Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Světový motor Hyundai-Mitsubishi-DaimlerChrysler startuje

Ondřej Láník
Diskuze (10)
Tento týden zahajuje DaimlerChrysler výrobu nové řady čtyřválcových motorů. Global Engine Manufacturing Alliance je podle výrobce největší vývojovou a výrobní operací svého druhu.

Během následujících měsíců vzroste kapacita až na 1,8 milionu agregátů, což přinese nemalé úspory všem zúčastněným stranám.

Aliance koncernů DaimlerChrysler, Mitsubishi Motors a Hyundai Motor se týká vývoje a výroby čtyřválcových zážehových motorů o objemech 1.8 l (103 kW, 169 Nm), 2.0 l (110 kW, 190 Nm) a 2.4 l (125 kW, 224 Nm, resp. 170 kW, 332 Nm), které budou vznikat v několika velkých motorárnách. Vedle nemalých úspor na vývoj nových motorů budou partněři těžit z úspor z rozsahu, neobvykle vysoké počty vyrobených jednotek umožňí zvětšit kontrakty od dodavatelů a výměnou za to budou automobilky požadovat nižší jednotkové ceny. Objem produkce umožňuje další zvětšení integrace dodavatelů, kteří již běžně úzce kooperují nejen na výrobě, ale i na vývoji celých sestav komponentů. Jen DaimlerChrysler odhaduje úspory na 100 milionů dolarů ročně.

Tento týden byla zahájena produkce v prvním michiganském závodě Global Engine Manufacturing Alliance (GEMA), druhý závod zahájí výrobu za 13 měsíců, celková apacita dvou závodů Dundee pak bude činit 840 tisíc motorů. Výroba světových motorů bude probíhat také v Asanu a v Hwasungu v Koreji a v Shivě v Japonsku.

Mezi základní charakteristiky motorů pro nejlevnější modely amerických automobilek patří variabilní délka sacího potrubí, proměnné časování sacích i výfukových ventilů a celohliníková konstrukce. Bloky motorů jsou prakticky shodné, odlišných objemů je dosaženo změnou zdvihu a změnou vrtáním použitím jiných vložek válců. Hlavním vývojovým lídrem bylo Hyundai, další dva partneři spolupracovali na dílčích vývojových pracích. Například Mercedes-Benz přispěl vývojem variabilním časováním ventilů.

Inovace jsou naplánovány nejen v oblasti techniky nových masově vyráběných motorů, ale také v oblasti organizace práce. Tři pracovníci pracují ve čtyřech desetihodinových pracovních směnách týdně, celkem je tak místo běžných 80 výrobních hodin týdně, k dispozici 120 hodin týdně, ale pracovníci přitom pracují o 49 dnů ročně méně. DaimlerChrysler zdůrazňuje také nadprůměrnou kvalifikaci pracovníků, například obráběcí centra jsou obsluhována pracovníky s minimálně pětiletou praxí na CNC strojích.

Poprvé jsme světové motory viděli v nových Hyundaích nebo ve studii Dodge Caliber.

Ondřej Láník
Diskuze (10)