2.12. 2014 Martin Frei

Suzuki Vitara: První jízdní dojmy

 

Hrdinové Cimrmanovy pohádky si byli „k nerozeznání podobni“, ale povahově protichůdní. Nové Suzuki Vitara má k rok starému modelu S-Cross vztah právě opačný.

Nám Evropanům může připadat zvláštní, že japonské značky vyrábějí tolik různých automobilů podobné velikosti. Zejména těch malých, menších a vůbec nejmenších. Historicky to plyne z podmínek jejich domovského trhu, Suzuki tento přístup prosazuje i v Evropě – připomeňme souhru modelů Alto, Swift a Splash. Myšlenkou v pozadí je snaha využít všechny příležitosti na trhu, tedy i mezery mezi zaběhnutými segmenty. Stejně se to má i s novou generací vozu Vitara, která sdílí mechanický základ s S-Crossem.

S délkou 4175 mm je Vitara o 125 mm kratší, rozvor 2500 mm je zkrácený přesně o deset centimetrů. Tím získávají proporce výrazně odlišný ráz. Zatímco S-Cross působí uvolněně, na poměry crossoverů až atleticky, přikrčenější Vitara jakoby se chystala našlapovat a udržovat balanc v terénu. Tomu odpovídá i mírné zvýšení světlosti o 25 na 185 milimetrů, což je o chlup více než třeba u Škody Yeti nebo Mitsubishi ASX. Celková výška 1610 mm pak znamená, že střecha je výše o 35 milimetrů.

Že si právě v nové Vitaře tak snadno představíme chlapa v bagančatech s motorovou pilou v kufru, je ale hlavně zásluhou šikovných designérů. Plastové doplňky podsaditě podepírají celkově hranatější tvary, které celku opticky dodávají na robustnosti. Zatímco usměvavě oblá přední maska S-Crossu se světlomety protaženými do boků odkazuje na nízký sportovní sedan Kizashi, přísná tvář novinky s bojovně vysunutou bradou si nepokrytě bere za vzor poslední generaci větší Grand Vitary. Svalnatě vypadá také prolis před vytaženými zadními blatníky. Výsledek je příjemně harmonický, nechybí mu drsňácký švih ani smysl pro detail.

První dojmy z Paříže: Suzuki Vitara

Účelovější pojetí je znát i v kabině, palubní deska má jednodušší tvar a tvrdší materiály než v S-Crossu. Dojem ze slícování, soudržnosti a vůlí všech ovladačů odpovídá japonskému standardu, přestože se Vitara montuje v Maďarsku. Úměrně zkrácení karoserie se zmenšil i objem zavadelníku (ze 430 na 375 litrů) a ubylo místa na nohy vzadu. Na jízdu ve čtyřech to ale pořád stačí. Navzdory poslání pracovního stroje do drsnějších podmínek uvádí právě Vitara pokročilé prvky výbavy, které dosud žádné Suzuki nemělo: diodové světlomety a radarový tempomat se systémem prevence střetu. Předpokládáme, že se časem objeví i v S-Crossu.

Na českém trhu se novinka začne prodávat v dubnu 2015, přesto jsme již nyní přijali pozvání na krátké svezení ve vozech nulté série, které výrobce uspořádal na francouzské Riviéře. Jízdy se omezily na zpevněné silnice, i když s ohledem na závěr podzimu pořádně promoklé.

Na asfaltu se Vitara chová stejně kultivovaně a předvídatelně jako S-Cross. Podstatné zkrácení rozvoru ani zvýšení těžiště posádku v běžných situacích nijak neomezuje, pohyby karoserie jsou plynulé a vyvážené, tlumení nerovností i na sedmnáctipalcových kolech decentní.

Zážehový motor 1.6 VVT i turbodiesel 1.6 DDiS projevují sympatickou chuť jet, přestože zde byly podřízeny přísně emisní normě Euro 6. Benzinový agregát ve spojení s manuálem si při běžné jízdě vystačí s pěti rychlostmi, opakované rozjezdy na strmé mokré louce by ale nejspíše potrápily spojku. Jak odolně bude podobné situace snášet příplatková variátorová převodovka, musí ukázat čas. Turbodiesel s krátkou jedničkou a okamžitým nástupem turbodmychadla je na tom přirozeně lépe, jiné než ruční řazení ani nenabízí.

Suzuki Vitara – technické údaje
Motor1.6 VVT1.6 VVT1.6 DDiS1.6 DDiS
Pohon2WD4WD2WD4WD
Zdvihový objem [cm3]1586158615981598
Největší výkon [kW/min-1]88/600088/600088/375088/3750
Točivý moment [N.m/min-1]156/4400156/4400320/1750320/1750
Komb. spotřeba [l/100 km]5,35,64,04,2
Pohotovostní hmotnost [kg]1075116012301295

S oběma motory lze Vitaru pořídit s předním pohonem. To pravé SUV ale znamená pohon všech kol AllGrip s elektromagnetickou spojkou a čtyřmi volitelnými režimy. Silniční program Auto čeká s připojením zadní nápravy na prokluz předních kol, Sport reaguje na ostřejší přidání plynu, zatímco Snow a Lock dávají přednost 4x4. S předpokladem častějšího pohybu po nezpevněných cestách ale Vitara navíc dostává funkci Feed-forward, tedy adaptivní režim, který se učí z přilnavosti povrchu. Pakliže přední kola opakovaně proklouznou, přejde systém k agresivnějšímu svírání spojky i v režimu Auto.

