otec zachránil svého uneseného syna: Po 9 měsících ho našel v obchodním domě!

Otec zachránil svého uneseného syna: Po 9 měsících…

Čirou náhodou narazil otec z Číny na svého uneseného syna, který zmizel devět měsíců předtím. Čchen Čung-chung…

 

iSport.cz

Baroš po prohře Baníku: Jsme prostě v pr***i. Zatím moje nejhorší sezona

Baroš po prohře Baníku: Jsme prostě v pr***i. Zatím…

Jedna velká noční můra, tak zatím vypadá sezona pro fotbalisty Baníku Ostrava. Což o to, výkony až tak špatné…

SESTŘIHY: Plzeňská série trvá, Slavia nadělovala, Brno už není poslední

SESTŘIHY: Plzeňská série trvá, Slavia nadělovala,…

Neuvěřitelná série fotbalistů Plzně nekončí. Lídr Het ligy si udržel stoprocentní bilanci i po 14. kole Het…

 

Reflex.cz

Cristo de la Concordia: Druhý největší Spasitel stojí v Bolívii

Cristo de la Concordia: Druhý největší Spasitel…

Druhou největší sochu Ježíše Krista najdeme v Jižní Americe, v bolívijské Cochabambě.

Jak se Češi proslavili v Kazachstánu? Svlékli se

Jak se Češi proslavili v Kazachstánu? Svlékli se "na…

O tom, kde leží Česká republika, má nyní svět zase o něco lepší povědomí. Světová média totiž zaujala zpráva, že…