Tata Air Car: v Indii by chtěli jezdit na vzduch
Pro společnost MDI navrhl tuto pohonnou jednotku bývaly konstruktér formule 1 Guy Nègre, který se vývojem motoru na vzduch zabývá již od počátku devadesátých let.
Motor pracuje na podobném principu jako spalovací pohonné jednotky, ale nedochází v něm k žádnému spalování. Na písty, které roztáčejí klikovou hřídel je vytvářen tlak stlačeným vzduchem, uloženým ve speciální nádrži pod tlakem 300 barů.
Nádrž vozu je vyrobena z termoplastu zpevněného uhlíkovými vlákny a má kapacitu 300 litrů. Může být doplněna stlačeným vzduchem na čerpací stanici vybavené kompresorem, který ji napumpuje zhruba za tři minuty nebo si může vůz nádrž naplnit sám pomocí vlastního malého kompresoru o výkonu 5,5 kW. Ten stačí zapojit do sítě na 230V a za tři a půl hodiny je nádrž plná.
Prototypy jezdící v Lucembursku, z nichž bude vycházet i indická Tata jsou jednoprostorové pětimístné automobily dlouhé 3,84 m, široké 1,72 m a vysoké 1,75 m. Při hmotnosti 700 kg jsou schopné vyvinout rychlost 130 km/h a podle podmínek v provozu se jejich dojezd pohybuje od 200 km do 300 km.
Tata Motors chce dosáhnout roční produkce 6000 vozů a první by se měly v indických showroomech objevit příští rok. Automobilka má v plánu prodávat Air Car do dalších dvanácti zemí, mezi nimiž je Německo, Izrael nebo Jihoafrická republika.
Podle odborníků na problematiku pohonů automobilů spočívá problém motoru na vzduch v nízké účinnosti, která je ještě nižší než u spalovacích motorů s vnitřním spalováním.
Při stlačování resp. expanzi stlačeného vzduchu dochází ke změnám teploty, které ovlivňují celkovou účinnost procesu a energetickou hustotu obsaženou v palivu na palubě automobilu.
Stlačený vzduch je také pouze zdánlivě čistý zdroj energie, protože emise vznikají v místě produkce stlačeného vzduchu.