Škoda Roomster Scout - skautík

Škoda Roomster Scout - skautík

 
 

Jak jezdí a co dokáže auto, které zvenčí vypadá jako SUV, ale nemá ani vyšší světlou výšku ani pohon všech kol či ochranu podvozku. Jak jezdí Škoda Roomster Scout s vznětovým tříválcem 1,4 TDI PD 59 kW?

Mít či nemít v nabídce SUV? Odpověď, vycházející z prodejních čísel jednotlivých automobilek i prostého usuzování na základě zkoumání složení evropského vozového parku jednoznačně říká, mít. Řidiči přišli autům s vyšší stavbou karoserie, často velkým vnitřním prostorem, větší světlou výškou, vyšším posazem a pohonem všech kol na chuť a nedají na svá „esúvéčka“ dopustit.

„Všude se dostanu, sedím vysoko, dobře vidím a připadám si bezpečně, navíc to má velký kufr,“ shrnul na můj dotaz přednosti svého Volkswagenu Touareg V10 TDI Pavel. Podobně odpovídají v různých anketách napříč Evropou i další majitelé či provozovatelé velkých i kompaktních SUV a posílají marketérům automobilek jasnou zprávu, kterýže segment stojí za pozornost a nemalé investice.

Alespoň jedno SUV dnes nabízí většina předních evropských i asijských výrobců, o amerických automobilkách ani nemluvě, dosti často však nabídka výrazně přesahuje jeden model. Velká SUV (např. Mercedes-Benz ML) doplňují SUV menší neboli kompaktní (chystaný Mercedes-Benz MLK či Audi Q5). Nad velkými SUV vládnou SUV obrovská (typu Mercedes-Benz GL), dokonce i kompaktní SUV dostávají své menší a ty ještě menší bratříčky.

Hra na SUV

Rozšiřování nabídky a miniaturizace „súvéček“ s sebou přináší jeden problém. Například za malé auto nechtějí klienti platit velké peníze, ale pohon všech kol a vůbec veškeré úpravy spojené s pohybem v terénu něco stojí. Když výrobce promítne náklady na vývoj a výrobu do koncové ceny, mohou nastat nepříjemnosti. Jeho malé SUV se nebude prodávat. Ale jak z toho ven? Pomazané hlavy automobilek našly řešení.

obrázek [555 x 329]

Rozhodly se nevyrábět SUV, ale auta která budou jako SUV jen vypadat. Co k výrobě takového rádoby SUV potřebujete? Nic moc, pár kilogramů plastů, trochu chromu, atraktivní barvu, velká litá kola a pokud budete opravdu velkorysí - o centimetr až tři vyšší světlou výšku. Podle tohoto receptu uvařil své CrossPolo či CrossTouran německý Volkswagen, stejný recept použila i sesterská Škoda Auto pro model Roomster Scout.

Základní ingredience a postup vaření Škoda přísně dodržovala. Vzala sériový Roomster, oblepila jej ze všech stran tmavými plastovými lištami a nárazníky, více ztmavila zadní okno a zadní boční okna, aplikovala imitaci masivního ochranného krytu a svůj výtvor postavila na 17palcová kola. Speciální koření v podobě větší světlé výšky kuchaři Škody Auto vypustili. Roomster Scout byl na světě.

Hodně parády za málo peněz?

Seznam úprav provedených u modelu Roomster Scout není dlouhý a může vyvolat dojem rychlokvašky. Škoda Auto chtěla rozšířit rodinu Scout, chtěla nabídnout klientům další stylový a univerzálnější dopravní prostředek, ale skončila u lepení plastových dílů na karoserii, navrhování větších kol a imitování ochranných plechů podvozku. Škoda se však naštěstí nesnaží klientům tvrdit, že si Roomster Scout rozumí s terénem.

Tedy on si s ním rozumí, ale úplně stejně jako obyčejný Roomster. Navíc má mladoboleslavský výrobce jednu výhodu. Roomster Scout postaven na 17palcových kolech a v červené barvě vypadá neobyčejně dobře. Jde o můj subjektivní názor, ale v zářivě červené barvě, s tmavými plastovými díly, nárazníky a vyleštěnými velkými koly má Roomster Scout jisté kouzlo, které zjevně (jak ukázal test) vnímá i okolí.

obrázek [300 x 282] Exteriér celkem úspěšně navozuje dojem terénního auta, byť terén v žádném případě není jeho domovinou, ale co interiér? Interiér zůstal řádění plastových chirurgů zcela ušetřen. Octavia Scout s vyšší světlou výškou i pohonem všech kol dostala madlo, Roomster Scout nemá nic. Tedy nic z drsných offroadů ani navoněných SUV. Uvnitř čekejte standardní Škodu Roomster, standardní kvalitu.

Kvalita, praktičnost a variabilita

Palubní deska z kvalitních materiálů, výborné slícování, dobrá ergonomie, velký počet odkládacích prostor a pohodlné sedačky s dobrým bočním vedením a velkým rozsahem nastavení, to jsou tradiční přednosti malých modelů Škody Auto chválené na Auto.cz v starších testech modelu Roomster i aktuálním testu nové Škody Fabia. Pro Roomster Scout v tomto ohledu neplatí žádné výjimky.

