Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Svezli jsme se Kiou Optima Sportwagon GT. Hot-kombi jezdí perfektně!

Jan Mička
Diskuze (68)
Kia Optima Sportwagon přináší několik zajímavých novinek. Vedle velkého kufru a adaptivního odpružení je to hlavně nový turbomotor o výkonu 245 koní. Vůz jsme vyzkoušeli v okolí Mnichova.

Pokud jste si dosud chtěli pořídit kombi střední třídy automobilky Kia, měli jste smůlu, protože značka nic takového nenabízela. Jenže v dnešní době už takový nedostatek nelze ututlat. Velká kombi jsou přinejmenším stejně důležité jako čím dál rozšířenější crossovery a je o ně obrovský zájem, přičemž zábleskem naděje fanoušků kie se stal koncept Sportspace představený na loňském ženevském autosalonu. Tehdy jsme jej považovali za velice povedenou studii, ta však naštěstí nezůstala v šuplíku. Právě z ní si brala inspiraci Optima Sportwagon, historicky první kombi střední třídy automobilky Kia.

Vůz jste si mohli na Auto.cz prohlédnout ještě před jeho světovou premiérou na letošním ženevském autosalonu, jenže zatímco tam jsme si „museli“ vystačit pouze se sportovněji laděným provedením GT Line, které je už dlouho vlastní modelům Cee´d a Sportage, vrchol se nakonec ukázal někde jinde. Kia totiž přišla také se zbrusu novou verzí GT, která v rámci nabídky představuje v podstatě takové „hot-kombi“.

Pod kapotou má čtvercový zážehový čtyřválec 2.0 T-GDI o výkonu 180 kW (vrtání a zdvih je 86 mm) a točivém momentu 353 N.m a značka se v jeho spojitosti hovoří o historicky nejvýkonnějším modelu Kia prodávaném v Evropě. Je to pravda, což o to, jenže optima jako taková bývala spíše pro klidnější řidiče a takto jsem k ní doposud přistupoval. Jak jsem si však vyzkoušel v okolí Mnichova, pouze o nový motor tady nejde.

Značka nenechala nic náhodě a evropským zákazníkům připravila evropsky naladěný vůz. Testování probíhalo třeba v Alpách - kupříkladu brzdy, které jsou ve srovnání se standardním provedením silnější (kotouče mají průměr 330, respektive 314 mm, což je o 30 a 14 mm více) dostaly zadní kotouče s vnitřním chlazením a prokazovaly odolnost na Grossglockneru. Vůz také najel více než 10.000 kilometrů na Severní smyčce Nürburgringu. To všechno proto, aby se odzkoušely až o 11 procent tužší tlumiče, které pro GT elektronicky nastavitelné a proaktivní, tužší zkrutné tyče na přední nápravě a tužší zadní pouzdra. Značka tvrdí, že je nyní vůz „zatáčivější“ a díky unikátnímu nastavení stabilizačního systému (nechává řidiči před zásahem trochu více prostoru) také zábavnější pro řízení.

Skutečně zábavné maistreamové kombi střední třídy byste v Evropě pohledali, Optima GT se však snaží tento pocit navodit už po nastartování. Jako jediná z nabídky totiž dostala systém ASS (Active Sound System), který pomocí elektronického akčního členu zvýrazňuje zvuk motoru. Úroveň je závislá na zvoleném jízdním režimu (v režimu Sport je nejvyšší), přičemž už během prvních pár ujetých metrů jsem nabyl dojmu, že má vůz pod kapotou osmiválec. Systém nelze jednoduše vypnout a ze začátku mi ani nijak zvlášť nevadil, postupem času jsem se však postupně „dopřepínal“ až na režim Eco, ve kterém v kabině slyšíte pouze ryzí zvuk přeplňovaného čtyřválce. A dlužno dodat, že velice příjemný!

Motor je celohliníkový, dostal motoricky ovládaný systém proměnného časování ventilů (CVVT), vysokotlaké palivové čerpadlo (tlak je 200 barů) a jedno dvoukomorové turbodmychadlo. Běží hladce, bez vibrací, a téměř netrpí na prodlevu turbodmychadla. Pouze šestistupňová automatická převodovka je poskládaná opravdu dlouze. Při rychlosti 130 km/h motor točí pouze 2200 otáček a dlouhé „přeskoky“ mezi jednotlivými rychlostmi pocítíte třeba „kopanci“ při řazení i pod nijak vysokou zátěží. Při uvolněném jízdním stylu ale naopak o převodovce vůbec nevíte, což je z hlediska komfortu ideální stav.

