28.8. 2013 Leoš Káňa

Škoda Rapid Spaceback: První jízdní dojmy

 

Mladoboleslavská automobilka míří do prestižní společnosti hatchbacků nižší střední třídy s modelem Rapid Spaceback. Vůz bude mít premiéru ve Frankfurtu, my už jsme ho však řídili.

Je to úplně poprvé, kdy v tomto choulostivém a pečlivě sledovaném segmentu bude mít Škoda Auto svého zástupce. Takže všichni zpozorněte! Přichází praktický hatchback postavený na základech modelu Rapid s jednoduchým, ale přitažlivým designem, který se má nabízet za příznivou cenu. Jeho důležitost okomentoval i předseda představenstva Škody Auto Winfried Vahland: „Rapid Spaceback je pro naši značku milníkem, otevírá dveře do strategicky důležitého segmentu hatchbacků nižší střední třídy.“ Podle plánu automobilky by měl Spaceback tvořit až polovinu prodeje modelové řady Rapid.

Takže jaký vlastně je? Z fotografií toho příliš poznat není, ale naživo se nám jeho koncept zamlouvá. Jako jedni z mála evropských médií jsme totiž měli možnost Spaceback blíže prozkoumat a v okolí Mnichova se s ním také projet – tedy zatím jenom s lehce zakamuflovanými vozy. Ale při prezentaci vrcholných představitelů značky před námi stál samozřejmě odhalený.

Jak tedy udělat z Rapida se splývavou zádí kratší hatchback? Stačí ubrat 179 mm z délky původního rapida, protáhnout střechu až nad zadní kola a zarovnat zadní část. Zdá se to jednoduché, ale v praxi to tak asi nebylo. „Něco předělávat nebo napojovat bývá komplikované, protože už máte základ daný, se kterým nelze hýbat. Naštěstí byl Rapid navržený tak čistě, že to napojení proběhlo skoro bezproblémově.

Pro nás bylo rozhodující, o kolik se má karoserie zkrátit,“ říká šéfdesignér Škody Auto Jozef Kabaň. A svěží styl s určitou dávkou dynamiky se líbil také nám. Napojení je přirozené a lehce v něm rozpoznáte designérský jazyk Škodovky, který podtrhují zadní svítilny do tvaru písmene C a trojúhelníkové prolisy u značky.

Mladoboleslavští si připravili i dvě specialitky. První je okno v zadním sloupku, které jsme dosud u ostatních modelů značky neznali. Zvětšila se tím plocha prosklení, což zvenku odlehčuje výraz vozu a říká zákazníkovi, že nabízí vzdušný interiér. Také se s ním zvýšila bezpečnost provozu, protože díky tomuto okénku je z vozu lepší výhled.

Škoda zahájila výrobu Rapidu Spaceback

Druhým, pro konzervativnější Škodovku výrazným oživením, je protažení zadního okna až k hraně nad značkou. „Nad stylem zadní části jsme vedli sáhodlouhé diskuse. Tradiční záď i ta prosklená měla své zastánce i odpůrce. Nakonec jsme se rozhodli, že zákazníkům nabídneme i atraktivnější pojetí v paketu Style Plus,“ přiznává Kabaň. Jeho součástí navíc bude i prosklená střecha s plochou 2 m2, zatmavená přední a zadní světla nebo litá 17“ kola.

Z takto vybaveného spacebacku atraktivita a sebevědomí doslova tryská. Škoda dává jasně najevo, že chce tímto modelem oslovit zejména mladší zákazníky. Novinkou je možnost osazení světlometů xenonovými výbojkami a časem bychom se mohli dočkat i diod pro denní svícení.

Lehce se změnil také interiér. Sice ne tvarově, ale nové doplňky mu propůjčují hodnotnější výraz. Při představení Rapidu nám vnitřek připadal levný, to ale nyní neplatí. Přes celou přístrojovou desku můžete mít dekorační lištu v několika provedeních. Zcela nový je tříramenný volant převzatý z Octavie a také na něm může být dekor barevně sladěný s lištou.

Ovládání autorádia je na jedné straně a palubního počítače na druhé - u Rapidu šla ovládat jenom audiosoustava. Když jsme potom usedli do dvoubarevného interiéru se stříbrnými dekoračními prvky, měli jsme pocit, že sedíme v mnohem dražším voze – oficiální cena ještě není známa. Spaceback navíc dostal i nové potahové látky a konečně také elektrické ovládání zadních oken z místa řidiče.

Přitom ale konstruktéři zachovali všechny praktické vlastnosti, které zákazníci od modelů Škoda očekávají. Přes zkrácení karoserie na celkových 4304 mm se prostor pro posádku nikterak nezmenšil, rozvor je i nadále 2602 mm. V podélném směru se tak mají všichni cestující dobře a vzadu na kolena zbývá dost místa.

Spaceback navíc přichází s jedním vylepšením. Střecha je protažená dozadu, takže nad hlavami zadních pasažérů zbývá více místa – pohodlně se tam vejdou i vyšší postavy. S linií střechy souvisí také vyšší zadní dveře, takže se do novinky i lépe nastupuje. V těchto všech ohledech se Spaceback směle rovná všem zaběhnutým kompaktním hatchbackům.

