Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Trekka je dnes zapomenuté SUV. Dávný model uvezl ještě více osob jak sedmimístný Kodiaq

Jan Mička
Diskuze (5)

Ne každý motoristický nadšenec ví, že model Yeti ve skutečnosti nebyl první terénní škodovkou historie. Model Trekka dokonce uvezl ještě více pasažérů než dnešní sedmimístný Kodiaq.

Škoda Yeti bývá často považována za první SUV s okřídleným šípem ve znaku, to ale není pravda. Už v roce 1966, před padesáti lety přesně na den, byla v novozélandském městě Otahuhu zahájena výroba modelu Trekka, který během šesti let produkce vzniknul v téměř třech tisících exemplářích. Že jste o takovém voze nikdy neslyšeli? To je ale velká chyba…

Trekku nedávno zmiňoval kolega David Bureš ve svém článku o škodováckých teréňácích. Nejde o první terénní Škodu historie, ta byla postavena již po druhé světové válce na bázi modelu 1101 a byla určena pouze pro armádu, Trekka ale byla takovým SUV pro všechny.

První prototypy vznikly v letech 1965-1966, jako základ posloužil podvozek ze Škody Octavia, který byl na Nový Zéland z daňových a celních důvodů dodáván v rozloženém stavu. Doznal však několika úprav – například zkrácení rozvoru z 2389 mm na 2165 mm a úpravu stálého převodu zadní nápravy ze 4,78 na 5,25. Vůz měl světlou výšku 190, což je takový standard i u dnešních SUV (kodiaq má světlost 194 mm).

Motor byl uložen vpředu podélně a šlo o čtyřválec OHV s objemem 1221 kubických centimetrů, výkonem 34 kW ve 4500 otáčkách a točivém momentu 87 N.m ve 3000 otáčkách za minutu. Synchronizovaná převodovka měla čtyři stupně, mechanické duo pak autu dovolilo jet rychlostí až 110 km/h. Jedenáctilitrová spotřeba byla vzhledem k určení auta přijatelná, avšak nikterak přehnaná.

Hlavní rozdíl oproti dnešním SUV spočíval v nabídce variant. Škoda Trekka byla dostupná jako třídveřový pick-up ve dvou až osmimístném uspořádání, s plátěnou i pevnou plastovou střechou, jako kombi, a dokonce i v plážové variantě. To všechno na půdorysu dlouhém 3590 mm a širokém 1600 mm, což je v dnešní době deformačních zón a prvků aktivní a pasivní bezpečnosti vlastně těžko představitelné. Trekka byl první vůz navržený a vyráběný na Novém Zélandu, v rámci exportu se však podíval také do Austrálie, na Fidži nebo do Vietnamu.

Foto: Škoda Auto, trekka.co.nz

Jan Mička
Diskuze (5)
2. 12. 2016 19:25
Re: nic osobitého
Dík za dobrou legraci
2. 12. 2016 17:53
Re: dalsia kopia
Ano, velká podobnost. Ale velikostně vypadá tak pěkně do ruky.
2. 12. 2016 17:53
A hned měla lichoběžník vepředu.
A měla lichoběžníkové zavěšení předních kol s pružinami z Octavie !
2. 12. 2016 16:49
nic osobitého
Opravdu divný lanďáč a bohužel i Kodiaq (na vlastní oči) působí jako divné Audi. Ale obě tato auta mají své praktické stránky a nyní i perfektní vychytávky, to se konkurence musí chytat za hlavu...
2. 12. 2016 15:15
dalsia kopia
Landrover safari ?