Tatra a její osmnáctiválec o objemu 22 litrů! Co měl pohánět? A proč nakonec vzniklo jen pár kusů?

 

Kopřivnická automobilka Tatra má ve své historii řadu výjimečných a zajímavých projektů. K těm méně známým patří osmnáctiválcový motor V 955 z první poloviny čtyřicátých let dvacátého století.

Tatra je většinou spojována s aerodynamicky tvarovanými osobními automobil s pohonnou jednotkou uloženou vzadu a dodnes vyniká v případě těžkých nákladních vozidel nad konkurencí díky své konstrukci podvozku s páteřovou rourou a výkyvnými polonápravami. Mezi typická konstrukční řešení této automobilky patří i vzduchem chlazené motory.

Doslova legendou se stala Tatra T 111, jejíž výroba se rozběhla v roce 1942 a byla ukončena v roce 1962. Právě tento model, který má na svém kontě téměř 34.000 vyrobených exemplářů, se stal mezníkem v historii těžkých nákladních automobilů své značky, když jako první spojil kopřivnickou koncepci podvozku se vzduchem chlazeným vidlicovým vznětovým dvanáctiválcem a pohonem všech kol.

Právě zmiňovaný motor o objemu 14.825 cm3 , který disponoval v době zahájení své sériové produkce v roce 1942 výkonem 154,4 kW (210 k) se stal výchozím bodem pro vývoj ještě zajímavější pohonné jednotky.

Tatra: Nákladní hvězdy od T 111 po Phoenix

Tou se stal vzduchem chlazený vznětový motor s typovým označením V 955, který se pyšní skutečně ohromujícími parametry, za nimiž stojí celkem 18 válců uložených ve třech řadách. Od výchozího dvanáctiválce V 910 se tento motor liší na první pohled díky trojici ventilátorů usazených na jeho čelní straně.

Motor o objemu 22.238 cm3 s vrtáním 110 mm a zdvihem 130 mm podle dostupných informací disponoval výkonem 220,6 kW (300 k) při 2000 otáček za minutu a v pozdějších fázích vývoje bylo dosaženo i výkonu 250,2 kW (340 k).

Tato pohonná jednotka již neměla sloužit k pohonu nákladních vozidel, ale počítalo se údajně s jejím využitím pro německé tanky Panther, Jagdpanther, Tiger I, Jagdtiger, Tiger II a Sturmtiger.

Právě u těchto strojů měla dvojice spřažených vznětových osmnáctiválců chlazených vzduchem nahradit jejich kapalinou chlazené zážehové vidlicové dvanáctiválce Maybach HL 230 P30 a P45, které z objemu 23.095 cm3 poskytovaly výkon 441 kW (599 k), resp. až 515 kW (700 k).

Tatra touží po novém muzeu. To stávající ale bude zachováno. Proč?

Motor Tatra V 955 vznikl v několika exemplářích, u nichž byla zkoušena jejich funkčnost, ale není potvrzeno, jestli byla tato impozantní pohonná jednotka instalována do některého z výše jmenovaných vozidel. Minimálně jeden osmnáctiválec z roku 1943 se dochoval do současnosti a je součástí expozice muzea značky Tatra v Kopřivnici.

Foto: Gwafton, Thomas T.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Trinity, nebo Q bank? Moravský peněžní ústav získal bankovní licenci, hledá nové jméno Trinity, nebo Q bank? Moravský peněžní ústav získal bankovní licenci, hledá nové jméno

Největší česká kampelička bude moci s novým rokem zahájit…

Kosovský parlament schválil vznik armády. Mír v regionu je ohrožen, varuje Srbsko Kosovský parlament schválil vznik armády. Mír v regionu je ohrožen, varuje Srbsko

Kosovský parlament velkou většinou schválil transformaci…

Nové emisní testy zavařily plug-in hybridům. Automobilky je stahují z trhu Nové emisní testy zavařily plug-in hybridům. Automobilky je stahují z trhu

WLTP, tedy nový standard pro měření emisí u osobních…

Zaměstnanci Severočeských dolů demonstrovali za vyšší mzdy. Žádají navíc 3000 korun Zaměstnanci Severočeských dolů demonstrovali za vyšší mzdy. Žádají navíc 3000 korun

Zaměstnanci Severočeských dolů demonstrovali před budovou…

 

Štítky Tatra Nákladní

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1 Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1

Zatímco Aston Martin stále pracuje na dokončení svého…

Britský expert nechce plug-in hybridy na veřejných dobíjecích stanicích. Proč? Britský expert nechce plug-in hybridy na veřejných dobíjecích stanicích. Proč?

Plug-in hybridní vozy by neměly mít umožněno dobíjet…

 





 
The Grand Tour se vrátí v čtvrté sezoně. Show Clarksona a spol. ale čeká radikální změna!

The Grand Tour se vrátí v čtvrté sezoně. Show Clarksona a spol. ale čeká radikální změna!

Dnes 12:45

Po třech sezonách bude automobilová show pánů Clarksona, Hammonda a Maye přece jen prodloužena. Na co se můžeme těšit?




Blesk.cz

VIDEO: Stádo ovcí zmateně pobíhalo po rušné silnici a ohrožovalo řidiče! Zahnali je strážníci na koních

VIDEO: Stádo ovcí zmateně pobíhalo po rušné silnici…

Pohled, jenž v Praze vůbec nečekali, se naskytl ve čtvrtek dopoledne řidičům, kteří projížděli po rušné…

Většina Čechů umírá v nemocnici, muži i na ulici. Doma skoná jen pětina lidí

Většina Čechů umírá v nemocnici, muži i na ulici.…

Většina Čechů by svůj poslední den nejraději prožila v klidu domova, ale ve skutečnosti se toto přání „splní“…

 

iSport.cz

LIGA NARUBY: Deli jako skála, sólo pro Kučeru a loket ve slabinách

LIGA NARUBY: Deli jako skála, sólo pro Kučeru a…

Teplický záložník Tomáš Kučera je prvním fotbalistou v historii české ligy, který nejdříve urazil Spartu…

Sparta a Hašek: mrtvý bod! Proč jednání stojí a má ještě šanci Slavia?

Sparta a Hašek: mrtvý bod! Proč jednání stojí a má…

Zdálo se to jako hotová věc. Přestup Martina Haška mladšího z Bohemians do Sparty měl být s ohledem na právo…

 

Reflex.cz

Můj brexit, můj milášek! Ve virálním videu hraje britskou premiérku Glum z Pána prstenů

Můj brexit, můj milášek! Ve virálním videu hraje…

Geniální mim a kouzelník s vlastním obličejem Andy Serkis, který ztvárnil Gluma v trilogii Pána prstenů či…

Očima libertariána: Proč je stát vždy horší majitel a podnikatel než soukromník

Očima libertariána: Proč je stát vždy horší majitel…

Praxe ukazuje, že čím víc stát zasahuje do společenských a ekonomických vztahů, tím hůř, naopak čím méně se…