21.5. 2013 Martin Frei

Renault Fluence 1.6 vs. Škoda Rapid 1.2

 

Nejdříve zlevním a pak ještě zlevním, říká Renault. Proč bych to měla dělat já, odpovídá Škoda. A co s tím budeme dělat my?

Před třemi lety napochodoval Renault Fluence na český trh s nestoudně podbízivou cenou. Za tehdy neuvěřitelných 299 900 Kč dostali zákazníci důstojně působící 4,5metrový sedan s dlouhým rozvorem, královským místem na zadních sedadlech a 530 litry kufru. Na takovou nabídku slyšel i národ milovníků pátých dveří a prodejcům připravil poslední předkrizové žně. Jedním z lákadel mimochodem bylo, že fluence stál stejně jako mégane, v němž bylo místa o poznání méně.

Škoda tehdy nabízela o třicet tisíc levnější Octavii Tour první generace, ve které se sice dala stěhovat pračka dohromady s dvěma kajaky a pianinem, ale o to méně místa nechával skromný rozvor cestujícím vzadu. Tvary karoserie už přitom byly víc než okoukané.

Po kratičkém angažmá Octavie Tour druhé generace přišla loni Škoda s novým modelem na rozhraní tříd, který by měl zavedené hráče cenově podstřelit, a přitom zachovat vyhlášenou praktičnost.

Ke smůle boleslavských plánovačů se však cenový průměr segmentu B posunuje stále níž, a tak rapid vyrobený v Čechách a smontovaný z kvalitních součástek evropského původu stále vypadá draze. O důvod víc postavit ho vedle fluence, který se po ještě podbízivějších výprodejích z konce roku ustálil na 264 900 Kč.

DOJEM

Korunou nesmrdí

S novou přídí renault vzhledově ožil a tváří v tvář vojensky strohému rapidu rozhodně získává víc sympatií. Také oblá záď s širokými lampami působí přístupněji než ostře useknuté zadní čelo škodovky. To sice dohromady s tvarem koncových světel originálně odkazuje na starší mladoboleslavské modely, v dnešní konkurenci sázející na složité prolínání povrchů ale vypadá chudě. Oba vozy spojují poněkud výstřední proporce plynoucí z potřeby vytvořit maximum užitku za dostupnou cenu. Ani dlouhý rozvor fluence nezamaskuje nastavovanou záď, hmota pod zadním sloupkem vypadá těžkopádně. Rapid zase překvapuje velmi úzkou karoserií, kterou ještě zvýrazňuje široká střecha a kolmá boční skla. Příliš krásy naši kandidáti nepobrali, ale od rodinných dříčů to snad nikdo ani nečeká.

Pořizovací nákladyRenault Fluence 1.6 16V/81 kW (etalon)Škoda Rapid 1.2 TSI/77 kW
Základní cena 264 900 Kč (Authentique) 319 900 Kč** (Fresh Ambition)
Cena verze Světa motorů 264 900 Kč** (Expression) 319 900 Kč** (Fresh Ambition)
Výbava verze Světa motorů ABS, ESP, čelní + boční airbagy, klimatizace, rádio, dálkově ovládané centrální zamykání, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná zrcátka a přední okna
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Hlavové airbagy Ano Ano
Mlhovky Ano Ano
Automatická klimatizace 15 000 Kč Ano
Tempomat Ano 11 100 Kč
Palubní počítač Ano Ano
Elektrické ovládání zadních okenv Ano 5100 Kč
Parkovací senzory vzadu 20 000 Kč * Ano
Vyhřívané přední sedačky Ne 6800 Kč
Litá kola 10 000 Kč Ano
Metalíza 14 000 Kč 12 100 Kč
Porovnání cen 264 900 Kč** (100 %) 319 900 Kč** (o 21 % horší)
POŘADÍ 1. 2.
*Součást paketu Exception (handsfree karta Renault, zadní parkovací senzory, elektricky sklopná vnější zrcátka), ** akční cena
POZNÁMKA: Cena a výbava je zcela samostatná disciplína, která nijak neovlivňuje výsledek testu.

