Suzuki X-90 (1995-1997): Málo známá targa pro dva. Do terénu!

 

Suzuki umí neotřelá auta. Efektní, ale nepraktický dvoumístný teréňáček X-90 ovšem ve druhé polovině 90. let neuspěl, vyráběl se jen dva roky. Na zajímavosti mu to samozřejmě neubírá...

Suzuki už dávno není jen motocyklovou továrnou. V současnosti se chlubí tím, že vyrábí menší auta, která kolikrát nejde zařadit do žádné kategorie. Tedy alespoň ta, která si můžeme koupit v Evropě. Nejinak tomu bylo i v polovině 90. let. Samurajské S totiž vzalo základ hranaté Vitary (v USA jí říkali Sidekick a v Japonsku Escudo) a do sériové výroby dovedlo z dnešního pohledu velmi zajímavé auto...

Za dva roky do série

Coby koncept debutovalo už v roce 1993, konkrétně na podzim v Tokiu. Tam vzbudilo velký zájem veřejnosti a sklidilo spoustu chvály... Japonsko se ještě nacházelo v době ekonomického boomu a Suzuki tak reagovalo na pozitivní odezvu, do dvou let nabídlo tamní klientele hezké vozítko, které přitahovalo pozornost a řidiče bavilo.

Subkompaktní, jen 3710 mm dlouhá, 1700 mm široká, ale zato 1560 mm vysoká X-90 byla skutečným křížencem dvoumístného sporťáku s odnímatelnými kovovými panely střechy a malého terénního šplhouna. Název „Targa“ má však registrován Porsche a Suzuki zůstala pevná středová část. Samozřejmě se nemohla pochlubit takovými vlastnostmi mimo zpevněné komunikace jako řada SJ, šlo ze současného pohledu spíše o SUV, ale hlavně vzhledem a vhodné nejen do města. Japonské označení „SUV Cabrio“ tomu možná nasvědčovalo... Žádný zvýšený hatchback s oplastováním, kterým se crossover říká dnes... Malé suzuki bylo navíc tříprostorové: zavazadelník se skrýval v zádi pod víkem, které už v továrně opatřili velkým přítlačným křídlem. Zatímco třeba kei cars si Japonci zpravidla nechávali a stále nechávají pro domácí trh, X-90 zamířila do světa včetně starého kontinentu.

Šestnáctistovka

Dodával se pouze jediný motor: zážehový řadový čtyřválec G16A objemu 1590 cm3 s rozvodem OHC, vícebodovým vstřikem a čtyřventilovou technikou. Dával 71 kW (97 k)/5600 min-1. Auta bylo možné koupit jako čtyřkolky, případně pouze s pohonem jedné nápravy. Ovšem té zadní, 4x4 měla přiřaditelný předek s volnoběžkami. Také převodovky byly na výběr dvě: pětistupňová přímo řazená a čtyřstupňová samočinná, i s redukcí. Točivý moment vrcholil 132 N.m/4000 min-1. Podvozek s rozvorem 2200 mm (shodným s Vitarou) měl vpředu vzpěry McPherson a spodní příčná ramena, vzadu byla tuhá náprava s se středním trojúhelníkovým závěsem a dvěma podélnými vlečenými rameny. Na obou bychom našli vinuté pružiny, zadní musely stačit bubnové brzdy a světlost byla pouze 16 cm. Ne tak úplně SUV, že? Pozor, navíc ještě po Vitaře zdědilo žebřinový rám! Patnáctipalcová kola obouvala široké pneumatiky 195/65.

Psali jsme: Suzuki Grand Vitara slaví 20 let

A samozřejmě také celý interiér, jen barvy látkového čalounění požívalo živější s veselými barvenými motivy. X-90 měla bezrámová boční okna, za pasažéry byl další prostor pro drobná zavazadla, auta vážila dle provedení 1070-1134 kg. Muselo se však počítat s nízkou užitečnou hmotností jen 290 kg. Rozjela se na 140 km/h, z klidu na stovku zrychlovala během 15 s a na stovku kilometrů žádala 9 litrů benzinu, což nebylo úplně málo, 42l nádrž vystačila na sotva 460 km.

