28.8. 2013 Leoš Káňa

Škoda Rapid Spaceback: První jízdní dojmy

 

Mladoboleslavská automobilka míří do prestižní společnosti hatchbacků nižší střední třídy s modelem Rapid Spaceback. Vůz bude mít premiéru ve Frankfurtu, my už jsme ho však řídili.

Je to úplně poprvé, kdy v tomto choulostivém a pečlivě sledovaném segmentu bude mít Škoda Auto svého zástupce. Takže všichni zpozorněte! Přichází praktický hatchback postavený na základech modelu Rapid s jednoduchým, ale přitažlivým designem, který se má nabízet za příznivou cenu. Jeho důležitost okomentoval i předseda představenstva Škody Auto Winfried Vahland: „Rapid Spaceback je pro naši značku milníkem, otevírá dveře do strategicky důležitého segmentu hatchbacků nižší střední třídy.“ Podle plánu automobilky by měl Spaceback tvořit až polovinu prodeje modelové řady Rapid.

Takže jaký vlastně je? Z fotografií toho příliš poznat není, ale naživo se nám jeho koncept zamlouvá. Jako jedni z mála evropských médií jsme totiž měli možnost Spaceback blíže prozkoumat a v okolí Mnichova se s ním také projet – tedy zatím jenom s lehce zakamuflovanými vozy. Ale při prezentaci vrcholných představitelů značky před námi stál samozřejmě odhalený.

Jak tedy udělat z Rapida se splývavou zádí kratší hatchback? Stačí ubrat 179 mm z délky původního rapida, protáhnout střechu až nad zadní kola a zarovnat zadní část. Zdá se to jednoduché, ale v praxi to tak asi nebylo. „Něco předělávat nebo napojovat bývá komplikované, protože už máte základ daný, se kterým nelze hýbat. Naštěstí byl Rapid navržený tak čistě, že to napojení proběhlo skoro bezproblémově.

Pro nás bylo rozhodující, o kolik se má karoserie zkrátit,“ říká šéfdesignér Škody Auto Jozef Kabaň. A svěží styl s určitou dávkou dynamiky se líbil také nám. Napojení je přirozené a lehce v něm rozpoznáte designérský jazyk Škodovky, který podtrhují zadní svítilny do tvaru písmene C a trojúhelníkové prolisy u značky.

Mladoboleslavští si připravili i dvě specialitky. První je okno v zadním sloupku, které jsme dosud u ostatních modelů značky neznali. Zvětšila se tím plocha prosklení, což zvenku odlehčuje výraz vozu a říká zákazníkovi, že nabízí vzdušný interiér. Také se s ním zvýšila bezpečnost provozu, protože díky tomuto okénku je z vozu lepší výhled.

Škoda zahájila výrobu Rapidu Spaceback

Druhým, pro konzervativnější Škodovku výrazným oživením, je protažení zadního okna až k hraně nad značkou. „Nad stylem zadní části jsme vedli sáhodlouhé diskuse. Tradiční záď i ta prosklená měla své zastánce i odpůrce. Nakonec jsme se rozhodli, že zákazníkům nabídneme i atraktivnější pojetí v paketu Style Plus,“ přiznává Kabaň. Jeho součástí navíc bude i prosklená střecha s plochou 2 m2, zatmavená přední a zadní světla nebo litá 17“ kola.

Z takto vybaveného spacebacku atraktivita a sebevědomí doslova tryská. Škoda dává jasně najevo, že chce tímto modelem oslovit zejména mladší zákazníky. Novinkou je možnost osazení světlometů xenonovými výbojkami a časem bychom se mohli dočkat i diod pro denní svícení.

Lehce se změnil také interiér. Sice ne tvarově, ale nové doplňky mu propůjčují hodnotnější výraz. Při představení Rapidu nám vnitřek připadal levný, to ale nyní neplatí. Přes celou přístrojovou desku můžete mít dekorační lištu v několika provedeních. Zcela nový je tříramenný volant převzatý z Octavie a také na něm může být dekor barevně sladěný s lištou.

