Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Suzuki Katana je znovuzrozená legenda a GSX-R1000 bude ještě lepší

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Suzuki prostřednictvím čerstvé novinky oživuje jméno i styl modelu Katana, patřícího ke špičkovým sportovním motocyklům počátku osmdesátých let. Zároveň japonská značka představuje GSX-R1000 pro rok 2019.

Motocyklové značky v současnosti svým zákazníkům nabízí celou řadu strojů s moderním designem napříč všemi kategoriemi, ale mezi motorkáři je velmi silná skupina konzervativně zaměřených jezdců, vyhledávajících osvědčený styl z minulosti.

Právě jim vycházejí vstříc především evropské značky Triumph, Ducati a BMW se svými stylovými modely a japonské značky jsou jim v patách. Yamaha má své modely XV, SCR a XSR, Kawasaki Z900RS a Honda CB1100. Suzuki se prozatím omezovala jen na SV650X, ale to se nyní mění, protože na scénu uvádí moderní interpretaci jednoho ze svých nejslavnějších modelů.

Suzuki GSX 1100 S Katana ve své původní podobě vstoupila na trh v roce 1981. Tehdy se jednalo o klasickou konstrukci s trubkovým rámem a v něm uloženým vzduchem chlazeným čtyřválcem. Svět ovšem ohromil design. Ten měl na svědomí německý Target Design, který opustil tradiční řešení s kruhovým reflektorem, samostatnou palivovou nádrží, podsedlovými schránkami a sedlem, aby vše spojil do jednoho celku.

Výsledkem byl futuristicky vyhlížející motocykl se čtvercovým světlometem, usazeným do ostře řezané masky, na níž svým tvarem navazovala palivová nádrž i sedlo. Velký čtyřválec přitom i nadále zůstal viditelnou dominantou stroje. Suzuki GSX 1100 S Katana díky svému vzhledu slavila u zákazníků v první polovině osmdesátých let úspěch a dnes je ceněným klasikem.

Suzuki se nyní rozhodla oživit styl i jméno tohoto stroje a Intermot v Kolíně nad Rýnem, který je veřejnosti přístupný od 3. do 7. října letošního roku, se stal místem, kde byla odhalena zcela nová Katana.

Novinka se naplno hlásí k odkazu svého slavného vzoru a vzdává hold jeho liniím. Designérem nové Suzuki Katana je známý motocyklový návrhář Rodolfo Frascoli, který rozvinul styl původního modelu a spojil jej se současnou technikou. Původnímu modelu se díky tomu nový motocykl přibližuje tvary kapot a sedla, i když je pouze nekopíruje. Samozřejmostí je zde pak kompletní LED osvětlení či LCD přístrojový štít.

Pod liniemi inspirovanými první polovinou osmdesátých let se pak ukrývá současná technika. Nová Katana totiž vychází z modelů GSX-S1000 a GSX-R1000, což je zárukou jízdních vlastností i výkonů na nejvyšší úrovni.

V rámu s hliníkové slitiny, sdílením s GSX-S1000 je zavěšen kapalinou chlazený řadový čtyřválec o objemu 999 cm3, který je evolucí pohonné jednotky legendární GSX-R1000 K5 z let 2005 až 2008. Zde je tento motor naladěn na nejvyšší výkon 110 kW (150 k) při 10.000 min-1 a točivý moment 108 N.m při 9500 min-1.

Standardem je kontrola trakce, stavitelná ve třech úrovních a ABS od společnosti Bosch. Brzdový systém sdílí novinka s GSX-R1000, což znamená, že je osazena kotouči a třmeny značky Brembo. Vpředu mají brzdové kotouče průměr 310 mm a spolupracují se čtyřpístkovými třmeny.

Podvozek využívá vpředu plně stavitelnou upside-down vidlici KYB a vzadu je použit centrálně umístěný stavitelný tlumič. Zde lze připomenout, že původní GSX 1100 S Katana měla zadní kolo odpruženo dvojicí tlumičů a pružin, umístěných po jeho stranách.

Suzuki u nové Katany vedle spojení stylového designu osmdesátých let s moderní technikou vyzdvihuje i uvolněnou jezdeckou pozici za širokými řídítky a v sedle s výškou 825 mm nad zemí. Na evropský trh má tento model dorazit na jaře roku 2019 a má být k dispozici se širokou nabídkou příslušenství.

Suzuki GSX-R1000 i ostřejší GSX-R1000R do sezóny 2019 zamíří pouze s decentními úpravami. Nejviditelnější z nich představují nová barevná provedení jejich kapot a černý tlumič výfuku s tepelným chráničem.

Pro samotnou jízdu ovšem mnohem zásadnější novinku představuje nové standardní obutí v podobě pneumatik Bridgestone Battlax Racing Street RS11. Ty se oproti dosavadním pneumatikám RS10 mohou pochlubit novým dezénem a větší odolností proti opotřebení.

Pro základní model GSX-R1000 je nově standardem systém oboustranného rychlořazení bez spojky, zatímco ostřejší GSX-R1000R se bude nově pyšnit pancéřovanými hadicemi brzdového systému a stavitelným čepem vidlice, umožňujícím změnu geometrie.

Podobně jako Katana i modely GSX-R1000 a GSX-R1000R zamíří ve své nejnovější podobě na trh na jaře roku 2019.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
6. 10. 2018 20:25
mašina
Tohle bude motorka co bude trhat ruce k takovýmhle strojům to chce hodně velký respekt