2.12. 2014 Martin Frei

Suzuki Vitara: První jízdní dojmy

 

Hrdinové Cimrmanovy pohádky si byli „k nerozeznání podobni“, ale povahově protichůdní. Nové Suzuki Vitara má k rok starému modelu S-Cross vztah právě opačný.

Nám Evropanům může připadat zvláštní, že japonské značky vyrábějí tolik různých automobilů podobné velikosti. Zejména těch malých, menších a vůbec nejmenších. Historicky to plyne z podmínek jejich domovského trhu, Suzuki tento přístup prosazuje i v Evropě – připomeňme souhru modelů Alto, Swift a Splash. Myšlenkou v pozadí je snaha využít všechny příležitosti na trhu, tedy i mezery mezi zaběhnutými segmenty. Stejně se to má i s novou generací vozu Vitara, která sdílí mechanický základ s S-Crossem.

S délkou 4175 mm je Vitara o 125 mm kratší, rozvor 2500 mm je zkrácený přesně o deset centimetrů. Tím získávají proporce výrazně odlišný ráz. Zatímco S-Cross působí uvolněně, na poměry crossoverů až atleticky, přikrčenější Vitara jakoby se chystala našlapovat a udržovat balanc v terénu. Tomu odpovídá i mírné zvýšení světlosti o 25 na 185 milimetrů, což je o chlup více než třeba u Škody Yeti nebo Mitsubishi ASX. Celková výška 1610 mm pak znamená, že střecha je výše o 35 milimetrů.

Že si právě v nové Vitaře tak snadno představíme chlapa v bagančatech s motorovou pilou v kufru, je ale hlavně zásluhou šikovných designérů. Plastové doplňky podsaditě podepírají celkově hranatější tvary, které celku opticky dodávají na robustnosti. Zatímco usměvavě oblá přední maska S-Crossu se světlomety protaženými do boků odkazuje na nízký sportovní sedan Kizashi, přísná tvář novinky s bojovně vysunutou bradou si nepokrytě bere za vzor poslední generaci větší Grand Vitary. Svalnatě vypadá také prolis před vytaženými zadními blatníky. Výsledek je příjemně harmonický, nechybí mu drsňácký švih ani smysl pro detail.

První dojmy z Paříže: Suzuki Vitara

Účelovější pojetí je znát i v kabině, palubní deska má jednodušší tvar a tvrdší materiály než v S-Crossu. Dojem ze slícování, soudržnosti a vůlí všech ovladačů odpovídá japonskému standardu, přestože se Vitara montuje v Maďarsku. Úměrně zkrácení karoserie se zmenšil i objem zavadelníku (ze 430 na 375 litrů) a ubylo místa na nohy vzadu. Na jízdu ve čtyřech to ale pořád stačí. Navzdory poslání pracovního stroje do drsnějších podmínek uvádí právě Vitara pokročilé prvky výbavy, které dosud žádné Suzuki nemělo: diodové světlomety a radarový tempomat se systémem prevence střetu. Předpokládáme, že se časem objeví i v S-Crossu.

Na českém trhu se novinka začne prodávat v dubnu 2015, přesto jsme již nyní přijali pozvání na krátké svezení ve vozech nulté série, které výrobce uspořádal na francouzské Riviéře. Jízdy se omezily na zpevněné silnice, i když s ohledem na závěr podzimu pořádně promoklé.

Na asfaltu se Vitara chová stejně kultivovaně a předvídatelně jako S-Cross. Podstatné zkrácení rozvoru ani zvýšení těžiště posádku v běžných situacích nijak neomezuje, pohyby karoserie jsou plynulé a vyvážené, tlumení nerovností i na sedmnáctipalcových kolech decentní.

Zážehový motor 1.6 VVT i turbodiesel 1.6 DDiS projevují sympatickou chuť jet, přestože zde byly podřízeny přísně emisní normě Euro 6. Benzinový agregát ve spojení s manuálem si při běžné jízdě vystačí s pěti rychlostmi, opakované rozjezdy na strmé mokré louce by ale nejspíše potrápily spojku. Jak odolně bude podobné situace snášet příplatková variátorová převodovka, musí ukázat čas. Turbodiesel s krátkou jedničkou a okamžitým nástupem turbodmychadla je na tom přirozeně lépe, jiné než ruční řazení ani nenabízí.

