Šokující pravda o Plymouthu Prowler: Proč vlastně tohle retro vzniklo?
Vzpomínáte si ještě na Plymouth Prowler, po skončení existence značky přejmenovaný na Chrysler Prowler? Roadster s vizáží hot rodů ze třicátých let a doutníkovým tvarem karoserie vyvolal spoustu emocí, jen málo z nich však byly pozitivní. Koho tohle auto dokázalo přesvědčit vizuálně, ten byl hrubě nespokojen s motorizací v podobě 3,5litrového V6 se skromným výkonem 217 koní, protože jeho zaměření si vyloženě říkalo o osmiválec. Ostatně prodeje této situaci odpovídaly, do roku 2002, kdy byla výroba ukončena, se prodalo pouze 11.700 exemplářů.
Pokud jde o mě, úplně jsem tomu nerozuměl, auto jsem viděl několikrát naživo a velmi se mi líbilo, ale já prostě mám rád netradiční design. Ale o to zas tak moc nejde, podstatnější ne, že prowler nebyl výsledkem nějakého epického alkoholového dýchánku, ale do detailů promyšleným projektem, v němž design hrál jen vedlejší roli, prozradil Tom Gale, tehdejší šéfdesignér automobilky, v rozhovoru pro americký Road & Track.
V polovině devadesátých let Chrysler zjistil, že mu trochu ujel vlak v oblasti konstrukce automobilů. Honda od roku 1989 vyráběla celohlinikový supersport, Audi v roce 1994 spustilo výrobu celohliníkové limuzíny A8 a byly indicie, že se tímto směrem chystají ubírat i další značky, zatímco zkušenosti Chrysleru s vývojem, konstrukcí i výrobou byly naprosto nulové. A tak designově kontroverzní model měl posloužit jako experimentální projekt, na němž si koncern Chrysler měl vše naostro do sebemenších detailů vyzkoušet - a to v naprosté tichosti, protože svět byl tak konsternován vzhledem a nepochopitelným motorem, že se nad hliníkovou konstrukcí s velkým podílem tehdy ještě nepříliš obvyklého lepení nikdo ani moc nepozastavil.
Ostatně zajímavé jsou i důvody použití šestiválce. Byly dva - ten první typicky stupidně marketingový - Chrysler chtěl být "zodpovědný". Ten druhý pak byl čistě praktický, auto mělo extrémně malé deformační zóny, které sotva stačily na V6 a V8 by se do prostoru mezi přední kola a kabinu nevešel. Gale ovšem připouští, že kdyby dostal do rukou takový projekt znova, trval by na osmiválci, je přesvědčen o tom, že by s ním byly prodeje výrazně lepší.
A ještě jeden důvod vedl ke vzniku prowleru - měl zvýšit kredit Chrysleru, jenž byl v té době nedostatečně "cool" a atraktivní koncepty, dovedené v některých případech zdárně do výroby, měly za úkol image koncernu zlepšit. A to se podle Galea povedlo, bez tohoto "divokého" období by Chrysler dnes nebyl tou značkou, jakou je.