15.4. 2015 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Suzuki Vitara: Jízdní dojmy z národní prezentace

 

Nová generace Suzuki Vitara zásadně obrací list. Namísto SUV s koncepcí a konstrukcí podobné nefalšovanému off-roadu přichází konvenční crossover.

O novém Suzuki Vitara jsme již psali dvakrát, v obou případech se jednalo o jízdní dojmy ze zahraniční prezentace. Ty se obvykle odbývají na běžných silnicích, které jsou navíc na západ od našich hranic mnohem kvalitnější, než jaké lze běžně nalézt v české kotlině. Tentokát jsme však vůz vyzkoušeli zejména mimo zpevněné vozovky, k tomu nám posloužil lom Homolák nedaleko Berouna. Došlo však i na normální okresky...

Vitara je od začátku nabízena se dvěma motory. Zážehovou 1.6 VVT z řady M známe z celé plejády vozů Suzuki včetně nového S-Crossu. V rámci splnění přísné emisní normy Euro 6 dostala jinou řídicí jednotku a také klasický okruh EGR, dosud suplovaný jenom funkcí proměnného časování rozvodu. Alternativou k zážehovému motoru je vznětový 1.6 DDiS pocházející od Fiat Powertrain. Ke splnění normy Euro 6 si pomáhá zdvojeným okruhem EGR v kombinaci se zásobníkovým katalyzátorem NOx a filtrem pevných částic.

Zážehový motor je kombinován standardně s pětistupňovou manuální převodovkou, od léta bude k dispozici také se samočinným ústrojím. Na rozdíl od S-Crossu, který využívá variátor doplněný o přídavný planetový převod (z důvodu zvětšení rozsahu převodů), dostane Vitara klasický šestistupňový planetový „automat“ původem od Aisin.

V rámci české prezentace nedaleko Berouna jsme vyzkoušeli oba motory vždy s pohonem všech kol. Pro silniční okruh jsme zvolili zážehový motor, pro jízdu terénem turbodiesel. Oba agregáty mají papírově shodný výkon 88 kW, avšak naprosto odlišný projev.

Zatáčka za zatáčkou

Suzuki zůstává věrné atmosférickým zážehovým motorům, vyžadujícím ke svižnější jízdě otáčky. Přesto pohon 1.6 VVT spolupracuje již z nízkých otáček a to i zásluhou dobře zvolených převodů pětistupňové skříně. Zajímavé je, že jak verze s pohonem jen předních kol, tak „čtyřkolka“ mají zcela identické převody a to včetně stálého. Maximální rychlost 180 km/h je rovněž shodná, zrychlení z 0 na 100 km/h trvá verzi s pohonem předních kol 11,5 s, 4WD o půl sekundy pomaleji.

Pohon všech kol AllGrip technicky vychází z S-Crossu. To znamená, že i u Vitary může řidič volit ze čtyř jízdních režimů: základní mód Auto, v němž se klade důraz na ekonomiku provozu, aktivujete stlačením středu ovladače. Pro svižnou jízdu je o poznání lepší režim Sport, jenž navolíte otočením ovladače. V něm dojde nejen ke změně mapy ovládání pedálu akcelerace, takže plyn je pocitově mnohem ostřejší, nýbrž i k rychlejšímu připojování pohonu zadní nápravy.

Suzuki Vitara - technická data
Motor1.6 VVT1.6 DDiS
Zdvihový objem [cm3]15861598
Válce/ventily4/44/4
Největší výkon [kW/min]88/600088/3750
Točivý moment [N.m/min]156/4400320/1750
Převodovka5MT (6AT)6MT
Pohotovostní hmotnost [kg]1075-11851230-1295
Max. rychlost [km/h]180180
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,5 - 13,011,5-12,4
Komb. spotřeba [l/100 km]5,3-5,74,0-4,2

Vitara, stejně jako S-Cross či již dříve sedan Kizashi disponuje pokročilejší verzí pohonu všech kol. Jeho základem je elektromagnetická lamelová spojka ve funkci mezinápravového diferenciálu, umístěná ve skříni před rozvodovkou zadní nápravy. Pokud vletíte do zatáčky příliš rychle a řídicí jednotka zaznamená nesoulad mezi úhlem natočení volantu a skutečnou trajektorií vozidla, dojde k bleskurychlému stlačení lamel spojky a tedy přenesení až poloviny celkového točivého momentu na zadní nápravu. Ve výsledku je tak potlačena vznikající nedotáčivost a vozidlo se vrátí do zvolené trajektorie blízké neutrálnímu chování. Zmíněná funkce využívající G-senzor (gyroskop) integrovaný do jednotky ABS/ESP vždy předchází zásahu samotného ESP. To vstoupí v činnost až v okamžiku, kdy elektronika vyhodnotí situaci výše popsaným způsobem jako neřešitelnou. ESP totiž umí na rozdíl od inteligentního pohonu všech kol pouze brzdit a zároveň snižovat výkon motoru.

I přes zvýšenou karoserii a potažmo i světlou výšku jsou tak jízdní vlastnosti na úrovni dobrého hatchbacku kompaktní třídy. V zatáčkách překvapí lehkost, s níž se vůz vrhá do oblouků rozličných poloměrů. Právě ochotou zatáčet Vitara vůbec nepřipomíná SUV, snad jenom nový Fiat 500X nabízí v daném segmentu něco podobného. Vitara dokazuje, že jednoduchá zadní náprava s torzní příčkou má stále co nabídnout, pokud se dobře odladí.

Zmíněný pocit lehkosti pramení také z faktu, že Vitara prostě lehká je. Vždyť pohotovostní hmotnost zkoušené zážehové verze činí pouhých 1160 kilogramů. Leckterý malý vůz s větším motorem váží stejně, v minulosti i více (například Peugeot 207).

S přídí k nebesům

Druhou částí prezentace byla jízda mimo zpevněné cesty v lomu poblíž Berouna. K ní jsme zvolili Vitaru se vznětovým motorem 1.6 DDiS. Jak už víte z úvodu, novinka nemá s předchozí Grand Vitarou společného vůbec nic, vyjma jména. Namísto podélně uloženého hnacího řetězce a karoserie s pomocným integrovaným obvodovým rámem využívá techniku nového S-Crossu, tedy samonosný skelet a motory napříč před přední nápravou.

Přesto se konstruktéři snažili vozu vtisknout i terénní dovednosti. Vůz tak dokáže zdolat i hodně příkrá stoupání, o něž nebylo v lomu nouze. Tady se dobře uplatnila dlouhá „jednička“ a samozřejmě výše zmíněný pohon AllGrip. V terénu jsme tak naplno využili jeho další dva režimy. Jednak Mud and Snow, tedy bláto a sníh, a také režim Lock. Ten umožňuje uzavřít lamelovou spojku, takže hnací síla je dělená v neměnném poměru 50:50.

Nesmíte však jet rychleji než 60 km/h, to pak dojde k deaktivaci „uzávěru“ a to stejné nastane v případě, že se spojka přehřeje. Teplotu hlídají dva snímače - jeden přímo ve skříni spojky, druhý v transferu. Elektromagnetická spojka používá na rozdíl od elektrohydraulické (Haldex, Dynamax) olej pouze k chlazení, nikoliv jako pracovní kapalinu, jež svým tlakem stlačuje lamely k sobě. Tudíž ani nevyžaduje jeho pravidelné výměny.

Suzuki Vitara - ceník
Motor1.6 VVT1.6 VVT1.6 DDiS1.6 DDiS
Pohon4x24x4 AllGrip4x24x4 AllGrip
Převodovka5MT5MT6MT6MT
Comfort386.700 Kč440.450 Kč--
Premium420.500 Kč476.000 Kč--
Elegance455.300 Kč503.250 Kč531.450 Kč567.650 Kč
Elegance Panorama-526.850 Kč-603.950 Kč
Poznámka: Cena verzí se samočinnou převodovkou bude známa od léta 2015

Pohon AllGrip je převzatý z již zmíněného S-Crossu, ve Vitaře se ale může pochlubit dvěma novými funkcemi. Umožňuje udržovat původní rychlost při sjíždění prudkých svahů, aniž by řidič musel brzdit, a nabízí takzvaný Feed-forward. Jde o jakousi predikci v připojování pohonu zadní nápravy.

Jak to funguje? Řídicí jednotka vyhodnocuje častost připojování pohonu zadní nápravy. Pokud se tak děje s větší frekvencí, nejenže se pohon zadní nápravy aktivuje rychleji, nýbrž zůstane také déle připojený. Tento efekt se podpoří právě v off-roadovém režimu Mud and Snow. Zároveň v něm nastane změna kalibrace elektromechanického posilovače řízení ve snaze usnadnit ovládání na měkkém povrchu.

Již od dob Kizashi nečeká jednotka 4WD na prokluz předních kol, nýbrž zadní nápravu připojí, už když řidič prudce stlačí pedál plynu. Ona rychlost připojování byla dobře cítit při nezbytném rozjezdu na úpatí prudkých stoupání lomu. Trakce Vitary je tak opravdu skvělá.

Tři (a půl) výbavy

Na českém trhu je Vitara nabízena ve třech výbavách: Comfort, Premium a Elegance. Již základní nabízí třeba všechny airbagy včetně kolenního a samozřejmě i další známé bezpečnostní prvky. Nejnáročnějším je určena výbava Elegance panorama. Vychází z Elegance, přičemž jediným rozdílem je přítomnost panoramatické střechy. To lze kombinovat pouze s verzemi s pohonem všech kol.

Kromě popsaných výbav má zákazník ještě na výběr mezi dvěma pakety - Urban a Outdoor. Prvně jmenovaný zahrnuje rámeček mlhovek, ozdobnou lištu dveří a střešní spoiler - vyjde na 15.848 korun. K tomu navíc lze dokoupit za dalších 2.867 korun mřížku chladiče a boční mřížky blatníku v bílé nebo černé barvě. Paket Outdoor stojí 17.813 korun a přináší taktéž rámeček mlhovek, díly překrytí předního a zadního nárazníku, ozdobnou lištu dveří a konečně kryt nakládací hrany. I tady lze mít navíc výše uvedený „balíček“ za 2.867 korun.

