Tatra a její nákladní vozidla ve službách hasičů

 

Vozidla značky Tatra v nejrůznějších provedeních bojují s ohněm již více než sto let. K jejich masivnějšímu rozšíření ve vozových parcích hasičských sborů pak došlo ve druhé polovině dvacátého století.

První nákladní automobil byl v Kopřivnici postaven v roce 1898 a představoval zajímavou konstrukci, která vycházela ze zkušeností získaných při vývoji a stavbě kočárů a vozů tažených koňmi. Na tento nákladní vůz s dvojicí spřažených motorů značky Benz navázal v roce 1900 parním pohonem vybavený 12místný omnibus.

Další užitkový model byl vyroben teprve v roce 1907 a jen o dva roky později vznikl v Kopřivnici první automobil pro boj s ohněm. Tímto vozidlem byl model NW typ K s pětilitrový čtyřválcem o výkonu 22 kW. První exemplář zůstal v mateřském podniku, ale druhý hasičský vůz, který byl vyroben v roce 1911, zamířil až na výstavu do daleké Argentiny.

Ve dvacátých, třicátých a čtyřicátých letech byla řada nákladních a dokonce i osobních vozidel značky Tatra využívána za základ pro stavbu hasičských vozidel. K širšímu rozšíření automobilů z Kopřivnice jako nosičů hasičských nástaveb dochází od nástupů modelové řady 138, jejíž představení veřejnosti se odehrálo roku 1956 na II. výstavě československého strojírenství v Brně.

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra 138 byla v provedení PP5 vyráběna jako podvozek pro hasičské vozidlo, jehož nástavbu dodávala Karosa Vysoké Mýto. Tento třínápravový automobil měl nosnost 15.440 kg a byl vybaven vzduchem chlazeným vznětovým osmiválcem o objemu 11,76 l a výkonu 132 kW.

Tatra 148 z let 1968 až 1982 se pak s hasičskou nástavbou CAS 32 z THZ Vysoké Mýto, montovanou i na předchozí modelovou řadu, stala téměř všudypřítomnou hasičskou legendou. Cisternová automobilová stříkačka mohla k požáru zamířit s 6000 litry vody a 600 litry pěnidla.

Populární „stoosmačtyřicítka“ nebyla do podoby hasičského vozidla upravována pouze na území tehdejšího Československa, ale i za jeho hranicemi. Rakouská společnost Rosenbauer využívala za základ pro cisternové automobilové stříkačky vozidla řady 148 i mladší 813 a to v jejím největším čtyřnápravovém provedení.

Tatra 813 se vedle proměny v cisternovou automobilovou stříkačku dočkala i role nosiče žebříku s dosahem 44 metrů. Za touto úpravou stála na počátku sedmdesátých let společnost Magirus a vozidlo bylo dodáno HZS hlavního města Prahy, kde sloužilo až do roku 2001.

Tatra v nové době: Supersport, limuzína i největší české vozidlo

Nástupcem vozidel Tatra 148 a 813 se stala modelová řada 815, jejíž výroba se rozběhla v roce 1983. Samozřejmě i tato řada nákladních vozidel se stala již v osmdesátých letech základem pro hasičská vozidla a byla nejčastěji k vidění s modernizovaným provedením nástavby CAS 32 vyráběným od roku 1985 v Poličce.

Tatra 815 se v průběhu devadesátých let dvacátého století a v prvních dvou desetiletích jednadvacátého století stala základem pro řadu hasičských speciálů, za jejichž vznikem stála spolu s kopřivnickou automobilkou většinou společnost THT Polička. Tato firma spolupracuje se společností Tatra Trucks stále a na jejích vozidlech nabízí řadu zásahových, speciálních i letištních hasičských vozidel.

Tatra vs. Liaz na Dakaru: Galerie českých speciálů

Kopřivnická automobilka nabízí v současnosti hasičská a záchranářská vozidla přestavbou jednotlivých modelů řad Terra a Force, i když je samozřejmě připravena vyhovět i zájemcům o vozidla, jejichž základem budou zástupci řad Phoenix a Tactic.

V případě modelové řady Terra je nejčastěji použita konfigurace podvozku 4x4 nebo 6x6 a lze zmínit například vozidlo s typovým označením T815-231R55.4x4. Tento stroj je vybaven posádkovou kabinou pro družstvo 2+4 a vzduchem chlazeným kopřivnickým osmiválcem o objemu 12,7 l a výkonu 325 kW, spolupracujícím s převodovkou Tatra Norgren.

Hasičská nástavba od společnosti THT Polička na tom vozidle je tvořena nádrží na vodu o objemu 4000 litrů a nádrží na pěnidlo o objemu 240 litrů a rovněž disponuje množstvím úložných prostor, dosažitelných ze země, bez nutnosti vyklápěcích schodků.

