TATRA 80 – Rolls Royce z Kopřivnice

TATRA 80 – Rolls Royce z Kopřivnice

 
 

Nejen žhavé novinky ze světa motorů si zaslouží pozornost. Čas od času je dobré podívat se i do minulosti. Dnešní ohlédnutí je opravdu výjimečné. Dne 18. dubna 2005 byl v prostorách Národního technického muzea v Praze slavnostně...

Nejen žhavé novinky ze světa motorů si zaslouží pozornost. Čas od času je dobré podívat se i do minulosti. Dnešní ohlédnutí je opravdu výjimečné. Dne 18. dubna 2005 byl v prostorách Národního technického muzea v Praze slavnostně představen znalcům i přátelům automobilové historie unikátní vůz TATRA 80. V krásném prostředí NTM se tento automobilový skvost dočkal po 73 letech svého druhého křtu.

Vozem Tatra 80 vyvrcholil vývoj vodou chlazených motorů v Tatře. Tatra 80 je mimo jiné nejluxusnější vůz určený i pro státní reprezentaci. Velmi žádané byly modely se zakázkovými karoseriemi předních domácích výrobců (např. firmy Sodomka). Konstrukčně vychází z modelu Tatra 70 s nimž má stejný podvozek. Při výstavní premiéře roku 1930 byl tento automobil označen za triumf techniky. Ve své době toto prohlášení ani v nejmenším nepřehánělo. Tatra byla plně srovnatelná s výrobky těch nejrenomovanějších světových značek jako Mercedes či Rolls Royce. Vedle nádherných monumentálních tvarů karoserie v kombinaci s překvapivě jemnými detaily a sportovními liniemi oslnila vodou chlazeným dvanáctiválcovým motorem (do V pod úhlem 65 stupňů) s výkonem 120 koní. Tento agregát s modifikovaným rozvodem SV se vyznačoval kultivovaným chodem, mimořádnou pružností a na svou dobu bezhlučným chodem. Vůz byl určen pro reprezentativní účely s cílem poskytnout vysokou míru pohodlí klientele z nejbohatších a nejnáročnějších. Automobily Tatra 80 tak používali nejvyšší státní představitelé, průmyslníci, právníci, šlechta a několik dalších zástupců té nejmovitější populace. Továrna tímto počinem v nejvyšší třídě rázně vybočila z produkční řady osobních vozů nižší kategorie a oslovila tak bezvýhradně zákazníky, kteří by jinak použili vozy několika málo nejluxusnějších evropských značek. O tehdejší výlučnosti a prestiži vozu hovoří i následující srovnání: cena tohoto modelu TATRA 80 v roce 1932 činila 195.000 korun českých, malý rodinný dům postavený na klíč stál ve stejné době cca 50.000 korun českých.

Znovukřtěná TATRA 80 byla prvním objednaným kusem z celkového počtu 22 vyrobených. V továrně původně vzniklo 12 šestisedadlových limuzín, 1 čtyřsedadlová, 2 šestimístné kabriolety, 4 sportovní čtyřsedadlové kabriolety, 1 landaulet a několik dalších zakázkových exemplářů. Sportovních kabrioletů, jako je prezentovaný model, tedy byly postaveny pouhé čtyři kusy.

Původním majitelem vystaveného exponátu byl významný český politik, právník, ministerský rada při Ministerstvu školství a národní osvěty, žurnalista, esejista a spisovatel JUDr. Edvard Lederer. Vedle toho, že byl pan Lederer velmi úspěšným a bohatým mužem, byl člověkem velmi politicky, umělecky a lidsky činným, výrazně pod vlivem masarykovských ideálů. A pokud je již zmíněn prezident T.G. Masaryk nelze zapomenout, že i on byl jedním z majitelů kopřivnického skvostu. Tatra 80 landaulet pro prezidenta T.G.Masaryka byla předána správě domu prezidenta republiky na Hradčanech 30.června 1935 (V současné době je vůz umístěn v Národním technickém muzeu v Praze).

Představený automobil byl v roce 1994 zakoupen v Technik Museum Sinsheim. Přesto že slavnostní představení proběhlo v prostorách v prostorách Národního technického muzea je tento automobil v soukromém vlastnictví jednoho z nejznámějších sběratelů historických vozů u Česku.