K přednostem nikoliv pouze modelu Roomster Scout, avšak celé modelové řady Roomster obecně, patří bohatý vnitřní prostor zejména od B-sloupků dozadu a výborná variabilita. Za 185 cm vysokým řidičem se příjemně sedí stejně vysokým a dokonce i vyšším pasažérům, díky možnosti posunu zadních sedaček vpřed a vzad na úkor velikosti zavazadelníku se k velkorysému prostoru nad hlavou přidává i nadprůměrná prostornost v oblasti kolen, nemluvě o velkém zavazadelníku.

obrázek [555 x 248]

Příjemný zážitek skýtala v podvečerních a večerních hodinách panoramatická střecha, síťovina sloužící jako stínící prvek však nedokázala zabránit sálání tepla od střechy v pravé poledne. Ostré sluneční paprsky síťovinu hravě přebijí. Pochválen budiž systém VarioFlex dovolující jednoduchou manipulaci se zadními sedačkami, jejich posunování, sklápění či vyjmutí.

Méně paliva, více hluku

Náhoda tomu chtěla, že Roomster Scout střídal v redakci novou Škodu Fabia, a to dokonce s totožnou motorizací 1,4 TDI PD 59 kW. Přeplňovaná vznětová čtrnáctistovka s maximálním výkonem 59 kW při 4000 otáčkách ukázala v nové Fabii svou přívětivou i odvrácenou tvář, spokojila se s malým množstvím nafty, ale prakticky v celém rozmezí otáček velmi hlučela. V Roomsteru Scout se předvedla v malinko lepším světle.

Ačkoliv bez přesného měření nelze objektivně prohlásit odhlučnění a celkovou kultivovanost agregátu v Roomsteru Scout za příznivější než u nové Fabie, několik zkušených řidičů z řad redaktorů a obchodníků Auto.cz včetně mě prohlásilo zvukový projev jednotky v interiéru za přijatelnější. I v Roomsteru Scout motor od středních do vysokých otáček poměrně výrazně chroptí, ale na rozdíl od testované Fabie si na její projev celkem rychle zvyknete. Návrat o řadu let zpět představují rezonance plastových částí interiéru při rozjezdu s pomalým pouštěním spojky.

Vzor kultivovanosti tříválec 1,4 TDI PD v současné podobě zřejmě nikdy nebude, avšak hlučnost na úrovni testovaného Roomsteru Scout se dá akceptovat. Charakteristickou vlastností naftového tříválce zůstává nutnost vytáčení, chcete-li prudce akcelerovat, musíte motor vytočit minimálně do 2300 otáček. Jelikož jednotka rychle ztrácí dech za 4000 otáčkami, znamená to poměrně omezený rozsah využitelných otáček.

I tady ovšem platí pravidlo včasného řazení. Naučíte-li se právně řadit, odvděčí se vám motor solidným zátahem a automobil dobrou dynamikou. Spotřeba se stále pohybuje na nejnižší možné úrovni, v kombinovaném cyklu jsem dokázal jezdit za necelých šest litrů nafty na 100 km jízdy, opatrné zacházení s plynovým pedálem, brzdění motorem a včasně řazení snížilo spotřebu až na 5,3 litrů nafty na 100 km jízdy.

Jízda jako v osobáku

Vynikající jízdní vlastnosti se počítají mezi hlavní přednosti MPV Roomster a Roomster Scout v tomto svého bratříčka následuje. Navzdory vyšší stavbě karoserie Roomster Scout výborně sedí na silnici, jistě opíše oblouk zatáčky dokonce i ve vyšších rychlostech a přitom si téměř odpustí náklony. Ke stabilitě výrazně přispívají 17palcová kola, jízdní zážitek potom vylepšuje přesné a relativně komunikativní řízení.

Tlumení nerovností leží z velké části na bedrech podvozku, pneumatiky s nízkým profilem s odfiltrováním nedokonalostí českých silnici a dálnic tentokrát příliš nepomohou. Přesto se Roomster Scout, dlužno podotknout poměrně překvapivě, s podélnými i příčnými nerovnostmi statečně pere a přestože na příčných nerovnostech občas nervózně poskakuje, komfort jízdy si troufám označit za poměrně vysoký.

obrázek [555 x 278]

Příjemný zážitek mi tradičně připravilo řazení s krátkými a přesně vymezenými drahami a lehkým chodem, manipulaci s autem ve městě usnadňuje dobrý rejd, vyhovoval mně i převod řízení.

Snaživý skautík

Škoda Roomster Scout vás nepřeveze přes hluboký brod, dobře se nebude cítit ani na polní cestě a už vůbec si nebude rozumět s blátem. Pokud chcete prostorné auto do lehkého terénu, poohlédněte se jinde. Pokud však chcete auto s originálním vzhledem, prostorným a praktickým interiérem, nemusíte se Škody Roomster Scout vůbec bát.

