Suzuki X-90 (1995-1997): Málo známá targa pro dva. Do terénu!

 

Suzuki umí neotřelá auta. Efektní, ale nepraktický dvoumístný teréňáček X-90 ovšem ve druhé polovině 90. let neuspěl, vyráběl se jen dva roky. Na zajímavosti mu to samozřejmě neubírá...

Suzuki už dávno není jen motocyklovou továrnou. V současnosti se chlubí tím, že vyrábí menší auta, která kolikrát nejde zařadit do žádné kategorie. Tedy alespoň ta, která si můžeme koupit v Evropě. Nejinak tomu bylo i v polovině 90. let. Samurajské S totiž vzalo základ hranaté Vitary (v USA jí říkali Sidekick a v Japonsku Escudo) a do sériové výroby dovedlo z dnešního pohledu velmi zajímavé auto...

Za dva roky do série

Coby koncept debutovalo už v roce 1993, konkrétně na podzim v Tokiu. Tam vzbudilo velký zájem veřejnosti a sklidilo spoustu chvály... Japonsko se ještě nacházelo v době ekonomického boomu a Suzuki tak reagovalo na pozitivní odezvu, do dvou let nabídlo tamní klientele hezké vozítko, které přitahovalo pozornost a řidiče bavilo.

Subkompaktní, jen 3710 mm dlouhá, 1700 mm široká, ale zato 1560 mm vysoká X-90 byla skutečným křížencem dvoumístného sporťáku s odnímatelnými kovovými panely střechy a malého terénního šplhouna. Název „Targa“ má však registrován Porsche a Suzuki zůstala pevná středová část. Samozřejmě se nemohla pochlubit takovými vlastnostmi mimo zpevněné komunikace jako řada SJ, šlo ze současného pohledu spíše o SUV, ale hlavně vzhledem a vhodné nejen do města. Japonské označení „SUV Cabrio“ tomu možná nasvědčovalo... Žádný zvýšený hatchback s oplastováním, kterým se crossover říká dnes... Malé suzuki bylo navíc tříprostorové: zavazadelník se skrýval v zádi pod víkem, které už v továrně opatřili velkým přítlačným křídlem. Zatímco třeba kei cars si Japonci zpravidla nechávali a stále nechávají pro domácí trh, X-90 zamířila do světa včetně starého kontinentu.

Šestnáctistovka

Dodával se pouze jediný motor: zážehový řadový čtyřválec G16A objemu 1590 cm3 s rozvodem OHC, vícebodovým vstřikem a čtyřventilovou technikou. Dával 71 kW (97 k)/5600 min-1. Auta bylo možné koupit jako čtyřkolky, případně pouze s pohonem jedné nápravy. Ovšem té zadní, 4x4 měla přiřaditelný předek s volnoběžkami. Také převodovky byly na výběr dvě: pětistupňová přímo řazená a čtyřstupňová samočinná, i s redukcí. Točivý moment vrcholil 132 N.m/4000 min-1. Podvozek s rozvorem 2200 mm (shodným s Vitarou) měl vpředu vzpěry McPherson a spodní příčná ramena, vzadu byla tuhá náprava s se středním trojúhelníkovým závěsem a dvěma podélnými vlečenými rameny. Na obou bychom našli vinuté pružiny, zadní musely stačit bubnové brzdy a světlost byla pouze 16 cm. Ne tak úplně SUV, že? Pozor, navíc ještě po Vitaře zdědilo žebřinový rám! Patnáctipalcová kola obouvala široké pneumatiky 195/65.

Psali jsme: Suzuki Grand Vitara slaví 20 let

A samozřejmě také celý interiér, jen barvy látkového čalounění požívalo živější s veselými barvenými motivy. X-90 měla bezrámová boční okna, za pasažéry byl další prostor pro drobná zavazadla, auta vážila dle provedení 1070-1134 kg. Muselo se však počítat s nízkou užitečnou hmotností jen 290 kg. Rozjela se na 140 km/h, z klidu na stovku zrychlovala během 15 s a na stovku kilometrů žádala 9 litrů benzinu, což nebylo úplně málo, 42l nádrž vystačila na sotva 460 km.

