Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Roomster 1,6 16V AT - japonský automat pod značkou Tiptronic

Ondřej Láník
Čtyřválec 1,6 16V dnes představuje tu nejnovější motorářskou techniku, jakou v malých Škodovkách dnes dostanete. Když tento motor zkombinujete s vyspělou japonskou automatickou převodovkou, stojí před vámi vlastně rarita, kterou jen tak...

Úspory cestou unifikace ovládají nabídku motorů i převodovek pro nové Fabie i Roomstery. Zážehové agregáty tvoří jednu rodinu motorů, vznětové druhou a pohledem do technického popisu převodových ústrojí bychom snadno zjistili, že rozdílů mezi nimi není mnoho. Dokonce ani nejsilnější vznětový motor - 1,9 TDI PD (77 kW) - si nekoupíte se šestistupňovou převodovkou, ani kdybyste byli ochotní zaplatit více. Výjimkou ve výrobním programu, a trochu přehlíženou technickou novinkou v nové Fabii a Roomsteru, je šestistupňová automatická převodovka, kterou lze objednat pro motorizaci 1,6 16V (77 kW). Vyzkoušeli jsme ji během pátého testu Škody Roomster.

Aisin: „Říkejte mi Tiptronic“

Šestistupňová automatická převodovka s planetovými soukolími a s hydrodynamickým měničem je u malých vozů stále ještě velkou raritou. Koncern VW Group ji nabízel nejprve ve vozech nižší střední třídy (Audi A3, Volkswagen Golf, Škoda Octavia, atd.), ale v poslední době se dostává i do levnějších vozů, kde tvoří vrchol komfortní nabídky daných modelových řad.

Ačkoli tuto převodovku známe spíše pod zkráceným označením Tiptronic, její původ je v Japonsku. Pro VW Group ji zkonstruoval a vyrábí specialista na převodovky, firma Aisin AW. V době uvedení na trh patřila ke špičkovým výrobkům a i dnes tvoří špičku ve třídě klasických automatických převodovek pro vozy s motorem vpředu a pohonem předních kol. K zajímavým technickým parametrům patří hmotnost převodovky jen o málo vyšší než 80 kg a převodový rozsah přes 6. Mechanika převodovky využívá uspořádání Lepelletier, tj. jednoduché planetové soukolí s následně zařazeným soukolím Ravigneaux. Změny rychlostních stupňů provádí elektrohydraulicky ovládané prvky: tři lamelové spojky a dvě lamelové brzy. Hydrodynamický měnič je v závislosti na zatížení motoru a cestovní rychlosti přemostěn suchou spojkou.

skoda testy mpv skoda testy mpv
 

Škoda s automatem

…to není právě obvyklé slovní ani mechanické spojení. Na českém trhu se asi po tomto testu mnoho nezmění, ale v Boleslavi jsou si vědomi potenciálu, který v této kombinaci tkví a tak jej tu máme. Trhy jako ten švýcarský, německý nebo australský, se o takovou variantu budou jistě zajímat. Zákazníci vyhledávající takové vozy tam jsou a výhodou Škody je, že automatický Roomster navíc mnoho konkurentů v této cenové kategorii nemá.

Usedáme za volant a první pohled pochopitelně směřuje ke středové konzole. Design i provedení voliče, resp. jeho okolí je bezchybné. Při jízdě nás těší rychlé a plynulé řazení, intuitivní volba převodů. Rozjezd zahajuje pochopitelně 1. a 2. rychlostní stupeň, ale pak ve městě následuje velmi rychlé řazení na 5. r.s. bez zásahu řidiče. Na pětku se jezdí ve městě nejčastěji!

Sportovní režim pracuje s vyššími otáčkami (cca +500 ot./min), převodovka nechává motor vytáčet až do červeného pole, ale také přemosťovací spojka nekompromisně vyřazuje z činnosti hydrodynamický měnič hned, jak je jasno, že už jedeme. Sametově hladké řazení se stává o znatelný kousek hrubší, ale také rychlejší.

Škoda nenabízí možnost volby převodů na volantu nebo páčkami pod ním. Tiptronic tak lze ovládat jen pohybem voliče. Požadované změny jsou rychlé. To, co si navolíte, máte s minimální prodlevou také zařazeno! Ani v automatickém modu není v kritické situaci třeba zoufat nad rozvážností počítače a výkonné hydrauliky. Kick-down běžně podřazuje z 5.r.s. rovnou na třetí, pro okamžitou maximální akceleraci. Jakmile si převodovku trochu v provozu „osaháte“ nebude vám činit sebemenší problém „řadit“ nahoru i dolů vhodnou prací s pedálem plynu. Tento stav spolupráce člověka a stroje pak lze označit za optimální.