V okolí mnichova jsme si nejdříve vyzkoušeli dálnici, kde je motor jako doma. Zátah nepolevuje až do 6000 otáček za minutu, rychlost stoupá svižně, ale nijak razantně. Zkrátka zadupnete plyn do podlahy a než se nadějete, máte na tachometru dvoustovku, která není díky perfektní směrové stabilitě karoserie a odhlučnění kabiny skoro poznat. Takhle bych přejel klidně celé Německo, nad hranicí 200 km/h už se autu moc zrychlovat nechce a popravdě to není ani kdoví jaká zábava. Je také potřeba si dávat pozor na spotřebu – Kia sice uvádí kombinovaných 8,2 l/100 km, dostat se pod deset litrů však byl nelehký úkol. Je nicméně potřeba brát v potaz rychlý německý provoz, který umí způsobit krátkodobý vír v nádrži. Na trati dlouhé zhruba 150 kilometrů jsem nakonec dosáhnul spotřeby 12,3 l/100 km.

O Kie Optima GT nicméně nelze mluvit pouze jako o rychlé dálniční střele, ale také jako o příjemném povozu pro okreskové řádění. Tužší odpružení, jakožto i o deset milimetrů menší světlá výška ve srovnání se základní verzí, totiž nedávají moc prostoru náklonům karoserie a plané „uhoupanosti“, na druhou stranu není nic dotaženo až na samotnou hranici možností. Auto se drží silnice podobně jako Kia Cee´d GT, na změnu směru reaguje rychle, přepracované řízení s elektromotorem na hřebenu by však přesto mohlo být přímější, citlivější a celkově méně odtažité. Potvrdil jsem si to později na připravené slalomové dráze, kde se nicméně vůz jako celek nakonec ukázal jako velmi dobře vyvážený. Není to typické sportovní kombi – jde o rychlé, bezproblémové auto pro každý den i svižnější víkendové vyjížďky.

Adaptivní podvozek Kie dodává firma Sachs a alespoň na kvalitních německých silnicích funguje skvěle. Ani v jednom z režimů nedostanete „uhoupané“ auto, dokonce i v módu Normal je spíše tužší, kola však drží u silnice s neoblomnou pečlivostí a neuskočí. Obecně vzato lze vůz označit za neutrální s mírnými sklony k nedotáčivosti na limitu pneumatik, vyloženě vyhraněný styl však nemá. Perfektní jsou také brzdy – na dráze se hezky dávkovaly, nevadly a měly příjemně plynulý nástup. Testování na Grossglockneru se vyplatilo!

Chybí vznětový dvoulitr. Zatím…

Pro druhou část testování jsem zvolil kombi GT Line se stěžejním motorem nabídky – čtyřválcem 1.7 CRDi o výkonu 104 kW a točivém momentu 340 N.m. Řadu z vás možná napadne, že dvoulitr použitý v modelu Sportage (má 136 kW) by byl pro kombi střední třídy lepší, ten je však pro Optimu moc velký a zástavba za stávajících podmínek není možná. Podle zákulisních informací se však v budoucnu vznětový dvoulitr optimě nevyhne!

Ve verzi GT Line je motoru vyhrazena pouze sedmistupňová převodovka s dvojicí suchých spojek, která nahradila dříve používaný „šestikvalt“ s hydrodynamickým měničem momentu. Kultivovaností a utlumením se čtyřválec řadí na špičku segmentu, běží mimořádně jemně a hezky reaguje na sešlápnutí pedálu plynu, navíc spárování se skříní DCT mu vyloženě vyhovuje. V ekonomickém režimu sice převodovka udržuje možná až zbytečně nízké otáčky (nebojí se „zabrouzdat“ ani na 1200 min-1) a tu a tam proto můžete zaslechnout jemné dunění, v režimech Normal a Sport je ale situace o dost lepší.

Výkon 104 kW nastupuje až ve 4000 otáčkách za minutu, tak vysoko se ale při běžné jízdě moc často nedostanete. Optimě nejvíce vyhovují klidné rozjezdy s takřka neznatelným řazením, zadupávání plynu do podlahy a rozjezdy s protočenými koly nejsou její styl. Nicméně v oblasti pružnosti vůbec není špatná. V Německu jsme sice jezdili pouze ve dvou a se zavazadelníkem zaplněným dvěma cestovními zavazadly, udržení dálniční „stoosmdesátky“ ale problém nebyl. Navíc ani v takových případech jsme se nedočkali horentní spotřeby – 7,2 l/100 km po jízdě často s plynem na podlaze je solidní výsledek, v běžném provozu se udržíte okolo šesti litrů.

Optima GT Line má adaptivní odpružení v rámci paketu Tech za 55.000 Kč (zahrnuje dále systém autonomního brzdění a adaptivní tempomat), rozhodně ale jejich koupi zvažte. Podvozek je ve srovnání s GT méně utažený, auto je příjemně komfortní, plavné, skvěle tlumí nerovnosti (jezdili jsme na osmnáctipalcových kolech), a ani po přepnutí na Sport není uskákané. Zkrátka perfektní kompromis pro široké spektrum řidičů. Nejlepší ale je, že šla Kia na všechno hezky od základu – tlumiče se proto mohou opřít o pořádně tuhou karoserii těžící z vysokopevnostní oceli AHSS použitou zejména v oblastech sloupků A a B, předních podběhů, prahů a podlahy. Všechno dohromady je vyladěno zejména na komfortní notu a přesně takhle se mi Optima Sportwagon líbí.

