Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tady všude se schovávají elektromotory a baterie od Tesla Motors

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (9)
Společnost Tesla Motors produkuje statisíce elektromobilů ročně a s tím souvisí i skutečnost, že jsou výrazně dostupnější jejich komponenty. Díky tomu si pak může řada nadšenců splnit svůj sen o elektromobilu podle svých představ.

Společnost Tesla Motors jen za rok 2018 prodala 245.240 vozů, zastupujících její aktuálně nabízenou trojici modelových řad v podobě elektromobilů Model S, Model X a Model 3. To je téměř tolik, jako za předchozích šest let existence firmy dohromady.

V současnosti nejrozšířenějším zástupcem značky Tesla je Model S, který je ve výrobě od roku 2012. Podobně jako v případě automobilů s klasickým spalovacím motorem i pro tento elektromobil jsou dodávány náhradní díly včetně elektromotorů a baterií. Na trhu s ojetými vozy pak figurují i exempláře, které za sebou mají nějakou nehodu a jejich opravy se již nevyplatí, ale komponenty pohonné ústrojí jsou přitom v pořádku.

Díky tomu se objevují nejrůznější kreace, které ve svých útrobách ukrývají elektromotory a baterie, určené původně pro vozidla značky Tesla. Mezi nejatraktivnější z nich bezpochyby patří přestavby klasických automobilů na elektromobily, ale narazit lze i na moderní vozy nebo motorové čluny.

Společnost Icon z kalifornského Los Angeles, jejíž kořeny sahají do roku 1996, se proslavila především díky svým moderním interpretacím terénních klasiků, jimž se věnuje dodnes. V posledních letech má tato firma ve své nabídce i program Derelict, v němž se zaměřuje na automobily ze třicátých až sedmdesátých let dvacátého století. V rámci tohoto programu může dojít ke kompletní renovaci klasika či omlazení jeho techniky.

Výsledkem může být automobil, který vypadá stejně, jako když poprvé opouštěl brány mateřské automobilky nebo tak jako Mercury Coupe z roku 1949, které patřilo k hvězdám SEMA Show 2018. Na první pohled se jedná o ideální základ pro renovaci, ale ve skutečnosti je to kompletní přestavba v elektromobil, disponující výkonem 294 kW a točivým momentem 637 N.m.

Zelectric Motors z kalifornského San Diega má elektřinu již ve svém názvu a specializuje se na přestavby klasických vozů značky Volkswagen v čele s modely Brouk a Transporter první generace na elektromobily. Vedle nich pak věnuje díky svým zákazníkům pozornost i starším sportovním vozům značky Porsche.

Za klasickou ukázku práce Zelectric Motors může posloužit například Volkswagen Brouk z konce padesátých let, který je osazen baterie původně určenými pro elektromobily značky Tesla. Špičkovým dílem této kalifornské firmy je pak Porsche 911 Targa z roku 1973, jehož plochý šestiválec nahradila dvojice elektromotorů AC-34, které zásobuje energií 54kWh Li-Ion akumulátory z havarované Tesly Model S, rozmístěné rovnoměrně v přídi a zádi auta.

Přestavby klasických automobilů v elektromobily za využití elektromotorů a baterií určených původně pro vozy značky Tesla neprobíhají pouze na severoamerické půdě, což velmi dobře demonstruje britská společnost Electric Classic Cars. Ta se navíc může pochlubit skutečně pestrou paletou automobilových klasiků proměněných v elektromobily.

Z bran této společnosti již za zvuku vlastního elektromotoru vyjel mimo jiné Volkswagen Brouk, Fiat 500 či Volkswagen Transporter. Tyto vozy disponují nejvyšším výkonem 34 nebo 52 kW a jejich dojezd na jedno nabití se díky modulům baterií pro Tesla Motors pohybuje kolem 160 km.

Zájemce o dynamičtější svezení a zároveň delší dojezd umí u Electric Classic Cars uspokojit rovněž, což dokazují Porsche 911 Targa a Range Rover první generace s výkonem 95 kW. Baterie s kapacitou 54 kWh, resp. 80 kWh stojí za dojezdem na jedno nabití kolem 320 km. Porsche navíc nabízí akceleraci z 0 na 96 km/h za 5,5 s.

Tesla Cobra EV EPower Racing je replika AC Cobra s elektrickým pohonem. Za tímto projektem stojí skupina přátel z Vancouveru v Britské Kolumbii, která pod karoserii slavného roadsteru ukryla nově navržený prostorový trubkový rám s komponenty podvozku z Chevroletu Corvette páté generace.

Kola zadní nápravy se speciálně navrženým samosvorným diferenciálem zde roztáčí dvojice elektromotorů, určených původně pro elektromobil Tesla Modes S P85D. Každý z těchto elektromotorů má disponovat výkonem okolo 310 kW. Potřebnou energii pak mají zajistit baterie s kapacitou 30 kWh určené původně pro elektromobil Kia Soul EV.

