reklama


Pětidveřová Škoda Citigo: První jízdní dojmy

Pětidveřová Škoda Citigo: První jízdní dojmy

 
 

Vyzkoušeli jsme pětidveřové Citigo, informujeme také o verzi na CNG či o nové automatické převodovce.

Odpověď na otázku „Co přináší pětidveřová verze?“ je až dětsky jednoduchá: jeden pár dveří navíc. Pochopitelně musely být zkráceny původně 130 cm dlouhé přední dveře, o jeden milimetr méně v šířce na zadních sedadlech cestující nemají šanci zaznamenta. Těm se bude pouze o poznání pohodlněji nastupovat.

Jak jsme vás již informovali, příplatek za dvojici dveří je příznivých 10 tisíc Kč, jde tedy o stejný příplatek jaký dělí obě výkonové varianty. V Česku by výrazná většina prodaných Citigo měla být vybavena pěti dveřmi, evropský koláč má být dle Jürgena Stackmanna pětidveřový zhruba ze tří čtvrtin.

Škoda Citigo: 5 dveří v dubnu za 189.900,- Kč

Jízda s pěti

Základem popisu jízdních dojmů z pětidveřového Citigo musí být konstatování, že rozdíl v chování vozu oproti třídveřové verzi není žádný.

Začněme interiérem. Kdo čekal přepracování tlačítka systému City Safe Drive, byl zklamán. Tak jako ve třídveřové verzi i zde je tlačítko podsvíceno stále, poněkud nelogicky tak řidiče o stavu systému informuje pouze text při stisknutí tlačítka (resp. následně při pomalé jízdě) na displeji. Automobilku za systém zvyšující bezpečnost chválíme, škoda jen, že funguje čistě v rychlostech mezi 5 a 30 km/h. Zatímco některé jiné systémy při vyšší rychlosti srážku alespoň zmírní, City Safe Drive již není aktivní.

TEST: Škoda Citigo (44 kW) – Simply Citi

Vnitřek vozu je velmi dobře odhlučněn, ani občasné typicky tříválcové zaklapání motoru posádku výrazněji neruší. Volant je stavitelný pouze výškově, někteří kolegové si stěžovali na zakrytí horní části velkého ukazatele rychlosti věncem. Zadní cestující si mohou okna pouze o několik centimetrů odklopit, stahovat je nelze. I zde je u řidiče pouze jeho vlastní ovladač elektrického stahování oken, ke spolujezdci je nutné se natahovat.

Zavazadlový prostor sice nemá čalouněné boky, zato se může pochlubit základním objemem 251 litrů (nabídne až 959 l) a rekordní výškou 58 centimetrů pod plato. Páté dveře se otevírají do výšky 185 centimetrů.

S platem bude mít nenavyklý uživatel potíže, protože pokud jej při vkládání zavazadel do kufru zvednete a následně páté (či třetí) dveře zavřete, zůstane plato ve svislé poloze a znemožní vám tak výhled před zadní okno. Nezbude než si vynadat, zastavit a situaci napravit. Naopak ukázkou vzorové praktičnosti je řada sítí v interiéru, kam si lze odložit drobné předměty či (např. na bocích sedadel) lahve s pitím a svačinkou. Vzhledem k nadstandardní šířce interiéru (144 mm vpředu ve výši loktů) by se bez problémů vešla i středová loketní opěrka.

Škoda Citigo - Ceny na českém trhu
Motor1,0 (44 kW)1,0 (55 kW)
Převodovka5M5M
Zdvihový objem [cm3]999999
Válce/ventily3/43/4
Největší výkon [kW/min-1]44/5000-600055/6200
Největší toč. mom. [Nm/min-1]95/3000-430095/3000-4300
Max. rychlost [km/h]160171
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,413,2
Komb. spotřeba [l/100 km]4,54,7
Pohotovostní hmotnost [kg]854854
Active [Kč]179.900,- (189.900,-)189.900,-
Ambition [Kč]194.900,-204.900,-
Elegance [Kč]209.900,-219.900,-

pozn.: údaj v závorce platí pro pětidveřové provedení, oficiálně je zatím známa pouze cena verze Active (příplatek 10 tisíc Kč).

I na dálnici je Citigo ve vysokých rychlostech díky velkému rozchodu překvapivě stabilní, v obci zase výborně žehlí nerovnosti, na kterých podvozek neprotestuje ani akusticky. Základní motor o výkonu 44 kW má velmi pěkný zátah a ve středních otáčkách i kovově drnčivý, avšak až trochu sportovně laděný zvuk. Líbí se nám i jeho pružnost.

Navigace Move&Fun s pětipalcovým barevným displejem funguje velmi dobře, její ovládání by však mohlo být více intuitivní – nastavení přednastavené trasy si vyžádalo poměrně hodně dotyků.

TEST: Škoda Citigo vs. Škoda Fabia: Žlutý duel

Převodovky

Nově vyvinutá pětistupňová převodovka MQ100 se může pochlubit celou řadou zajímavých parametrů; ať už jde o délku pouze 341 mm, hmotnost 27 kilogramů včetně olejové náplně 1,2 litru či maximální vstupní moment 120 Nm. V Portugalsku jsme vyzkoušeli dvě pětidveřové verze se 44 kW, lišící se pouze výbavou. Zatímco první se chovala naprosto spořádaně, u druhé jsme při řazení a pouštění spojkového pedálu slyšeli poměrně hlasité kovové lupnutí. Řazení jednotlivých stupňů probíhá bez zadrhnutí, byť vymezení jednotlivých rychlostí by mohlo být preciznější. Mezi minivozy však jde bez diskuze o jednu z nejpovedenějších převodovek.