Plusy

  • netradiční design
  • kvalitní materiály a zpracování
  • prostorný a variabilní interiér (systém VarioFlex)
  • výborný výhled do všech stran
  • přesné řízení a řazení
  • vynikající jízdní vlastnosti
  • nízká spotřeba

Minusy

  • hlučný motor 1,4 TDI PD
  • vyšší pořizovací cena u silnějších motorizací
  • malá vnitřní šířka vpředu i vzadu
První cena vozu429.900,-Kč (Roomster Scout 1,4 16V (63 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací494.900,-Kč (Roomster Scout 1,4 TDI PD (59 kW))
Základní cena testovaného vozu494.900,-Kč (Roomster Scout 1,4 TDI PD (59 kW))
Cena testovaného vozu vč. příplatků561.400,-Kč (Roomster Scout 1,4 TDI PD (59 kW))
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Roomster Scout

Cena v základní výbavě: 494 900 Kč Cena v testované výbavě: 561 400 Kč

Základní výbava:Kola Arktos z lehké slitiny 6,5J x 16", pneumatiky 205/45 R16, rezervní kolo ocelové (neplnohodnotné), vnější zpětná zrcátka v barvě vozu, paket Scout (modifikované nárazníky + plastové nástavce nárazníků, lemy blatníků, prahů a spodní části dveří), Interiér Scout Night, přístrojová deska Onyx-Onyx nebo Onyx-stříbrnošedá, ABS+MSR+Dual Rate, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, čelní sklo vrstvené, tónované s šedým pruhem, dvě čtecí světla vpředu, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, el. ovládání oken vpředu, halogenové projektorové světlomety, hlavové opěrky vpředu výškově stavitelné, hlavové opěrky vzadu (3 ks), imobilizér, štítek s VIN kódem, klimatizace s poloautomatickou regulací + kombifiltr, make-up zrcátka vpravo a vlevo, multifunkční ukazatel, odkládací schránka spolujezdce s osvětlením, posilovač řízení, prachový a pylový filtr, přední brzdy kotoučové, přední mlhové světlomety s Corner designem, přídavné upevnění 2 dětských sedaček vzadu (Isofix), přídavný topný element, radiopříprava (4 repro + anténa), sedadlo řidiče mechanicky výškově stavitelné, sklopná stropní madla, zadní s háčky, sloupek řízení výškově a podélně stavitelný, stěrač čelního skla intervalový, seřiditelný (4 stupně), stěrač zadního skla s ostřikovačem a cyklovačem, střešní nosič, SunSet - skla od B sloupku s vyšším stupněm zatmavení, světla pro denní svícení s deaktivací, TPM - kontrola tlaku v pneumatikách, ukazatel vnější teploty, VIN kód laserovaný na všech sklech (kromě čelního a skla 5. dveří), vkládané koberce s logem Scout, vnitřní světlo se zpožďovačem a spínačem ve dveřích, volant čtyřramenný, zadní sedadla samostatná (3 ks) - VarioFlex, zásuvka 12 V v zavazadlovém prostoru

Výbava testovaného vozu:Hlavové airbagu (+7.000,-Kč), ESP (+15.000,-Kč), Navigace Low (2 DIN) + Maxi-DOT (+35.000,-Kč), podvolantový ovládací modul (+3.000,-Kč), Malý kožený paket - kožený volant 4-ramenný, madlo ruční brzdy z kůže, hlavice a zakrytí řadící páky z kůže (+6.500,-Kč)

Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

 

Štítky Škoda Testy MPV

Technické údaje
Motor Škoda Roomster Scout
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 3 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1422
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 59 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 195 / 2200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 163
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.7 / 4.4 / 5.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 450 / 1555
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1250 / 515
Rozměr pneu:205/45 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4205
b) šířka (mm): 1684
c) výška (mm): 1607
d) rozvor (mm): 2617
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1100
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1010
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Škoda Roomster Scout
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 9
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 6
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 6
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,15
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 




O ojeté Roomstery je stále zájem, prodávají se jich stovky O ojeté Roomstery je stále zájem, prodávají se jich stovky

O model Škoda Roomster je zájem i deset let po uvedení na…

Škoda Roomster II: Známe podobu mladoboleslavského bratra VW Caddy Škoda Roomster II: Známe podobu mladoboleslavského bratra VW Caddy

Druhá generace Škody Roomster měla být jen přeznačkovanou…

 



 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Včera

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k výročí diamant za 230 milionů

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k…

Ksenia Tsaritsina je krásná žena a její manžel, ruský oligarcha Aleksey Shapovalov, to moc dobře ví, a tak své…

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve vládě. Skončila krize?

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve…

Kandidát na ministerský post Andreje Babiše (ANO) si odbyl tradiční předjmenovací pohovor u prezidenta Miloše…

 

iSport.cz

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Po dlouhých 29 letech padl národní rekord ve skoku do dálky. Radek Juška skočil na Memoriálu Ludvíka Daňka…

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád chceme kopírovat

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád…

Z dění v české hokejové reprezentaci má divný pocit. Slabá pařížská představení Petra Nedvěda (45) donutila…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…