S motorem uloženým napříč (z čehož vyplývají krátké poloosy omezující zdvih kol), vlečenou zadní nápravou a světlostí 185 milimetrů samozřejmě nejde o těžké terénní nářadí ve stylu stejnojmenných předchůdců. Suzuki si chce zachovat v nabídce něco trochu hrubšího i přes bruselské požadavky na emise CO2. Nová Vitara předpoklady splňuje a přidává příjemnou dávku jízdní kultivovanosti. Otázka je, kolik zákazníků jí dá přednost před talentovaným, uhlazenějším a prostornějším S-Crossem. Rozhodnout o tom může zejména základní cena, kterou však dovozce zatím nezveřejnil.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Psion Series 3a. Připomeňte si legendární kapesní počítač, který předběhl svou dobu Psion Series 3a. Připomeňte si legendární kapesní počítač, který předběhl svou dobu

Kapesní počítač Psion Series 3a byl v době, kdy telefony…

MMF: Brexit bez dohody o volném obchodu přijde Evropskou unii draho MMF: Brexit bez dohody o volném obchodu přijde Evropskou unii draho

Pokud Británie opustí příští rok Evropskou unii bez…

Comcast se v boji s Disney vzdává, aktiva 21st Century Fox už nechce. Má ale jiný cíl Comcast se v boji s Disney vzdává, aktiva 21st Century Fox už nechce. Má ale jiný cíl

Americká společnost Comcast už nechce aktiva společnosti…

 
 

Přidat názorDiskuse: Suzuki Vitara: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další? Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další?

Umíte si představit Prius navržený Toyotou v 70. letech,…

Tohle je BMW X6 od Škodovky! Kodiaq dostal splývavou střechu a jméno GT Tohle je BMW X6 od Škodovky! Kodiaq dostal splývavou střechu a jméno GT

Po internetu se šíří první fotografie Škody Kodiaq GT.…

 



Suzuki Vitara: S novým motorem 1.4 BoosterJet startuje na 489.900 Kč Suzuki Vitara: S novým motorem 1.4 BoosterJet startuje na 489.900 Kč

Suzuki na českém trhu rozšiřuje nabídku verzí SUV Vitara…

Suzuki Vitara S a Baleno přijíždějí s přeplňovanými motory Boosterjet Suzuki Vitara S a Baleno přijíždějí s přeplňovanými motory Boosterjet

Vrcholná varianta malého SUV Suzuki Vitara se právě…

 



 
Ojetý Citroën C4 II (B71): S jedinou karoserií to má těžké!

Ojetý Citroën C4 II (B71): S jedinou karoserií to má těžké!

Dnes 18:50

S původní C4 se ke značce Citroën vrátila avantgarda. Bohužel příliš dlouhého trvání neměla, neboť druhé vydání v daném ohledu opět polevilo. Ve všem ostatním však bylo lepší než předchůdce.




Blesk.cz

Tipy na víkend: Unikátní auta za miliony, narozeniny v korunách stromů i závod koňské všestrannosti

Tipy na víkend: Unikátní auta za miliony, narozeniny…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

Svatba u moderátora Jana Krause! Který ze čtyř synů se oženil?

Svatba u moderátora Jana Krause! Který ze čtyř synů…

Moderátor Jan Kraus (64) má čtyři syny. Z manželství s herečkou Janou Krausovou (64) Davida (38) a Adama (35), s…

 

iSport.cz

Utajená svatba Hrdličky s Plíškovou v Monaku! Dvanáct hostů a dcera Borhyové družička

Utajená svatba Hrdličky s Plíškovou v Monaku!…

Tutlali to a už jsou svoji! Tajné manévry v Monaku předcházely svatbě televizního moderátora a manažera Michala…

Fotbalový speciál k Fortuna lize už v pátek: 84 stran, soupisky, program

Fotbalový speciál k Fortuna lize už v pátek: 84…

V pátek startuje elitní fotbalová soutěž. FORTUNA:Liga. Dá se říct, že je to přelomový ročník. S novým herním…

 

Reflex.cz

V ruském metru můžete potkat podivuhodné bytosti, od strašidel až po extravagantní jedince

V ruském metru můžete potkat podivuhodné bytosti, od…

Ruský web English Russia čas od času zveřejňuje nejrůznější soubory fotografií, které představují ruskou…

Majitel Vítkovic Jan Světlík na scéně Reflexu: Stát ovládají neschopní úředníci

Majitel Vítkovic Jan Světlík na scéně Reflexu: Stát…

„Dolní Vítkovice jsme budovali ve šťastné době. Tehdy se spojily naše zájmy se zájmem města i kraje. Dneska…