1.10. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

8 tajemství Škody Favorit. Odhalili jsme je s tvůrci auta!

 

O Škodě Favorit byly popsány stohy papírů, přesto si nadále uchovává některá svá tajemství. Víte, kdo jej vlastně navrhnul? Proč se jmenuje právě Favorit? A proč se zvažoval motor od Citroënu?

Škoda Favorit v letošním roce slaví 30 let od své výstavní premiéry, což bylo v českých médiích s ohledem na jeho důležitou roli v historii mladoboleslavské automobilky hojně připomínáno. Přestože se může zdát, že o tomto voze bylo řečeno již vše, pár tajemství stále má. Odhalili jsme je v exkluzivním rozhovoru s jeho autory, při příležitosti přednášky o historii Favoritu v mladoboleslavském Škoda Muzeu.

O Favoritu jsme si popovídali s těmi nejpovolanějšími, šéfkonstruktérem vozu Petrem Hrdličkou a vedoucím prototypové dílny Stanislavem Cinklem. Své postřehy dodal i Andrej Barčák, ředitel PZO Motokov, tedy podniku, který se v dobách socialistického Československa staral o export aut.

Video

Víte, že místo Favorita mohl být Záporožec?

Na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let se v Mladé Boleslavi čile debatovalo o tom, co tamější automobilka bude v následujících letech vyrábět, když se stále víc ukazovalo, že vozy s motorem vzadu a pohonem zadní nápravy jsou beznadějně zastaralé. Jenže tyto debaty mohly přijít vniveč, protože na nejvyšších místech socialistického Československa se diskutovalo o tom, zda u nás bude výroba automobilů vůbec pokračovat. Jeden z návrhů počítal s tím, že z výrobců motocyklů Jawa a ČZM se stanou jen dodavatelé dílů pro automobilový průmysl, a že dokonce i samotná výroba aut bude postupně utlumena, a to už do roku 1990.

Jednou z myšlenek byla i licenční výroba automobilu některé ze sovětských automobilek. Do Prahy dokonce dorazil prototyp třídveřového malého auta od ukrajinské továrny ZAZ (tvůrce Záporožce), který si prohlédnul i tehdejší předseda vlády Lubomír Štrougal.

Možná i tento nepovedený prototyp nakonec rozhodl o tom, že nejvyšší vládní místa dala mladoboleslavské automobilce zelenou vývoji nového auta. Pokud by totiž automobilce klesl zahraniční odbyt (jak by se s nepovedeným vozem nebo zastaralým stávajícím) stalo, přišla by republika o důležité devizy, bez kterých by se neobešla. V prosinci 1982 tak předsednictvo vlády schválilo usnesení číslo 228 o vývoji nového automobilu, jehož výsledkem se o pár let později stala Škoda Favorit.

Víte, kdo jej vlastně navrhnul?

Je všeobecně známým faktem, že design Škody Favorit zpracovalo italské designérské středisko Bertone, které bylo osloveno poté, co se ukázalo, že vlastními silami nové auto Škodovka nezvládne navrhnout. Bylo by však chybou tvrdit, že tvary auta měl na starosti tehdejší ředitel centra, Giuseppe „Nuccio“ Bertone. U Bertoneho na autě pracovalo až 15 lidí, přičemž za projekt odpovídal ředitel Filiberto Giannini, zatímco autorem exteriéru byl Marc Deschamps (autor třeba Lamborghini Athon) a interiér tvořil Eugenio Pagliano.

Přestože Bertoneho designéři museli řešit množství potíží hlavně kvůli dodavatelům, kteří nebyli schopni některé díly vyrobit, projekt hodnotili veskrze kladně. „Ta spolupráce byla jedinečná. Podám důkaz, jen jednou jsem za svého působení u Stile Bertone pozval naše klienty na večeři k sobě domů, byli to právě škodováci,“ zavzpomínal Filiberto Giannini v nedávno vydané knize Cesta k Favoritu.

K tématu: Škoda Favorit letos slaví 30 let. Podívejte se, jak měl původně vypadat

Víte, jak to bylo s těmi světlomety?

Českoslovenští dodavatelé výrazně ovlivnili design auta, když nebyli schopní některé díly vyrobit. Konkrétně se jednalo o výplně dveří, které nemohly být trojrozměrné, nebo světlomety, které kvůli musely být velké a hranaté, jiné společnost Autopal odmítla vyrábět. „Marc Deschamps se tomu hodně divil a tvrdil, že přece nebude navrhovat celé auto podle světel,“ vzpomíná šéfkonstruktér auta Petr Hrdlička. Jedním dechem však dodává, že použití velkých světlometů jemu osobně vlastně nevadilo: „Z výpočtů jasně vyplývalo, že čím je světlomet vyšší, tím je lepší klopené světlo. A pro auto je důležité, aby byl přechod mezi dálkovými a tlumenými světly co nejmenší, aby se oči řidiče po přepnutí rychle akomodovaly a on dobře viděl.“

Podobně si Bertone musel poradit také u kombíku, na němž se začalo pracovat po hatchbacku. Kombi totiž muselo použít stejné páté dveře jako výchozí varianta, na výrobu odlišného víka totiž Škodovka neměla potřebné finance. „Marc Deschamps nápadu zpočátku nevěřil, za pár dnů ale přišel s návrhem a prohlásil; nevěřil jsem, že se kombík podaří, ale mně se to celkem líbí,“ říká Hrdlička.

