Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Subaru slaví, je to 50 let od zahájení prodeje prvního boxeru

David Bureš
Diskuze (5)
Motor s protiběžnými písty je dnes jedním z charakteristických prvků vozů s plejádami ve znaku.

Když se řekne Subaru, nepochybně jako první vytane na mysl modrá impreza (tedy dnes WRX STi) s pohonem všech kol a motorem typu boxer. Právě agregát s protiběžnými písty slaví významné jubileum, Subaru začalo první vůz s tímto dnes už charakteristickým agregátem prodávat před 50 lety.

Prvním subaru s motorem typu boxer byl kompaktní model 1000, který byl zároveň prvním modelem značky s pohonem předních kol. Auto dlouhé 3.930 mm se světu poprvé představilo v říjnu 1965, do prodeje na japonském trhu pak vstoupilo 14. května 1966. Vůz chtěl konkurovat tehdejší Toyotě Corolla, přičemž byl nabízen jako sedan, kombi i kupé.

Subaru 1000 využívalo vodou chlazený čtyřválec o objemu 977 cm3, při jehož návrhu se japonská firma inspirovala u modelů Porsche, DKW nebo Chevrolet (Corvair). Agregát byl naladěn na 40 kW a 77 N.m. Později byla nabídnuta i verze 1000 SS o výkonu 49 kW. Společnost takový agregát vyvinula z toho důvodu, že se jí osvědčil ve výrobě letadel.

V průběhu let se plochý motor stal typickým znakem Subaru, dnes jsou tak všechny modely značky nabízeny právě s tímto typem agregátu, tedy s výjimkou kei carů pro domácí japonský trh. Automobilka dokonce nabízí i turbodiesel s protiběžnými písty.

Subaru v motoru typu boxer vidí mnohé výhody. Protiběžné písty totiž navzájem vyrušují svoje setrvačné síly, což má za následek nižší vibrace takového agregátu. To znamená kultivovanější a tišší běh. Výhodou je i nízká konstrukce takové jednotky, což snižuje celkové těžiště automobilu vybaveného tímto motorem.

Ne všechno zlato se ale třpytí, boxery totiž mají i své nevýhody, což je důvod, proč v osobních vozech nejsou tolik používány. Vedle Subaru je totiž využívá jen Porsche. Agregáty s protiběžnými písty jsou totiž velice široké, a tak jsou náročné na zástavbu do motorového prostoru. Tyto jednotky jsou také náročnější na údržbu a hlavně je dražší je vyrobit – kvůli složitějšímu vyvážení nebo komplikovanějšímu chlazení.

David Bureš
Diskuze (5)
10. 5. 2016 21:45
Re: Subaru a mystifikácia ...
..., jasně, tohle dokonalé "prémiové" Audi Q3 2.O TDi Quattro dopadlo o vesmír jinak, že???
(42 bodů, známka 4- stejně jako uvedené nepovedené XV)
Je to o to zajímavější, že jde o silně proněmecké médium...

[odkaz]
Avatar - Intercool
10. 5. 2016 17:41
Re: Boxer Tatra 11 z r.1924 - 92 let.
Subaru má luxusní rejd proti Volvu.
10. 5. 2016 17:01
Subaru a mystifikácia ...
..., že akože japonský mercedes!!!
[odkaz]
10. 5. 2016 14:52
Boxer Tatra 11 z r.1924 - 92 let.
To byl dvouválec. Následovaly další typy - 4 válcové boxery: T12, T57, ... Potom byl boxer v zádi v prototypu "Brouka" V570 (r.33) a následně v T97 (r.38) a Tatraplanu (r.47). Umožňoval stejně dlouhá sací potrubí od karburátoru k válcům (dvěma nebo čtyřem). Navíc už Tatra měla pro Tatraplan připravený boxer-diesel (asi r.50).

Jak článek správně podotýká, velká šířka boxeru diktuje u Subaru i Porsche podčtvercové motory, což stěžuje hlídání emisí (valná většina motorů jsou dnes nadčtvercové). U Subaru má navíc vliv i na velikost rejdu (brání natočení kol). Dále boxer neumožňuje bez újmy na nízkém těžišti dát motor nad nápravu.
Avatar - Dylan McKay
10. 5. 2016 14:25
Poučné
Zrovna nedávno se mě synek zeptal, jak vypadalo první Subaru. Vůbec jsem nevěděl, tak jsem mu s úsměvem odpověděl, že asi jako dnešní Volkswagen... ;-)

To auto ve fotogalerii se mi hodně líbí. To místo vzadu je luxusní :yes: V ČR asi nebude ani jeden kus.