Dojem první a druhý

První okamžik po nastoupení do vozu patří jednoznačně renaultu. Interiér z mégane navozuje útulnou atmosféru a pocit příslušnosti k dobré partě. Totožné jsou tedy i naše stížnosti: titěrné knoflíky topení a rádia na středové konzole, krátký sedák a výhled přes čelní sloupky. Náš kus ve výbavě Dynamique se navíc pyšní koženkou na potahu volantu a bočnicích sedadel, nad níž jsme ovšem v duchu udělali pár otazníků. Z vašich dopisů i diskusních fór uživatelů víme, že právě renaultovské kožené nápodoby mají kolísavou kvalitu a ošoupané volanty se někdy už po dvaceti tisících kilometrů v rámci záruky mění. Přičteme-li k tomu, že při spuštění hlavové opěrky spolujezdce se na zádech opěradla udělala boule, bezklíčové odemykání občas nefunguje a za jízdy na nás několikrát vesele zablikala červená kontrolka „Stop – vybitá baterie!“, vkrádá se nám na mysl staré moudro, že slevy nejsou zadarmo. Takže hezký první dojem chválíme, ale známku za dílenské zpracování jsme o půl stupně snížili.

Mnoho povyku pro nic, řeknete si možná. Zlobivý kus se občas povede každé automobilce. Jenže dnešním protivníkem fluence je Škodovka, která nahodilými kvalitativními výpadky zrovna příliš netrpí. A rapid? Možná leckoho překvapíme, ale subjektivně na nás působí poctivěji. Jistě, palubní deska a tenoučké výplně dveří by s trochou fantazie pasovaly i do stodvacítky a z výběru materiálů je spořivost cítit víc než ve fabii. A to může někoho odradit už v showroomu. Jenže málo platné – nejen ze slícování všech dílů v kabině, ale i chodu pedálů, mechanismu posuvu sedaček, aretace dveří nebo zajištění těžkého víka kufru hydraulickými vzpěrami máme stejný pocit jako z aut koncernu VW o třídu dražších. Méně robustně působí snad jen zámek seřizování volantu, podélné nastavení sedadel by také mohlo mít kratší kroky. Omezený je rovněž rozsah seřízení volantu, kaňku na jednoduché ergonomii znamenají tlačítka ventilace utopená u kolen. V kontextu nižší střední třídy není provedení rapidu nijak smyslově lákavé, ale za dojem ze zpracování si určitě zaslouží o chlup lepší známku než fluence.

PROSTOR A POHODLÍ

Kouzla s dveřmi

Tabulka vnějších rozměrů vymezuje souboji dnešní dvojice velmi úzké mantinely. Nejenže je fluence o třináct centimetrů delší. Deset čísel má k dobru také v rozvoru a stejných deset v šířce. Ano, deset centimetrů od kliky ke klice.

Ale pozor – bavíme se o vnějších klikách. Díky tenkým dveřím a jejich výplním rapid neztrácí uvnitř tolik jako venku – konkrétně vpředu jen čtyři centimetry a vzadu pět. Samozřejmě i to je obrovský rozdíl, ale pro srovnání dodejme, že fabia je uvnitř užší o další čtyři centimetry a karoserie fluence patří v rámci třídy k širším.

Na druhou stranu velkorysejší vnější půdorys a tlustší dveře dávají renaultu možnost oddálit od cestujících i boční skla a sloupky. Proto ani ve výšce hlavy nemáme pocit tak těsného sevření a od vnějšího světa nás subjektivně dělí bezpečnější hradba. Teprve tady se vysvětluje neobvykle stísněný dojem z kabiny rapidu – zatímco vnitřními rameny sedíme nalepeni na sebe, vnějšími se skoro dotýkáme skla a protijedoucí kamion jako by na nás najížděl těsněji. Také proto má rapid okenní airbagy v základní výbavě – potřebuje je ke splnění testu bočního nárazu.