Víte, že měl být Favorit původně menší?

Sériová Škoda Favorit vzhledem k vnějším rozměrům (délka 3.815 mm) poskytuje slušný vnitřní prostor a na svoji dobu i velký zavazadelník. Podle původních plánů to ale tak být nemělo, protože Škoda 781 měla být původně menší. „Měli jsme předpis, že musíme splnit určitou pohotovostní hmotnost, což by se s větší karoserií hůře splňovalo. Rozhodli jsme se ale auto prodloužit, aby mělo větší kufr, který zákazníci potřebují,“ přiznává Petr Hrdlička. Navzdory interním předpisům se zvětšovala i palivová nádrž, která u sériového auta má objem 47 litrů. Pohotovostní hmotnost se tím sice opět zvýšila, větší nádrž ale byla pro majitele praktičtější.

Zapomenuté prototypy Škoda: Klikatá cesta k Favoritu

Víte, proč se jmenuje právě Favorit?

Favorit je v českém prostředí tak charakteristickým pojmem, že si jen málokdo představí, že by se mohl jmenovat jinak. A přece tomu tak mohlo být, pamětníci si jistě vzpomenou na někdejší soutěž časopisu Světa motorů o obchodní název auta tehdy stále známého jen podle interního označení Škoda 781. V anketě z roku 1987 vyhrál název Laura (s odkazem na Václava Laurina), veřejnost hojně podporovala i pojmenování Bella, Bertonetta nebo Optima.

Uvnitř automobilky se ale už tehdy vědělo, že nový automobil se bude jmenovat Favorit. Dokonce už bylo objednáno nářadí s nápisy Favorit a probíhalo i dokumentační řízení s tímto názvem. Z jakého důvodu však výrobce sáhl právě po tomto jménu? Opět odpovídá jeho šéfkonstruktér Petr Hrdlička: „Z historického hlediska značka Škoda vždy používala na svých modelech čtyři jména. Rapid, Popular, Favorit a Superb, což byly zároveň názvy, které měla dlouhodobě licencované. Rapid byl už tehdy používán na nástupci Garde, Popular se podle Hrdličky nelíbil Bertonemu, zatímco u Superbu se autoři báli toho, že se veřejnost názvu vysměje, a tak zbyl Favorit. A tak bylo rozhodnuto o tom, že Škoda 781 ponese stejné jméno jako u Škodovka vyšší střední třídy z třicátých let. Rozhodnutí přitom padlo dávno před anketou Světa motorů, jinak by se všechny patřičné náležitosti nestihly.

Víte, proč byla premiéra v Brně chyba?

Škoda Favorit se světu poprvé ukázala ve středu 16. září 1987 na 29. Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Na domovském trhu sice premiéra způsobila poprask, z mezinárodního hlediska ale tato politicky rozhodnutá prezentace byla chyba. Když se totiž vůz poprvé ukázal v zahraničí, v lednu 1988 na autosalonu v Amsterodamu, nebyl o něj už takový zájem.

„Favorit na své brněnské premiéře ztratil, výrobce kvůli tomu prodělal miliony korun,“ tvrdí tehdejší ředitel PZO Motokov Andrej Barčák s tím, že na amsterodamské premiéře neměli zahraniční novináři o něm zájem psát. Nebyla to už „světová“ premiéra, a tak mezi ostatními amsterodamskými novinkami Favorit zapadl.

Chyba byla i v tom, že premiéra Favoritu byla předčasná. Auto sice bylo hotové, výroba ale rozhodně nebyla schopná reagovat na poptávku. Vždyť během roku 1987 bylo vyrobeno jen 171 kusů a o rok později stále hodně nedostatečných 21.363 kusů. Když se tak zákazníci ze Západu ptali po Favoritovi, měli smůlu, protože na skladech prodejců zkrátka nebyl. A tak šli mnozí ke konkurenci, aby nemuseli čekat.

V Anglii otestovali starou Škodu Favorit a ptají se: Proč nejsou všechna auta tak dobrá?

Víte, že Favorit zkoušel motory Volkswagen a Citroën?

Nemá smysl připomínat, že Škoda Auto je od roku 1991 součástí německého koncernu Volkswagen Group. Ne tak známým faktem je však to, že spojení Škody a Volkswagenu mohlo přijít již mnohem dříve, byť v jiné podobě. Ještě v rámci vývoje nového vozidla byly totiž ve Favoritu testovány motory Volkswagen, a to konkrétně jednotky rodiny EA 111 (např. v původním Polu) a EA 827 (např. tehdejší Golf). Ty si do Favoritu zastavěla sama automobilka Volkswagen, která následně auto pečlivě otestovala. V interní zprávě se následně mimo jiné psalo, že Favorit rozvíjí přednosti, které západní konkurenti obětovali na úkor stoupajících nároků na výkon, a že působí velkým dojmem.