Samuel Polykup ze severoamerického New Jersey ve své firmě Polykup doslova zkřížil Audi S5 Coupé z roku 2010 a elektromobil Tesla Model S P85. První jmenovaný vůz dodal karoserii, podvozek i interiér, zatímco druhý poskytl svůj pohonný systém a to včetně baterií.

Výsledkem je kupé německé značky, u nějž kola obou náprav roztáčí namísto vidlicového osmiválce o objemu 4,2 l a výkonu 260 kW roztáčí elektrická energie. Podle dostupných informací je ve voze s výkonem kolem 368 kW stále systém pohonu všech kol quattro. Dynamické schopnosti zmiňovány nejsou, ale dojezd na jedno nabití má být přes 320 km.

Elektromotory a baterie určené původně pro vozy značky Tesla nemusí být nutně využity pouze při přestavbách osobních automobilů, což dokazuje motorový člun Electric Bayliner 175. Ten byl původně vybaven třílitrovým lodním motorem Mercruiser, ale jeho majitel Scott Masterson, jej nahradil elektromotorem, který doplnil bateriemi od Tesla Motors.

Elektrický motorový člun pro sedm osob dosahuje maximální rychlosti 85 km/h a jeho dojezd na jedno nabití se má při nižší cestovní rychlosti pohybovat kolem 40 km. Delší dojezd pak mohou zajistit baterie s vyšší kapacitou.

Foto: Icon, Zelectric Motors, Electric Classic Cars, EPower Racing, Polykup, EV Album/Scott Masterson, archív

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (9)

Doporučujeme

7. 2. 2019 06:21
Re: Tesla Cobra EV EPower Racing
Takto laicky nestačí, myslím že bychom se měli pohybovat na trochu vyšším levelu

Ten velký rozdíl adheze mezi koly je typicky v zatáčce, a jestli ti auto v akceleraci najednou ubere tak to pěkně nas...,

A spalovací motor má solidní regulaci. Přibrzďování kol má iné důvody - používá se za prvé proto že ovládáš každé kolo samostatně, a za druhé že je to jednodušší systém než montáž samosvoru
5. 2. 2019 10:34
Re: Tesla Cobra EV EPower Racing
Dulezite je tam slovicko temer. Kdyz budes mit velky rozdil adheze mezi koly, tak je samosvor samozrejme lepsi.

Kdyz rozdil nebude tak velky, pohon v radu milisekund omezi vykon, kolo s mensi adhezi se chytne atd. A somosvor neni potreba.
Ten rozdil v regulaci je obrovsky. Spalovaci motor ma tak spatnou regulaci, ze je efektivnejsi kolo pribrzdit (coz se myslim u elektropohonu nedeje, ale nevim).

Staci to takto laicky?
5. 2. 2019 06:49
Re: Tesla Cobra EV EPower Racing
Obávám se že s tvrzením "..Samosvorny diferencial (temer) neni potreba vzhledem k rychlosti regulace EV, staci obycejny..." jsi poněkud mimo.

Pokud na tom přesto trváš, prosím o vysvětlení jak dokáže rychlá regulace nahradit svornost diferenciálu, tj. změnit rozdělení hnací síly ve prospěch kola s lepší adhezí.

Jinak poznámka že "čtyřmotorový EV by si kvůli vektorování pořídil málokdo" taky nemá moc praktický základ. Teda já aspoň nevím o žádném výrobci EV, který by u svých modelů zákazníkům nabízel volbu mezi dvěma nebo čtyřmi motory.
4. 2. 2019 22:54
Re: Tesla Cobra EV EPower Racing
U Tesly, stejne jako u kazdyho jinyho obycejnyho (ne zavodniho) elektromobilu je 1 motor a diferencial optimalni reseni z pohledu jednoduchosti - jeden menic, jeden motor.

Samosvorny diferencial (temer) neni potreba vzhledem k rychlosti regulace EV, staci obycejny.

Dva motory a vektorovani ma v serii snad jen Honda NSX (vpredu) a bude mit Tesla Roadster (vzadu, myslim).

Logiku davaji spis dva motory - dopredu a dozadu (viz Tesla 4x4). A asi uznas, ze ctyrmotorovy EV kvuli vektorovani by si asi poridil malokdo :-)
4. 2. 2019 21:28
Re: Tesla Cobra EV EPower Racing
Jak vypadá motor Tesly se obecně ví. A když tohle ví i laik jako já, divné že to odborný redaktor přehídne.

A co se týká jednoho nebo dvou motorů na nápravě nemyslím že provedení Tesly je to nejlepší. Protože s jedním motorem tam musí mít navíc diferenciál (leště lepší by byl samosvor) a kromě toho nemůžou aktivně vektorovat hnací síly kol. Leda brzdama ale to je samozřejmě fuj