26.9. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Sytič: K čemu sloužil a proč se dnes už nepoužívá?

 

„Musíš vytáhnout sytič“, říkával mi děda, když jsem začínal jezdit s jeho Škodou 120L z roku 1985. Starší motoristé to jistě znají, ale co ti mladší? Ti se s tímto pojmem v praxi možná ani nesetkali. Takže, kdy a proč se používal sytič?

Dnes se u zážehových motorů běžně používá přímé vstřikování benzínu. Některé pohonné jednotky si i nadále vystačí s nepřímým vstřikováním, tedy do sacího potrubí. A u dalších najdete obojí. Tomuto historicky předcházelo jednobodové nebo také centrální nepřímé vstřikování benzínu, což bylo vlastně jakési zdokonalení nejstaršího zařízení na směšování paliva a vzduchu za účelem přípravy zápalné směsi pro zážehový motor – karburátoru.

Musí být bohatší

Karburátor byl ještě v 80. letech poměrně běžnou a tehdy zdaleka nejsložitější součástkou příslušenství zážehového motoru osobního auta. Sice již řadu let existovalo také vstřikování – mechanicko-hydraulické K-Jetronic a jeho deriváty (KE-Jetronic, K-Motronic), jemuž prakticky od začátku konkurovalo elektronické L-Jetronic a od něj odvozené systémy (LE-Jetronic), avšak zejména u levnějších automobilů měl karburátor stále své pevné místo.

Sytič coby zařízení se pojí právě s karburátorem. Jedná se vlastně o systém studeného startu motoru. Sytič můžeme chápat jako v podstatě samostatný malý karburátor, neboť obsahuje všechny základní prvky, které najdete u každého karburátoru.

Bez aktivovaného sytiče byste studený motor auta pravděpodobně vůbec neprobudili k životu. Při jeho startování se totiž v sacím potrubí nevyvine dostatečně velký podtlak. Na něm (respektive jeho velikosti) je však přímo závislá činnost jak hlavního systému karburátoru, tak také soustavy chodu na prázdno, která pomáhá hlavní soustavě se základní přípravou směsi paliva se vzduchem. Nejvíce aktivní je soustava chodu naprázdno při zavřené škrticí klapce (nebo přesněji otevřené o nejmenší úhel). To znamená při volnoběžném chodu motoru a dále při deceleraci auta a současně brzdění motorem.

Obchází škrticí klapku

Sytič jako takový se skládá ze zásobníku paliva, trysky sytiče, vzdušníku, nasávací trubice a šoupátka sytiče. Jak to celé funguje? Benzin do zásobníku paliva sytiče teče z plovákové komory, kam jej dopravuje palivové čerpadlo (u někdejších motorů vozů Škoda s karburátory membránové poháněné vačkovým hřídelem).

Ze zásobníku paliva je nasáváno a vedeno do směšovací komory za šoupátko, jehož otevření (u mechanicky ovládaného systému vlastně zatažením za páku sytiče) systém studeného startu aktivujete. Do této komory je dále přiváděn vzduch a to otvory ve vzdušníku. Ve směšovací komoře dochází k mísení vzduchu s palivem a tedy tvorbě zápalné směsi, která se následně odvádí kanálem, jenž do sacího potrubí vyúsťuje až za (pod) škrticí klakou (tím ji vlastně obchází).

Legendy východního bloku: Prckové do města

Jakmile řidič spouští motor, dochází nejprve k nasávání paliva ze zásobníku, čímž dojde k výraznému obohacení zápalné směsi, což je nezbytné pro studený start motoru. Bohatost směsi řídíte mírou otevření zmíněného šoupátka sytiče. U mechanicky ovládaných systémů (například vozy značky Škoda s motory vzadu) bylo na řidiči toto hlídat, aby nebyla zápalná směs příliš bohatá. V opačném případě motor navenek běžel ve zvýšených volnoběžných otáčkách. Důsledkem byla samozřejmě zvýšená spotřeba paliva, o emisích nemluvě.

