Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Rapid Spaceback: První jízdní dojmy

Leoš Káňa
Diskuze (763)
Mladoboleslavská automobilka míří do prestižní společnosti hatchbacků nižší střední třídy s modelem Rapid Spaceback. Vůz bude mít premiéru ve Frankfurtu, my už jsme ho však řídili.

Je to úplně poprvé, kdy v tomto choulostivém a pečlivě sledovaném segmentu bude mít Škoda Auto svého zástupce. Takže všichni zpozorněte! Přichází praktický hatchback postavený na základech modelu Rapid s jednoduchým, ale přitažlivým designem, který se má nabízet za příznivou cenu. Jeho důležitost okomentoval i předseda představenstva Škody Auto Winfried Vahland: „Rapid Spaceback je pro naši značku milníkem, otevírá dveře do strategicky důležitého segmentu hatchbacků nižší střední třídy.“ Podle plánu automobilky by měl Spaceback tvořit až polovinu prodeje modelové řady Rapid.

Takže jaký vlastně je? Z fotografií toho příliš poznat není, ale naživo se nám jeho koncept zamlouvá. Jako jedni z mála evropských médií jsme totiž měli možnost Spaceback blíže prozkoumat a v okolí Mnichova se s ním také projet – tedy zatím jenom s lehce zakamuflovanými vozy. Ale při prezentaci vrcholných představitelů značky před námi stál samozřejmě odhalený.

Jak tedy udělat z Rapida se splývavou zádí kratší hatchback? Stačí ubrat 179 mm z délky původního rapida, protáhnout střechu až nad zadní kola a zarovnat zadní část. Zdá se to jednoduché, ale v praxi to tak asi nebylo. „Něco předělávat nebo napojovat bývá komplikované, protože už máte základ daný, se kterým nelze hýbat. Naštěstí byl Rapid navržený tak čistě, že to napojení proběhlo skoro bezproblémově.

Pro nás bylo rozhodující, o kolik se má karoserie zkrátit,“ říká šéfdesignér Škody Auto Jozef Kabaň. A svěží styl s určitou dávkou dynamiky se líbil také nám. Napojení je přirozené a lehce v něm rozpoznáte designérský jazyk Škodovky, který podtrhují zadní svítilny do tvaru písmene C a trojúhelníkové prolisy u značky.

Mladoboleslavští si připravili i dvě specialitky. První je okno v zadním sloupku, které jsme dosud u ostatních modelů značky neznali. Zvětšila se tím plocha prosklení, což zvenku odlehčuje výraz vozu a říká zákazníkovi, že nabízí vzdušný interiér. Také se s ním zvýšila bezpečnost provozu, protože díky tomuto okénku je z vozu lepší výhled.

Druhým, pro konzervativnější Škodovku výrazným oživením, je protažení zadního okna až k hraně nad značkou. „Nad stylem zadní části jsme vedli sáhodlouhé diskuse. Tradiční záď i ta prosklená měla své zastánce i odpůrce. Nakonec jsme se rozhodli, že zákazníkům nabídneme i atraktivnější pojetí v paketu Style Plus,“ přiznává Kabaň. Jeho součástí navíc bude i prosklená střecha s plochou 2 m2, zatmavená přední a zadní světla nebo litá 17“ kola.

Z takto vybaveného spacebacku atraktivita a sebevědomí doslova tryská. Škoda dává jasně najevo, že chce tímto modelem oslovit zejména mladší zákazníky. Novinkou je možnost osazení světlometů xenonovými výbojkami a časem bychom se mohli dočkat i diod pro denní svícení.

Lehce se změnil také interiér. Sice ne tvarově, ale nové doplňky mu propůjčují hodnotnější výraz. Při představení Rapidu nám vnitřek připadal levný, to ale nyní neplatí. Přes celou přístrojovou desku můžete mít dekorační lištu v několika provedeních. Zcela nový je tříramenný volant převzatý z Octavie a také na něm může být dekor barevně sladěný s lištou.

Ovládání autorádia je na jedné straně a palubního počítače na druhé - u Rapidu šla ovládat jenom audiosoustava. Když jsme potom usedli do dvoubarevného interiéru se stříbrnými dekoračními prvky, měli jsme pocit, že sedíme v mnohem dražším voze – oficiální cena ještě není známa. Spaceback navíc dostal i nové potahové látky a konečně také elektrické ovládání zadních oken z místa řidiče.