Jenže je tu jedno velké ale. Šířka vozu a tím pádem i interiéru spíše odpovídá malým hatchbackům – dozadu se tři cestující vedle sebe pohodlně nevejdou. Je to škoda, protože za zadními sedadly zůstalo i přes zkrácení karoserie ještě slušných 415 litrů na zavazadla – počítáno bez rezervy. A to je velmi příznivá hodnota, převyšující většinu konkurentů v segmentu. Praktičnost tak škodovka neztratila, přičemž sklopením opěradel lze daný prostor zvětšit na 1380 litrů. Novinkou v řadě Rapid je dvojitá podlážka, která zajistí rovinu v úrovni ložné hrany.

Z technického hlediska je Spaceback jakousi evolucí původního Rapidu. Konstruktéři do něj zakomponovali elektromechanické řízení E-EPS a zcela nově nastavili podvozek. „Rapid má relativně nízké zatížení přední nápravy, takže jsme mohli vyměnit původní elektrohydraulické řízení za elektromechanické s elektromotorem a šnekovou převodovkou umístěnými přímo na sloupek řízení,“ říká vedoucího vývoje podvozku a agregátu Škody Auto Martin Hrdlička.

Video: Škoda Rapid Spaceback se prohání po Chomutově

Podle použitého motoru používá Spaceback dva různé elektromotory, takže úspora hmotnosti může být až tři kila. Nové řízení lépe drží směr díky aktivnímu návratu do nulové polohy a lze u něj naprogramovat i lepší vyhlazení rázů od kol do volantu. Změny se nevyhnuly ani odpružení vozu. „Snažili jsme se o zvýšení komfortu jízdy, protože po uvedení Rapidu přišly od zákazníků signály, že to je jedna z oblastí, na které je potřeba zapracovat. Vnitřní ventilové skupiny tlumičů jsou nyní zcela nové a Spaceback by měl být na drobných nerovnostech daleko kulatější a zaoblenější,“ dodává Hrdlička.

Jízdní vlastnosti jsme zkoušeli jižně od Mnichova, ale jenom s doprovodem zástupců Škody Auto. Na limitní situace, kde by se projevil rozdíl v zadním převisu a jiném rozložení hmotnosti obou karosářských verzí tak z pochopitelných důvodů nedošlo. Zjistili jsme ale, že podvozek je i na šestnáctipalcových kolech mnohem komfortnější než co si pamatujeme z Rapidu. Řízení je citlivé a vůz okamžitě reaguje na natočení volantu, který se lehce vrací do nulové polohy.

Podle prvního krátkého svezení udělal v tomto směru Spaceback výrazný pokrok. Zejména benzinové verze jezdí pěkně. U naftové, která byla navíc spojena se sedmistupňovým automatem DSG bylo znát, že je automobil na předek poněkud těžší. Řízení už tak lehké nebylo a také jízdní projev byl těžkopádnější.

Paleta motorů přitom kopíruje agregáty, které můžete dostat v liftbacku Rapid – základ tvoří zážehový tříválec 1.2 MPI/55 kW, potom následuje dvouventilový přeplňovaný čtyřválec 1.2 TSI ve verzích se 63 a 77 kW a na vrcholu stojí 1.4 TSI/90 kW dodávaný výhradně s automatickou převodovkou DSG. Horkou novinkou je námi zkoušený turbodiesel o výkonu 66 kW, který doplňuje provedení se 77 kW.

Také automat ve spojení se vznětovou verzí jsme v Rapidu vyzkoušeli poprvé. Slabší naftový čtyřválec sice není žádný divoch, ale s celkem lehkým vozem si poradil naprosto s přehledem. Zrychlení je dostačující a kdo nechce automat, bude mít možnost zvolit pětistupňovou manuální převodovku. Od této verze bude odvozeno i nejúspornější provedení GreenLine, které bude mít díky aerodynamickým úpravám, systému start-stop, 15“ pneumatikám s nízkým valivým odporem a speciálním poklicím spotřebu jenom 3,8 l nafty na 100 km.

Během prvního krátkého setkání na nás nová Škoda Rapid Spaceback udělala dobrý dojem. Působí kompaktně a vyváženě, jednoduché křivky mají zaděláno na nesmrtelnost. Potěšila nás velikost kabiny, která díky osvěžujícím prvkům vypadá mnohem hodnotněji, objem zavazadelníku a příjemné byly také komfortní jízdní vlastnosti. Ceny nového Rapidu Spaceback by měla Škodovka oznámit v září na frankfurtském autosalonu, přičemž první exempláře si zákazníci převezmou ze showroomů začátkem října.

