Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Slavný londýnský taxík v novém. Je to hybrid a inspiroval se Volvem!

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (11)
London Taxi Company si změnila jméno na LEVC, což je zkratka pro London EV Company a zároveň s tím představuje novým model TX.

London Taxi Company, kterou před čtyřmi lety koupila čínská společnost Geely, se oficiálně přejmenovala a nyní pod novou značkou LEVC nabízí model TX, který vychází z prototypu TX5, jehož představení se odehrálo v říjnu roku 2015.

Novinka za, jejímž designem stojí Peter Horbury a David Ancona, se od původního prototypu vzhledově odlišuje jen drobnými detaily. LEVC prozatím vedle designu nového modelu lehce zmiňuje jen jeho výbavu, zahrnující v interiéru pro šestici cestujících mimo jiné porty pro dobíjení mobilních telefonů i Wi-Fi. Jestliže vám kabina připomíná vozy Volvo, nejste daleko od pravdy. Ze švédských aut je použito množství detailů, včetně sedačky. Majitel London Taxi Company totiž vlastní i švédskou automobilkou.

V případě techniky pak automobilka o TX prozrazuje pouze skutečnost, že se jedná o plug-in hybrid, u nějž představuje hlavní pohonnou jednotku elektromotor, který doplňuje spalovací motor.

Podle oficiálních materiálů společnosti má být model TX na jedno nabití baterií schopen ujet až 110 km a při využití spalovacího motoru, jenž má posloužit, jako generátor se má dojezd prodloužit o 530 km, což znamená, že celkový dojezd se má pohybovat okolo 640 km.

LEVC prozatím neodhaluje specifikace pohonného systému modelu TX a nezmiňuje ani jeho dynamické schopnosti či spotřebu paliva. Taxi má však podle výrobce svým provozovatelům ušetřit až 100 britských liber (zhruba Kč) týdně za palivo ve srovnání s konvenčními vozy vybavenými pouze spalovacími motory.

Prodej modelu TX, resp. příjem objednávek má být spuštěn 1. srpna letošního roku. LEVC uvádí, že již nyní eviduje zakázku na 225 vozidel pro Nizozemsko.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (11)
13. 7. 2017 10:14
Re: zákon zachování energie
Výrobce přeci může charakterizovat celé ústrojí včetně spalovacího motoru. Určit účinnost spalovacího motoru ve všelijakých režimech (kombinacích otáček a zátěže). Ztráty v elektromotoru, v měniči, v baterii. S dostatkem údajů není zase takový problém určit, jestli se ti vyplatí vyrábět do zásoby a kolik, nebo ne.

Jízda z kopce je zajímavá. Ideální je prostě nechat auto jet. Vypnout motor, minimalizovat odpor. To hybrid umí. Zvládne to i pokročilý stop/ start. Problém je, že v nižších rychlostech nebude problém překročit nejvyšší povolenou rychlost *. Kolikrát je to přijatelně bezpečné, ale chlupatým se to nelíbí. Hybrid dokáže rekuperací rychlost udržet. Ve vyšších rychlostech je zase odpor příliš velký a auto potřebuje trochu pomoci, aby rychlost udrželo. Jízda s tak nízkou zátěží je neefektivní a u hybridu může zasáhnout elektromotor. Nebo může přejít k výrobě do zásoby, když nemá dostatek energie a vyjde mu, že je to efektivnější.

Ano, zvedají hmotnost. Ale to není takový problém z hlediska rozjezdu, protože tu energii můžeš rekuperovat při zpomalování. Zvýší ti to však valivý odpor a ta energie je pryč, tu už zpět nedostaneš. Full systém není zase tak těžký. U plug-in je tohle zajímavější.

* Vem si třeba Průmyslovou v Praze, u hostivařského nádraží máš takový sešup. Když nahoře jedeš 50, dole jedeš přes 60 a dál to táhle klesá. Nevím, jakého maxima se tam dá dosáhnout; už jsem tam dlouho nejel, musíš mít volno a mně není úplně příjemné být tam 20+ nad limitem. Vtipné je, že se tímhle stylem dala kolikrát chytnou zelená vlna. Když jsi jel 50, tak jsi každou chvíli stavěl. Motor bys mohl mít vypnutý zhruba k nákupnímu centru, tam to začíná jít do kopce a spadneš pod 50.
Avatar - JirkaVejrazka
13. 7. 2017 10:07
Re: zákon zachování energie
"Při noze na plynu musíš spalovacím motorem vyrobit více energie, abys vedle udržení auta v pohybu, dodal i energii do baterie, kterou brzy zase spálíš."

Nekdy ano. Nekdy ji taky staci vyrobit min, protoze elektricky motor "vypomuze", pokud se to zrovna hodi. Ta situace se muze menit i nekolikrat za vterinu.

"Při jízdě z kopce, i kdyby si neměl nohu na plynu, ztrácíš dobíjením energii (zpmaluješ auto), kterou bys mohl použít respektive ušetřit v následném kopci nebo i na rovince bys dojel dál setrvačností."

Stejne tak ji ztracis v beznem aute, pokud mas zarazenou rychlost (ve skutecnosti ji ztracis jeste vic). A pokud jedes na neutral, tak sice dojedes dal nez hybrid, ktery rekuperuje, ale taky pritom palis benzin (ztracis energii).

Nehlede na to, ze hybridy byvaji udelane tak, ze staci lehounce tuknout do plynu a ony pri jizde z kopce prestanou rekuperovat (tj. zpomalovat).

"Takže jedinej opravdovej smysl recyklace energie dává její přenesení do baterie při chtěném zpomalení neboli brždění."

Cela veta je spatne, ale tezko to vysvetlit nekomu, kdo hybrid zrejme nikdy nevidel.

"... a baterie spolu s celým hybridním systémem taky zvedají hmotnost auta ...takže potřebuješ víc energie na rozjetí ... "

Ano, to je pravda. Taky ti ten hybridni system s tim rozjetim pomuze a pri naslednem zpomaleni na to nejakou energii nasetri na priste. Nehlede na to, ze pohotovostni hmostnost hybridu neni nijak zasadne vyssi nez hmotnost obdobne velikeho auta s dieslovym motorem.
Avatar - JirkaVejrazka
13. 7. 2017 09:58
Re: zákon zachování energie
Prehledl jsi jeden drobny fakt. A to ten, ze bezny full-hybrid ma vypnuty spalovaci motor, pokud ho nepotrebuje.

Takze bezne nehybridni auto v okamziku kdy podle hybrid "ztraci energii zpomalovanim" (coz je pravda) dela to, ze naprazdno pali benzin jen proto, ze ho neumi vypnout (a jedinym vysledkem je vznik tepla a vyroba elektriky pro ruzne systemy v aute).

Co myslis, kdo te energie ztrati vic? ;-)
13. 7. 2017 09:32
Re: zákon zachování energie
To se dá zjistit relativně jednoduše. Podle rozdílu ve spotřebě. Sice v tom nemáš čistě jen rekuperaci, ale to je podle mne dobře - dává ti to komplexnější pohled na věc. Relativně, protože spotřeba není úplně triviální téma.

Účinnost rekuperace by se dala odhadnout, protože známe základní prvky (a kdybys opravdu chtěl, mohl bys rozebrat třeba Prius a charakterizovat ten systém). Zase tolik ti to ale neřekne. Protože dopad na spotřebu bude záviset také od hmotnosti, od kapacity, od výkonu, jaký snese. Není to snadno uchopitelný údaj. Stačila by ti 50 % účinnost? Nebo 70 %?
13. 7. 2017 01:08
Drahé omyly
[odkaz]