Speciálně upravený VW Brouk měl pomoct se špehováním SSSR
Zpravodajská služba Spojených států amerických známá pod zkratkou CIA umožnila online přístup k více než dvanácti milionům stránek kdysi tajných dokumentů, k nimž byl dříve přístup pouze prostřednictvím čtyř počítačů v Národním archivu v College Park v Marylandu.
Dokumenty odhalují mimo jiné činnost CIA v době studené války a podle webu Jalopnik v nich lze narazit i na zajímavé projekty, které přímo souvisejí s využitím automobilů pro krytí práce špionů.
Jedním z nejzajímavějších projektů je Volkswagen Typ 1, což je samozřejmě klasický Brouk, který byl upraven pro hloubení výkopů. Nemělo se jednat o systém, který používá Lada Niva v seriálu Návštěvníci k tomu aby se celá dostala pod zem a zde se pohybovala, ale mobilní stanoviště sloužící k výkopovým pracím přímo pod vozem.
Volkswagen Typ 1 měl sloužit k výkopovým pracím, jejichž cílem bylo dostat se k telefonním linkám vedeným pod zemí, aby mohl být zajištěn jejich odposlech. Ve druhé polovině padesátých let proto vznikl projekt na úpravu relativně nenápadného osobního automobilu v mobilní základnu pro výkopové práce, která nebude při delším stání na jednom místě vzbuzovat u okolí takové podezření jako dodávka nebo nákladní automobil.
Výkopové práce prováděné pod vozem musely být prováděny tajně a veškeré vybavení proto mělo pro dosažení co nejnižší hlučnosti být elektrické. Potřebnou energii měly dodávat baterie a v případě potřeby i motor vozu, který měl sloužit jako generátor. V případě vzduchem chlazeného čtyřválce využívaného v této roli měla posádka vozu pod odstranění lanka akcelerátoru nastavovat polohu škrticí klapky ručně pro zajištění ideálních otáček.
Volkswagen měl údajně nést okolo 100 kg zařízení pro výkopové práce a umožnit vytvoření zhruba jeden metr hlubokých výkopů pro dosažení telefonních kabelů. Cena celého projektu se tehdy pohybovala okolo 25.000 amerických dolarů, což by dnes bylo přes 200.000 amerických dolarů.