Plusy

  • Praktický a prostorný zavazadelník
  • Komfortní jízda
  • Přesné a citlivé řízení
  • Úsporné motory
  • Podélná prostornost interiéru
  • Místo nad hlavou
  • Minusy

  • Omezené bezpečnostní prvky ve výbavě
  • Úzký interiér
  • Škoda Rapid Spaceback - technické údaje
    Motor1.2 MPI1.2 TSI1.2 TSI1.4 TSI1.6 TDI1.6 TDI1.6 TDI
    Zdvihový objem1198119711971390159815981598
    Válce/ventily3/44/24/24/44/44/44/4
    Výkon (kW/ot. za min)55/540063/480077/500090/500066/420066/420077/4400
    Točivý moment (N.m/ot. za min)112/
    3750
    160/
    1500-3500
    175/
    1550-4100
    200/
    1500-4000
    230/
    1500-2500
    230/
    1500-2500
    250/
    1500-2500
    Převodovka5 MT5 MT6 MT7 AT, DSG5 MT7 AT, DSG5 MT
    Nejvyšší rychlost (km/h)172180193203182182190
    Zrychlení 0-100 km/h (s)13,811,710,29,411,912,110,3
    Spotřeba (l na 100 km)5,85,15,45,84,4 (3,8)*4,54,4
    Emise (CO2)134119125134114 (99)*118114
    *Údaje v závorce platí pro verzi GreenLine.

    Škoda Rapid Spaceback - porovnání rozměrů s vybranými konkurenty
     Délka (mm)Šířka (mm)Výška (mm)Rozvor (mm)Zavazadelník (l)
    Škoda Rapid Spaceback4304170614592602415/1380*
    Citroën C44329178914892608408/1183*
    Chevrolet Cruze 5D4510179714772685413/883**
    Fiat Bravo4336179214982600400/1175
    Hyundai i304300178014702650378/1316
    Kia Cee´d4310178014702650380/1318
    Peugeot 3084276182115192608442/1398
    Renault Mégane4302180814712641372/1129
    *Bez rezervy, **Údaj po víko zavazadelníku.


    Škoda Rapid Spaceback
     

Spolupracujeme s TipCars.com
Dolínek ucouvl. Společný podnik Prahy a Penty k metru D zatím nebude Dolínek ucouvl. Společný podnik Prahy a Penty k metru D zatím nebude

Pražská rada dnes nebude projednávat společný podnik…

Evropané nakupují čím dál více nových aut, Češi naopak méně Evropané nakupují čím dál více nových aut, Češi naopak méně

Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v…

Trump vypadal vedle Putina ponížený a slabý, kritizují americká média Trump vypadal vedle Putina ponížený a slabý, kritizují americká média

Americký prezident Donald Trump zašel na summitu v…

Nejdříve za volant, teď do kokpitu. Saúdská Arábie dovolí ženám pilotovat letadla Nejdříve za volant, teď do kokpitu. Saúdská Arábie dovolí ženám pilotovat letadla

Ženám v Saúdské Arábii se letos poprvé otevře letecká…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Rapid Spaceback: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak…

Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video) Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video)

Kolotoč Formule 1 je neuvěřitelně nabitý. Zamýšleli jste…

 






 
Pamatujete pohonné jednotky PRV? Globální V6 měl být původně osmiválcem!

Pamatujete pohonné jednotky PRV? Globální V6 měl být původně osmiválcem!

Dnes 08:00

Dlouhých 24 let figuroval pod kapotami mnoha větších evropských vozů motor označený PRV. Pod trojicí písmen se však za ta léta ukrývala celá rodina různorodých agregátů.




Blesk.cz

Exministr dopravy Dobeš: O úplatcích, Bártovi, tlaku Peake a velké drzosti

Exministr dopravy Dobeš: O úplatcích, Bártovi, tlaku…

Bývalý ministr dopravy za Věci veřejné a později strany LIDEM Pavel Dobeš se pokouší o politický návrat. Loni na…

Tajemství otce vévodkyně Meghan: Jak přišel k 16 milionům?

Tajemství otce vévodkyně Meghan: Jak přišel k 16 milionům?

Otec vévodkyně Meghan (36) si nechal zaplatit tučnou sumu za nafocení naaranžovaných snímků a nevynechá jedinou…

 

iSport.cz

Washington chystá novou dvojku. Rus se bude dělit o čas s Vaněčkem

Washington chystá novou dvojku. Rus se bude dělit o…

Jádro týmu Washington Capitals zůstane po premiérovém vítězství ve Stanley Cupu pro příští rok stejné, nicméně…

Byli jsme u chorvatských oslav! Modřič potěšil malého fanouška

Byli jsme u chorvatských oslav! Modřič potěšil…

PŘÍMO ZE ZÁHŘEBU | Chorvatský Záhřeb v pondělí zažil erupci národní hrdosti a nadšení. Více než půl milionu lidí…

 

Reflex.cz

Kontroverzní reklama představuje Norsko jako zemi „fjordů a pohlavní nemoci“

Kontroverzní reklama představuje Norsko jako zemi…

Na hlavním železničním nádraží v Oslu se v minulých dnech objevila kontroverzní reklama na kondomy, která…

I povislá prsa jsou nádherná! Chidera Eggerue bojuje proti stereotypizaci ženského těla

I povislá prsa jsou nádherná! Chidera Eggerue bojuje…

Teprve třiadvacetileté bloggerce a nyní také spisovatelce Chideře Eggerue se v zahraničních médiích dostává čím…