TATRA 80 – Rolls Royce z Kopřivnice

TATRA 80 – Rolls Royce z Kopřivnice

 
 
30.5. 2005 David Zemánek

Nejen žhavé novinky ze světa motorů si zaslouží pozornost. Čas od času je dobré podívat se i do minulosti. Dnešní ohlédnutí je opravdu výjimečné. Dne 18. dubna 2005 byl v prostorách Národního technického muzea v Praze slavnostně...

Nejen žhavé novinky ze světa motorů si zaslouží pozornost. Čas od času je dobré podívat se i do minulosti. Dnešní ohlédnutí je opravdu výjimečné. Dne 18. dubna 2005 byl v prostorách Národního technického muzea v Praze slavnostně představen znalcům i přátelům automobilové historie unikátní vůz TATRA 80. V krásném prostředí NTM se tento automobilový skvost dočkal po 73 letech svého druhého křtu.

Vozem Tatra 80 vyvrcholil vývoj vodou chlazených motorů v Tatře. Tatra 80 je mimo jiné nejluxusnější vůz určený i pro státní reprezentaci. Velmi žádané byly modely se zakázkovými karoseriemi předních domácích výrobců (např. firmy Sodomka). Konstrukčně vychází z modelu Tatra 70 s nimž má stejný podvozek. Při výstavní premiéře roku 1930 byl tento automobil označen za triumf techniky. Ve své době toto prohlášení ani v nejmenším nepřehánělo. Tatra byla plně srovnatelná s výrobky těch nejrenomovanějších světových značek jako Mercedes či Rolls Royce. Vedle nádherných monumentálních tvarů karoserie v kombinaci s překvapivě jemnými detaily a sportovními liniemi oslnila vodou chlazeným dvanáctiválcovým motorem (do V pod úhlem 65 stupňů) s výkonem 120 koní. Tento agregát s modifikovaným rozvodem SV se vyznačoval kultivovaným chodem, mimořádnou pružností a na svou dobu bezhlučným chodem. Vůz byl určen pro reprezentativní účely s cílem poskytnout vysokou míru pohodlí klientele z nejbohatších a nejnáročnějších. Automobily Tatra 80 tak používali nejvyšší státní představitelé, průmyslníci, právníci, šlechta a několik dalších zástupců té nejmovitější populace. Továrna tímto počinem v nejvyšší třídě rázně vybočila z produkční řady osobních vozů nižší kategorie a oslovila tak bezvýhradně zákazníky, kteří by jinak použili vozy několika málo nejluxusnějších evropských značek. O tehdejší výlučnosti a prestiži vozu hovoří i následující srovnání: cena tohoto modelu TATRA 80 v roce 1932 činila 195.000 korun českých, malý rodinný dům postavený na klíč stál ve stejné době cca 50.000 korun českých.

Znovukřtěná TATRA 80 byla prvním objednaným kusem z celkového počtu 22 vyrobených. V továrně původně vzniklo 12 šestisedadlových limuzín, 1 čtyřsedadlová, 2 šestimístné kabriolety, 4 sportovní čtyřsedadlové kabriolety, 1 landaulet a několik dalších zakázkových exemplářů. Sportovních kabrioletů, jako je prezentovaný model, tedy byly postaveny pouhé čtyři kusy.

Původním majitelem vystaveného exponátu byl významný český politik, právník, ministerský rada při Ministerstvu školství a národní osvěty, žurnalista, esejista a spisovatel JUDr. Edvard Lederer. Vedle toho, že byl pan Lederer velmi úspěšným a bohatým mužem, byl člověkem velmi politicky, umělecky a lidsky činným, výrazně pod vlivem masarykovských ideálů. A pokud je již zmíněn prezident T.G. Masaryk nelze zapomenout, že i on byl jedním z majitelů kopřivnického skvostu. Tatra 80 landaulet pro prezidenta T.G.Masaryka byla předána správě domu prezidenta republiky na Hradčanech 30.června 1935 (V současné době je vůz umístěn v Národním technickém muzeu v Praze).

Představený automobil byl v roce 1994 zakoupen v Technik Museum Sinsheim. Přesto že slavnostní představení proběhlo v prostorách v prostorách Národního technického muzea je tento automobil v soukromém vlastnictví jednoho z nejznámějších sběratelů historických vozů u Česku.