A co kufr?

Jednou z největších novinek Optimy Sportwagon je samozřejmě praktičtější zavazadelník. Základní objem činí 552 litrů, což je o 42 litrů více než u sedanu, důležitější je ale pohodlnější přístup zadní výklopnou stěnou. Osobně bych uvítal, kdyby se dalo víko otevřít více než „jenom“ do výšky 186 centimetrů (měřím 190 centimetrů), jinak je ale všechno v naprostém pořádku. Ložná plocha je přehledná, dost pomáhá vybrání okolo podběhů, kde se nalevo ukrývá také šikovná schránka schovaná pod vyjímatelným krytem.

Kia Optima Sportwagon - rozměry zavazadelníku
Délka [mm] 1090
Délka po sklopená zadní opěradla[mm] 1710
Šířka mezi podběhy/největší [mm] 1040/1390
Výška po plato [mm] 460
Výška po strop v místě vstupního otvoru [mm] 710
Výška nákladové hrany [mm] 580
Průchozí výška pod otevřeným víkem [mm] 1860
Objem [l] 552/1686

Pod podlážkou je místo na pár drobností a úplně dole může být dojezdová rezerva, tu má ale podle ceníku pouze linie Exclusive a zbytek nabídky se musí spokojit s lepicí sadou. U vozů vybavených audiem Harman Kardon zaplňuje místo pro rezervu subwoofer.

Zadní opěradla jsou dělená v poměru 40:20:40 a lze je sklopit praktickými páčkami přímo ze zavazadelníku, čímž vznikne takřka rovná ložná plocha. Opomenout nemohu ani paket Easy (pro GT Line a GT standardně, pro Exclusive za 25.000 Kč), který přidá praktické podélné kolejnice s posuvnou přepážkou a elektricky ovládané zadní víko. Toto příslušenství se zkrátka hodí.

Za kolik?

Jak jsme uvedli již dnes ráno, má Kia Optima Sportwagon svůj český ceník, přičemž příplatek oproti sedanu činí rozumných 30.000 Kč. Ceny začínají na 669.980 Kč za verzi 1.7 CRDi v provedení Business Line, ta je ale dostupná pouze firemním zákazníkům. Soukromníci musejí sáhnout minimálně po linii Exclusive, která s uvedeným motorem a manuální převodovkou stojí nejméně 764.980 korun. Na druhém konci spektra najdeme špičkově vybavenou verzi GT s dvoulitrovým turbomotorem a šestistupňovým automatem, připravte si však nejméně 999.980 korun. Ještě v letošním roce chce u nás české zastoupení Kie prodat asi šedesát kusů a asi není třeba podrobněji rozebírat, že půjde hlavně o vznětové verze.

Kia Optima v nové generaci ušla pořádný kus cesty a nebojím ji označit za luxusnější a nadmíru reprezentativní auto. Vzhledem, výbavou, zpracováním a jízdními vlastnostmi je na výši a rozhodně si zaslouží velkou pozornost. Nabídka jediného turbodieselu může připadat jako kámen úrazu, k autu se však sedmnáctistovka výborně hodí, výkonově dostačuje a potěší perfektní spotřebou. Motor 2.0 CRDi by byl rozhodně „zvučnější“, podmínkou pro cestování na úrovni však není.

Kia Optima Sportwagon - technická data a české ceny
Motor 1.7 CRDi 2.0 T-GDI
Zdvihový objem [cm3] 1685 1998
Válce/ventily 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 104/4000 180/6000
Točivý moment [N.m/min] 340/1750-2500 353/4000
Převodovka 6M(7A)* 6A
Kombinovaná spotřeba [l] 4.4(4.6) 8.2
Maximální rychlost [km/h] 203 232
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10.2(11.1) 7.6
Cena Business Line [Kč] 669.980 -
Cena Exclusive [Kč] 764.980 -
Cena GT Line [Kč] 899.980 -
Cena GT [Kč] - 999.980
*příplatek za automat činí 55.000 Kč
Jan Mička
Diskuze (68)
1. 9. 2016 17:22
Re: Octavia RS
Šak taky jooo kemo, Ochtáfka je nejlepčí ve vesmíru >:D
Avatar - praděda7
1. 9. 2016 14:07
Re: Milion
Nipové jsou ok, na ty jsem nemusel platit, ti naopak platili mě.... ;-)
1. 9. 2016 13:41
Re: Milion
"...to neodpustím magorům...jejich autům.."
Ja mam podobne bigotni tendence k nipum. >:D [odkaz]
1. 9. 2016 13:38
Re: Gratulacia Peťo !
".."odhryzne" svoji vlastní nohu" A vis kolik americanu by si tu svou nohu odhryzli jen kvuli toho aby tento kombik mohli mit? [odkaz]
:-!
1. 9. 2016 13:32
Re: Octavia RS
"... BMW s turbem a nový způsob kremace"
A kdyz koupis a jezdis v TESLA, mas to jednim vrzem, vid? >:-[]