skoda testy mpv skoda testy mpv
 

Litr navíc

Cena pohodlí je relativní. Na začátku po vás budou chtít 30 tisíc korun navíc proti verzi s ručně řazenou převodovkou. Podrobnějším studiem ceníku ale přijdete na to, že příplatek nezahrnuje jen podstatně složitější převodové ústrojí se šesti stupni (je to jediná šestistupňová volba pro Fabii i Roomster), ale také ESP, za které jinak na stůl vysázíte 12 tisíc korun a TPM – nepřímou kontrolu tlaku v pneumatikách - v ceně 1.500,-Kč. Ejhle, cena za vyspělou převodovku se náhle smrskla na 16.500,-Kč. Nabídne někdo za podobnou cenu něco podobného? Zřejmě ne. Předchozí odstavec by vás ale neměl ukonejšit. Za komfort totiž budete platit celou dobu, kdy Roomster s automatem budete provozovat. Průměrná spotřeba na 2800 km (nevynulovaný palubní počítač) činila 10,5 l/100 km, my jsme jezdili asi za 9,6 l/100 km (500 km trasa, 50 % město). To je o 1,1 l benzinu více než kolik chtěl Roomster 1,6 16V s ručně řazenou převodovkou v našem loňském testu.

Dobrou zprávou pro posádku je, že ve 130 km/h pracuje motor asi ve 3000 ot./min na 6.r.s., tj. asi o 800 níže než u nejvyšší rychlosti pětistupňové ručně řazené převodovky. Minimální spotřeba paliva verze s automatickou převodovkou při rychlosti 100 km/h činila na dálničním okruhu 6,9 l/100 km. Maximální spotřeba paliva ve městě (okruh 50 km) se vyšplhala na 11,5 l/100 km.

skoda testy mpv skoda testy mpv
 

Roomster rok po té…

Ani po roce na trhu není malé MPV okoukané, originalita je, na rozdíl od Fabie, ve třídě malých MPV silnou zbraní. V měřítku „prostor“ resp. „hodnota za peníze“ je Škoda silně v kranflecích, i když absolutní částky v ceníku nejsou vůbec malé. Se Škodou si kupujete bytelnou konstrukci, která vás bude přesvědčovat nejen výsledky v objektivních testech (viz třeba Euro NCAP), ale hlavně subjektivně vnímanými hodnotami. On i ten kůží potažený věnec volantu může mít všelijaké provedení, a nutno dodat, že když už za něco Škoda chce hodně peněz, dostáváte kvalitu, nad průměrem obvyklým ve třídě. Platí to bezezbytku např. o elektrickém stahování skel v oknech, které lze ovládat (vpředu i vzadu) jedním dotykem tlačítka. O tom třeba Škoda skromně mlčí a považuje to za samozřejmost.

Škoda kupodivu mlčí i o plynule variabilním časování sacích ventilů, které zdědil nový motor 1,6 16V po svém vyspělejším kolegovi 1,6 FSI. Mezi další zajímavé konstrukční detaily patří olejové čerpadlo, které dodává konstantní tlak oleje 3,5 bar v celém otáčkovém spektru motoru. Výhodou je o třetinu nižší odběr výkonu motoru potřebný pro vytvoření tlaku v mazací soustavě, nižší pěnivost oleje (jeho pracovní tlak je konstantní) a menší znehodnocení oleje (reálně obíhá okruhem menší množství oleje).

skoda testy mpv skoda testy mpv
 

Sedadla jsou malá, ale pro osoby běžného vzrůstu je úsporná konstrukce dostatečná. Nejdražší sedadla v kombinaci kůže/umělá kůže/látka nejsou na první pohled tak luxusní jako pravá kůže (nedostupné pro Roomster i Fabii), ale budou lépe a hlavně déle sloužit. Sportovně zaměřeným řidičům doporučujeme investovat do látkových, ale přeci jen výrazněji tvarovaných sedadel.

Chcete-li z jízdy krajem udělat zážitek i pro posádku, lze i z obyčejného Roomstera za relativně nízkou cenu 16 tisíc korun vyrobit neobyčejné auto s obrovskou prosklenou střechou. Noční nebe nad hlavou můžete vychutnávat ve dvou nebo ve čtyřech. V pěti to už nebude taková romantika, protože tato Škoda zkrátka není na trvale pětimístné obsazení ani trochu připravena.

Variabilita, možnosti zavazadlového prostoru, jízdní vlastnosti – nic z toho se nemění, a tak přijměte pozvání k některému z dalších čtyř testů nejméně konzervativní Škody současnosti.

Související odkazy

Závěr

Škoda Roomster s automatickou převodovkou patří k technicky vyspělým automobilům ve třídě MPV. Motor se 77 kW nemůže soupeřit s dvoulitry, ale za to výborná převodovka nemůže. Velmi zajímavá volba je to hlavně pro ty, kteří hledají komfort na každodenních příměstských pojížďkách, a jsou ochotni za něj také platit. Rozdíl v ceně proti manuální převodovce navíc není vůbec propastný.