Slušná výbava

Na japonském trhu odstartoval prodej v říjnu 1995, ve zbytku světa až v dubnu 1996. Když zákazníkům nabídnete opravdu neotřelé auto, může to dopadnout pouze dvěma způsoby. Buď se prodává jako housky na krámě, nebo skončí coby propadák. X-90 byla bohužel druhým případem. Za Atlantikem X-90 hranatý SJ/Samurai dokonce nahradila, ale ani to ji k úspěchu nepomohlo, ba právě naopak. Trh vůz vůbec nepřijal, vždyť byl vlastně velmi nepraktický, rodina se dovnitř nevešla a kufr toho taky moc nepobral. Navíc jej omezovala plnohodnotná rezerva.

Přitom výbava byla bohatá: dva airbagy, elektrická okna, centrální zamykání, posilovač řízení, třetí brzdové světlo ve zmíněném zadním křídle, imobilizér, boční výztuhy v karoserii, za příplatek i ABS, litá kola, klimatizace, kožené čalounění a měnič CD na šest disků. Střecha mohla být také prosklená, opatřená zespodu roletkou proti slunci. Díly šlo uložit do speciálního krytu v kufru. Zadní okno bylo však vždy pevné. Dodávalo se pět barev: černá metalíza Midnight, rudá Lava, modrá metalíza Ultra, stříbrná perlová a světle modrá Arctic Ice. V Japonsku se černá jmenovala Saturn, červená Antares a stříbrná Mercury, ale byly shodné. Limitovaná Phillippe Cousteaux Edition (1997) nabídla navíc boční nášlapy a střešní nosiče.

Kritika z Albionu

Doma se prodalo jen 1.348 aut, ve Spojených státech 7.205, z toho více než polovina v roce 1996 a v Austrálii 484 vozidel, nicméně tyto počty nejsou vzhledem k nabídce i v Evropě konečné, do Nizozemska bylo dodáno 240 kusů. To dává celkem 9.277 jednotek, ale suma všech není známa. Do léta 1997 klesly ceny o čtvrtinu, ale to už zvonil umíráček, export byl zastaven v květnu a produkce definitivně v prosinci téhož roku, takže trvala jen 26 měsíců. Poslední kusy si ale zákazníci koupili až v devětadevadesátém. Někde, kupříkladu v Německu používané označení „Vitara X-90“ jasně dokazovalo původ konstrukce, interní tovární kód však také zůstal.

X-90 použil výrobce energetických nápojů Red Bull jako reklamní vozidla. Tvar karoserie totiž umožňoval bez problémů dozadu přimontovat slavnou plechovku v nadživotní velikosti. Brit Richard Porter jej v roce 2004 nezapomněl zmínit v knize „Crap Cars“, výběru padesáti největších hrůz na kolech, které se objevily v historii na tamních silnicích, dokonce mezi prvními třemi. Top Gear zařadil v říjnu 2013 malé suzuki na seznam třinácti nejhorších aut za posledních dvacet let. Jeremy Clarkson jej kritizoval ještě v době aktivní kariéry, což mělo negativní vliv na evropský odbyt. Nizozemci jej popisovali výrazy „ošklivé jak peklo“ a „vana na kolech.“ Mně se ovšem tohle sympaticky oblé auto líbí...