Slušná výbava

Na japonském trhu odstartoval prodej v říjnu 1995, ve zbytku světa až v dubnu 1996. Když zákazníkům nabídnete opravdu neotřelé auto, může to dopadnout pouze dvěma způsoby. Buď se prodává jako housky na krámě, nebo skončí coby propadák. X-90 byla bohužel druhým případem. Za Atlantikem X-90 hranatý SJ/Samurai dokonce nahradila, ale ani to ji k úspěchu nepomohlo, ba právě naopak. Trh vůz vůbec nepřijal, vždyť byl vlastně velmi nepraktický, rodina se dovnitř nevešla a kufr toho taky moc nepobral. Navíc jej omezovala plnohodnotná rezerva.

Přitom výbava byla bohatá: dva airbagy, elektrická okna, centrální zamykání, posilovač řízení, třetí brzdové světlo ve zmíněném zadním křídle, imobilizér, boční výztuhy v karoserii, za příplatek i ABS, litá kola, klimatizace, kožené čalounění a měnič CD na šest disků. Střecha mohla být také prosklená, opatřená zespodu roletkou proti slunci. Díly šlo uložit do speciálního krytu v kufru. Zadní okno bylo však vždy pevné. Dodávalo se pět barev: černá metalíza Midnight, rudá Lava, modrá metalíza Ultra, stříbrná perlová a světle modrá Arctic Ice. V Japonsku se černá jmenovala Saturn, červená Antares a stříbrná Mercury, ale byly shodné. Limitovaná Phillippe Cousteaux Edition (1997) nabídla navíc boční nášlapy a střešní nosiče.

Kritika z Albionu

Doma se prodalo jen 1.348 aut, ve Spojených státech 7.205, z toho více než polovina v roce 1996 a v Austrálii 484 vozidel, nicméně tyto počty nejsou vzhledem k nabídce i v Evropě konečné, do Nizozemska bylo dodáno 240 kusů. To dává celkem 9.277 jednotek, ale suma všech není známa. Do léta 1997 klesly ceny o čtvrtinu, ale to už zvonil umíráček, export byl zastaven v květnu a produkce definitivně v prosinci téhož roku, takže trvala jen 26 měsíců. Poslední kusy si ale zákazníci koupili až v devětadevadesátém. Někde, kupříkladu v Německu používané označení „Vitara X-90“ jasně dokazovalo původ konstrukce, interní tovární kód však také zůstal.

X-90 použil výrobce energetických nápojů Red Bull jako reklamní vozidla. Tvar karoserie totiž umožňoval bez problémů dozadu přimontovat slavnou plechovku v nadživotní velikosti. Brit Richard Porter jej v roce 2004 nezapomněl zmínit v knize „Crap Cars“, výběru padesáti největších hrůz na kolech, které se objevily v historii na tamních silnicích, dokonce mezi prvními třemi. Top Gear zařadil v říjnu 2013 malé suzuki na seznam třinácti nejhorších aut za posledních dvacet let. Jeremy Clarkson jej kritizoval ještě v době aktivní kariéry, což mělo negativní vliv na evropský odbyt. Nizozemci jej popisovali výrazy „ošklivé jak peklo“ a „vana na kolech.“ Mně se ovšem tohle sympaticky oblé auto líbí...

Pár tisícovek nestačí

Ač se X-90 neprosadila, dnes se její ceny pohybují překvapivě vysoko. Kdo by čekal pár tisícovek, bude zklamán. Za exempláře ve velmi slušném stavu dáte od 3.300 do 6.000 eur, tedy zhruba 86-155 tisíc korun, nižší částky jsou výjimkou... Z komerčního propadáku se stal youngtimer, kterých je v Evropě poskrovnu a ten, kdo ho chce, si musí připlatit. A vyrazit na západ, u nás prakticky není šance se k němu dostat. Na českých číslech jich potkáte pár, povětšinou z dovozu.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Akční plán proti kůrovci. Ministerstvo chce zavést  zóny i nižší DPH na palivové dřevo Akční plán proti kůrovci. Ministerstvo chce zavést zóny i nižší DPH na palivové dřevo

