2.12. 2014 Martin Frei

Suzuki Vitara: První jízdní dojmy

 

Hrdinové Cimrmanovy pohádky si byli „k nerozeznání podobni“, ale povahově protichůdní. Nové Suzuki Vitara má k rok starému modelu S-Cross vztah právě opačný.

Nám Evropanům může připadat zvláštní, že japonské značky vyrábějí tolik různých automobilů podobné velikosti. Zejména těch malých, menších a vůbec nejmenších. Historicky to plyne z podmínek jejich domovského trhu, Suzuki tento přístup prosazuje i v Evropě – připomeňme souhru modelů Alto, Swift a Splash. Myšlenkou v pozadí je snaha využít všechny příležitosti na trhu, tedy i mezery mezi zaběhnutými segmenty. Stejně se to má i s novou generací vozu Vitara, která sdílí mechanický základ s S-Crossem.

S délkou 4175 mm je Vitara o 125 mm kratší, rozvor 2500 mm je zkrácený přesně o deset centimetrů. Tím získávají proporce výrazně odlišný ráz. Zatímco S-Cross působí uvolněně, na poměry crossoverů až atleticky, přikrčenější Vitara jakoby se chystala našlapovat a udržovat balanc v terénu. Tomu odpovídá i mírné zvýšení světlosti o 25 na 185 milimetrů, což je o chlup více než třeba u Škody Yeti nebo Mitsubishi ASX. Celková výška 1610 mm pak znamená, že střecha je výše o 35 milimetrů.

Že si právě v nové Vitaře tak snadno představíme chlapa v bagančatech s motorovou pilou v kufru, je ale hlavně zásluhou šikovných designérů. Plastové doplňky podsaditě podepírají celkově hranatější tvary, které celku opticky dodávají na robustnosti. Zatímco usměvavě oblá přední maska S-Crossu se světlomety protaženými do boků odkazuje na nízký sportovní sedan Kizashi, přísná tvář novinky s bojovně vysunutou bradou si nepokrytě bere za vzor poslední generaci větší Grand Vitary. Svalnatě vypadá také prolis před vytaženými zadními blatníky. Výsledek je příjemně harmonický, nechybí mu drsňácký švih ani smysl pro detail.

První dojmy z Paříže: Suzuki Vitara

Účelovější pojetí je znát i v kabině, palubní deska má jednodušší tvar a tvrdší materiály než v S-Crossu. Dojem ze slícování, soudržnosti a vůlí všech ovladačů odpovídá japonskému standardu, přestože se Vitara montuje v Maďarsku. Úměrně zkrácení karoserie se zmenšil i objem zavadelníku (ze 430 na 375 litrů) a ubylo místa na nohy vzadu. Na jízdu ve čtyřech to ale pořád stačí. Navzdory poslání pracovního stroje do drsnějších podmínek uvádí právě Vitara pokročilé prvky výbavy, které dosud žádné Suzuki nemělo: diodové světlomety a radarový tempomat se systémem prevence střetu. Předpokládáme, že se časem objeví i v S-Crossu.

Na českém trhu se novinka začne prodávat v dubnu 2015, přesto jsme již nyní přijali pozvání na krátké svezení ve vozech nulté série, které výrobce uspořádal na francouzské Riviéře. Jízdy se omezily na zpevněné silnice, i když s ohledem na závěr podzimu pořádně promoklé.

Na asfaltu se Vitara chová stejně kultivovaně a předvídatelně jako S-Cross. Podstatné zkrácení rozvoru ani zvýšení těžiště posádku v běžných situacích nijak neomezuje, pohyby karoserie jsou plynulé a vyvážené, tlumení nerovností i na sedmnáctipalcových kolech decentní.

Zážehový motor 1.6 VVT i turbodiesel 1.6 DDiS projevují sympatickou chuť jet, přestože zde byly podřízeny přísně emisní normě Euro 6. Benzinový agregát ve spojení s manuálem si při běžné jízdě vystačí s pěti rychlostmi, opakované rozjezdy na strmé mokré louce by ale nejspíše potrápily spojku. Jak odolně bude podobné situace snášet příplatková variátorová převodovka, musí ukázat čas. Turbodiesel s krátkou jedničkou a okamžitým nástupem turbodmychadla je na tom přirozeně lépe, jiné než ruční řazení ani nenabízí.

Suzuki Vitara – technické údaje
Motor1.6 VVT1.6 VVT1.6 DDiS1.6 DDiS
Pohon2WD4WD2WD4WD
Zdvihový objem [cm3]1586158615981598
Největší výkon [kW/min-1]88/600088/600088/375088/3750
Točivý moment [N.m/min-1]156/4400156/4400320/1750320/1750
Komb. spotřeba [l/100 km]5,35,64,04,2
Pohotovostní hmotnost [kg]1075116012301295

S oběma motory lze Vitaru pořídit s předním pohonem. To pravé SUV ale znamená pohon všech kol AllGrip s elektromagnetickou spojkou a čtyřmi volitelnými režimy. Silniční program Auto čeká s připojením zadní nápravy na prokluz předních kol, Sport reaguje na ostřejší přidání plynu, zatímco Snow a Lock dávají přednost 4x4. S předpokladem častějšího pohybu po nezpevněných cestách ale Vitara navíc dostává funkci Feed-forward, tedy adaptivní režim, který se učí z přilnavosti povrchu. Pakliže přední kola opakovaně proklouznou, přejde systém k agresivnějšímu svírání spojky i v režimu Auto.

