2.12. 2014 Martin Frei

Suzuki Vitara: První jízdní dojmy

 

Hrdinové Cimrmanovy pohádky si byli „k nerozeznání podobni“, ale povahově protichůdní. Nové Suzuki Vitara má k rok starému modelu S-Cross vztah právě opačný.

Nám Evropanům může připadat zvláštní, že japonské značky vyrábějí tolik různých automobilů podobné velikosti. Zejména těch malých, menších a vůbec nejmenších. Historicky to plyne z podmínek jejich domovského trhu, Suzuki tento přístup prosazuje i v Evropě – připomeňme souhru modelů Alto, Swift a Splash. Myšlenkou v pozadí je snaha využít všechny příležitosti na trhu, tedy i mezery mezi zaběhnutými segmenty. Stejně se to má i s novou generací vozu Vitara, která sdílí mechanický základ s S-Crossem.

S délkou 4175 mm je Vitara o 125 mm kratší, rozvor 2500 mm je zkrácený přesně o deset centimetrů. Tím získávají proporce výrazně odlišný ráz. Zatímco S-Cross působí uvolněně, na poměry crossoverů až atleticky, přikrčenější Vitara jakoby se chystala našlapovat a udržovat balanc v terénu. Tomu odpovídá i mírné zvýšení světlosti o 25 na 185 milimetrů, což je o chlup více než třeba u Škody Yeti nebo Mitsubishi ASX. Celková výška 1610 mm pak znamená, že střecha je výše o 35 milimetrů.

Že si právě v nové Vitaře tak snadno představíme chlapa v bagančatech s motorovou pilou v kufru, je ale hlavně zásluhou šikovných designérů. Plastové doplňky podsaditě podepírají celkově hranatější tvary, které celku opticky dodávají na robustnosti. Zatímco usměvavě oblá přední maska S-Crossu se světlomety protaženými do boků odkazuje na nízký sportovní sedan Kizashi, přísná tvář novinky s bojovně vysunutou bradou si nepokrytě bere za vzor poslední generaci větší Grand Vitary. Svalnatě vypadá také prolis před vytaženými zadními blatníky. Výsledek je příjemně harmonický, nechybí mu drsňácký švih ani smysl pro detail.

První dojmy z Paříže: Suzuki Vitara

Účelovější pojetí je znát i v kabině, palubní deska má jednodušší tvar a tvrdší materiály než v S-Crossu. Dojem ze slícování, soudržnosti a vůlí všech ovladačů odpovídá japonskému standardu, přestože se Vitara montuje v Maďarsku. Úměrně zkrácení karoserie se zmenšil i objem zavadelníku (ze 430 na 375 litrů) a ubylo místa na nohy vzadu. Na jízdu ve čtyřech to ale pořád stačí. Navzdory poslání pracovního stroje do drsnějších podmínek uvádí právě Vitara pokročilé prvky výbavy, které dosud žádné Suzuki nemělo: diodové světlomety a radarový tempomat se systémem prevence střetu. Předpokládáme, že se časem objeví i v S-Crossu.

Na českém trhu se novinka začne prodávat v dubnu 2015, přesto jsme již nyní přijali pozvání na krátké svezení ve vozech nulté série, které výrobce uspořádal na francouzské Riviéře. Jízdy se omezily na zpevněné silnice, i když s ohledem na závěr podzimu pořádně promoklé.

Na asfaltu se Vitara chová stejně kultivovaně a předvídatelně jako S-Cross. Podstatné zkrácení rozvoru ani zvýšení těžiště posádku v běžných situacích nijak neomezuje, pohyby karoserie jsou plynulé a vyvážené, tlumení nerovností i na sedmnáctipalcových kolech decentní.

Zážehový motor 1.6 VVT i turbodiesel 1.6 DDiS projevují sympatickou chuť jet, přestože zde byly podřízeny přísně emisní normě Euro 6. Benzinový agregát ve spojení s manuálem si při běžné jízdě vystačí s pěti rychlostmi, opakované rozjezdy na strmé mokré louce by ale nejspíše potrápily spojku. Jak odolně bude podobné situace snášet příplatková variátorová převodovka, musí ukázat čas. Turbodiesel s krátkou jedničkou a okamžitým nástupem turbodmychadla je na tom přirozeně lépe, jiné než ruční řazení ani nenabízí.