Suzuki Vitara – technické údaje
Motor1.6 VVT1.6 VVT1.6 DDiS1.6 DDiS
Pohon2WD4WD2WD4WD
Zdvihový objem [cm3]1586158615981598
Největší výkon [kW/min-1]88/600088/600088/375088/3750
Točivý moment [N.m/min-1]156/4400156/4400320/1750320/1750
Komb. spotřeba [l/100 km]5,35,64,04,2
Pohotovostní hmotnost [kg]1075116012301295

S oběma motory lze Vitaru pořídit s předním pohonem. To pravé SUV ale znamená pohon všech kol AllGrip s elektromagnetickou spojkou a čtyřmi volitelnými režimy. Silniční program Auto čeká s připojením zadní nápravy na prokluz předních kol, Sport reaguje na ostřejší přidání plynu, zatímco Snow a Lock dávají přednost 4x4. S předpokladem častějšího pohybu po nezpevněných cestách ale Vitara navíc dostává funkci Feed-forward, tedy adaptivní režim, který se učí z přilnavosti povrchu. Pakliže přední kola opakovaně proklouznou, přejde systém k agresivnějšímu svírání spojky i v režimu Auto.

S motorem uloženým napříč (z čehož vyplývají krátké poloosy omezující zdvih kol), vlečenou zadní nápravou a světlostí 185 milimetrů samozřejmě nejde o těžké terénní nářadí ve stylu stejnojmenných předchůdců. Suzuki si chce zachovat v nabídce něco trochu hrubšího i přes bruselské požadavky na emise CO2. Nová Vitara předpoklady splňuje a přidává příjemnou dávku jízdní kultivovanosti. Otázka je, kolik zákazníků jí dá přednost před talentovaným, uhlazenějším a prostornějším S-Crossem. Rozhodnout o tom může zejména základní cena, kterou však dovozce zatím nezveřejnil.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Budoucnost se představuje v Hanoveru Budoucnost se představuje v Hanoveru

Podívejte se, co všechno dokáží roboti

Dukovany nečekaně odstavují druhý blok Dukovany nečekaně odstavují druhý blok

V Jaderné elektrárně Dukovany bude večer neplánovaně…

Baterie rozběhnou tisíc koní, podívejte se na nejžhavější elektrosporťáky dneška Baterie rozběhnou tisíc koní, podívejte se na nejžhavější elektrosporťáky dneška

Elektřina už není jen chabou alternativou klasických…

Pokus o odstřel Zimoly nevyšel. Na hlasování ani nedošlo Pokus o odstřel Zimoly nevyšel. Na hlasování ani nedošlo

Zastupitelé Jihočeského kraje nakonec nehlasovali o…

 
 

Přidat názorDiskuse: Suzuki Vitara: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Suzuki Vitara: S novým motorem 1.4 BoosterJet startuje na 489.900 Kč Suzuki Vitara: S novým motorem 1.4 BoosterJet startuje na 489.900 Kč

Suzuki na českém trhu rozšiřuje nabídku verzí SUV Vitara…

Suzuki Vitara S a Baleno přijíždějí s přeplňovanými motory Boosterjet Suzuki Vitara S a Baleno přijíždějí s přeplňovanými motory Boosterjet

Vrcholná varianta malého SUV Suzuki Vitara se právě…

 



 
Kam se hrabe Škoda! Zaměstnanci Porsche dostanou prémii čtvrt milionu!

Kam se hrabe Škoda! Zaměstnanci Porsche dostanou prémii čtvrt milionu!

Dnes 16:50

Německý výrobce luxusních automobilů Porsche vyplatí svým zaměstnancům za loňský rok odměnu 9111 eur (246.000 Kč) na osobu.




Blesk.cz

Zmatená seniorka rozbila záchod a vytopila souseda: Skončila na psychiatrii

Zmatená seniorka rozbila záchod a vytopila souseda:…

Jeden ze sousedů a posléze přivolaní strážníci městské policie zřejmě zachránili život dvaadevadesátileté ženě.…

Chlípný Josef (†57) z Farmář hledá ženu: Náhlá smrt! Co se stalo?

Chlípný Josef (†57) z Farmář hledá ženu: Náhlá smrt!…

Jedním z nejvýraznějších účastníků reality show Farmář hledá ženu v její historii byl bezesporu farmář Josef,…

 

iSport.cz

Listkiewicz o rozhodčích: Chyby jsou, ale důvěra se zlepšila

Listkiewicz o rozhodčích: Chyby jsou, ale důvěra se zlepšila

Předseda komise rozhodčích Fotbalové asociace ČR Michal Listkiewicz je spokojený s tím, jak sudí odřídili…

Reichel má hokeje dost. Mluvil o konci, stěhování i pěti lidech na tréninku

Reichel má hokeje dost. Mluvil o konci, stěhování i…

Zavřel tlustou bichli, založil ji do knihovny. Prozatím, nebo navždycky? To netuší ani Robert Reichel sám. „Mám…

 

Reflex.cz

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…

Jiří Fabián: Muž, který je schopen pomocí pěti otázek zjistit, kdo jste

Jiří Fabián: Muž, který je schopen pomocí pěti…

V osmi letech mu imponoval prezident Gustav Husák, který na sjezdu ÚV KSČ sklízel frenetický potlesk, dnes hledá…