2.12. 2014 Martin Frei

Suzuki Vitara: První jízdní dojmy

 

Hrdinové Cimrmanovy pohádky si byli „k nerozeznání podobni“, ale povahově protichůdní. Nové Suzuki Vitara má k rok starému modelu S-Cross vztah právě opačný.

Nám Evropanům může připadat zvláštní, že japonské značky vyrábějí tolik různých automobilů podobné velikosti. Zejména těch malých, menších a vůbec nejmenších. Historicky to plyne z podmínek jejich domovského trhu, Suzuki tento přístup prosazuje i v Evropě – připomeňme souhru modelů Alto, Swift a Splash. Myšlenkou v pozadí je snaha využít všechny příležitosti na trhu, tedy i mezery mezi zaběhnutými segmenty. Stejně se to má i s novou generací vozu Vitara, která sdílí mechanický základ s S-Crossem.

S délkou 4175 mm je Vitara o 125 mm kratší, rozvor 2500 mm je zkrácený přesně o deset centimetrů. Tím získávají proporce výrazně odlišný ráz. Zatímco S-Cross působí uvolněně, na poměry crossoverů až atleticky, přikrčenější Vitara jakoby se chystala našlapovat a udržovat balanc v terénu. Tomu odpovídá i mírné zvýšení světlosti o 25 na 185 milimetrů, což je o chlup více než třeba u Škody Yeti nebo Mitsubishi ASX. Celková výška 1610 mm pak znamená, že střecha je výše o 35 milimetrů.

Že si právě v nové Vitaře tak snadno představíme chlapa v bagančatech s motorovou pilou v kufru, je ale hlavně zásluhou šikovných designérů. Plastové doplňky podsaditě podepírají celkově hranatější tvary, které celku opticky dodávají na robustnosti. Zatímco usměvavě oblá přední maska S-Crossu se světlomety protaženými do boků odkazuje na nízký sportovní sedan Kizashi, přísná tvář novinky s bojovně vysunutou bradou si nepokrytě bere za vzor poslední generaci větší Grand Vitary. Svalnatě vypadá také prolis před vytaženými zadními blatníky. Výsledek je příjemně harmonický, nechybí mu drsňácký švih ani smysl pro detail.

První dojmy z Paříže: Suzuki Vitara

Účelovější pojetí je znát i v kabině, palubní deska má jednodušší tvar a tvrdší materiály než v S-Crossu. Dojem ze slícování, soudržnosti a vůlí všech ovladačů odpovídá japonskému standardu, přestože se Vitara montuje v Maďarsku. Úměrně zkrácení karoserie se zmenšil i objem zavadelníku (ze 430 na 375 litrů) a ubylo místa na nohy vzadu. Na jízdu ve čtyřech to ale pořád stačí. Navzdory poslání pracovního stroje do drsnějších podmínek uvádí právě Vitara pokročilé prvky výbavy, které dosud žádné Suzuki nemělo: diodové světlomety a radarový tempomat se systémem prevence střetu. Předpokládáme, že se časem objeví i v S-Crossu.

Na českém trhu se novinka začne prodávat v dubnu 2015, přesto jsme již nyní přijali pozvání na krátké svezení ve vozech nulté série, které výrobce uspořádal na francouzské Riviéře. Jízdy se omezily na zpevněné silnice, i když s ohledem na závěr podzimu pořádně promoklé.

Na asfaltu se Vitara chová stejně kultivovaně a předvídatelně jako S-Cross. Podstatné zkrácení rozvoru ani zvýšení těžiště posádku v běžných situacích nijak neomezuje, pohyby karoserie jsou plynulé a vyvážené, tlumení nerovností i na sedmnáctipalcových kolech decentní.

Zážehový motor 1.6 VVT i turbodiesel 1.6 DDiS projevují sympatickou chuť jet, přestože zde byly podřízeny přísně emisní normě Euro 6. Benzinový agregát ve spojení s manuálem si při běžné jízdě vystačí s pěti rychlostmi, opakované rozjezdy na strmé mokré louce by ale nejspíše potrápily spojku. Jak odolně bude podobné situace snášet příplatková variátorová převodovka, musí ukázat čas. Turbodiesel s krátkou jedničkou a okamžitým nástupem turbodmychadla je na tom přirozeně lépe, jiné než ruční řazení ani nenabízí.

