TATRA 80 – Rolls Royce z Kopřivnice

TATRA 80 – Rolls Royce z Kopřivnice

 
 

Nejen žhavé novinky ze světa motorů si zaslouží pozornost. Čas od času je dobré podívat se i do minulosti. Dnešní ohlédnutí je opravdu výjimečné. Dne 18. dubna 2005 byl v prostorách Národního technického muzea v Praze slavnostně...

Nejen žhavé novinky ze světa motorů si zaslouží pozornost. Čas od času je dobré podívat se i do minulosti. Dnešní ohlédnutí je opravdu výjimečné. Dne 18. dubna 2005 byl v prostorách Národního technického muzea v Praze slavnostně představen znalcům i přátelům automobilové historie unikátní vůz TATRA 80. V krásném prostředí NTM se tento automobilový skvost dočkal po 73 letech svého druhého křtu.

Vozem Tatra 80 vyvrcholil vývoj vodou chlazených motorů v Tatře. Tatra 80 je mimo jiné nejluxusnější vůz určený i pro státní reprezentaci. Velmi žádané byly modely se zakázkovými karoseriemi předních domácích výrobců (např. firmy Sodomka). Konstrukčně vychází z modelu Tatra 70 s nimž má stejný podvozek. Při výstavní premiéře roku 1930 byl tento automobil označen za triumf techniky. Ve své době toto prohlášení ani v nejmenším nepřehánělo. Tatra byla plně srovnatelná s výrobky těch nejrenomovanějších světových značek jako Mercedes či Rolls Royce. Vedle nádherných monumentálních tvarů karoserie v kombinaci s překvapivě jemnými detaily a sportovními liniemi oslnila vodou chlazeným dvanáctiválcovým motorem (do V pod úhlem 65 stupňů) s výkonem 120 koní. Tento agregát s modifikovaným rozvodem SV se vyznačoval kultivovaným chodem, mimořádnou pružností a na svou dobu bezhlučným chodem. Vůz byl určen pro reprezentativní účely s cílem poskytnout vysokou míru pohodlí klientele z nejbohatších a nejnáročnějších. Automobily Tatra 80 tak používali nejvyšší státní představitelé, průmyslníci, právníci, šlechta a několik dalších zástupců té nejmovitější populace. Továrna tímto počinem v nejvyšší třídě rázně vybočila z produkční řady osobních vozů nižší kategorie a oslovila tak bezvýhradně zákazníky, kteří by jinak použili vozy několika málo nejluxusnějších evropských značek. O tehdejší výlučnosti a prestiži vozu hovoří i následující srovnání: cena tohoto modelu TATRA 80 v roce 1932 činila 195.000 korun českých, malý rodinný dům postavený na klíč stál ve stejné době cca 50.000 korun českých.

Znovukřtěná TATRA 80 byla prvním objednaným kusem z celkového počtu 22 vyrobených. V továrně původně vzniklo 12 šestisedadlových limuzín, 1 čtyřsedadlová, 2 šestimístné kabriolety, 4 sportovní čtyřsedadlové kabriolety, 1 landaulet a několik dalších zakázkových exemplářů. Sportovních kabrioletů, jako je prezentovaný model, tedy byly postaveny pouhé čtyři kusy.

Původním majitelem vystaveného exponátu byl významný český politik, právník, ministerský rada při Ministerstvu školství a národní osvěty, žurnalista, esejista a spisovatel JUDr. Edvard Lederer. Vedle toho, že byl pan Lederer velmi úspěšným a bohatým mužem, byl člověkem velmi politicky, umělecky a lidsky činným, výrazně pod vlivem masarykovských ideálů. A pokud je již zmíněn prezident T.G. Masaryk nelze zapomenout, že i on byl jedním z majitelů kopřivnického skvostu. Tatra 80 landaulet pro prezidenta T.G.Masaryka byla předána správě domu prezidenta republiky na Hradčanech 30.června 1935 (V současné době je vůz umístěn v Národním technickém muzeu v Praze).

Představený automobil byl v roce 1994 zakoupen v Technik Museum Sinsheim. Přesto že slavnostní představení proběhlo v prostorách v prostorách Národního technického muzea je tento automobil v soukromém vlastnictví jednoho z nejznámějších sběratelů historických vozů u Česku.

Restaurování prováděla česká restaurátorská továrna VETREN s.r.o. po neuvěřitelných jedenáct let. Výsledek však stojí za vynaloženou námahu. TATRA 80 je skutečně po technické stránce absolutní špičkou minulé i současné české práce a české automobilové historie. Vůz byl zrekonstruován dle původní dokumentace do nejmenších detailů a proto není překvapením, že je v tomto okamžiku nejcennějším a nejdražším českým autoveteránem.

Technická data:

TATRA 80
Rok výroby:1932
Motor:vodou chlazený dvanáctiválec
Obsah [ccm]:5990
Výkon [kW]:89,5
Nejvyšší rychlost [km/hod]:140
Spotřeba paliva [l/100 km]:25 – 35
Vnější rozměry [mm]:
- délka5 200
- šířka1 800
- výška1 700
Karoserie:sportovní kabriolet
Technické speciality:konstrukce podvozku s páteřovým nástavným rámem, oběma dělenými nápravami, převodovkou ZF a dvouokruhovými kapalinovými brzdami
Spolupracujeme s TipCars.com
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav

Nová generace Jeepu Compass se sice ukáže až za dva…

Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru? Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru?

V čele závodů Formule 1 odjel 640 kol, přesto ani jednou…

 






 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Drum'n'bass a hardcore hvězdy opět spojí síly. Imagination Festival slaví páté výročí

Drum'n'bass a hardcore hvězdy opět spojí síly.…

Festival, který na jednom místě spojil elektronické žánry drum'n'bass, hardcore a jejich příbuzné styly a…

Neberte medvědovi hračku: Mohl by to být granát, jak zjistili v polské zoo

Neberte medvědovi hračku: Mohl by to být granát, jak…

Odebrat medvědovi hračku může být docela nebezpečné, zvláště když hračkou je minometný náboj. Asi takové poučení…

 

iSport.cz

Zmar Litvínova. Kometa dorazila hosty dvěma góly během jednoho oslabení

Zmar Litvínova. Kometa dorazila hosty dvěma góly…

Hodně specifickým způsobem korunovala brněnská Kometa svoji výhru nad Litvínovem (7:1) v zápase, který patřil…

Šlágr jako hrom, Dortmund hrál s Realem 2:2. Leicester slaví

Šlágr jako hrom, Dortmund hrál s Realem 2:2. Leicester slaví

To byl zápas! Fotbalisté Borussie Dortmund v souboji Ligy mistrů s Realem Madrid dvakrát prohrávali, ale nakonec…

 

Reflex.cz

David J. Peterson pro Reflex: Hra o trůny mě vážně neuživí

David J. Peterson pro Reflex: Hra o trůny mě vážně neuživí

Jeho práce je ve světě televize a filmu zcela výjimečná. Jedná se totiž o jediného člověka v Hollywoodu, který…

Neomarxistka Marksová chce diskriminovat kvůli bezdětnosti

Neomarxistka Marksová chce diskriminovat kvůli bezdětnosti

V nedělní debatě České televize jsem se dozvěděl, že nejen mne, ale všechny bezdětné lidi v této zemi chce…