Ministerstvo zemědělství chystá novelu lesního zákona,…

Butinovou k přiznání donutili mučením, prohlásil ruský ministr zahraničí Lavrov Butinovou k přiznání donutili mučením, prohlásil ruský ministr zahraničí Lavrov

Ruský ministr zahraničí Sergej Lavrov chápe rozhodnutí…

Trinity, nebo Q bank? Moravský peněžní ústav získal bankovní licenci, hledá nové jméno Trinity, nebo Q bank? Moravský peněžní ústav získal bankovní licenci, hledá nové jméno

Největší česká kampelička bude moci s novým rokem zahájit…

Kosovský parlament schválil vznik armády. Mír v regionu je ohrožen, varuje Srbsko Kosovský parlament schválil vznik armády. Mír v regionu je ohrožen, varuje Srbsko

Kosovský parlament velkou většinou schválil transformaci…

 
Zdroj: Wiki, SM, x-90.nl, Autoscout24

Štítky SUV Suzuki

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1 Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1

Zatímco Aston Martin stále pracuje na dokončení svého…

Britský expert nechce plug-in hybridy na veřejných dobíjecích stanicích. Proč? Britský expert nechce plug-in hybridy na veřejných dobíjecích stanicích. Proč?

Plug-in hybridní vozy by neměly mít umožněno dobíjet…

 



Suzuki Vitara: První generaci je třicet Suzuki Vitara: První generaci je třicet

Japonské Suzuki malé off-roady umí. S první generací…

Video: Jak nezachraňovat off-road ve svahu Video: Jak nezachraňovat off-road ve svahu

Jízda v terénu má svá úskalí a k poškození vozu stačí…

 



 
V Americi sestavili žebříček aut s nejspolehlivější elektronikou. Vyhrála známá jména

V Americi sestavili žebříček aut s nejspolehlivější elektronikou. Vyhrála známá jména

Dnes 14:50

Společnost CarMD každoročně provádí průzkum spolehlivosti aut, který se zaměřuje na problémy s elektronikou motoru.




Blesk.cz

VIDEO: Stádo ovcí zmateně pobíhalo po rušné silnici a ohrožovalo řidiče! Zahnali je strážníci na koních

VIDEO: Stádo ovcí zmateně pobíhalo po rušné silnici…

Pohled, jenž v Praze vůbec nečekali, se naskytl ve čtvrtek dopoledne řidičům, kteří projížděli po rušné…

Většina Čechů umírá v nemocnici, muži i na ulici. Doma skoná jen pětina lidí

Většina Čechů umírá v nemocnici, muži i na ulici.…

Většina Čechů by svůj poslední den nejraději prožila v klidu domova, ale ve skutečnosti se toto přání „splní“…

 

iSport.cz

LIGA NARUBY: Deli jako skála, sólo pro Kučeru a loket ve slabinách

LIGA NARUBY: Deli jako skála, sólo pro Kučeru a…

Teplický záložník Tomáš Kučera je prvním fotbalistou v historii české ligy, který nejdříve urazil Spartu…

KOEFICIENT: Skvostný český týden! Kluby bojují o PĚT míst v pohárech

KOEFICIENT: Skvostný český týden! Kluby bojují o PĚT…

Zatímco v průběhu podzimu stále více hrozilo, že český fotbal bude mít za dva roky jen čtyři zástupce v…

 

Reflex.cz

Jste mlhavá, řekl prý Juncker britské premiérce Mayové. Ta věří, že od EU získá další záruky k brexitu

Jste mlhavá, řekl prý Juncker britské premiérce…

Britská premiérka Theresa Mayová je přesvědčena, že je i nadále možné získat od Evropské unie další dodatečné…

Očima libertariána: Proč je stát vždy horší majitel a podnikatel než soukromník

Očima libertariána: Proč je stát vždy horší majitel…

Praxe ukazuje, že čím víc stát zasahuje do společenských a ekonomických vztahů, tím hůř, naopak čím méně se…