Legendární londýnské taxíky se objeví i na starém kontinentu
London Taxi Company (LTC), kterou před čtyřmi lety koupila čínská Geely, chce expandovat. Kultovní „cabs“ se rozšíří také do Osla, Paříže, Barcelony, Amsterdamu a Berlína. Alespoň těmto městům byly nabídnuty. V současnosti vyráběný model TX4 stále svým designem připomíná klasiku, chystá se jeho hybridní nástupce, kterého bude možné dobít z elektrické zásuvky. Modernu nezastavíte... Jenže Británii vozy zatím neopustily.
Stane se tak už příští rok. Geely chce současnou produkci zvýšit v následujících letech desetinásobně a samozřejmě potřebuje nová odbytiště. Chris Gubbey, šéf výrobce, sice konkrétně neuvedl, které město mimo Spojené království se stane vůbec prvním, ale řekl, že se skutečně jedná o „model s nízkými emisemi.“. Kupříkladu Londýn bude od 1. ledna 2018 od všech nových taxíků vyžadovat možnost jízdy na elektřinu.
Prototyp TX5 se čtyřválcovým zážehovým agregátem, elektromotorem a hliníkovým podvozkem byl odhalen již v říjnu 2015. Navrhli jej Peter Horbury a David Ancona. Výroba nejen typicky tmavých vozů pro až šest cestujících se sebevražednými dveřmi a panoramatickou skleněnou střechou by měla být zahájena ještě před koncem letošního roku a prodej v úvodu toho příštího. Pro zbytek Evropy černé být nemusejí a hlavně budou mít řízení vlevo...
Dočkáme se tak příjemné invaze, jak se zdá. Gubbey si samozřejmě uvědomuje, že cizí země v tomto ohledu upřednostňují vlastní produkci, pokud ji mají. Obavy panují také z blízké budoucnosti, pokud Británie skutečně opustí Evropskou unii, jak si její občané odhlasovali v referendu.
LTC staví novou továrnu s kapacitou 36 tisíc aut ročně v Coventry, respektive konkrétně Ansty na severu města. Nachází se nedaleko té stávající a komplex je těsně před dokončením. Investice spolykaly 400 milionů liber (12,7 miliardy korun). Britští dodavatelé se postarají o zhruba třetinu dílů.