26.9. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Sytič: K čemu sloužil a proč se dnes už nepoužívá?

 

„Musíš vytáhnout sytič“, říkával mi děda, když jsem začínal jezdit s jeho Škodou 120L z roku 1985. Starší motoristé to jistě znají, ale co ti mladší? Ti se s tímto pojmem v praxi možná ani nesetkali. Takže, kdy a proč se používal sytič?

Dnes se u zážehových motorů běžně používá přímé vstřikování benzínu. Některé pohonné jednotky si i nadále vystačí s nepřímým vstřikováním, tedy do sacího potrubí. A u dalších najdete obojí. Tomuto historicky předcházelo jednobodové nebo také centrální nepřímé vstřikování benzínu, což bylo vlastně jakési zdokonalení nejstaršího zařízení na směšování paliva a vzduchu za účelem přípravy zápalné směsi pro zážehový motor – karburátoru.

Musí být bohatší

Karburátor byl ještě v 80. letech poměrně běžnou a tehdy zdaleka nejsložitější součástkou příslušenství zážehového motoru osobního auta. Sice již řadu let existovalo také vstřikování – mechanicko-hydraulické K-Jetronic a jeho deriváty (KE-Jetronic, K-Motronic), jemuž prakticky od začátku konkurovalo elektronické L-Jetronic a od něj odvozené systémy (LE-Jetronic), avšak zejména u levnějších automobilů měl karburátor stále své pevné místo.

Sytič coby zařízení se pojí právě s karburátorem. Jedná se vlastně o systém studeného startu motoru. Sytič můžeme chápat jako v podstatě samostatný malý karburátor, neboť obsahuje všechny základní prvky, které najdete u každého karburátoru.

Bez aktivovaného sytiče byste studený motor auta pravděpodobně vůbec neprobudili k životu. Při jeho startování se totiž v sacím potrubí nevyvine dostatečně velký podtlak. Na něm (respektive jeho velikosti) je však přímo závislá činnost jak hlavního systému karburátoru, tak také soustavy chodu na prázdno, která pomáhá hlavní soustavě se základní přípravou směsi paliva se vzduchem. Nejvíce aktivní je soustava chodu naprázdno při zavřené škrticí klapce (nebo přesněji otevřené o nejmenší úhel). To znamená při volnoběžném chodu motoru a dále při deceleraci auta a současně brzdění motorem.

Obchází škrticí klapku

Sytič jako takový se skládá ze zásobníku paliva, trysky sytiče, vzdušníku, nasávací trubice a šoupátka sytiče. Jak to celé funguje? Benzin do zásobníku paliva sytiče teče z plovákové komory, kam jej dopravuje palivové čerpadlo (u někdejších motorů vozů Škoda s karburátory membránové poháněné vačkovým hřídelem).

Ze zásobníku paliva je nasáváno a vedeno do směšovací komory za šoupátko, jehož otevření (u mechanicky ovládaného systému vlastně zatažením za páku sytiče) systém studeného startu aktivujete. Do této komory je dále přiváděn vzduch a to otvory ve vzdušníku. Ve směšovací komoře dochází k mísení vzduchu s palivem a tedy tvorbě zápalné směsi, která se následně odvádí kanálem, jenž do sacího potrubí vyúsťuje až za (pod) škrticí klakou (tím ji vlastně obchází).

Legendy východního bloku: Prckové do města

Jakmile řidič spouští motor, dochází nejprve k nasávání paliva ze zásobníku, čímž dojde k výraznému obohacení zápalné směsi, což je nezbytné pro studený start motoru. Bohatost směsi řídíte mírou otevření zmíněného šoupátka sytiče. U mechanicky ovládaných systémů (například vozy značky Škoda s motory vzadu) bylo na řidiči toto hlídat, aby nebyla zápalná směs příliš bohatá. V opačném případě motor navenek běžel ve zvýšených volnoběžných otáčkách. Důsledkem byla samozřejmě zvýšená spotřeba paliva, o emisích nemluvě.

Vyspělejší karburátory, třeba Pierburg 2E3, používaný u rané Škody Favorit již měly samočinný systém studeného spouštění motoru – sytič. Šoupátko přívodu paliva již neovládal řidič, ale mechanismus na principu bimetalu, pracující s rozdílem teplot. Jak se motor ohříval, bylo šoupátko stále více zavíráno, až jej mechanismus zcela uzavřel. V dobových automobilových učebnicích se píše, že tento systém byl jednak poruchový a jednak trvalo příliš dlouhou dobu, než se šoupátko zavřelo. Motor tudíž trpěl zvýšenou spotřebou paliva a emisemi. Nevím, zda tomu tak opravdu bylo, ale když jsem kdysi jezdil s favoritem s tímto systémem, fungovalo to celé vždy spolehlivě.