NAMĚŘENÉ HODNOTYRenault Fluence Škoda Rapid
Místo podélné/na kolena ideál (cm) 144/12 160/17
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) 92-99/92, 4-11/3 90-96/95, 2-10/4
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) 132/129, 147/145 126/125, 143/142
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 48 x 50/49 x 50 48 x 48/49x47
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 63 x 53 66 x 49
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 44 x 110 104 x 100
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 72/- 70/185

Komfortní míry

Pobyt na palubě renaultu provázejí daleko vzdušnější pocity. Centimetry navíc tu nemáme jen zleva doprava, ale také odpředu dozadu. Od čelního skla nás dělí mohutnější palubní deska, dál je to i od ní k našim kolenům. Co tady rapid ušetřil, to nám kupodivu vrací vzadu, kde máme na nohy místa až marnotratně.

Čtyři dlouháni si v obou vozech bezpečně pohoví, renault by provizorně pojal i pátého. Sedadla rapidu vypadají na pohled stroze, podrží ale i vyšší postavy, opěrkou netlačí hlavu dopředu a mají delší sedák. Škodovka je na tom lépe – nebo spíš méně špatně – i s místem nad hlavou vzadu, poněvadž její strop klesá pozvolněji. Celkovým objemem kufru, přístupem i variabilitou nedává rapid šanci nikomu. O to větší škoda, že si fluence k vrozeným omezením tříprostorové karoserie přidává zbytečnosti navíc: primitivní zavěšení víka zasahující dovnitř a nezakrytá příčná táhla, která vymezují úhel jeho otevření. Přesto z dospělejších rozměrů plyne jedno pozitivum: zavazadlový prostor je o podstatných šestnáct centimetrů širší, vstupní otvor o deset. Nasoukat do kufru dva bicykly tak nakonec může být jednodušší právě tady.

MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ

Tlaková níže

Střetnutí atmosférického motoru s přeplňovaným nepřineslo velké překvapení. Jak vidíte z časů naměřených na letišti, rapid to dotáhne z 80 na 120 na šestku jen o půl vteřiny pomaleji než fluence na pětku, přitom na dálnici točí o tisíc otáček méně.

Šestnáctistovka renaultu vyhovuje spíš klidné jízdě, kde také udrží spotřebu těsně pod sedmi litry, a nejlépe se cítí ve středních otáčkách. Rapidu stačí na svižný pohyb pásmo mezi 1600-2000 ot./min, které díky šestikvaltu hladce stačí na stokilometrovou rychlost. Při velmi rychlé jízdě po dálnici může spotřeba prudce stoupnout kvůli chlazení katalyzátoru, během legálních 130 km/h se ale držela kolem 6,5 l.

Jistější je u motoru TSI také odezva na plyn, což oceňujeme při pomalém popojíždění po městě. Škodovácká převodovka navíc řadí přesněji a snáze. Celkově by to tedy vypadalo na snadné vítězství, nebýt pokažení pověsti rozvodového řetězu. Výrobce sice kritické díly modifi koval, ale až čas ukáže, jestli to znamená bezproblémový provoz po celou životnost vozu. Proto chápeme zákazníky, kteří dají přednost jednoduššímu atmosférickému agregátu Renaultu.

ZÁKLADNÍ ÚDAJE OD VÝROBCERenault Fluence Škoda Rapid
Motor, ventilový rozvodatmosférický zážehový, 4 DOHCpřeplňovaný zážehový, 2 OHC
Zdvihový objem (cm3) 1598 1197
Největší výkon (kW/ot. za min) 81/6000 77/5000
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) 151/4250 175/1500-4100
Převodovka pětistupňová šestistupňová
Délka x šířka x výška (mm) 4618 x 1809 x 1479 4483 x 1706 x 1461
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2702, 1541/1563 2602, 1463/1500
Rozměr pneumatik 205/60 R 16 185/60 R 15
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) 1225/500 1175/535
Objem zavazadelníku (l) 530 550/1490
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) 60/1117 55/1010
Nejvyšší rychlost (km/h) 185 195
Emise CO2 (g/km) 155 125
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h) (s) 13,51/18,29 8,8/18,8
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) 3700 2700
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) 47/86/124 47/85/126
Naměřená spotřeba paliva (l/100 km) 7,3 6,3

JÍZDA

Komfortní míry

Tomuto hledisku nezůstává renault nic dlužen u naladění podvozku. Dokonale hladká jeho jízda není, ale nemá k tomu daleko. Zejména drobné nerovnosti ochotně urovnává a rázy cítíme až na větších hrbolech.

