Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TATRA 80 – Rolls Royce z Kopřivnice

David Zemánek
Nejen žhavé novinky ze světa motorů si zaslouží pozornost. Čas od času je dobré podívat se i do minulosti. Dnešní ohlédnutí je opravdu výjimečné. Dne 18. dubna 2005 byl v prostorách Národního technického muzea v Praze slavnostně...

Nejen žhavé novinky ze světa motorů si zaslouží pozornost. Čas od času je dobré podívat se i do minulosti. Dnešní ohlédnutí je opravdu výjimečné. Dne 18. dubna 2005 byl v prostorách Národního technického muzea v Praze slavnostně představen znalcům i přátelům automobilové historie unikátní vůz TATRA 80. V krásném prostředí NTM se tento automobilový skvost dočkal po 73 letech svého druhého křtu.

Vozem Tatra 80 vyvrcholil vývoj vodou chlazených motorů v Tatře. Tatra 80 je mimo jiné nejluxusnější vůz určený i pro státní reprezentaci. Velmi žádané byly modely se zakázkovými karoseriemi předních domácích výrobců (např. firmy Sodomka). Konstrukčně vychází z modelu Tatra 70 s nimž má stejný podvozek. Při výstavní premiéře roku 1930 byl tento automobil označen za triumf techniky. Ve své době toto prohlášení ani v nejmenším nepřehánělo. Tatra byla plně srovnatelná s výrobky těch nejrenomovanějších světových značek jako Mercedes či Rolls Royce. Vedle nádherných monumentálních tvarů karoserie v kombinaci s překvapivě jemnými detaily a sportovními liniemi oslnila vodou chlazeným dvanáctiválcovým motorem (do V pod úhlem 65 stupňů) s výkonem 120 koní. Tento agregát s modifikovaným rozvodem SV se vyznačoval kultivovaným chodem, mimořádnou pružností a na svou dobu bezhlučným chodem. Vůz byl určen pro reprezentativní účely s cílem poskytnout vysokou míru pohodlí klientele z nejbohatších a nejnáročnějších. Automobily Tatra 80 tak používali nejvyšší státní představitelé, průmyslníci, právníci, šlechta a několik dalších zástupců té nejmovitější populace. Továrna tímto počinem v nejvyšší třídě rázně vybočila z produkční řady osobních vozů nižší kategorie a oslovila tak bezvýhradně zákazníky, kteří by jinak použili vozy několika málo nejluxusnějších evropských značek. O tehdejší výlučnosti a prestiži vozu hovoří i následující srovnání: cena tohoto modelu TATRA 80 v roce 1932 činila 195.000 korun českých, malý rodinný dům postavený na klíč stál ve stejné době cca 50.000 korun českých.

Znovukřtěná TATRA 80 byla prvním objednaným kusem z celkového počtu 22 vyrobených. V továrně původně vzniklo 12 šestisedadlových limuzín, 1 čtyřsedadlová, 2 šestimístné kabriolety, 4 sportovní čtyřsedadlové kabriolety, 1 landaulet a několik dalších zakázkových exemplářů. Sportovních kabrioletů, jako je prezentovaný model, tedy byly postaveny pouhé čtyři kusy.

Původním majitelem vystaveného exponátu byl významný český politik, právník, ministerský rada při Ministerstvu školství a národní osvěty, žurnalista, esejista a spisovatel JUDr. Edvard Lederer. Vedle toho, že byl pan Lederer velmi úspěšným a bohatým mužem, byl člověkem velmi politicky, umělecky a lidsky činným, výrazně pod vlivem masarykovských ideálů. A pokud je již zmíněn prezident T.G. Masaryk nelze zapomenout, že i on byl jedním z majitelů kopřivnického skvostu. Tatra 80 landaulet pro prezidenta T.G.Masaryka byla předána správě domu prezidenta republiky na Hradčanech 30.června 1935 (V současné době je vůz umístěn v Národním technickém muzeu v Praze).

Představený automobil byl v roce 1994 zakoupen v Technik Museum Sinsheim. Přesto že slavnostní představení proběhlo v prostorách v prostorách Národního technického muzea je tento automobil v soukromém vlastnictví jednoho z nejznámějších sběratelů historických vozů u Česku.

Restaurování prováděla česká restaurátorská továrna VETREN s.r.o. po neuvěřitelných jedenáct let. Výsledek však stojí za vynaloženou námahu. TATRA 80 je skutečně po technické stránce absolutní špičkou minulé i současné české práce a české automobilové historie. Vůz byl zrekonstruován dle původní dokumentace do nejmenších detailů a proto není překvapením, že je v tomto okamžiku nejcennějším a nejdražším českým autoveteránem.

Technická data:

TATRA 80
Rok výroby:1932
Motor:vodou chlazený dvanáctiválec
Obsah [ccm]:5990
Výkon [kW]:89,5
Nejvyšší rychlost [km/hod]:140
Spotřeba paliva [l/100 km]:25 – 35
Vnější rozměry [mm]:
- délka5 200
- šířka1 800
- výška1 700
Karoserie:sportovní kabriolet
Technické speciality:konstrukce podvozku s páteřovým nástavným rámem, oběma dělenými nápravami, převodovkou ZF a dvouokruhovými kapalinovými brzdami

David Zemánek