Suzuki Vitara – technické údaje
Motor1.6 VVT1.6 VVT1.6 DDiS1.6 DDiS
Pohon2WD4WD2WD4WD
Zdvihový objem [cm3]1586158615981598
Největší výkon [kW/min-1]88/600088/600088/375088/3750
Točivý moment [N.m/min-1]156/4400156/4400320/1750320/1750
Komb. spotřeba [l/100 km]5,35,64,04,2
Pohotovostní hmotnost [kg]1075116012301295

S oběma motory lze Vitaru pořídit s předním pohonem. To pravé SUV ale znamená pohon všech kol AllGrip s elektromagnetickou spojkou a čtyřmi volitelnými režimy. Silniční program Auto čeká s připojením zadní nápravy na prokluz předních kol, Sport reaguje na ostřejší přidání plynu, zatímco Snow a Lock dávají přednost 4x4. S předpokladem častějšího pohybu po nezpevněných cestách ale Vitara navíc dostává funkci Feed-forward, tedy adaptivní režim, který se učí z přilnavosti povrchu. Pakliže přední kola opakovaně proklouznou, přejde systém k agresivnějšímu svírání spojky i v režimu Auto.

S motorem uloženým napříč (z čehož vyplývají krátké poloosy omezující zdvih kol), vlečenou zadní nápravou a světlostí 185 milimetrů samozřejmě nejde o těžké terénní nářadí ve stylu stejnojmenných předchůdců. Suzuki si chce zachovat v nabídce něco trochu hrubšího i přes bruselské požadavky na emise CO2. Nová Vitara předpoklady splňuje a přidává příjemnou dávku jízdní kultivovanosti. Otázka je, kolik zákazníků jí dá přednost před talentovaným, uhlazenějším a prostornějším S-Crossem. Rozhodnout o tom může zejména základní cena, kterou však dovozce zatím nezveřejnil.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Penta přihodila dvacet korun, výkup akcií Fortuny je už férovější Penta přihodila dvacet korun, výkup akcií Fortuny je už férovější

Novou nabídkovou cenu na odkup akcií Fortuny, kterou její…

Politici si příští rok polepší, platy jim mohou vzrůst až o sedm procent Politici si příští rok polepší, platy jim mohou vzrůst až o sedm procent

Politikům by mohly od příštího roku vzrůst platy zhruba o…

Lidí s penzijním připojištěním pořád ubývá Lidí s penzijním připojištěním pořád ubývá

Na penzi se státním příspěvkem v takzvaném třetím pilíři…

Komentář Martina Čabana: Vábení zlínského kouzelníka Komentář Martina Čabana: Vábení zlínského kouzelníka

Zlínsko je rázovitý region. V mnoha ohledech, ale…

 
 

Přidat názorDiskuse: Suzuki Vitara: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 




Suzuki Vitara: S novým motorem 1.4 BoosterJet startuje na 489.900 Kč Suzuki Vitara: S novým motorem 1.4 BoosterJet startuje na 489.900 Kč

Suzuki na českém trhu rozšiřuje nabídku verzí SUV Vitara…

Suzuki Vitara S a Baleno přijíždějí s přeplňovanými motory Boosterjet Suzuki Vitara S a Baleno přijíždějí s přeplňovanými motory Boosterjet

Vrcholná varianta malého SUV Suzuki Vitara se právě…

 



 
Zetor Wolfdog dokazuje, že výrobce traktorů míří i mezi armádní techniku

Zetor Wolfdog dokazuje, že výrobce traktorů míří i mezi armádní techniku

Dnes 14:52

Model vnitřního uspořádání vyvíjeného pásového vojenského vozidla bude Zetor prezentovat na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET v Brně.




Blesk.cz

Na Primu míří posila! Koho známý moderátor a herec připraví o flek?

Na Primu míří posila! Koho známý moderátor a herec…

Divácké zprávy na Primě od 1. června posílí moderátor a herec, kterého kdysi proslavila role Rudy z Ostravy…

Umí se váš tablet změnit na robota? Xiaomi Mi Pad 2 Transformer ano!

Umí se váš tablet změnit na robota? Xiaomi Mi Pad 2…

Není to tablet, jen tak na první pohled vypadá. Ne, nefunguje. Zato se umí přetransformovat v robota (přesněji:…

 

iSport.cz

Čermák na EURO po nehodě nebude, šanci dostanou Mašek či Nečas

Čermák na EURO po nehodě nebude, šanci dostanou…

Z nominace fotbalové reprezentace do 21 let před mistrovstvím Evropy vypadl Aleš Čermák. Záložníka Sparty na…

Vukadinovič jde do Sparty! Je to správná volba, řekl po přestupu

Vukadinovič jde do Sparty! Je to správná volba, řekl…

Den po potvrzení nového trenéra Andrey Stramaccioniho hlásí Sparta také první posilu pro další sezonu. Ze Zlína…

 

Reflex.cz

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví predátoři, je třeba mít se na pozoru!

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví…

Botswanské léto se zbavuje posledního listí a vše začíná žloutnout. Příroda se mění a smutný pohled na…

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z kategorií si odváží film Lerd

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z…

Nový film režiséra Mohammeda Rasoulofa, v Cannes již oceněném Cenou za nejlepší režii v roce 2011 za film…