TATRA 80 – Rolls Royce z Kopřivnice

TATRA 80 – Rolls Royce z Kopřivnice

 
 

Nejen žhavé novinky ze světa motorů si zaslouží pozornost. Čas od času je dobré podívat se i do minulosti. Dnešní ohlédnutí je opravdu výjimečné. Dne 18. dubna 2005 byl v prostorách Národního technického muzea v Praze slavnostně...

Nejen žhavé novinky ze světa motorů si zaslouží pozornost. Čas od času je dobré podívat se i do minulosti. Dnešní ohlédnutí je opravdu výjimečné. Dne 18. dubna 2005 byl v prostorách Národního technického muzea v Praze slavnostně představen znalcům i přátelům automobilové historie unikátní vůz TATRA 80. V krásném prostředí NTM se tento automobilový skvost dočkal po 73 letech svého druhého křtu.

Vozem Tatra 80 vyvrcholil vývoj vodou chlazených motorů v Tatře. Tatra 80 je mimo jiné nejluxusnější vůz určený i pro státní reprezentaci. Velmi žádané byly modely se zakázkovými karoseriemi předních domácích výrobců (např. firmy Sodomka). Konstrukčně vychází z modelu Tatra 70 s nimž má stejný podvozek. Při výstavní premiéře roku 1930 byl tento automobil označen za triumf techniky. Ve své době toto prohlášení ani v nejmenším nepřehánělo. Tatra byla plně srovnatelná s výrobky těch nejrenomovanějších světových značek jako Mercedes či Rolls Royce. Vedle nádherných monumentálních tvarů karoserie v kombinaci s překvapivě jemnými detaily a sportovními liniemi oslnila vodou chlazeným dvanáctiválcovým motorem (do V pod úhlem 65 stupňů) s výkonem 120 koní. Tento agregát s modifikovaným rozvodem SV se vyznačoval kultivovaným chodem, mimořádnou pružností a na svou dobu bezhlučným chodem. Vůz byl určen pro reprezentativní účely s cílem poskytnout vysokou míru pohodlí klientele z nejbohatších a nejnáročnějších. Automobily Tatra 80 tak používali nejvyšší státní představitelé, průmyslníci, právníci, šlechta a několik dalších zástupců té nejmovitější populace. Továrna tímto počinem v nejvyšší třídě rázně vybočila z produkční řady osobních vozů nižší kategorie a oslovila tak bezvýhradně zákazníky, kteří by jinak použili vozy několika málo nejluxusnějších evropských značek. O tehdejší výlučnosti a prestiži vozu hovoří i následující srovnání: cena tohoto modelu TATRA 80 v roce 1932 činila 195.000 korun českých, malý rodinný dům postavený na klíč stál ve stejné době cca 50.000 korun českých.

Znovukřtěná TATRA 80 byla prvním objednaným kusem z celkového počtu 22 vyrobených. V továrně původně vzniklo 12 šestisedadlových limuzín, 1 čtyřsedadlová, 2 šestimístné kabriolety, 4 sportovní čtyřsedadlové kabriolety, 1 landaulet a několik dalších zakázkových exemplářů. Sportovních kabrioletů, jako je prezentovaný model, tedy byly postaveny pouhé čtyři kusy.

Původním majitelem vystaveného exponátu byl významný český politik, právník, ministerský rada při Ministerstvu školství a národní osvěty, žurnalista, esejista a spisovatel JUDr. Edvard Lederer. Vedle toho, že byl pan Lederer velmi úspěšným a bohatým mužem, byl člověkem velmi politicky, umělecky a lidsky činným, výrazně pod vlivem masarykovských ideálů. A pokud je již zmíněn prezident T.G. Masaryk nelze zapomenout, že i on byl jedním z majitelů kopřivnického skvostu. Tatra 80 landaulet pro prezidenta T.G.Masaryka byla předána správě domu prezidenta republiky na Hradčanech 30.června 1935 (V současné době je vůz umístěn v Národním technickém muzeu v Praze).

Představený automobil byl v roce 1994 zakoupen v Technik Museum Sinsheim. Přesto že slavnostní představení proběhlo v prostorách v prostorách Národního technického muzea je tento automobil v soukromém vlastnictví jednoho z nejznámějších sběratelů historických vozů u Česku.

Restaurování prováděla česká restaurátorská továrna VETREN s.r.o. po neuvěřitelných jedenáct let. Výsledek však stojí za vynaloženou námahu. TATRA 80 je skutečně po technické stránce absolutní špičkou minulé i současné české práce a české automobilové historie. Vůz byl zrekonstruován dle původní dokumentace do nejmenších detailů a proto není překvapením, že je v tomto okamžiku nejcennějším a nejdražším českým autoveteránem.

Technická data:

TATRA 80
Rok výroby:1932
Motor:vodou chlazený dvanáctiválec
Obsah [ccm]:5990
Výkon [kW]:89,5
Nejvyšší rychlost [km/hod]:140
Spotřeba paliva [l/100 km]:25 – 35
Vnější rozměry [mm]:
- délka5 200
- šířka1 800
- výška1 700
Karoserie:sportovní kabriolet
Technické speciality:konstrukce podvozku s páteřovým nástavným rámem, oběma dělenými nápravami, převodovkou ZF a dvouokruhovými kapalinovými brzdami
Spolupracujeme s TipCars.com
Online: V první volební den hlasovalo přes 40 procent voličů Online: V první volební den hlasovalo přes 40 procent voličů

Začaly volby. Občané hlasují o tom, kdo nově zasedne do…

Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy

Rozpočtový deficit Spojených států v uplynulém fiskálním…

Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7 Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7

Podpora terorismu a výzvy k teroristickým činům mají v…

Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně

Hodnota kybernetické měny bitcoin dnes poprvé překročila…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 





 
Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Včera

Jednotka v měřítku 1:4 bohužel není funkční, přesto jde o fascinující práci. Její stavba trvala neuvěřitelných 220 hodin.




Blesk.cz

Volby ONLINE: Čechů už odvolilo přes 40 procent. Zeman a lídři řeší, co dál

Volby ONLINE: Čechů už odvolilo přes 40 procent.…

Poslance si v první den voleb přišly vybrat více než dvě pětiny voličů. Zájem je podle mnoha volebních komisařů…

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty v kokpitu?!

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty…

Nejmenovaná britská letuška popsala skandální praktiky svých kolegyň. Čím dál víc stevardek si prý přivydělává…

 

iSport.cz

Zklamaný Honejsek po prohře v Pardubicích: Faulovali jsme jak žáčci

Zklamaný Honejsek po prohře v Pardubicích: Faulovali…

Vidíte ty záblesky šikovnosti, schopnost se nacpat pro gól. Drzost. Antonín Honejsek v sezoně odehrál 12 zápasů…

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň. Liberec má první výhru venku

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň.…

VIDEO | Páteční 15. kolo hokejové Tipsport extraligy pořadí na čele tabulky nezměnilo. Plzeň zůstala i přes…

 

Reflex.cz

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy nepublikované fotky mladých Stounů

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy…

Bleší trhy. Jedni je milují, vyhledávají a jsou dokonce ochotni za nimi i cestovat. Například do Paříže, kde…

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Brdy loni definitivně opustili vojáci a tato středočeská oblast se po dlouhých 90 letech otevřela turistům.…