První cena vozu 339.900,-Kč (1,2 12V (47 kW), Roomster)
První cena vozu s testovanou motorizací 394.900,-Kč (1,6 16V (77 kW), Roomster)
Základní cena testovaného vozu 498.900,-Kč (1,6 16V (77 kW), Comfort)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 661.900,-Kč (1,6 16V (77 kW), Comfort)

Plusy

  • hladce a rychle řadicí převodovka se šesti stupni za dobrou cenu
  • prostorný a variabilní interiér
  • velký zavazadelník
  • cena vozu ve srovnání se stejně výkonnou vznětovou verzí
  • velmi dobré jízdní vlastnosti
  • dostupné a funkční položky příplatkové výbavy
  • velmi dobrá ovladatelnost

Minusy

  • jen průměrná dynamika nejsilnějšího zážehového motoru
  • nižší komfort odpružení
  • malá šířka v úrovni loktů
  • nepoužitelná prostřední sedačka vzadu
  • pouze jednozónová automatická klimatizace
Ondřej Láník
škoda roomster
Cena základní sestavy 498 900 Kč
Výbava základní sestavy kola Avior z lehkých slitin 6,0Jx15", lakované nárazníky v barvě vozu, rezervní kolo ocelové ochranné boční lišty dveří, černé, pneumatiky 195/55 R15, vnější zpětná zrcátka v barvě vozu, interiér Chic Ivory, malý kožený paket, přístrojová deska Onyx-Ivory, ABS+MSR+ASR+ESP+TPM+Dual Rate, airbag řidiče a spolujezdce, autorádio Dance s CD + MP3, boční a zadní skla tónovaná, boční airbagy vpředu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, čelní sklo vrstvené, tónované s šedým pruhem, dvě čtecí světla vpředu a jedno vzadu, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, el. ovládaní oken vpředu, halogenové projektorové světlomety, hlavové opěrky vpředu výškově nastavitelné, hlavové opěrky vzadu (3ks), imobilizér, klimatizace s poloautomatickou regulací + kombifiltr, loketní opěra vpředu, make-up zrcátko vpravo, multifunkční ukazatel, odkládací schránka spolujezdce s osvětlením, posilovač řízení, prachový a pylový filtr, přední brzdy kotoučové, přední mlhové světlomety, přídavné upevnění dvou dětských sedaček vzadu (Isofix), radiopříprava (8 repro + anténa), sedadlo řidiče mechanicky výškově stavitelné, sklopná stropní madla, zadní s háčky, sklopný stolek na zadní středové opěrce, sloupek řízení výškově a podélně stavitelný, stěrač čelního skla intervalový, seřiditelný (4 stupně), stěrač zadního skla s ostřikovačem a cyklovačem, světla pro denní svícení s deaktivací, ukazatel vnější teploty, vnitřní světlo se zpožďovačem a spínačem ve dveřích, volant kožený čtyřramenný, zadní brzdy kotoučové, zadní sedadla samostatná (3ks) - Varioflex, zásuvky pod předními sedadly, zásuvka 12V v zavazadlovém prostoru Kč
Cena testované sestavy 661 900 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (8.500,-), "CLIMATRONIC" - klimatizace s elektronickou regulací a kombifiltrem (+12.000,- Kč), SUNSET (+4.000,- Kč), alarm s hlídáním vnitřního prostoru, zálohovou sirénou, náklonovým čidlem a dálk.ovládání CZ (2 sklopné klíčky) (+5.000,- Kč), CD měnič (6 CD) (+10.000,-Kč), el. ovládání oken vpředu a vzadu s dětskou pojistkou (+5.000,- Kč), hlavové airbagy a boční airbagy vpředu (+7.000,- Kč), interiér "FLOSS" (+20.000,- Kč), kola z lehké slitiny "ATRIA" 6,5 x 16" - 4 ks (+3.000,- Kč), malý kožený paket (3 ramenný kožený volant) (+1.500,- Kč), navigační systém "LOW" - 2 DIN a "MAXI DOT" (+27.000,- Kč), panoramatická střecha a paket "OVERHEAD II" (+16.000,- Kč), podvolantový ovládací modul rádia (+3.000,- Kč), projektorové halogenové světlomety s natáčením a přední mlhové světlomety s "CORNER" funkcí (+6.500,- Kč), rezervní kolo z lehké slitiny (+3.000,- Kč), schránka na brýle (+500,- Kč), signalizace nezapnutého bezpečnostního pásu řidiče (+1.000,- Kč), signalizace vzdálenosti při parkování vzadu (+9.000,- Kč), střešní nosič, černý (+5.000 Kč), tempomat (+9.000,- Kč), výsuvné integrované ostřikovače světlometů (+3.000,- Kč), vkládané koberce (1 300,-). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 153 / 3800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 179
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.4 / 6.2 / 7.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 450 / 1555
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1210 / 515
Rozměr pneu: 205/55 R16
škoda roomster
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4205
b) šířka (mm): 1684
c) výška (mm): 1607
d) rozvor (mm): 2617
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1100
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1010
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ANO