Ovládání autorádia je na jedné straně a palubního počítače na druhé - u Rapidu šla ovládat jenom audiosoustava. Když jsme potom usedli do dvoubarevného interiéru se stříbrnými dekoračními prvky, měli jsme pocit, že sedíme v mnohem dražším voze – oficiální cena ještě není známa. Spaceback navíc dostal i nové potahové látky a konečně také elektrické ovládání zadních oken z místa řidiče.

Přitom ale konstruktéři zachovali všechny praktické vlastnosti, které zákazníci od modelů Škoda očekávají. Přes zkrácení karoserie na celkových 4304 mm se prostor pro posádku nikterak nezmenšil, rozvor je i nadále 2602 mm. V podélném směru se tak mají všichni cestující dobře a vzadu na kolena zbývá dost místa.

Spaceback navíc přichází s jedním vylepšením. Střecha je protažená dozadu, takže nad hlavami zadních pasažérů zbývá více místa – pohodlně se tam vejdou i vyšší postavy. S linií střechy souvisí také vyšší zadní dveře, takže se do novinky i lépe nastupuje. V těchto všech ohledech se Spaceback směle rovná všem zaběhnutým kompaktním hatchbackům.

Jenže je tu jedno velké ale. Šířka vozu a tím pádem i interiéru spíše odpovídá malým hatchbackům – dozadu se tři cestující vedle sebe pohodlně nevejdou. Je to škoda, protože za zadními sedadly zůstalo i přes zkrácení karoserie ještě slušných 415 litrů na zavazadla – počítáno bez rezervy. A to je velmi příznivá hodnota, převyšující většinu konkurentů v segmentu. Praktičnost tak škodovka neztratila, přičemž sklopením opěradel lze daný prostor zvětšit na 1380 litrů. Novinkou v řadě Rapid je dvojitá podlážka, která zajistí rovinu v úrovni ložné hrany.

Z technického hlediska je Spaceback jakousi evolucí původního Rapidu. Konstruktéři do něj zakomponovali elektromechanické řízení E-EPS a zcela nově nastavili podvozek. „Rapid má relativně nízké zatížení přední nápravy, takže jsme mohli vyměnit původní elektrohydraulické řízení za elektromechanické s elektromotorem a šnekovou převodovkou umístěnými přímo na sloupek řízení,“ říká vedoucího vývoje podvozku a agregátu Škody Auto Martin Hrdlička.

Video: Škoda Rapid Spaceback se prohání po Chomutově

Podle použitého motoru používá Spaceback dva různé elektromotory, takže úspora hmotnosti může být až tři kila. Nové řízení lépe drží směr díky aktivnímu návratu do nulové polohy a lze u něj naprogramovat i lepší vyhlazení rázů od kol do volantu. Změny se nevyhnuly ani odpružení vozu. „Snažili jsme se o zvýšení komfortu jízdy, protože po uvedení Rapidu přišly od zákazníků signály, že to je jedna z oblastí, na které je potřeba zapracovat. Vnitřní ventilové skupiny tlumičů jsou nyní zcela nové a Spaceback by měl být na drobných nerovnostech daleko kulatější a zaoblenější,“ dodává Hrdlička.

Jízdní vlastnosti jsme zkoušeli jižně od Mnichova, ale jenom s doprovodem zástupců Škody Auto. Na limitní situace, kde by se projevil rozdíl v zadním převisu a jiném rozložení hmotnosti obou karosářských verzí tak z pochopitelných důvodů nedošlo. Zjistili jsme ale, že podvozek je i na šestnáctipalcových kolech mnohem komfortnější než co si pamatujeme z Rapidu. Řízení je citlivé a vůz okamžitě reaguje na natočení volantu, který se lehce vrací do nulové polohy.

Podle prvního krátkého svezení udělal v tomto směru Spaceback výrazný pokrok. Zejména benzinové verze jezdí pěkně. U naftové, která byla navíc spojena se sedmistupňovým automatem DSG bylo znát, že je automobil na předek poněkud těžší. Řízení už tak lehké nebylo a také jízdní projev byl těžkopádnější.