Vyspělejší karburátory, třeba Pierburg 2E3, používaný u rané Škody Favorit již měly samočinný systém studeného spouštění motoru – sytič. Šoupátko přívodu paliva již neovládal řidič, ale mechanismus na principu bimetalu, pracující s rozdílem teplot. Jak se motor ohříval, bylo šoupátko stále více zavíráno, až jej mechanismus zcela uzavřel. V dobových automobilových učebnicích se píše, že tento systém byl jednak poruchový a jednak trvalo příliš dlouhou dobu, než se šoupátko zavřelo. Motor tudíž trpěl zvýšenou spotřebou paliva a emisemi. Nevím, zda tomu tak opravdu bylo, ale když jsem kdysi jezdil s favoritem s tímto systémem, fungovalo to celé vždy spolehlivě.

Šlo to i bez sytiče

Sytič je sice nezbytný pro studený start motoru s karburátorem, avšak i v tomto případě existovala alternativa. Říkalo se jí startovací přívěra nebo také startovací klapka. Vtip spočíval ve zvýšení podtlaku v sání u studeného motoru. Tím se podařilo aktivovat výše uvedený hlavní systém karburátoru, jakož i systém chodu na prázdno.

Startovací přívěra měla podobu druhé klapky, která se nacházela nad difuzorem. Škrticí klapku bylo třeba při startování studeného motoru mírně pootevřít (o velmi malý úhel) přidáním plynu. Stejně jako šoupátko regulace přívodu paliva sytiče, byla také startovací přívěra ovládána buď mechanicky řidičem, nebo samočinně na principu mechanismu s bimetalem, pracujícím s rozdílem teplot.

Kupodivu, startovací přívěra bývá uváděna jako vhodnější zařízení než sytič. Důvodem bylo údajně zajištění okamžitého obohacení směsi pro start studeného motoru. V praxi se takové auto dle dobových pramenů snáze rozjíždělo. Dnes už jsou však karburátory a tedy i sytič či startovací přívěra historií, a tak to berte jen jako takové malé ohlédnutí v čase.

Spolupracujeme s TipCars.com
Banky si kvůli intervencím ukládaly peníze u ČNB Banky si kvůli intervencím ukládaly peníze u ČNB

Masivní příliv spekulačních peněz způsobil, že banky…

Glosa Martina Čabana: Oranžová krev Glosa Martina Čabana: Oranžová krev

Volby mají mnoho poražených, ale nikdo nekrvácí víc než…

Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek

Volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, jehož…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Sytič: K čemu sloužil a proč se dnes už nepoužívá?







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8 Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8

Druhá generace Audi A7 Sportback s sebou přináší evoluční…

 





 
Má legendární náklaďák Praga jen pro radost. Na výletech se nadře!

Má legendární náklaďák Praga jen pro radost. Na výletech se nadře!

Dnes 09:40

Václav Hála z východních Čech má zajímavého koníčka – pořídil si starou nákladní Pragu S5T. Nepoužívá ji ovšem k práci, nýbrž pouze na víkendy k potěše své i okolí.




Blesk.cz

Vytáhněte pršipláště, do metropole přišel pravý podzim. Pražany čeká ochlazení i déšť

Vytáhněte pršipláště, do metropole přišel pravý…

Pražané, připravte se na ochlazení a konec babího léta. Dle meteoroložky Dagmar Honsové nás po většinu týdne…

Komentář: Česko zažilo volební masakr. A další ještě čekají

Komentář: Česko zažilo volební masakr. A další ještě čekají

Už jsme si zvykli říkat sněmovním volbám zemětřesení. Ty poslední ale přinesly hotový masakr, z nějž se česká…

 

iSport.cz

Mourinha naštval přístup United. Ať vám to hráči přijdou vysvětlit, zlobil se

Mourinha naštval přístup United. Ať vám to hráči…

Trenér José Mourinho zkritizoval přístup fotbalistů Manchesteru United, kteří v devátém kole Premier League…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Audrey Hepburn za války málem zemřela. Utrpení si vynahradila svatbou jako z pohádky

Audrey Hepburn za války málem zemřela. Utrpení si…

Jedna z nejznámějších tváří filmového plátna druhé poloviny 20. století, žena, která se stala nezapomenutelnou…

Problémy s máslem už zasáhly i Francii. Média to líčí jako možnou „katastrofu“

Problémy s máslem už zasáhly i Francii. Média to…

Francouzská média jsou zneklidněna. Tentokráte ne politikou fanfaronského prezidenta Emmanuela Macrona, ale…