Šlo to i bez sytiče

Sytič je sice nezbytný pro studený start motoru s karburátorem, avšak i v tomto případě existovala alternativa. Říkalo se jí startovací přívěra nebo také startovací klapka. Vtip spočíval ve zvýšení podtlaku v sání u studeného motoru. Tím se podařilo aktivovat výše uvedený hlavní systém karburátoru, jakož i systém chodu na prázdno.

Startovací přívěra měla podobu druhé klapky, která se nacházela nad difuzorem. Škrticí klapku bylo třeba při startování studeného motoru mírně pootevřít (o velmi malý úhel) přidáním plynu. Stejně jako šoupátko regulace přívodu paliva sytiče, byla také startovací přívěra ovládána buď mechanicky řidičem, nebo samočinně na principu mechanismu s bimetalem, pracujícím s rozdílem teplot.

Kupodivu, startovací přívěra bývá uváděna jako vhodnější zařízení než sytič. Důvodem bylo údajně zajištění okamžitého obohacení směsi pro start studeného motoru. V praxi se takové auto dle dobových pramenů snáze rozjíždělo. Dnes už jsou však karburátory a tedy i sytič či startovací přívěra historií, a tak to berte jen jako takové malé ohlédnutí v čase.

Spolupracujeme s TipCars.com
KLDR: Se Spojenými státy jsme stále ochotni jednat a řešit problémy KLDR: Se Spojenými státy jsme stále ochotni jednat a řešit problémy

Severní Korea je nadále otevřená dialogu se Spojenými…

Zápisník Pavla Otta: Kladení psa Zápisník Pavla Otta: Kladení psa

V čele rezortu obrany se od roku 1993 vystřídalo sedmnáct…

Sdílejte data bezpečně s aplikací Safety4Transfer Sdílejte data bezpečně s aplikací Safety4Transfer

Společnost CNS a.s. uvádí na český trh software pro…

Hamáček porušil naši dohodu, že nenavrhne Pocheho, tvrdí Zeman Hamáček porušil naši dohodu, že nenavrhne Pocheho, tvrdí Zeman

Prezident Miloš Zeman se podle svých slov před týdnem s…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Sytič: K čemu sloužil a proč se dnes už nepoužívá?







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku

Zelená Škoda Fabia Combi prošla dlouhodobým testem Auto…

Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké

Za poslední dva měsíce vzrostla cena paliv zhruba o dvě…

 





 
Výhody a nevýhody elektromobilů: Proč třeba nepotřebují převodovku? A jak je to s jejich účinností?

Výhody a nevýhody elektromobilů: Proč třeba nepotřebují převodovku?

Včera

Elektromobily jsou dle mnohých pohonem budoucnosti. Co od nich může řadový motorista očekávat?




Blesk.cz

Přeslazené mléko s příchutí kávy! Ledové kávy propadly v testu

Přeslazené mléko s příchutí kávy! Ledové kávy…

V létě přijde vhod místo šálku horké kávy její ledová alternativa. U ledových káv z obchodů se ale vychlazené…

Sestra vévodkyně Meghan znovu útočí: Plive jed i na královnu!

Sestra vévodkyně Meghan znovu útočí: Plive jed i na…

Vypadalo to, že nevlastní sestra novopečené vévodkyně ze Sussexu Samantha (53) dá už konečně pokoj. Sice se po…

 

iSport.cz

Lyon popáté ovládl Ligu mistryň. Česká sudí v prodloužení tasila červenou

Lyon popáté ovládl Ligu mistryň. Česká sudí v…

Ženské finále Ligy mistrů v Kyjevě ovládly fotbalistky Lyonu. Ty zdolaly soupeřky z Wolfsburgu 4:1 po…

Speciál k finále Ligy mistrů: 68 stran, plakáty. Zase vyhrajeme, hlásí Šmicer

Speciál k finále Ligy mistrů: 68 stran, plakáty.…

Liverpool proti Realu Madrid. Tohle finále fotbalové Ligy mistrů bude velmi emotivní pro jednoho z hrdinů…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Česko potřebuje svoji Johanku z Arku

Vladimír Pikora: Česko potřebuje svoji Johanku z Arku

Trápí mě, když vidím rozpolcenost české společnosti. Trápí mě, jak se vytratila diskuse. Diskuse se změnila na…

Palác na kolejích: Takhle cestoval ruský car, než byl sesazen a zastřelen bolševiky

Palác na kolejích: Takhle cestoval ruský car, než…

Konec 19. století byl ve znamení obrovského rozmachu železniční dopravy a pozadu nechtěl zůstat ani ruský car…