S motorem uloženým napříč (z čehož vyplývají krátké poloosy omezující zdvih kol), vlečenou zadní nápravou a světlostí 185 milimetrů samozřejmě nejde o těžké terénní nářadí ve stylu stejnojmenných předchůdců. Suzuki si chce zachovat v nabídce něco trochu hrubšího i přes bruselské požadavky na emise CO2. Nová Vitara předpoklady splňuje a přidává příjemnou dávku jízdní kultivovanosti. Otázka je, kolik zákazníků jí dá přednost před talentovaným, uhlazenějším a prostornějším S-Crossem. Rozhodnout o tom může zejména základní cena, kterou však dovozce zatím nezveřejnil.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Hazard jen pro vyvolené? Na státní licenci čekají desítky sázkovek Hazard jen pro vyvolené? Na státní licenci čekají desítky sázkovek

Ačkoliv o licenci k provozování hazardních her v Česku…

Petrochemickému koncernu Orlen vzrostl zisk, také díky uzavření rafinerií Petrochemickému koncernu Orlen vzrostl zisk, také díky uzavření rafinerií

Největší polské rafinérské společnosti PKN Orlen stoupl…

Holding Unipetrol díky stabilnímu provozu rafinérií zdvojnásobil svůj zisk Holding Unipetrol díky stabilnímu provozu rafinérií zdvojnásobil svůj zisk

Čistý zisk petrochemického holdingu Unipetrol ve třetím…

 
 

Přidat názorDiskuse: Suzuki Vitara: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 



Suzuki Vitara: S novým motorem 1.4 BoosterJet startuje na 489.900 Kč Suzuki Vitara: S novým motorem 1.4 BoosterJet startuje na 489.900 Kč

Suzuki na českém trhu rozšiřuje nabídku verzí SUV Vitara…

Suzuki Vitara S a Baleno přijíždějí s přeplňovanými motory Boosterjet Suzuki Vitara S a Baleno přijíždějí s přeplňovanými motory Boosterjet

Vrcholná varianta malého SUV Suzuki Vitara se právě…

 



 
Krátké svezení s Citroënem C3 Aircross: Stylový pohodář

Krátké svezení s Citroënem C3 Aircross: Stylový pohodář

Dnes 08:00

Malé SUV z dílny Citroënu je na českém trhu nabízeno se čtyřmi motory. V příštím roce se však nabídka kompletně promění, z důvodu příchodu přísnějších emisních norem.




Blesk.cz

Velký knižní čtvrtek nabídne 16 novinek. V Praze je představí Viewegh, Kosatík i Soukupová

Velký knižní čtvrtek nabídne 16 novinek. V Praze je…

Všichni nedočkaví vášniví čtenáři dnes mají pré! Velký knižní čtvrtek na pulty knihkupectví přinese hned 16…

Matěj Stropnický exkluzivně Blesku potvrdil: Ano, jsem na kluky!

Matěj Stropnický exkluzivně Blesku potvrdil: Ano,…

Když herec Daniel Krejčík (23) exkluzivně Blesku řekl, že je milenec Matěje Stropnického (34), mladý politik,…

 

iSport.cz

Mrázek střídal Howarda po 16 minutách. Prohru s Torontem neodvrátil

Mrázek střídal Howarda po 16 minutách. Prohru s…

Petr Mrázek z Detroitu zasáhl do středečního duelu NHL v Torontu od 16. minuty za nepříznivého stavu 1:3,…

Hloupé vyloučení! Piqué dal gól rukou a slavil, sudí mu fintu nespolkl

Hloupé vyloučení! Piqué dal gól rukou a slavil, sudí…

Gerard Piqué se opět dostal do centra dění. Tentokrát nebyly na vině jeho výkony, výroky na adresu hlavního…

 

Reflex.cz

Nespolupracovat s ANO je extrémní postoj. Jít do vlády s Babišem je v zájmu vlasti, říká Švejnar

Nespolupracovat s ANO je extrémní postoj. Jít do…

Prakticky všechny přední strany vylučují povolební spolupráci s Andrejem Babišem a jeho hnutím ANO. Podle…

Národní rezervace Ustjurt: Promění tento kazašský přírodní klenot těžba ropy a plynu v pustinu?

Národní rezervace Ustjurt: Promění tento kazašský…

Kazachstán chce být do roku 2050 jedním ze třiceti nejbohatších států světa. K tomu mu má dopomoci těžba ropy a…