Sami Škodováci pak zkoušeli jednotky ostatních výrobců, Stanislav Cinkl vzpomíná, že použity byly motory Renault, Citroën a dokonce také Isuzu. V té době automobilka stále zvažovala, že by Favorit v rámci budoucí modernizace využil nějaký licenční agregát ze Západu (podobně jako Wartburg a Trabant použily motory Volkswagen), a tak hledala různé alternativy tohoto řešení. V úvahu ale přicházel i motor vlastní konstrukce, čtyřválec s šestnáctiventilovým rozvodem o objemu 1,6 litru a výkonu 74 kW. Z projektu ale nakonec sešlo, použití cizí jednotky by výrobce neufinancoval.

Víte, kolik kusů Favoritu vlastně vzniklo?

O sériovou produkci Škody Favorit se staraly závody v Mladé Boleslavi a Vrchlabí, kde mezi lety 1987 a 1994 vzniklo celkem 783.167 exemplářů tohoto pětidveřového hatchbacku. K tomu je však nutné připočíst ještě 223.059 exemplářů odvozeného kombi, prodávaného jako Forman, které se ve Vrchlabí vyrábělo mezi lety 1990 a 1994, a 70.900 kusů užitkového Pick-upu produkovaného v Kvasinách mezi lety 1991 a 1995. Všechny tyto vozy se shodným technickým základem mají na svém kontě 1.077.126 exemplářů.

A jak to bylo ještě před zahájením produkce, kolik prototypů se podílelo na vývoji? „Bylo jich sedm,“ tvrdí Petr Hrdlička a dodává: „Když se v novinách dočtete, že na Škodu Karoq bylo potřeba 200 prototypů, tak vidíte, jací jsme s těmi sedmi prototypy byli hrdinové, v uvozovkách řečeno.“

Spolupracujeme s TipCars.com
Nejméně osm lidí zahynulo v národním parku na jihu Itálie Nejméně osm lidí zahynulo v národním parku na jihu Itálie

Nejméně osm lidí dnes zahynulo v rozvodněných soutěskách…

 
 

Přidat názorDiskuse: 8 tajemství Škody Favorit. Odhalili jsme…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S

Francouzi nabízí v Paříži prohlídky města či „prostý“…

Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život

Volva na aktivní a pasivní bezpečnosti staví už roky svůj…

 



Škoda Favorit: Autopilota měla už v 80. letech. Byl to ale trochu jiný robot... Škoda Favorit: Autopilota měla už v 80. letech. Byl to ale trochu jiný robot...

Plně automatizované zařízení se využívalo již v minulosti…

Prakticky nejetá béžová Škoda Favorit je na prodej. A ani nestojí nesmysl Prakticky nejetá béžová Škoda Favorit je na prodej. A ani nestojí nesmysl

Škoda Favorit loni oslavila třicet let od debutu. První…

 



 
Maserati Barchetta: Za unikátní otevřenou placku na silnice i okruhy dnes dáte 6,5 milionu

Maserati Barchetta: Za unikátní otevřenou placku na silnice i okruhy dnes dáte 6,5 milionu

Včera

Maserati Barchetta vzniklo jako čistokrevný závoďák pro značkový pohár. Dnes je raritou, čemuž odpovídá cena.




Blesk.cz

Macronová na dovolené: Nohy jako tyčky, cesta na pláž s vnoučaty a letní sídlo prezidentů

Macronová na dovolené: Nohy jako tyčky, cesta na…

I první dámy mají nárok na dovolenou. Ta francouzská - Brigitte Macronová (65) - zamířila jako správná patriotka…

Sebevražda DJe Loutky (†51): Měl zdravotní potíže, měsíc ho ládovali medikamenty!

Sebevražda DJe Loutky (†51): Měl zdravotní potíže,…

Michal Maudr alias DJ Loutka (†51) koncem loňského léta 2016 skončil po náročném víkendu v nemocnici. Strašné…

 

iSport.cz

Plavec Micka: o pláči kvůli olympiádě i křečích a zvracení v bazénu

Plavec Micka: o pláči kvůli olympiádě i křečích a…

Oholená hlava připomíná plavci Janu Mickovi povedený milník jeho kariéry. Na nedávném mistrovství Evropy v…

Restart u Rangers, vsadí na Čechy i gólmana budoucnosti: Ukažte se!

Restart u Rangers, vsadí na Čechy i gólmana…

Velké jablko - velká přestavba! V New Yorku staví pro sezonu 2018/19 v mnoha směrech nový mančaft. Pár veteránů…

 

Reflex.cz

Video, ze kterého mrazí. Bezpečnostní kamery zachytily pád janovského mostu

Video, ze kterého mrazí. Bezpečnostní kamery…

Italské bezpečnostní a záchranné složky dnes zveřejnily nejnovější video, které zachycuje pád mostu v Janově.…

Než přišla invaze. Ponořte se do posledního předokupačního Rudého práva

Než přišla invaze. Ponořte se do posledního…

V těchto dnech si připomínáme 50. výročí invaze vojsk Varšavské smlouvy na naše území. O osudové 23. hodině…