Restaurování prováděla česká restaurátorská továrna VETREN s.r.o. po neuvěřitelných jedenáct let. Výsledek však stojí za vynaloženou námahu. TATRA 80 je skutečně po technické stránce absolutní špičkou minulé i současné české práce a české automobilové historie. Vůz byl zrekonstruován dle původní dokumentace do nejmenších detailů a proto není překvapením, že je v tomto okamžiku nejcennějším a nejdražším českým autoveteránem.

Technická data:

TATRA 80
Rok výroby:1932
Motor:vodou chlazený dvanáctiválec
Obsah [ccm]:5990
Výkon [kW]:89,5
Nejvyšší rychlost [km/hod]:140
Spotřeba paliva [l/100 km]:25 – 35
Vnější rozměry [mm]:
- délka5 200
- šířka1 800
- výška1 700
Karoserie:sportovní kabriolet
Technické speciality:konstrukce podvozku s páteřovým nástavným rámem, oběma dělenými nápravami, převodovkou ZF a dvouokruhovými kapalinovými brzdami
Spolupracujeme s TipCars.com
Minimální mzda v Česku roste, zůstává ale pod průměrem regionu střední a východní Evropy Minimální mzda v Česku roste, zůstává ale pod průměrem regionu střední a východní Evropy

I přes letošní navýšení na 11 tisíc korun (407 eur) patří…

Vlakem do Tibetu: čtěte reportáž z cesty nejvýše položenou železnicí světa Vlakem do Tibetu: čtěte reportáž z cesty nejvýše položenou železnicí světa

Když jsem se poprvé doslechl o stavbě železniční trati do…

Odradí investory? Německé úřady kladou případnému prodeji Air Berlin několik překážek Odradí investory? Německé úřady kladou případnému prodeji Air Berlin několik překážek

Případnému odkoupení insolventních aerolinií Air Berlin…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo

Škoda Octavia RS byla po dlouhých letech první Škodovkou…

Digitální přístrojový štít Škody Karoq detailně. Podívejte se, co nabídne Digitální přístrojový štít Škody Karoq detailně. Podívejte se, co nabídne

Škoda Karoq bude prvním boleslavským vozem, který dostane…

 





 
TEST aut pro náctileté: Chatenet CH 26 SVZ a Pick-Up Spring – Mládí na plný plyn

TEST aut pro náctileté: Chatenet CH 26 SVZ a Pick-Up Spring – Klidně i za milion

Dnes 08:00

V Česku se zabydlela další značka francouzských mopedaut pro patnáctileté. Jako první jsme vyzkoušeli hned dva chatenety.




Blesk.cz

Muž chránil tělem neznámého chlapečka při teroru v Barceloně: Neuteču, je jako můj syn, křičel

Muž chránil tělem neznámého chlapečka při teroru v…

Španělsko se vzpamatovává z teroristického útoku, při němž bylo zabito 14 lidí, a na povrch vyplouvají příběhy…

Odhalení po smrti manžela Ivo Pavlíka (†84): Heidi vydělává na rodinu politika!

Odhalení po smrti manžela Ivo Pavlíka (†84): Heidi…

Kdekdo si myslel, že největší hit Heidi Janků Když se načančám složil Ivo Pavlík. Hit má ale jiné autory, a těm…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: United mají další výhru 4:0. Arsenal s Čechem padl na Stoke

SESTŘIHY: United mají další výhru 4:0. Arsenal s…

Fotbalisté Manchesteru United zvítězili v druhém kole anglické ligy na hřišti Swansea vysoko 4:0 a zopakovali…

Zklamání u Altintopa: šel hodit dres do kotle Slavie, přiletěl mu zpátky

Zklamání u Altintopa: šel hodit dres do kotle…

Příchod Halila Altintopa do Slavie provázela velká očekávání. Turecký záložník, který má bohaté zkušenosti z…

 

Reflex.cz

Cesta za kmenem Pygmejů do srdce Afriky: Ta naše písnička Bambutijská

Cesta za kmenem Pygmejů do srdce Afriky: Ta naše…

„Jestliže se věci dějí špatně, musí to být proto, že duch pralesa spí. Kdyby byl vzhůru a viděl nás, nikdy by to…

Šumavu poničila silná bouře. Nejvíce trpěla stejná oblast jako před dvěma lety

Šumavu poničila silná bouře. Nejvíce trpěla stejná…

Šumavský národní park má za sebou nešťastnou noc. Včera se přes Šumavu přehnala ničivá bouřka, která v kombinaci…