Suzuki Vitara – technické údaje
Motor1.6 VVT1.6 VVT1.6 DDiS1.6 DDiS
Pohon2WD4WD2WD4WD
Zdvihový objem [cm3]1586158615981598
Největší výkon [kW/min-1]88/600088/600088/375088/3750
Točivý moment [N.m/min-1]156/4400156/4400320/1750320/1750
Komb. spotřeba [l/100 km]5,35,64,04,2
Pohotovostní hmotnost [kg]1075116012301295

S oběma motory lze Vitaru pořídit s předním pohonem. To pravé SUV ale znamená pohon všech kol AllGrip s elektromagnetickou spojkou a čtyřmi volitelnými režimy. Silniční program Auto čeká s připojením zadní nápravy na prokluz předních kol, Sport reaguje na ostřejší přidání plynu, zatímco Snow a Lock dávají přednost 4x4. S předpokladem častějšího pohybu po nezpevněných cestách ale Vitara navíc dostává funkci Feed-forward, tedy adaptivní režim, který se učí z přilnavosti povrchu. Pakliže přední kola opakovaně proklouznou, přejde systém k agresivnějšímu svírání spojky i v režimu Auto.

S motorem uloženým napříč (z čehož vyplývají krátké poloosy omezující zdvih kol), vlečenou zadní nápravou a světlostí 185 milimetrů samozřejmě nejde o těžké terénní nářadí ve stylu stejnojmenných předchůdců. Suzuki si chce zachovat v nabídce něco trochu hrubšího i přes bruselské požadavky na emise CO2. Nová Vitara předpoklady splňuje a přidává příjemnou dávku jízdní kultivovanosti. Otázka je, kolik zákazníků jí dá přednost před talentovaným, uhlazenějším a prostornějším S-Crossem. Rozhodnout o tom může zejména základní cena, kterou však dovozce zatím nezveřejnil.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut

V prvním pololetí 2017 v Česku přibylo 136 tisíc vozidel…

Do průmyslové zóny v Mošnově se chystají investoři z USA a Koreje Do průmyslové zóny v Mošnově se chystají investoři z USA a Koreje

Investici v průmyslové zóně v Mošnově na Novojičínsku…

Sázka na zvýšení platu, pětina Čechů chce změnit práci Sázka na zvýšení platu, pětina Čechů chce změnit práci

Změnit práci chce nyní nejvíc lidí v Česku za posledních…

 
 

Přidat názorDiskuse: Suzuki Vitara: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



Suzuki Vitara: S novým motorem 1.4 BoosterJet startuje na 489.900 Kč Suzuki Vitara: S novým motorem 1.4 BoosterJet startuje na 489.900 Kč

Suzuki na českém trhu rozšiřuje nabídku verzí SUV Vitara…

Suzuki Vitara S a Baleno přijíždějí s přeplňovanými motory Boosterjet Suzuki Vitara S a Baleno přijíždějí s přeplňovanými motory Boosterjet

Vrcholná varianta malého SUV Suzuki Vitara se právě…

 



 
Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Dnes 18:45

Kdo za socialismu toužil po voze sportovního střihu, neměl prakticky jinou možnost, než zvolit „kupátko” Škoda Garde, později pak Rapid.




Blesk.cz

Boháče Gatese trumfl zakladatel Amazonu: Má majetek za dva biliony. A čtyři děti

Boháče Gatese trumfl zakladatel Amazonu: Má majetek…

Zakladatel internetového obchodu Amazon Jeff Bezos se stal nejbohatším člověkem světa. Na tomto postu vystřídal…

Krkavčí matka nechala syna (†6 měs.) umírat v autě dva dny

Krkavčí matka nechala syna (†6 měs.) umírat v autě dva dny

Měla mu dát lásku, něhu a postarat se o něj. Namísto toho ho nechala krutě umírat v autě připoutaného v sedadle…

 

iSport.cz

UŽ V PÁTEK! Velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

UŽ V PÁTEK! Velký průvodce ke startu HET ligy. Plus…

PÁTEČNÍ MAGAZÍN | Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou…

Kuriózní skreč Plíškové. V Číně strčila palec do větráku, skončila v slzách

Kuriózní skreč Plíškové. V Číně strčila palec do…

Po kuriózní zranění skončila ve 2. kole turnaje v čínském Nan-čchangu Kristýna Plíšková. Sestra nové světové…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci. Mohli jsme být lithiovou velmocí, ale nejsme...

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci.…

Už už se zdálo, že dieselgate je sice neblaze proslulá, nicméně přeci jen stará kauza, která jak náhle začala,…

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z toho bylo 254 Ukrajinců. Udělen byl jen 23 osobám

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z…

Evropská komise odeslala ve středu do Česka, Polska a Maďarská svá stanoviska ohledně nedodržování takzvaných…