Zajímavé bude svezení s robotizovanou převodovkou ASG (kódové označení SQ100). Ta bude dostupná pro oba motory v polovině letošního roku. S hmotností menší než 30 kilogramů jde prý o jednu z nejlehčích automatických převodovek vůbec. Konstrukčně se jedná o manuální převodovku, ovšem s automatickým ovládáním spojky a řazením. Řidič volí mezi režimy „D“, „N“ a „R“ (tradiční „P“ zde tedy nenajdeme), stále má však možnost manuálního řazení.

Škoda Citigo: Technika, design, interiér

Citigo zelené

Na začátku listopadu 2012 se dočkáme i verze s pohonem na zemní plyn. Hliníkový agregát 1,0 MPI zde podává výkon 50 kW, spotřeba v kombinovaném testovacím cyklu je 2,9 kilogramu CNG na 100 km. To odpovídá 79 gramům CO2 na sto kilometrů. Technické úpravy agregátu pro provoz na zemní plyn zahrnují zvýšení kompresního poměru z 10,5:1 na 11,5:1, jiné nastavení řídící jednotky Bosch Motronic či zesílení ventilů a ventilových sedel. Směšovač zemního plynu je vyroben z nerezu a uchycen na sacím potrubí.

Plyn bude uchováván ve dvou nádržích, které se nacházejí v oblasti zadní nápravy. Jedna je společně s desetilitrovou rezervní nádrží na benzin (původně 35 l) před ní, druhá se nachází v prohlubni pro rezervní kolo. Celkový objem nádrží je 72 litrů (11 kg) CNG. Dojezd této verze má být více než 550 kilometrů.

Další, o něco konvenčnější cestou jak při provozu ušetřit, přináší verze Green tec. Tento paket lze objednat k oběma motorizacím. Jeho součástí je start-stop systém, rekuperace brzdné energie a pneumatiky se sníženým valivým odporem. Podle automobilky by měl samotný systém vypínání motoru ušetřit až 11 % paliva, v čistě městském provozu dokonce ještě více.

Euro NCAP Škoda Citigo(2011)

Nové logo

Nový minivůz se může jako první pochlubit inovovaným logem automobilky, které má být výraznější a jasnější. Nově už logo není integrováno do masky chladiče. Okřídlený šíp, umístěný uprostřed na kulatém matném černém podkladu, je stejně jako kruh kolem něho kompletně chromovaný. Vavřínový věnec ani nápis „ŠKODA“ na novém logu nenajdeme.

Citigo by mělo těžit z rostoucího segmentu minivozů. Zatímco dnes je zhruba desetina všech prodaných automobilů z tohoto segmentu (5,8 milionu vozidel), v roce 2019 to má být již 8,2 milionu vozů. Segment by měl stále dynamicky růst a těžit ze zhoršené ekonomické situace na světových trzích.

Citigo se tak stane těžkým kalibrem automobilky Škoda v boji o zákazníka, pokud se mu bude dařit dle předpokladů, neměl by být plán škody pro rok 2018 (1,5 milionu prodaných automobilů) nereálný. V loňském roce Škoda prodala 879 tisíc automobilů, což je meziroční nárůst o více než patnáct procent. Nastolený trend hodlají mladoboleslavští udržet.

Citigo se v obou provedeních začne na ostatních evropských trzích nabízet od poloviny května.

JAKE.AUTO.CZ: Škoda Citigo (přehled článků)


Škoda Citigo 5D
 
Spolupracujeme s TipCars.com
 

Přidat názorDiskuse: Pětidveřová Škoda Citigo: První jízdní dojmy



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Muzeum autíček, které se nachází téměř ve všech…

První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

 




Malé jubileum. Škoda Citigo je tady už pět let Malé jubileum. Škoda Citigo je tady už pět let

Automobilka Škoda oficiálně zahájila před pěti lety, 29.…

Škoda Citigo dostala diody a deštník, nikoliv však litrové turbo Škoda Citigo dostala diody a deštník, nikoliv však litrové turbo

Designové změny související s aktuální modelovou péčí…

 



 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Včera

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý za to může Babišova EET

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý…

Řada menších tuzemských e-shopů od března, kdy pro ně začne platit elektronická evidence tržeb (EET), zruší…

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v Antutu dominují iPhony a Čína

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v…

Podzimní premiéry máme za sebou, nová generace špičkových smartphonů se dostala na trh a Antutu má dostatek dat,…

 

iSport.cz

Olympijské šampionce to v USA jezdí! Samková vyhrála kvalifikaci

Olympijské šampionce to v USA jezdí! Samková vyhrála…

Eva Samková vyhrála v americkém Solitude kvalifikaci na sobotní závod Světového poháru ve snowboardcrossu.…

Puskarčíková jako kulomet! Palba za 19 sekund, pak zkáza na sedmé hodině

Puskarčíková jako kulomet! Palba za 19 sekund, pak…

Vybílit pět černých placek a mohla si utíkat za vítězstvím. Biatlonistka Eva Puskarčíková ovšem po třech…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama