15.4. 2015 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Suzuki Vitara: Jízdní dojmy z národní prezentace

 

Nová generace Suzuki Vitara zásadně obrací list. Namísto SUV s koncepcí a konstrukcí podobné nefalšovanému off-roadu přichází konvenční crossover.

O novém Suzuki Vitara jsme již psali dvakrát, v obou případech se jednalo o jízdní dojmy ze zahraniční prezentace. Ty se obvykle odbývají na běžných silnicích, které jsou navíc na západ od našich hranic mnohem kvalitnější, než jaké lze běžně nalézt v české kotlině. Tentokát jsme však vůz vyzkoušeli zejména mimo zpevněné vozovky, k tomu nám posloužil lom Homolák nedaleko Berouna. Došlo však i na normální okresky...

Vitara je od začátku nabízena se dvěma motory. Zážehovou 1.6 VVT z řady M známe z celé plejády vozů Suzuki včetně nového S-Crossu. V rámci splnění přísné emisní normy Euro 6 dostala jinou řídicí jednotku a také klasický okruh EGR, dosud suplovaný jenom funkcí proměnného časování rozvodu. Alternativou k zážehovému motoru je vznětový 1.6 DDiS pocházející od Fiat Powertrain. Ke splnění normy Euro 6 si pomáhá zdvojeným okruhem EGR v kombinaci se zásobníkovým katalyzátorem NOx a filtrem pevných částic.

Zážehový motor je kombinován standardně s pětistupňovou manuální převodovkou, od léta bude k dispozici také se samočinným ústrojím. Na rozdíl od S-Crossu, který využívá variátor doplněný o přídavný planetový převod (z důvodu zvětšení rozsahu převodů), dostane Vitara klasický šestistupňový planetový „automat“ původem od Aisin.

V rámci české prezentace nedaleko Berouna jsme vyzkoušeli oba motory vždy s pohonem všech kol. Pro silniční okruh jsme zvolili zážehový motor, pro jízdu terénem turbodiesel. Oba agregáty mají papírově shodný výkon 88 kW, avšak naprosto odlišný projev.

Zatáčka za zatáčkou

Suzuki zůstává věrné atmosférickým zážehovým motorům, vyžadujícím ke svižnější jízdě otáčky. Přesto pohon 1.6 VVT spolupracuje již z nízkých otáček a to i zásluhou dobře zvolených převodů pětistupňové skříně. Zajímavé je, že jak verze s pohonem jen předních kol, tak „čtyřkolka“ mají zcela identické převody a to včetně stálého. Maximální rychlost 180 km/h je rovněž shodná, zrychlení z 0 na 100 km/h trvá verzi s pohonem předních kol 11,5 s, 4WD o půl sekundy pomaleji.

Pohon všech kol AllGrip technicky vychází z S-Crossu. To znamená, že i u Vitary může řidič volit ze čtyř jízdních režimů: základní mód Auto, v němž se klade důraz na ekonomiku provozu, aktivujete stlačením středu ovladače. Pro svižnou jízdu je o poznání lepší režim Sport, jenž navolíte otočením ovladače. V něm dojde nejen ke změně mapy ovládání pedálu akcelerace, takže plyn je pocitově mnohem ostřejší, nýbrž i k rychlejšímu připojování pohonu zadní nápravy.

Suzuki Vitara - technická data
Motor1.6 VVT1.6 DDiS
Zdvihový objem [cm3]15861598
Válce/ventily4/44/4
Největší výkon [kW/min]88/600088/3750
Točivý moment [N.m/min]156/4400320/1750
Převodovka5MT (6AT)6MT
Pohotovostní hmotnost [kg]1075-11851230-1295
Max. rychlost [km/h]180180
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,5 - 13,011,5-12,4
Komb. spotřeba [l/100 km]5,3-5,74,0-4,2

Vitara, stejně jako S-Cross či již dříve sedan Kizashi disponuje pokročilejší verzí pohonu všech kol. Jeho základem je elektromagnetická lamelová spojka ve funkci mezinápravového diferenciálu, umístěná ve skříni před rozvodovkou zadní nápravy. Pokud vletíte do zatáčky příliš rychle a řídicí jednotka zaznamená nesoulad mezi úhlem natočení volantu a skutečnou trajektorií vozidla, dojde k bleskurychlému stlačení lamel spojky a tedy přenesení až poloviny celkového točivého momentu na zadní nápravu. Ve výsledku je tak potlačena vznikající nedotáčivost a vozidlo se vrátí do zvolené trajektorie blízké neutrálnímu chování. Zmíněná funkce využívající G-senzor (gyroskop) integrovaný do jednotky ABS/ESP vždy předchází zásahu samotného ESP. To vstoupí v činnost až v okamžiku, kdy elektronika vyhodnotí situaci výše popsaným způsobem jako neřešitelnou. ESP totiž umí na rozdíl od inteligentního pohonu všech kol pouze brzdit a zároveň snižovat výkon motoru.

I přes zvýšenou karoserii a potažmo i světlou výšku jsou tak jízdní vlastnosti na úrovni dobrého hatchbacku kompaktní třídy. V zatáčkách překvapí lehkost, s níž se vůz vrhá do oblouků rozličných poloměrů. Právě ochotou zatáčet Vitara vůbec nepřipomíná SUV, snad jenom nový Fiat 500X nabízí v daném segmentu něco podobného. Vitara dokazuje, že jednoduchá zadní náprava s torzní příčkou má stále co nabídnout, pokud se dobře odladí.

Zmíněný pocit lehkosti pramení také z faktu, že Vitara prostě lehká je. Vždyť pohotovostní hmotnost zkoušené zážehové verze činí pouhých 1160 kilogramů. Leckterý malý vůz s větším motorem váží stejně, v minulosti i více (například Peugeot 207).

S přídí k nebesům

Druhou částí prezentace byla jízda mimo zpevněné cesty v lomu poblíž Berouna. K ní jsme zvolili Vitaru se vznětovým motorem 1.6 DDiS. Jak už víte z úvodu, novinka nemá s předchozí Grand Vitarou společného vůbec nic, vyjma jména. Namísto podélně uloženého hnacího řetězce a karoserie s pomocným integrovaným obvodovým rámem využívá techniku nového S-Crossu, tedy samonosný skelet a motory napříč před přední nápravou.

Přesto se konstruktéři snažili vozu vtisknout i terénní dovednosti. Vůz tak dokáže zdolat i hodně příkrá stoupání, o něž nebylo v lomu nouze. Tady se dobře uplatnila dlouhá „jednička“ a samozřejmě výše zmíněný pohon AllGrip. V terénu jsme tak naplno využili jeho další dva režimy. Jednak Mud and Snow, tedy bláto a sníh, a také režim Lock. Ten umožňuje uzavřít lamelovou spojku, takže hnací síla je dělená v neměnném poměru 50:50.

Nesmíte však jet rychleji než 60 km/h, to pak dojde k deaktivaci „uzávěru“ a to stejné nastane v případě, že se spojka přehřeje. Teplotu hlídají dva snímače - jeden přímo ve skříni spojky, druhý v transferu. Elektromagnetická spojka používá na rozdíl od elektrohydraulické (Haldex, Dynamax) olej pouze k chlazení, nikoliv jako pracovní kapalinu, jež svým tlakem stlačuje lamely k sobě. Tudíž ani nevyžaduje jeho pravidelné výměny.

Suzuki Vitara - ceník
Motor1.6 VVT1.6 VVT1.6 DDiS1.6 DDiS
Pohon4x24x4 AllGrip4x24x4 AllGrip
Převodovka5MT5MT6MT6MT
Comfort386.700 Kč440.450 Kč--
Premium420.500 Kč476.000 Kč--
Elegance455.300 Kč503.250 Kč531.450 Kč567.650 Kč
Elegance Panorama-526.850 Kč-603.950 Kč
Poznámka: Cena verzí se samočinnou převodovkou bude známa od léta 2015

Pohon AllGrip je převzatý z již zmíněného S-Crossu, ve Vitaře se ale může pochlubit dvěma novými funkcemi. Umožňuje udržovat původní rychlost při sjíždění prudkých svahů, aniž by řidič musel brzdit, a nabízí takzvaný Feed-forward. Jde o jakousi predikci v připojování pohonu zadní nápravy.

Jak to funguje? Řídicí jednotka vyhodnocuje častost připojování pohonu zadní nápravy. Pokud se tak děje s větší frekvencí, nejenže se pohon zadní nápravy aktivuje rychleji, nýbrž zůstane také déle připojený. Tento efekt se podpoří právě v off-roadovém režimu Mud and Snow. Zároveň v něm nastane změna kalibrace elektromechanického posilovače řízení ve snaze usnadnit ovládání na měkkém povrchu.

Již od dob Kizashi nečeká jednotka 4WD na prokluz předních kol, nýbrž zadní nápravu připojí, už když řidič prudce stlačí pedál plynu. Ona rychlost připojování byla dobře cítit při nezbytném rozjezdu na úpatí prudkých stoupání lomu. Trakce Vitary je tak opravdu skvělá.

Tři (a půl) výbavy

Na českém trhu je Vitara nabízena ve třech výbavách: Comfort, Premium a Elegance. Již základní nabízí třeba všechny airbagy včetně kolenního a samozřejmě i další známé bezpečnostní prvky. Nejnáročnějším je určena výbava Elegance panorama. Vychází z Elegance, přičemž jediným rozdílem je přítomnost panoramatické střechy. To lze kombinovat pouze s verzemi s pohonem všech kol.

Kromě popsaných výbav má zákazník ještě na výběr mezi dvěma pakety - Urban a Outdoor. Prvně jmenovaný zahrnuje rámeček mlhovek, ozdobnou lištu dveří a střešní spoiler - vyjde na 15.848 korun. K tomu navíc lze dokoupit za dalších 2.867 korun mřížku chladiče a boční mřížky blatníku v bílé nebo černé barvě. Paket Outdoor stojí 17.813 korun a přináší taktéž rámeček mlhovek, díly překrytí předního a zadního nárazníku, ozdobnou lištu dveří a konečně kryt nakládací hrany. I tady lze mít navíc výše uvedený „balíček“ za 2.867 korun.

Suzuki Vitara: První jízdní dojmy

Nová Vitara se vyrábí výhradně v maďarském Ostřihomu a to jak pro Evropu, tak i světové trhy, včetně Japonska. Vlastně jediným současným modelem Suzuki pocházejícím z Nipponu je ultimativní Jimny. Nová Vitara možná už není tím drsným strojem, jakým byla Grand Vitara, nicméně nárokům dnešních kupujících dostojí podstatně lépe. A o to dnes jde především.

Plusy

  • Vynikající jízdní vlastnosti na silnici
  • Neztratí se ani mimo vozovku
  • Přesné a lehké řazení, pohon AllGrip
  • Nízká pohotovostní hmotnost
  • Tuhá karoserie, tichý turbodiesel

Minusy

  • Velmi omezená individualizace
  • Mírně tužší odpružení
  • Nabídka pohonných jednotek


Suzuki Vitara
 

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Kraje nestíhají vybírat nové železniční dopravce. Zaplatí to cestující? Kraje nestíhají vybírat nové železniční dopravce. Zaplatí to cestující?

Regionální spoje železniční dotované dopravy provozují…

Herec Jan Tříska spadl z Karlova mostu, ve vážném stavu leží v nemocnici Herec Jan Tříska spadl z Karlova mostu, ve vážném stavu leží v nemocnici

Osmdesátiletý herec Jan Tříska je po zranění ve vážném…

Úvěrová spolehlivost Británie padá, výhled je negativní, uvádí Moody's Úvěrová spolehlivost Británie padá, výhled je negativní, uvádí Moody's

Mezinárodní ratingová agentura Moody's Investors Service…

Lesy zvýšily těžbu dřeva, hrubý zisk meziročně vzrostl o osm procent na 3,3 miliardy Lesy zvýšily těžbu dřeva, hrubý zisk meziročně vzrostl o osm procent na 3,3 miliardy

Státnímu podniku Lesy České republiky (LČR) za leden až…

 
 

Přidat názorDiskuse: Suzuki Vitara: Jízdní dojmy z národní prezentace







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají

Na renomovaném britském automobilovém serveru se objevil…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 



Suzuki Vitara: S novým motorem 1.4 BoosterJet startuje na 489.900 Kč Suzuki Vitara: S novým motorem 1.4 BoosterJet startuje na 489.900 Kč

Suzuki na českém trhu rozšiřuje nabídku verzí SUV Vitara…

Suzuki Vitara S a Baleno přijíždějí s přeplňovanými motory Boosterjet Suzuki Vitara S a Baleno přijíždějí s přeplňovanými motory Boosterjet

Vrcholná varianta malého SUV Suzuki Vitara se právě…

 



 
Giannini 350 GP Anniversario: Bláznivější limitku jste ještě neviděli!

Giannini 350 GP Anniversario: Bláznivější limitku jste ještě neviděli!

Dnes 12:00

Co vznikne, když malinký Fiat 500 od základů překopáte a napěchujete motorem ze sporťáku? Auto s příslibem velké zábavy!




Blesk.cz

Kůň na Brněnsku spadl do úzké šachty u bazénu: Vytahovali ho jeřábem

Kůň na Brněnsku spadl do úzké šachty u bazénu:…

Hasiči a veterináři v neděli ráno zachránili koně, který se propadl do technologické šachty bazénu v…

Jan Tříska (80) do Vltavy skočil sám! Pokus o sebevraždu?

Jan Tříska (80) do Vltavy skočil sám! Pokus o sebevraždu?

Okolnosti provázející sobotní skok Jana Třísky (80) do vod Vltavy vzbuzují otázky a provází je jedna záhada za…

 

iSport.cz

Krmenčík si libuje: Náš fotbal je pastva pro oči. Tabulku střelců neřeší

Krmenčík si libuje: Náš fotbal je pastva pro oči.…

Byl to jeho zápas. Během čtrnácti minut zasunul do sítě Mladé Boleslavi dvě branky. Ve zbytku utkání útočil…

Potlesk vestoje pro legendy. Na čtyřhru s Rafou nezapomenu, zářil Federer

Potlesk vestoje pro legendy. Na čtyřhru s Rafou…

Na tohle celý svět čekal. Roger Federer a Rafael Nadal na jedné straně kurtu, aneb výjimečná premiéra v Praze!…

 

Reflex.cz

Dnes se rozhoduje o budoucnosti Německa. Pět důvodů, proč sledovat volby u našich sousedů

Dnes se rozhoduje o budoucnosti Německa. Pět důvodů,…

Na první pohled by se mohlo zdát, že nedělní volby do německého Spolkového sněmu budou hodně nudné.  Všechny…

Herec Jan Tříska bojuje o život. Včera spadl či skočil z Karlova mostu do Vltavy

Herec Jan Tříska bojuje o život. Včera spadl či…

Herecká legenda Jan Tříska (80) bojuje ve vážném stavu o život na anesteziologicko-resuscitačním oddělení (ARO)…