Restaurování prováděla česká restaurátorská továrna VETREN s.r.o. po neuvěřitelných jedenáct let. Výsledek však stojí za vynaloženou námahu. TATRA 80 je skutečně po technické stránce absolutní špičkou minulé i současné české práce a české automobilové historie. Vůz byl zrekonstruován dle původní dokumentace do nejmenších detailů a proto není překvapením, že je v tomto okamžiku nejcennějším a nejdražším českým autoveteránem.

Technická data:

TATRA 80
Rok výroby:1932
Motor:vodou chlazený dvanáctiválec
Obsah [ccm]:5990
Výkon [kW]:89,5
Nejvyšší rychlost [km/hod]:140
Spotřeba paliva [l/100 km]:25 – 35
Vnější rozměry [mm]:
- délka5 200
- šířka1 800
- výška1 700
Karoserie:sportovní kabriolet
Technické speciality:konstrukce podvozku s páteřovým nástavným rámem, oběma dělenými nápravami, převodovkou ZF a dvouokruhovými kapalinovými brzdami
Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Správci budov ISS prodávají tuzemský byznys. V Česku zaměstnávají tisíce lidí Správci budov ISS prodávají tuzemský byznys. V Česku zaměstnávají tisíce lidí

Dánská servisní společnost ISS se stáhne z Česka a…

Česká televize příští rok přijde o desítky milionů korun Česká televize příští rok přijde o desítky milionů korun

Česká televize bude příští rok hospodařit s náklady a…

České e-shopy před Vánoci lámou rekordy, za den utržily přes miliardu České e-shopy před Vánoci lámou rekordy, za den utržily přes miliardu

Obrat tuzemských internetových obchodů v pondělí 10.…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě

Vozy Škoda jsou známé pro svá chytrá řešení. Mnohdy…

Z prťavého Mini obytný vůz? V 60. letech to šlo, říkali mu divoká husa Z prťavého Mini obytný vůz? V 60. letech to šlo, říkali mu divoká husa

Myslíte si, že největší stylovka je vzít Volkswagen T1 a…

 





 
BMW M2 Competition – Konečně takové, jaké má být!

TEST: BMW M2 Competition – Konečně takové, jaké má být!

Dnes 13:08

Pohon zadních kol, manuální převodovka, kompaktní tvary a ostrý řadový šestiválec od divize M. To vypadá na ranec dokonalé zábavy.




Blesk.cz

Lipno láká na spoustu novinek: Skicrossová dráha, tunel i restaurace s vyhlídkou

Lipno láká na spoustu novinek: Skicrossová dráha,…

Lyžařský areál Lipno připravilo na zimní sezonu hned několik novinek. Tou největší je určitě druhá skicrossová…

Inspirace: Dárky pro celou rodinu

Inspirace: Dárky pro celou rodinu

Dochází vám nápady? Nevíte, co rodině pod stromeček? Milé dámy a pánové, inspirujte se tipy na to, co vaši…

 

iSport.cz

Prospal trénuje v Motoru syna: Táta nechtěl, abych byl gólman

Prospal trénuje v Motoru syna: Táta nechtěl, abych…

Václav Prospal na ledě, Václav Prospal na střídačce. Někdejší vynikající útočník má před sebou obtížnou misi,…

Spasitel Alisson. Dvě miliardy? Dal bych za něj dvojnásobek, jásal Klopp

Spasitel Alisson. Dvě miliardy? Dal bych za něj…

Přesně kvůli takovým momentům přicházel. Brankář Liverpoolu Alisson Becker klíčovým zákrokem v nastavení zápasu…

 

Reflex.cz

Zeman v ruské televizi: Zcela absurdní otázky novinářky, která od Putina dostala vyznamenání za Krym

Zeman v ruské televizi: Zcela absurdní otázky…

Miloš Zeman poskytl rozhovor ruské televizi NTV, který byl odvysílán v neděli 9. prosince. Česká média se…

Ja tu smrádek hněvu, všichni mají svou pravdu. Chci být mentor a neřešit politický sra*ky, říká Daniel Landa

Ja tu smrádek hněvu, všichni mají svou pravdu. Chci…

O čem přemýšlí Daniel Landa jako čerstvý padesátník? O tom, co budu dělat v sedmdesáti, říká zpěvák a skladatel…