Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tata Air Car: v Indii by chtěli jezdit na vzduch

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (50)
Indická automobilka Tata se rozhodla podpořit ekologii ve své zemi a zakoupila od lucemburské společnosti MDI licenci na výrobu automobilu poháněného vzduchem.

Pro společnost MDI navrhl tuto pohonnou jednotku bývaly konstruktér formule 1 Guy Nègre, který se vývojem motoru na vzduch zabývá již od počátku devadesátých let.

Motor pracuje na podobném principu jako spalovací pohonné jednotky, ale nedochází v něm k žádnému spalování. Na písty, které roztáčejí klikovou hřídel je vytvářen tlak stlačeným vzduchem, uloženým ve speciální nádrži pod tlakem 300 barů.

Nádrž vozu je vyrobena z termoplastu zpevněného uhlíkovými vlákny a má kapacitu 300 litrů. Může být doplněna stlačeným vzduchem na čerpací stanici vybavené kompresorem, který ji napumpuje zhruba za tři minuty nebo si může vůz nádrž naplnit sám pomocí vlastního malého kompresoru o výkonu 5,5 kW. Ten stačí zapojit do sítě na 230V a za tři a půl hodiny je nádrž plná.

Prototypy jezdící v Lucembursku, z nichž bude vycházet i indická Tata jsou jednoprostorové pětimístné automobily dlouhé 3,84 m, široké 1,72 m a vysoké 1,75 m. Při hmotnosti 700 kg jsou schopné vyvinout rychlost 130 km/h a podle podmínek v provozu se jejich dojezd pohybuje od 200 km do 300 km.

Tata Motors chce dosáhnout roční produkce 6000 vozů a první by se měly v indických showroomech objevit příští rok. Automobilka má v plánu prodávat Air Car do dalších dvanácti zemí, mezi nimiž je Německo, Izrael nebo Jihoafrická republika.

Podle odborníků na problematiku pohonů automobilů spočívá problém motoru na vzduch v nízké účinnosti, která je ještě nižší než u spalovacích motorů s vnitřním spalováním.

Při stlačování resp. expanzi stlačeného vzduchu dochází ke změnám teploty, které ovlivňují celkovou účinnost procesu a energetickou hustotu obsaženou v palivu na palubě automobilu.

Stlačený vzduch je také pouze zdánlivě čistý zdroj energie, protože emise vznikají v místě produkce stlačeného vzduchu.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (50)
Avatar - da_b0mb
31. 5. 2007 21:09
Re: Prva lastovicka
Presne tak...idealni na mesto! Ale libi se mi to!
31. 5. 2007 06:43
Ehm...
Ze este nikoho nenapadlo nejakym sposobom vyuzivat gravitaciu... :-)
30. 5. 2007 21:24
Re: VIDEO Zde
Musim te zklamat, ale motor na stlaceny vzduch nepotrebuje, narozdil od spalovaciho motoru, prevodovku. Videl jsi nekdy parni lokomotivku, jak roztahuje nakladni vlak? Jak se pist pomalu dava do pohybu a kolo nejprve proklouzne a pak se pomalu roztoci? Max moment uz od otacek nula za minutu!
30. 5. 2007 21:18
Re: Benzínový motor
Je to male a lehke auto, stredni vykon behem ujeti tech 200 az 300 km muze byt opravdu jen tech treba 5kW. Kdyz ma Fabie 50kW, tak to neni stredni, ale max vykon. Stredni je jen maly zlomek max. Ja jsem si dal tu praci a pocital jsem, kolik energie je v tom stlacenem vzduchu a vsechno to celkem odpovida. Jako auto do prace to muze byt opravdu dost dobre, je to jednoduche, muze to byt lehke. S akumulatory, jejich vyrobou a likvidaci jsou strasne ekologicke potize. Nevim, zda se toto ujme, ale kravina to neni. Pred casem probehla zprava, ze Ford vyviji hybrid, kde misto aku je stlaceny vzduch.
30. 5. 2007 19:46
JDE O TRH
Kdyby ropa nebyla takovym obrovskym prijmem kazde zeme, meli bychom zde jak auta na vzduch, tak na elektriku. Logicky, auta na vzduch maji obrovskou budoucnost, stejne jako auta na elektrinu. Poze potreba obrovskych spolecnosti, ktere ridi politiky mnoha zemi, nam prodavat pohonne hmoty, vede k nelogickym palivovym clankum. Vubec vyroba vodiku jakozto pohonnych hmot v automobilech je nelogicka. Vodik musime nejdriv vyrobit a uskladnit. Vzduch je vsude kolem nas a auto se dokaze samo natlakovat. Elektrina je take vsude kolem nas a auto si ji dokaze do urcite miry samo vyrobit. Problem je pouze v tom, ze obrovskym a bohatym ropnym spolecnostem dochazi to s cim obchoduji, maji strach a vytvareji obrovske lobby v nejyssich kruzich. Pak se ty sami lide jen preorientuji na jiny produkt a zivot pujde dal jako doposud. Drzim palce vozum na vzduch a elektrinu, abu se zacaly ve velkem mnozstvi prodavat.