Škoda Rapid prošla faceliftem. Českého trhu se ale netýká...
Modernizovaný rapid navazuje na styl dnešní fabie, pod kapotou mimo jiné nabídne turbodiesel 1.5 TDI. Do Evropy však nepřijde.
Škoda představila očekávanou modernizovanou podobu modelu Rapid. Pro český trh ale určena není, jedná se totiž faceliftovanou verzi Rapidu pro Indii, která se proti tomu „evropskému“ zásadně liší. Není to liftback nebo hatchback, nýbrž sedan, základem je navíc Volkswagen Vento, alias Polo s karoserií sedan. K modernizaci evropského rapidu má dojít v roce 2017.
Indická Škoda Rapid se přímo v Indii vyrábí od roku 2011, kdy přijela s designem vycházejícím z tehdejší fabie. Modernizace v tomto směru pokračuje, jestliže dosavadní verze navazovala na tvary dvojkové fabie, modernizované provedení má příď z aktuální třetí generace. Naopak záď zůstala prakticky stejná, uchovala si velká koncová světla s motivem písmena C.
Indický Rapid je dlouhý 4.413 mm, což je o 70 mm méně než u evropské verze s karoserií liftback. Záď Inda pak ukrývá zavazadelník o objemu 460 litrů.
Škoda Rapid – Srovnání rozměrů indické a evropské verze | |||
Model | Škoda Rapid sedan (Indie) | Škoda Rapid liftback (Evropa) | Škoda Rapid Spaceback (Evropa) |
Délka [mm] | 4413 | 4483 | 4304 |
Šířka [mm] | 1699 | 1706 | 1706 |
Výška [mm] | 1466 | 1461 | 1459 |
Rozvor [mm] | 2552 | 2602 | 2602 |
Světlá výška [mm] | 163 | 136 | 134 |
Objem zavazadelníku [l] | 460 | 550 | 415 |
Odlišnost s evropským modelem dokazuje i vnitřek indického modelu, palubní deska je totiž ve stylu pola. K dispozici je dvoubarevné provedení, koženková sedadla nebo multimediální systém Drive ovládaný prostřednictvím 6,5palcové dotykové obrazovky.
Nabídka motorů čítá dva agregáty. Zážehové zastupuje atmosférická jednotka 1.6 MPI o výkonu 77 kW a točivém momentu 153 N.m. Z turbodieselů je pak k dispozici 1.5 TDI s 81 kW a 250 N.m. Ovšem pozor, nejedná se o novou generaci vznětové patnáctistovky, na níž koncern Volkswagen Group aktuálně pracuje. Tenhle motor se v Indii nabízí už dávno.
Pro oba agregáty je standardně nabízen pětistupňový manuál. Zatímco šestnáctistovku mohou Indové pořídit i se šestistupňovým automatem, k 1.5 TDI je dodáváno sedmistupňové DSG.
Škoda Rapid (India) – technická data v Indii nabízených motorů | ||||
Motor | 1.6 MPI | 1.6 MPI | 1.5 TDI | 1.5 TDI |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1598 | 1498 | 1498 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 77/5200-5250 | 77/5200-5250 | 81/4000 | 81/4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 153/3750-3800 | 153/3750-3800 | 250/1500-2500 | 250/1500-2500 |
Převodovka | 5M | 6A | 5M | 6DS |
„Modernizovaný rapid je umístěn na horním konci segmentu rodinných aut. Je dostatečně kompaktní pro město a zároveň dostatečně prostorný pro delší cesty,“ říká o 4,4 metru dlouhém sedanu Ashutosh Dixit, ředitel indického zastoupení Škody pro prodeje, servis a marketing.
Škoda Auto India vznikla jako dceřiná společnost mladoboleslavské automobilky v listopadu 2001. Na indickém trhu Škoda aktuálně nabízí čtyři modely – superb, octavii, yeti a právě rapid, které se v Indii také produkují, a to v Puné a Aurangabadu. V minulosti se v Indii prodávala i fabia, kvůli nízkým prodejům byl ale její tamější prodej ukončen.