Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra a kotoučové brzdy na současných nákladních vozidlech

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Mezi významné technické novinky letošního roku u vozidel společnosti Tatra Truck patří možnost vybavení vybraných vozidel Terrn01, Phoenix a Force kotoučovými brzdami.

Společnost Tatra Trucks uvádí, že s nástupem sériové produkce vozidel řady Phoenix v roce 2011 byl zahájen vývoj uplatnění kotoučových brzd v konstrukci vozidel hlavního výrobního programu.

Od začátku byl systém kotoučových brzd KNORR zkoušen a testován na vozidlech v současnosti nabízených modelových řad Terrn01, Phoenix a Force výhradně v konfiguraci osazení na kolech všech náprav podvozků typu 4x4, 6x6 a 8x8 včetně zadních řiditelných náprav.

Součástí dlouhodobého vývoje bylo rovněž zařazení kotoučových brzd do konstrukce soutěžních speciálů značky Tatra a jejich následné testování v nejtěžších závodech po celém světě včetně známé Rallye Dakar.

Kotoučové brzdy, jejichž úspěšné osazení si vyžádalo podstatné konstrukční změny na kolových částech, mohou být od letošního roku montovány na všechny typy náprav značky Tatra.

Konstrukční a technologická unifikace podvozků dovoluje v současnosti osazování nápravami vybavenými kotoučovými nebo bubnovými brzdami. S probíhajícími inovacemi brzd zaznamenal komplexní změny také systém řízení, který má nyní jinou geometrii.

Systém s kotoučovými brzdami prošel úspěšně celou řadou testů a zkoušek, které mnohonásobně překračovaly nároky na jeho standardní využití u těžkých nákladních vozidel Tatra pohybujících se v rámci smíšeného provozu.

S velkou rezervou splňuje všechna potřebná legislativní opatření. Nejen, že plně vyhovuje příslušné normě EHK č. 13, ale oproti systému s bubnovými brzdami disponuje velkou rezervou brzdného výkonu.

Své opodstatnění tak nacházejí nejen u záchranářských speciálů, pro které se stávají od roku 2017 standardním řešením kvůli požadavku posílení brzdného účinku při vysokých rychlostech.

Podle přání zákazníka a dle povahy provozu, ve kterém se s vozidlem pohybuje, budou kotoučovými brzdami vybavena také vozidla řady Phoenix Euro 6. Na rozdíl od záchranářských speciálů je u komerčních vozidel potřeba lepšího brzdného účinku vzhledem k okamžitým hmotnostem vozidel. Kotoučové brzdy lze montovat pouze u vozidel s pneumatickým odpružením přední nápravy, resp. předních náprav a kombinovaným systémem odpružení King Frame zadních náprav.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)