Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Suzuki SX4 1,6 16V 4x4 – Dobré geny

Auto Tip Klassik
Diskuze (1)
Každý chce univerzální auto. Suzuki mu jej prodá za výborné peníze a ve vysoce funkčním balení.

Suzuki SX4 je zlatým vejcem japonské značky. Prodává se jako housky na krámě, za první letošní půlrok si v ČR našlo 784 nových pánů. Což by mezi terénními modely stačilo na 6. místo, ovšem SX4 je ve statistikách vedeno mezi kompaktními „civily“. I tam drží pěknou 7. pozici, mj. před Opelem Astra i Citroënem C4. To ale není vše – za celý minulý rok bylo toto suzuki nejžádanějším japoncem v ČR absolutně.

Elixír úspěchu se zřejmě skrývá ve vyvážené kombinaci vlastností. Suzuki SX4 je totiž tak akorát velké na hbité klouzání městem, délkou 4150 mm se podobá Škodě Yeti, stejně jako ostatními rozměry. Třetí lovec z podobných vod, Dacia Duster 4x4, je jen o kousek větší. Pod zvýšenou střechu suzuki se pohodlně vejdou čtyři dospělí a delší cestu jistě zvládnou. A necestu také, díky pohonu všech kol. Handicapem zůstává jen útlejší, zato ale dobře přístupný zavazadelník.

Suzuki SX4 na svět hledí povedenýma, nadčasově střiženýma očima. Design už načal sedmý tržní rok, přesto je po nedávném mírném faceliftu stále šik a vůbec nezestárl. Uvnitř je to podobné, i když emocí není tolik, na kolik jsou Evropané zvyklí. Tvrdé plasty totiž žádné výstřední kudrlinky nepěstují, byly stvořeny pro výdrž. Přesto je v kabině mezi strohými liniemi útulno a decentní stříbřité ozdoby vhodně dokreslují atmosféru. Vše je podřízeno funkčnosti a snadné údržbě.

Přirozeným doplňkem je rovněž dobrá ergonomie. Řadicí páka i volant padnou přesně do ruky, ovladače ctí obvyklé umístění, jen některé se laškovně skrývají mezi sedadly. Naštěstí jich není přebytek, a tak nebýt poněkud hypermoderního polodotykového ovládání příplatkové navigace, nečinila by kontrola nad suzuki nejmenší problém. Vysoce osvěžující je setkání s plně vybaveným ručkovým přístrojovým štítem s analogovýým teploměrem chladicí kapaliny a palivoměrem – takovou velkorysost už v této cenové kategorii často neuvidíte.

Jízda rovněž ctí univerzalitu. Podvozek dostal po faceliftu kvalitnější tlumiče a dozrál k solidnímu tichu i cestovnímu komfortu. Dobře vyvážený „dortík“ se přehnaně nenaklání ani neposkakuje, stoicky přijímá jak děravou vozovku, tak rozbíjení na kamenité polní cestě. Zároveň ale s chutí poruší český dálniční limit, aniž by platil přehnanou ztrátou stability. Svůj díl k tomu přidaly kvalitní pneumatiky z prvomontáže.

Účinně pomáhá ale i klasický dvouvačkový atmosférický šestnáctiventil 1,6 l, člen nové rodiny M. Pro něj už neplatí poučky o starých vrchových japoncích, lačnících po otáčkách. Výkon se naopak plynule rozvíjí od volnoběhu, šťavnatá gradace mu ale nechybí. Samozřejmě že na dnešní přeplňované zázraky chybějí newtonmetry, ovšem hladký, tichý a sametový rozvoj výkonových křivek má také něco do sebe, stejně jako vyhlášená spolehlivost. Navíc je síly ve všech situacích překvapivý dostatek a podřazovat je nutné až při těsných manévrech nebo v ilegálních dálničních rychlostech. Dlouhé převody to totiž umožňují i ve zhruba 150 km/h.