Přitom ale konstruktéři zachovali všechny praktické vlastnosti, které zákazníci od modelů Škoda očekávají. Přes zkrácení karoserie na celkových 4304 mm se prostor pro posádku nikterak nezmenšil, rozvor je i nadále 2602 mm. V podélném směru se tak mají všichni cestující dobře a vzadu na kolena zbývá dost místa.

Spaceback navíc přichází s jedním vylepšením. Střecha je protažená dozadu, takže nad hlavami zadních pasažérů zbývá více místa – pohodlně se tam vejdou i vyšší postavy. S linií střechy souvisí také vyšší zadní dveře, takže se do novinky i lépe nastupuje. V těchto všech ohledech se Spaceback směle rovná všem zaběhnutým kompaktním hatchbackům.

Jenže je tu jedno velké ale. Šířka vozu a tím pádem i interiéru spíše odpovídá malým hatchbackům – dozadu se tři cestující vedle sebe pohodlně nevejdou. Je to škoda, protože za zadními sedadly zůstalo i přes zkrácení karoserie ještě slušných 415 litrů na zavazadla – počítáno bez rezervy. A to je velmi příznivá hodnota, převyšující většinu konkurentů v segmentu. Praktičnost tak škodovka neztratila, přičemž sklopením opěradel lze daný prostor zvětšit na 1380 litrů. Novinkou v řadě Rapid je dvojitá podlážka, která zajistí rovinu v úrovni ložné hrany.

Z technického hlediska je Spaceback jakousi evolucí původního Rapidu. Konstruktéři do něj zakomponovali elektromechanické řízení E-EPS a zcela nově nastavili podvozek. „Rapid má relativně nízké zatížení přední nápravy, takže jsme mohli vyměnit původní elektrohydraulické řízení za elektromechanické s elektromotorem a šnekovou převodovkou umístěnými přímo na sloupek řízení,“ říká vedoucího vývoje podvozku a agregátu Škody Auto Martin Hrdlička.

Podle použitého motoru používá Spaceback dva různé elektromotory, takže úspora hmotnosti může být až tři kila. Nové řízení lépe drží směr díky aktivnímu návratu do nulové polohy a lze u něj naprogramovat i lepší vyhlazení rázů od kol do volantu. Změny se nevyhnuly ani odpružení vozu. „Snažili jsme se o zvýšení komfortu jízdy, protože po uvedení Rapidu přišly od zákazníků signály, že to je jedna z oblastí, na které je potřeba zapracovat. Vnitřní ventilové skupiny tlumičů jsou nyní zcela nové a Spaceback by měl být na drobných nerovnostech daleko kulatější a zaoblenější,“ dodává Hrdlička.

Jízdní vlastnosti jsme zkoušeli jižně od Mnichova, ale jenom s doprovodem zástupců Škody Auto. Na limitní situace, kde by se projevil rozdíl v zadním převisu a jiném rozložení hmotnosti obou karosářských verzí tak z pochopitelných důvodů nedošlo. Zjistili jsme ale, že podvozek je i na šestnáctipalcových kolech mnohem komfortnější než co si pamatujeme z Rapidu. Řízení je citlivé a vůz okamžitě reaguje na natočení volantu, který se lehce vrací do nulové polohy.

Podle prvního krátkého svezení udělal v tomto směru Spaceback výrazný pokrok. Zejména benzinové verze jezdí pěkně. U naftové, která byla navíc spojena se sedmistupňovým automatem DSG bylo znát, že je automobil na předek poněkud těžší. Řízení už tak lehké nebylo a také jízdní projev byl těžkopádnější.

Paleta motorů přitom kopíruje agregáty, které můžete dostat v liftbacku Rapid – základ tvoří zážehový tříválec 1.2 MPI/55 kW, potom následuje dvouventilový přeplňovaný čtyřválec 1.2 TSI ve verzích se 63 a 77 kW a na vrcholu stojí 1.4 TSI/90 kW dodávaný výhradně s automatickou převodovkou DSG. Horkou novinkou je námi zkoušený turbodiesel o výkonu 66 kW, který doplňuje provedení se 77 kW.

Také automat ve spojení se vznětovou verzí jsme v Rapidu vyzkoušeli poprvé. Slabší naftový čtyřválec sice není žádný divoch, ale s celkem lehkým vozem si poradil naprosto s přehledem. Zrychlení je dostačující a kdo nechce automat, bude mít možnost zvolit pětistupňovou manuální převodovku. Od této verze bude odvozeno i nejúspornější provedení GreenLine, které bude mít díky aerodynamickým úpravám, systému start-stop, 15“ pneumatikám s nízkým valivým odporem a speciálním poklicím spotřebu jenom 3,8 l nafty na 100 km.

