SsangYong Korando 2014: Ještěrka po plastice
SsangYong Korando prošel pro modelový rok 2014 proměnou vzhledu a už se prodává i v Evropě. Prozatím v Británii.
Korando (ještěrka) je vlastně třetí generací vozu toho jména, byť pokaždé šlo o trochu jiné auto. První řada byla licencí Jeepu, druhá s kódem KJ, která se prodávala kdysi i v České republice, představovala výhradně třídveřový off-road. A to se ještě hranatý teréňák větší řady Family prodával někde jako Korando Family. Moderní pětidveřové SUV s designem od Giugiara pak bylo odhaleno v září 2010. Po třech letech tedy dozrál čas na modernizaci. Ta je poměrně markantní, většinový vlastník, indická Mahindra & Mahindra, neponechává nic náhodě. Koncernu patří 73 procent akcií.
Z bočního pohledu sice zůstalo vše při starém, zejména na přídi je tomu ale jinak. Maska chladiče se protáhla až k hlavním světlům nově s denními diodami a oranžovými blinkry. Ztratila chromované ozdoby, nyní je černá. Ladí tak se spodní částí nárazníku, ve kterém najdeme širší vstup vzduchu. Mlhovky v luxusnější výbavě už nejsou hranaté, nýbrž kulaté. Zveřejněné snímky sice neodhalují záď vozu, ale minimálně došlo k úpravě grafiky koncových svítilen, která také dostala diody. K černému, bílému a stříbrnému laku karoserie přibyly červený, modrý a šedý. Také šestnácti- a sedmnáctipalcová kola mají nový design. Doslova revoluce se však odehrála v interiéru, tam nezůstal doslova kámen na kameni. Přístrojová kaplička je mnohem hranatější a vysunuta více dovnitř. Palubní deska je vyrobena z měkčených materiálů a může být obložena i matným dřevem.
Dvoulitrový čtyřválcový turbodiesel e-XDi 200 splňuje prozatím normu Euro 5 a představuje i nadále jediný agregát v nabídce. V provedení se šestistupňovou manuální převodovkou nabízí 110 kW (3400-4000 min-1). Verze s taktéž šestistupňovým automatem jej má naladěný na vyšších 129 kW/4000 min-1. Největší točivý moment 360 N.m je pak v obou případech k dispozici v rozmezí od 2000 do 3000 otáček. Korando má v základu pohon jen předních kol. Verze 4x4 přenáší veškerou sílu motoru také jen dopředu, dozadu pak v závislosti na jízdních podmínkách. Rovnoměrné rozložení na obě nápravy funguje do 40 km/h. Základ podvozku s rozvorem 2650 mm a rozchodem kol 1573/1559 mm, tedy vzpěry McPherson vpředu a víceprvkové závěsy vzadu, zůstal stejný. Vozu nechybí ani ABS s brzdovým asistentem, ESP, pomocník při rozjezdech do kopce a ochrana proti převrácení. Zpevněné pomocné rámy dostaly v rámci modernizace pryžové vložky kvůli odhlučnění. Korando má světlou výšku 180 mm.
Pětimístné SUV je 4410 mm dlouhé, 1830 mm široké a 1710 mm vysoké. Nabízí zavazadelník o objemu 486 l, který se dá rozšířit sklopením zadní asymetrické lavice až na 1312 l. Vytvořená plocha je zcela rovná. Pod podlahou prostoru pro bagáž je další místo na drobnosti. Auto může táhnout až dvoutunový brzděný přívěs. Kromě výše zmíněných prvků najdeme v základní výbavě (na Ostrovech značené SE) třeba kožený volant a řadicí páku, bederní opěrku, elektrická okna, tempomat, vyhřívané čelní sklo a zrcátka, opět elektrická, manuální klimatizaci, šestireproduktorové CD/MP3 rádio s ovládáním na volantu, Bluetooth a USB, šest airbagů a střešní nosiče. Vyšší stupeň ELX zahrnuje parkovací senzory, zmíněná sedmnáctipalcová kola a mlhovky, automatickou klimatizaci, vyhřívání všech kožených sedadel, o to řidičovo se opět starají elektromotory. Výhradně za příplatek je lepší rádio, případně navigace s dotykovou obrazovkou.
Britské ceny začínají na 14.995 a končí na 21.495 librách. V přepočtu to odpovídá zhruba 490.000 až 700.000 korun. U nás je zatím k mání původní provedení s motorem 2.0 e-XDi alias D20DTF/129 kW ve výbavách Active, Comfort a Executive. Stojí od 499.900 do 674.900 Kč.
SsangYong Korando 2014 – Základní technické údaje | |||
Verze | Korando | Korando 4 | Korando 4 Auto |
Převodovka/pohon | 6M/přední | 6M/4x4 | 6A/4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1998 | 1998 | 1998 |
Počet válců/ventilů | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 149/3400-4000 | 149/3400-4000 | 175/4000 |
Nejvyšší toč. moment [N.m/min-1] | 360/2000-3000 | 360/2000-3000 | 360/2000-3000 |
Maximální rychlost [km/h] | 187 | 187 | 180 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,9 | 9,9 | 9,9 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 6,0 | 6,2 | 7,5 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1666 | 1747 | 1747 |