Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Popular znamenala pro mladoboleslavskou automobilku průlom

Diskuze (8)

Mladoboleslavská automobilka v první polovině 30. let minulého století zaostávala objemem výroby za konkurencí v podobě Pragy a Tatry, to ale změnil jeden nadmíru povedený a úspěšný vůz.

Škoda Popular, která se představila 1. února 1934 a o dva měsíce budila zaslouženou pozornost i na pražském autosalonu, nabídla v časech hospodářské krize laciné, ale kvalitní svezení. Není divu, že ve výrobě vydržela v mnoha verzích do konce války a ještě krátce po ni.

Popular na trhu, který se potýkal s propadem ekonomiky, uspěl také díky bezkonkurenčně výhodné ceně. Zatímco koncem 20. let přišla nejlevnější auta na zhruba 40.000 korun, u nové škodovky začínaly ceny na 17.800 korun za dvoumístný roadster, čtyřmístný polokabriolet byl o tisícovku dražší. Je ale jasné, že se někde muselo šetřit, v základním provedení například chyběl na zadní poháněné nápravě diferenciál, brzdy musely stačit mechanické. U poměrně malého auta to ale tolik nevadilo.

Za zrodem modelu, díky ceně dostupného pro střední třídu, stál ředitel mladoboleslavské továrny Karel Hrdlička, který se funkce ujal v lednu 1930. Jeho zadání bylo jasné - jednoduchý vůz, který by umožnil velkosériovou (tedy na tehdejší poměry) výrobu a přes nižší cenu dostal automobilku z potíží. Zpočátku sice Hrdlička prosazoval automobil s motorem - vznikl dokonce prototyp Škoda 932, který dostal přezdívku Kadlomobil - nakonec ale zvítězilo tradičnější, byť modifikované pojetí.

Konstruktéři v Mladé Boleslavi opustili tradiční žebřinový rám a inspirováni tatrováckou koncepcí zvolili pro nový vůz řešení s centrálním páteřovým nosníkem, ze kterému vycházely výkyvné polonápravy. Na tento podvozek - s motorem vpředu a s pohonem zadních kol - pak byla přišroubována karoserie. Vzniklo tak pojetí, které v mladoboleslavské automobilce vydrželo skoro čtyři dekády až do roku 1971, kdy z Kvasin vyjela poslední Octavia Combi.

Úplně prvním modelem s tímto pojetím se už na podzim 1932 stala Škoda 420 Standard, označovaná ovšem jen za přechodný typ, na kterém chtěla továrna nasbírat potřebné zkušenosti. Poháněl jej čtyřdobý čtyřválec s postranními stranovými ventily (SV) a výkonem 20 koní. Po dvou letech, kdy se vyrobily zhruba čtyři stovky těchto automobilů, pak přišel čas na první popular. Kromě slabšího motoru o výkonu 18 koní (odtud označení Škoda 418) také dostal rám z roury místo svařených profilů.

Brzy se ale ukázalo, že menší a slabší motor není právě nejlepší volbou, a tak ještě v roce 1934 přišel do prodeje silnější typ Škoda 420. Vyráběl se jako dvoudveřový uzavřený vůz i kabriolet, sedan nebo sportovní roadster, stal se také základem pro úspěšné dodávkové automobily. Téhle varianty popularů vzniklo více než 4000 kusů. Během let se Škoda Popular dočkala i dalším změn, mimo jiné modernějšího motoru s rozvodem OHV, mírně rostly také rozměry.

Vůz, díky kterému se mladoboleslavská škodovka dostala na špičku prodejů mezi československými továrnami, se ale kvůli tomu zároveň vzdaloval představě lidového vozu. Proto v Mladé Boleslavi přišli v polovině roku 1937 s jednodušší verzí zvanou Liduška, do začátku války se ale podařilo vyrobit jen malou sérii. Největšího rozšíření se dočkala varianta Škoda Popular 1100 OHV s motorem o výkonu 30 koní, který se - vedle Lidušky - vyráběla i krátce po válce.

Celkem vzniklo mezi lety 1934 a 1946 přes 20.000 popularů všech verzí, přičemž za války byla výroba jinak oblíbeného vozu výrazně omezena. Popularem jezdila řada známých osobností, třeba fotbalista František Plánička nebo umělecký pár Karel Čapek a Olga Scheinpflugová. Ke svým výpravám si jej zvolila také řada cestovatelů, včetně slavného Františka Alexandera Elstnera, který se Škodou Popular projel ve druhé polovině 30. let Severní i Jižní Ameriku.

Diskuze (8)
Avatar - white label
28. 1. 2019 23:52
Re: HZČ - Populární Populár
Je tam vidět, že Škoda má v produkci SUV modelů dlouhou tradici. ;-)
28. 1. 2019 23:36
Re: TADLE NOSTALGIJE NUDA, NECHTE SLZY AŽ CHCÍPNOU DÍZLPOPEL
Sklapni ty úbohý pablb.
28. 1. 2019 18:36
Ferdu jsem miloval
Jako čerstvý školák nezámožných rodičů dušených režimem jsem Populara z roku 1939, tedy se světly v blatnících a s blinkry místo vyhazovacích směrovek měl za super káru. Robustní dřevem vyztužený poctivý plech vydržel i sjetí na ledovce ze silnice, stačilo Ferdu, jak se té zelené škodárně u nás říkalo, vytáhnout na laně bez rizika, že se něco utrhne. Při jednom návratu z tábora, kde jsem chytil spalničky, se na hraně maximálky cestou dolů od Cukráku rozsypala hardy spojka kardanu. Odtah, stačilo vyměnit spojky a Ferda zase jezdil. Startování na sytič fungovalo i v zimě, jen tehdy nebylo čím pořádně vyčistit motor a na generálku nebylo. Skončil kdesi ve Strašnicích, protože dorazilo embnéčko z první série, s kterým jsme projeli celou východní Evropu mimo SSSR a Jugošku. Heroická doba pro ty, kteří dnes netrpí nouzí a přesto mají rádi starší auta s duší jejich tvůrců a nákup nových po právu považují za plýtvání.
28. 1. 2019 17:41
Re: HZČ - Populární Populár
Skvely odkaz.
28. 1. 2019 11:29
Re: TADLE NOSTALGIJE NUDA, NECHTE SLZY AŽ CHCÍPNOU DÍZLPOPEL
>:D pardon : ŠÁDEPOPELNICE !!! >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D