Ze stejného důvodu se spotřeba drží při zemi. Průměr lze reálně udržet pod 7 litry, dynamické svezení stojí o litr více. Samozřejmým doplňkem je přesně fungující řazení, přátelská spojka a příjemný zvuk dobře utlumeného motoru. Vzduch do válců lze zkrátka dostat i jinak než uječeným malým turbo dmychadlem...

Další kolo testu Suzuki SX4 se odehrálo v mírném terénu. A tam také čekalo největší překvapení. Oblý vozík silničních tvarů tam totiž rejdil suverénně, ochotně šplhal, neztrácel stabilitu na šotolině a optimálně nastaveným tlumením pochytával i silné „štosy“ do podvozku.

Solidní světlá výška schovala rovněž kameny uprostřed polní cesty, což je dobře, protože ochrany nárazníku jsou jen naznačené. Limitem byl jen dlouhý přední převis, omezující stoupavost v těžkém terénu. Nic takového ale při cestách na ryby, na chatu či na lyže majitelé SX4 řešit nebudou.

Nejvýhodnější čtyřkolka
Pomalu se rozšiřující úsměv změní v srdečný smích pohled do ceníku. V současné akci lze totiž „předokolku“ 1.5 s klimatizací koupit za 234 900 Kč. Ano, je levnější než Dacia Duster, která aktuálně stojí v základní výbavě s klimatizací o 15 tisíc více. U čtyřkolek je situace opačná, ovšem pouze na první pohled. Základní cena Suzuki SX4 1.6 4WD sice činí 334 900 Kč (kompletně vybavená verze GLX stojí 369 900 Kč), proti Dacii Duster 1.6 16V 4x4 LS Cool za 329 900 Kč ovšem přihazuje výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dělenou zadní lavici, rádio, palubní počítač a řadu dalších prvků. Za 35 tisíc navíc získáte verzi GLX s ESP, koly z lehkých slitin, bezklíčovým přístupem, automatickou klimatizací, vyhřívanými sedadly a 6 airbagy - řadu těchto prvků nezískáte do dacie vůbec. Suzuki SX4 je tak vzhledem k výbavě momentálně nejvýhodnějším autem s pohonem 4x4 na českém trhu!

Technické údaje
MotorZážehový čtyřválec DOHC
Objem 1586 cm3
Výkon 88 kW při 6000/min
Točivý moment 156 N.m při 4400/min
Převodovkapřímo řazená pětistupňová
Pneumatiky205/60 R 16
Nádrž 50 l
Rozvor2500 mm
Vnější rozměry 4150 x1755 x 1605 mm
Zavazadlový prostor0,270/1,045 m3
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1255/430 kg
Největší rychlost175 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 11,5 s
Spotřeba 6,5 l na 100 km

Auto Tip Klassik
Diskuze (1)
1. 10. 2012 22:09
Je opravdu docela praktická
Mám SX4 skoro rok, a jsem vcelku spokojen. Je to auto, které se opravdu dobře řídí, a to jak ve městě tak i venku. Dojel jsem s ní do Řecka, a i na dlouhé cesty je to příjemné auto. Do 130 km/h ani moc nehučí a s tempomatem (ten jsem si nechal přidělat) do je srovnatelné i s daleko většími auty. A v samotném řecko-italském městkém provozu, který jsme zažili, si člověk ani lepší auto, díky obratnosti a malým roměrům ani nemůže přát. Má mouchy: přes A sloupky je opravdu občas špatně vidět. Posilovač řízení špatně funguje těsně po startu, a akcelerace by opravdu mohla být o kousek lepší. Když ovládáte palubní počítač nutí Vás to prostrčit ruku volantem. Spotřeba je v mém případě okolo 8-8,2 l/100km, jezdím často po Praze. Při cestě do Řecka byla asi 7.8 l, na dálnici jsem ji moc nešetřil. Nejdříve jsem chtěl měnit za něco většího, ale zjistil jsem, že je to auto převážně příjemné a nezáludné a tak asi pár let zůstane.