28.9. 2016 Michal Fokt

Šokující pravda o Plymouthu Prowler: Proč vlastně tohle retro vzniklo?

 

Plymouth (a později Chrysler) Prowler, nebyl tím, čím se zdál. Ve skutečnosti se jednalo o tajný a nesmírně důležitý vývojový experiment.

Vzpomínáte si ještě na Plymouth Prowler, po skončení existence značky přejmenovaný na Chrysler Prowler? Roadster s vizáží hot rodů ze třicátých let a doutníkovým tvarem karoserie vyvolal spoustu emocí, jen málo z nich však byly pozitivní. Koho tohle auto dokázalo přesvědčit vizuálně, ten byl hrubě nespokojen s motorizací v podobě 3,5litrového V6 se skromným výkonem 217 koní, protože jeho zaměření si vyloženě říkalo o osmiválec. Ostatně prodeje této situaci odpovídaly, do roku 2002, kdy byla výroba ukončena, se prodalo pouze 11.700 exemplářů.

Pokud jde o mě, úplně jsem tomu nerozuměl, auto jsem viděl několikrát naživo a velmi se mi líbilo, ale já prostě mám rád netradiční design. Ale o to zas tak moc nejde, podstatnější ne, že prowler nebyl výsledkem nějakého epického alkoholového dýchánku, ale do detailů promyšleným projektem, v němž design hrál jen vedlejší roli, prozradil Tom Gale, tehdejší šéfdesignér automobilky, v rozhovoru pro americký Road & Track.

V polovině devadesátých let Chrysler zjistil, že mu trochu ujel vlak v oblasti konstrukce automobilů. Honda od roku 1989 vyráběla celohlinikový supersport, Audi v roce 1994 spustilo výrobu celohliníkové limuzíny A8 a byly indicie, že se tímto směrem chystají ubírat i další značky, zatímco zkušenosti Chrysleru s vývojem, konstrukcí i výrobou byly naprosto nulové. A tak designově kontroverzní model měl posloužit jako experimentální projekt, na němž si koncern Chrysler měl vše naostro do sebemenších detailů vyzkoušet - a to v naprosté tichosti, protože svět byl tak konsternován vzhledem a nepochopitelným motorem, že se nad hliníkovou konstrukcí s velkým podílem tehdy ještě nepříliš obvyklého lepení nikdo ani moc nepozastavil.

Ostatně zajímavé jsou i důvody použití šestiválce. Byly dva - ten první typicky stupidně marketingový - Chrysler chtěl být "zodpovědný". Ten druhý pak byl čistě praktický, auto mělo extrémně malé deformační zóny, které sotva stačily na V6 a V8 by se do prostoru mezi přední kola a kabinu nevešel. Gale ovšem připouští, že kdyby dostal do rukou takový projekt znova, trval by na osmiválci, je přesvědčen o tom, že by s ním byly prodeje výrazně lepší.

A ještě jeden důvod vedl ke vzniku prowleru - měl zvýšit kredit Chrysleru, jenž byl v té době nedostatečně "cool" a atraktivní koncepty, dovedené v některých případech zdárně do výroby, měly za úkol image koncernu zlepšit. A to se podle Galea povedlo, bez tohoto "divokého" období by Chrysler dnes nebyl tou značkou, jakou je.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Bohumila Pečinky: Udej svého živnostníka Komentář Bohumila Pečinky: Udej svého živnostníka

Od poloviny letošního roku odstartuje ministerstvo…

Ludvík chce čtrnáct úředníků na elektronizaci. Za námi už je jen Rumunsko, tvrdí Ludvík chce čtrnáct úředníků na elektronizaci. Za námi už je jen Rumunsko, tvrdí

Elektronizace zdravotnictví vázne. Poslanci uvažují…

Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 




Plymouth Prowler Plymouth Prowler

Plymouth Prowler je bláznivá hračka. Tento automobil…

 



 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Včera

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Chystáte se na páteční flám? Dejte si pozor na otravu alkoholem

Chystáte se na páteční flám? Dejte si pozor na…

Přibližně čtvrtina mužů a pět procent žen pije v Česku pravidelně přes míru. Akutní otrava alkoholem ale nehrozí…

Očima Františky: Deset důvodů proč Barťáka milovat

Očima Františky: Deset důvodů proč Barťáka milovat

Barťákem je samozřejmě myšlen jedinečný filmový a divadelní herec, také producent a ředitel Mezinárodního…

 

iSport.cz

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal ruku, ztratil respekt

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal…

 Sezona již skončila, ale z hlavy to jen tak vyhnat opravdu nejde. Doping. Ostatně když Ondřej Moravec s…

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

 

Reflex.cz

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Jako liberál málokdy tleskám, když se něco řeší represivně. V případě prodejců bezcenných plíšků vydávaných za…

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…