Během prvního krátkého setkání na nás nová Škoda Rapid Spaceback udělala dobrý dojem. Působí kompaktně a vyváženě, jednoduché křivky mají zaděláno na nesmrtelnost. Potěšila nás velikost kabiny, která díky osvěžujícím prvkům vypadá mnohem hodnotněji, objem zavazadelníku a příjemné byly také komfortní jízdní vlastnosti. Ceny nového Rapidu Spaceback by měla Škodovka oznámit v září na frankfurtském autosalonu, přičemž první exempláře si zákazníci převezmou ze showroomů začátkem října.

Plusy

  • Praktický a prostorný zavazadelník
  • Komfortní jízda
  • Přesné a citlivé řízení
  • Úsporné motory
  • Podélná prostornost interiéru
  • Místo nad hlavou
  • Minusy

  • Omezené bezpečnostní prvky ve výbavě
  • Úzký interiér
  • Škoda Rapid Spaceback - technické údaje
    Motor 1.2 MPI 1.2 TSI 1.2 TSI 1.4 TSI 1.6 TDI 1.6 TDI 1.6 TDI
    Zdvihový objem 1198 1197 1197 1390 1598 1598 1598
    Válce/ventily 3/4 4/2 4/2 4/4 4/4 4/4 4/4
    Výkon (kW/ot. za min) 55/5400 63/4800 77/5000 90/5000 66/4200 66/4200 77/4400
    Točivý moment (N.m/ot. za min) 112/
    3750
    160/
    1500-3500
    175/
    1550-4100
    200/
    1500-4000
    230/
    1500-2500
    230/
    1500-2500
    250/
    1500-2500
    Převodovka 5 MT 5 MT 6 MT 7 AT, DSG 5 MT 7 AT, DSG 5 MT
    Nejvyšší rychlost (km/h) 172 180 193 203 182 182 190
    Zrychlení 0-100 km/h (s) 13,8 11,7 10,2 9,4 11,9 12,1 10,3
    Spotřeba (l na 100 km) 5,8 5,1 5,4 5,8 4,4 (3,8)* 4,5 4,4
    Emise (CO2) 134 119 125 134 114 (99)* 118 114
    *Údaje v závorce platí pro verzi GreenLine.
    Škoda Rapid Spaceback - porovnání rozměrů s vybranými konkurenty
      Délka (mm) Šířka (mm) Výška (mm) Rozvor (mm) Zavazadelník (l)
    Škoda Rapid Spaceback 4304 1706 1459 2602 415/1380*
    Citroën C4 4329 1789 1489 2608 408/1183*
    Chevrolet Cruze 5D 4510 1797 1477 2685 413/883**
    Fiat Bravo 4336 1792 1498 2600 400/1175
    Hyundai i30 4300 1780 1470 2650 378/1316
    Kia Cee´d 4310 1780 1470 2650 380/1318
    Peugeot 308 4276 1821 1519 2608 442/1398
    Renault Mégane 4302 1808 1471 2641 372/1129
    *Bez rezervy, **Údaj po víko zavazadelníku.


Leoš Káňa
Diskuze (763)
5. 9. 2013 17:28
Pan Hrdlicka mystifikuje!
Tvrdi, ze si zobrali k srdcu signaly od zakaznikov!
Je jasne, ze v Skode urobili "tvrdohlave" chyby uz na zaciatku a teraz sa tvaria, ze akoze "customer friendly".
31. 8. 2013 14:43
Rapid

OK
Avatar - KubikCv
29. 8. 2013 21:51
Re: Diskuse ve stromu?
taktéž mi strom nefunguje už druhej den...s liškou
29. 8. 2013 15:53
VW rapid
to ten motor je elektrický tolko hadiciek má tam -zvieratká kuny možu kusat budu mať co
a ten nesmrtelný dizajn nuž má to asi ekonomické dôvody,nemusia prestavovat pás linku len minimalne upravy a pre mna je nepraktické auto,hlavne pre nizky podvozok
inak nech sa predáva aby bola práca.. 8-s
29. 8. 2013 14:22
Re: Proč nelze tuto diskuzi zobrazit ve stromu?!!
Ony ty problemy budou nejspis ve spojeni s databazi, je to videt ve chvili, kdy nejde "palcovat" nebo zobrazit prispevek na ktery bylo reagovano.