Rapid bohužel na tomto poli nemá čím přesvědčit. Vysoká užitečná hmotnost si vyžádala tuhé naladění pro udržení stability, nepříliš tuhá karoserie s rozměrnou výklopnou stěnou si přitom s tvrdými rázy zespodu neví rady. Ani na patnáctipalcových kolech škodovka nedosahuje komfortu, který bychom za její cenu očekávali.

Odměnou za takové omezení jsou bezpečné jízdní vlastnosti a bezprostřední reakce na povely řízení. Na úzké rozchody a jednoduchý podvozek poslouchá rapid opravdu dobře, příliš se nenaklání a pevný pocit ve volantu dává řidiči jistotu. Fluence vyhoví spíš tomu, kdo se rád veze. Řízení v zatáčkách vlaje téměř bez odporu, obratnosti nepřeje ani dlouhý rozvor.

ZÁVĚR

Za podobou cenu zde máme dva zcela odlišné světy. Francouzský důraz na komfort, ležérnější kvalitu zpracování, tříprostorovou karoserii a jednoduchý motor. Škoda Rapid představuje ve všem pravý opak. Známky za jízdní vlastnosti, variabilitu interiéru i dojem z kvality ji vynesly na první místo.

Spolupracujeme s TipCars.com
Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony

Švýcarská pošta se čtrnáct let věnuje zahraničnímu…

Sebevražedný útok v Kábulu. O život přišlo nejméně 57 osob Sebevražedný útok v Kábulu. O život přišlo nejméně 57 osob

Nejméně 57 lidí zabil sebevražedný útočník, který se…

Polská PiS vyrazila do boje s klesající popularitou Polská PiS vyrazila do boje s klesající popularitou

Polská vládnoucí strana slibuje štědré výdaje, snížení…

 
 

Přidat názorDiskuse: Renault Fluence 1.6 vs. Škoda Rapid 1.2







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 



Ojetý Renault Fluence: Nenáročný brácha Méganu. I spolehlivý? Ojetý Renault Fluence: Nenáročný brácha Méganu. I spolehlivý?

Fluence vznikl jako auto vyráběné v Turecku a nabízené…

Renault Fluence nové generace: Bude vypadat takto? Renault Fluence nové generace: Bude vypadat takto?

Renault Fluence se prodává od roku 2009 a po šesti letech…

 



 
BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

Dnes 17:31

Přestože mnichovská značka plánuje v budoucnu stavět stále inteligentnější vozy, plně autonomní auta jsou prý ještě hodně vzdálená.




Blesk.cz

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na vině jsou zastaralé mobily

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na…

Cca před pěti lety T-Mobile oznámil, že v roce 2018 začne vypínat 3G síť. V roce 2015 operátor upřesnil, že do…

Ohořelá psí těla s provazy kolem krku: Zvířata mučí děti?

Ohořelá psí těla s provazy kolem krku: Zvířata mučí děti?

Uhořelá těla pohozená v potoce a na poli s provazy kolem krku…V osadě u slovenského města Trebišov se našla…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Wágner o penaltě: On říká, že na mě položil ruku, já říkám, že byla

Wágner o penaltě: On říká, že na mě položil ruku, já…

Zase jen remíza. Na jaře už šestá. Ano, plichta 1:1, kterou Karviná uhrála doma s Teplicemi, je už šestým…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

PAVEL ŠRUT A GALINA MIKLÍNOVÁ jsou, pokud jde o dětské knížky, dvojjediná bytost – za posledních deset let jich…

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří nechtěli bojovat. Kdo skutečně byli?

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří…

Legendární japonští bojovníci jsou opředeni řadou mýtů a polopravd. Nindžům jsou často přisuzovány téměř…