Paleta motorů přitom kopíruje agregáty, které můžete dostat v liftbacku Rapid – základ tvoří zážehový tříválec 1.2 MPI/55 kW, potom následuje dvouventilový přeplňovaný čtyřválec 1.2 TSI ve verzích se 63 a 77 kW a na vrcholu stojí 1.4 TSI/90 kW dodávaný výhradně s automatickou převodovkou DSG. Horkou novinkou je námi zkoušený turbodiesel o výkonu 66 kW, který doplňuje provedení se 77 kW.

Také automat ve spojení se vznětovou verzí jsme v Rapidu vyzkoušeli poprvé. Slabší naftový čtyřválec sice není žádný divoch, ale s celkem lehkým vozem si poradil naprosto s přehledem. Zrychlení je dostačující a kdo nechce automat, bude mít možnost zvolit pětistupňovou manuální převodovku. Od této verze bude odvozeno i nejúspornější provedení GreenLine, které bude mít díky aerodynamickým úpravám, systému start-stop, 15“ pneumatikám s nízkým valivým odporem a speciálním poklicím spotřebu jenom 3,8 l nafty na 100 km.

Během prvního krátkého setkání na nás nová Škoda Rapid Spaceback udělala dobrý dojem. Působí kompaktně a vyváženě, jednoduché křivky mají zaděláno na nesmrtelnost. Potěšila nás velikost kabiny, která díky osvěžujícím prvkům vypadá mnohem hodnotněji, objem zavazadelníku a příjemné byly také komfortní jízdní vlastnosti. Ceny nového Rapidu Spaceback by měla Škodovka oznámit v září na frankfurtském autosalonu, přičemž první exempláře si zákazníci převezmou ze showroomů začátkem října.

Plusy

  • Praktický a prostorný zavazadelník
  • Komfortní jízda
  • Přesné a citlivé řízení
  • Úsporné motory
  • Podélná prostornost interiéru
  • Místo nad hlavou
  • Minusy

  • Omezené bezpečnostní prvky ve výbavě
  • Úzký interiér
  • Škoda Rapid Spaceback - technické údaje
    Motor1.2 MPI1.2 TSI1.2 TSI1.4 TSI1.6 TDI1.6 TDI1.6 TDI
    Zdvihový objem1198119711971390159815981598
    Válce/ventily3/44/24/24/44/44/44/4
    Výkon (kW/ot. za min)55/540063/480077/500090/500066/420066/420077/4400
    Točivý moment (N.m/ot. za min)112/
    3750
    160/
    1500-3500
    175/
    1550-4100
    200/
    1500-4000
    230/
    1500-2500
    230/
    1500-2500
    250/
    1500-2500
    Převodovka5 MT5 MT6 MT7 AT, DSG5 MT7 AT, DSG5 MT
    Nejvyšší rychlost (km/h)172180193203182182190
    Zrychlení 0-100 km/h (s)13,811,710,29,411,912,110,3
    Spotřeba (l na 100 km)5,85,15,45,84,4 (3,8)*4,54,4
    Emise (CO2)134119125134114 (99)*118114
    *Údaje v závorce platí pro verzi GreenLine.

    Škoda Rapid Spaceback - porovnání rozměrů s vybranými konkurenty
     Délka (mm)Šířka (mm)Výška (mm)Rozvor (mm)Zavazadelník (l)
    Škoda Rapid Spaceback4304170614592602415/1380*
    Citroën C44329178914892608408/1183*
    Chevrolet Cruze 5D4510179714772685413/883**
    Fiat Bravo4336179214982600400/1175
    Hyundai i304300178014702650378/1316
    Kia Cee´d4310178014702650380/1318
    Peugeot 3084276182115192608442/1398
    Renault Mégane4302180814712641372/1129
    *Bez rezervy, **Údaj po víko zavazadelníku.


    Škoda Rapid Spaceback
     

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Rapid Spaceback: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 






 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Dnes 17:15

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z kelímků. Budují ji myslivci

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z…

Myslivci začali v sobotu ráno na Zlínsku budovat ochrannou linii složenou z 12.000 kelímků naplněných páchnoucí…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár, Malkin v kšiltovce Bostonu

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár,…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o bronzu rozhodla vteřina

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o…

Britský cyklista Chris Froome si v časovce prakticky pojistil čtvrtý triumf na Tour de France v kariéře, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…