Pár tisícovek nestačí

Ač se X-90 neprosadila, dnes se její ceny pohybují překvapivě vysoko. Kdo by čekal pár tisícovek, bude zklamán. Za exempláře ve velmi slušném stavu dáte od 3.300 do 6.000 eur, tedy zhruba 86-155 tisíc korun, nižší částky jsou výjimkou... Z komerčního propadáku se stal youngtimer, kterých je v Evropě poskrovnu a ten, kdo ho chce, si musí připlatit. A vyrazit na západ, u nás prakticky není šance se k němu dostat. Na českých číslech jich potkáte pár, povětšinou z dovozu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Maláčovou Zeman jmenuje 30. července, oznámil Hrad Maláčovou Zeman jmenuje 30. července, oznámil Hrad

Prezident Miloš Zeman jmenuje Janou Maláčovou (ČSSD)…

Marchionne skončil kvůli zdraví v čele Fiatu. Nahradí ho Manley z Jeepu Marchionne skončil kvůli zdraví v čele Fiatu. Nahradí ho Manley z Jeepu

Generální ředitel automobilky Fiat Chrysler Automobiles…

Německou armádu trápí nedostatek vojáků, chce rekrutovat i cizince Německou armádu trápí nedostatek vojáků, chce rekrutovat i cizince

Německá armáda zvažuje možnost přijímání cizinců ze zemí…

 
Zdroj: Wiki, SM, x-90.nl, Autoscout24

Štítky SUV Suzuki

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence

Zbrusu nový kupé-crossover Škody se ještě ani nezačal…

Opel Corsa GSi má českou cenu. Jednu z nejnižších v rámci rychlých hatchbacků Opel Corsa GSi má českou cenu. Jednu z nejnižších v rámci rychlých hatchbacků

Corsa se stejně jako Insignia vrací k označení GSi. A…

 



Suzuki Vitara: První generaci je třicet Suzuki Vitara: První generaci je třicet

Japonské Suzuki malé off-roady umí. S první generací…

Video: Jak nezachraňovat off-road ve svahu Video: Jak nezachraňovat off-road ve svahu

Jízda v terénu má svá úskalí a k poškození vozu stačí…

 



 
12 největších skandálů, které zahýbaly automobilovým světem

12 největších skandálů, které zahýbaly automobilovým světem

Dnes 18:37

Jako ve všech odvětvích, i v automobilovém se občas objeví nějaký skandál, který zamává výsledky značky a někdy ji i celou potopí.




Blesk.cz

Britská muzea se rvou o nafukovačku „Mimina Trumpa“, autoři chystají turné

Britská muzea se rvou o nafukovačku „Mimina Trumpa“,…

Karikaturu amerického prezidenta Donalda Trumpa v podobě balonu znázorňujícího šéfa Bílého domu jako mimino v…

Hacker se snažil prodat tajné americké vojenské materiály. Nikdo je ale nechtěl

Hacker se snažil prodat tajné americké vojenské…

Že hackerům nestačí jen dokonalá znalost počítačů a internetu, ale musí ovládat i řemeslo prodeje, ukazuje…

 

iSport.cz

Mr. 1000! Baseballista Navrátil dosáhl na tisíc odpalů, další načal homerunem

Mr. 1000! Baseballista Navrátil dosáhl na tisíc…

Za svůj první homerun musel poručit rundu fernetů. Druhou tisícovku úspěšných odpalů oslavil baseballista Aleš…

SESTŘIHY: Plzeň i Sparta začaly ligu úspěšně, Zlín otočil s Boleslaví z 0:2

SESTŘIHY: Plzeň i Sparta začaly ligu úspěšně, Zlín…

První kolo fotbalové Fortuna ligy má za sebou pět zápasů. V páteční předehrávce zvítězila mistrovská Plzeň na…

 

Reflex.cz

Colours Veroniky Bednářové: Všechny barvy Polívků

Colours Veroniky Bednářové: Všechny barvy Polívků

Vedro. Slunce. Pot. Je brzké odpoledne a rytíř divadelní alternativy BOLESLAV POLÍVKA i jeho krásný, stále…

Třetí den Colours objektivem Marka Douši: Bezprostřední Rottrová, legrační Polívkové a varující Hruška

Třetí den Colours objektivem Marka Douši:…

V pátek se v Ostravě vyjasnilo, alespoň na obloze, přibylo návštěvníků, odjel kolega, který doposud připravoval…