Suzuki Vitara: První jízdní dojmy

Nová Vitara se vyrábí výhradně v maďarském Ostřihomu a to jak pro Evropu, tak i světové trhy, včetně Japonska. Vlastně jediným současným modelem Suzuki pocházejícím z Nipponu je ultimativní Jimny. Nová Vitara možná už není tím drsným strojem, jakým byla Grand Vitara, nicméně nárokům dnešních kupujících dostojí podstatně lépe. A o to dnes jde především.

Plusy

  • Vynikající jízdní vlastnosti na silnici
  • Neztratí se ani mimo vozovku
  • Přesné a lehké řazení, pohon AllGrip
  • Nízká pohotovostní hmotnost
  • Tuhá karoserie, tichý turbodiesel

Minusy

  • Velmi omezená individualizace
  • Mírně tužší odpružení
  • Nabídka pohonných jednotek


Suzuki Vitara
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Tesla Model 3 bude muset bojovat se silnou konkurencí. Podívejte se Tesla Model 3 bude muset bojovat se silnou konkurencí. Podívejte se

Automobilka Tesla je fenoménem dnešní doby i přesto, že…

Faltýnek vydělal v Agrofertu miliony korun, téměř dvakrát více oproti minulému roku Faltýnek vydělal v Agrofertu miliony korun, téměř dvakrát více oproti minulému roku

Předseda poslanců hnutí ANO a jeho první místopředseda…

Vláda pro Evropskou bankovní agenturu připravuje kanceláře poblíž centra Prahy Vláda pro Evropskou bankovní agenturu připravuje kanceláře poblíž centra Prahy

Česká republika má vhodnou budovu v blízkosti centra…

Zákon o hazardu ovlivnila lobby, tvrdí analýza Zákon o hazardu ovlivnila lobby, tvrdí analýza

Zákon o hazardních hrách, který platí od letoška, doznal…

 
 

Přidat názorDiskuse: Suzuki Vitara: Jízdní dojmy z národní prezentace







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR

Prémiové značky, jako například BMW či Audi letos…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



Suzuki Vitara: S novým motorem 1.4 BoosterJet startuje na 489.900 Kč Suzuki Vitara: S novým motorem 1.4 BoosterJet startuje na 489.900 Kč

Suzuki na českém trhu rozšiřuje nabídku verzí SUV Vitara…

Suzuki Vitara S a Baleno přijíždějí s přeplňovanými motory Boosterjet Suzuki Vitara S a Baleno přijíždějí s přeplňovanými motory Boosterjet

Vrcholná varianta malého SUV Suzuki Vitara se právě…

 



 
Velký test filtrů pevných částic pro Škodu Octavia 1.6 TDI. Levný, levnější a žádný

Velký test filtrů pevných částic pro Škodu Octavia 1.6 TDI. Levný, levnější a žádný

Dnes 08:00

Škoda radikálně zlevnila filtry pevných částic. Zároveň však zavedla dvě řady: vedle originální ještě ekonomickou. Už za 10.000 Kč pak pořídíte filtr z Polska. Důkladně jsme jej prověřili.




Blesk.cz

Doprava v Chorvatsku kolabuje: Řidiči stojí v kolonách i 7 hodin

Doprava v Chorvatsku kolabuje: Řidiči stojí v…

Jízdu do Chorvatska dnes řidičům komplikují dopravní nehody a zácpy. Český poskytovatel asistenčních služeb ÚAMK…

Tajný kryt pro 30 vyvolených komunistů: Tady měli „papaláši“ přečkat katastrofu

Tajný kryt pro 30 vyvolených komunistů: Tady měli…

Nejdůležitější z nejdůležitějších – jen takoví komunističtí „papaláši“ by se v případě útoku mohli ukrýt v…

 

iSport.cz

Froome si jede pro triumf na Tour. Jak zastavit favorita v časovce?

Froome si jede pro triumf na Tour. Jak zastavit…

PŘÍMO Z FRANCIE | Kolem půl šesté odpoledne pozná cyklistická Tour de France svého letošního vítěze. Tehdy…

Český talent Leicesteru: Vardyho vídám v posilovně. Zná se i s koučem

Český talent Leicesteru: Vardyho vídám v posilovně.…

Ráno vejde do posilovny a vidí střelce Jamieho Vardyho. Poté si podá ruku s koučem Craigem Shakespearem a takhle…

 

Reflex.cz

Historik hledá Stalinovy masové hroby. Začal vadit Putinovi a teď mu hrozí 15 let vězení

Historik hledá Stalinovy masové hroby. Začal vadit…

Ruský historik Jurij Dmitrijev strávil léta odhalováním a exhumací masových hrobů, v nichž skončily oběti období…

Kuchyňský freestyle aneb muži improvizují a ženy čtou recepty? Nesmysl!

Kuchyňský freestyle aneb muži improvizují a ženy…

Jedno z celkem běžných genderových klišé praví, že vaření podle receptů je především doménou žen, zatímco muži v…