Při využití vozidel řady Force pro stavbu hasičských a záchranářských vozidel je rovněž nejčastější volbou konfigurace podvozku 4x4 nebo 6x6, kombinující velmi dobrou průchodnost terén s vysokou nosností.

Příkladem může být Tatra Force s typovým označením T815-731R32.6x6, která je osazena cisternovou automobilovou stříkačku CAS 30, jejímž dodavatelem je společnost THT Polička. K pohonu tohoto šestikolového vozidla slouží vzduchem chlazený osmiválec o výkonu 325 kW, který je spojen s automatizovanou převodovkou Tatra Norgren.

Hasičská nástavba je tvořena nádrží o objemu 9000 litrů vody a 540 litrů pěniva a množstvím úložných prostor pro vybavení k hašení požáru, včetně čerpadla o průtoku 3000 litrů za minutu v nízkotlakém režimu či 300 litrů za minutu při vysokotlakém režimu.

Tatra Trucks uvádí, že toto vozidlo je určeno primárně pro zásahy v lesních a těžce dostupných oblastech, ale díky své nízké celkové výšce je vhodné i pro použití v městských a zastavěných oblastech, kde se hasicí technika musí vyrovnávat s množstvím překážek v podobě nejrůznějších podjezdů či průjezdů. Vzduchové odpružení umožňuje snížení celkové výšky o 120 mm nebo naopak zvýšení o 90 mm.

Tatra a její nákladní vozidla v armádních službách

Kvality vozidel hasičských vozidel původem z kopřivnické automobilky oceňují hasičské sbory prakticky po celém světě. Důkazem může být dodávka vozidel řady 815-7, resp. Force z let 2014 a 2015 do Austrálie, která byla realizována ve spolupráci s THT Polička.

Nejprve na australskou půdu zamířilo dvounápravové provedení s typovým označením T815-732R53 4x4. Tento speciál určený primárně pro zásahy při rozsáhlých lesních požárech byl navržen a vyroben na základě řady jednání se zástupci hasičských útvarů z Austrálie, aby vozidlo disponovalo očekávanými schopnostmi a zároveň splňovalo specifické hasičské předpisy, které se od těch českých liší.

K pohonu hasičského speciálu s rozvorem náprav 4,09 m a celkovou délkou osm metrů byl použit vzduchem chlazený motor Tatra T3D-928.31 Euro 5 o výkonu 325 kW v kombinaci se šestistupňovou automatickou převodovkou Allison a dvoustupňovým přídavným převodem Tatra.

Obě nápravy disponují redukcemi v kolech a pro maximální průchodnost náročným terénem jsou opatřeny systém dohušťování pneumatik s ovládáním z místa řidiče. Přední náprava je standardně odpružena vzduchovými vaky a u zadní je použito kombinované pérování pro zajištění maximální ochrany vaků při průjezdu požárem.

Kabina je vybavena integrovanou ochranou proti převrácení i padajícím předmětům a splňuje předpisy ROPS/FOPS i bez použití dodatečných rámů. Vozidlo s pravostranným řízením nabízí kromě místa řidiče prostor ještě pro dva spolujezdce.

Společnost THT Polička jako výrobce hasičské nástavby instalovala na vozidlo i systém jeho ochrany před ohněm, který prostřednictvím trysek umístěný po obvodu celého vozu vytváří vodní clonu.

Hoří! Prohlédněte si speciály pro boj s ohněm! (+video)

Na „čtyřkolku“ přímo navázalo vozidlo Tatra Force typ 732R33 6x6.1, které opět vzniklo ve spolupráci společností Tatra Trucks a THT Polička. Tento speciál je rovněž primárně určen pro zásahy při rozsáhlých lesních požárech.

Tatra Force typ 732R33 6x6.1 využívá ke svému pohonu standardní vzduchem chlazený motor Tatra T3D-928.31 Euro 5 o výkonu 325 kW v kombinaci se šestistupňovou automatickou převodovkou Allison a dvoustupňovým přídavným převodem Tatra.

Pozornost si zaslouží především třínápravový podvozek tradiční kopřivnické koncepce s pohonem všech kol a elektro-hydraulickým systémem řízení poslední zadní nápravy od firmy VSE.

Přední náprava je odpružena vzduchovými vaky. Na první zadní nápravě je použito lehkého kombinovaného pérování, zatímco třetí řiditelná náprava využívá pouze vzduchových vaků, díky nimž může řidič upravovat výšku vozidla podle potřeby. První a poslední náprava jsou opatřeny stabilizátory.

Všechny tři nápravy jsou v provedení s redukcemi v kolech a pro maximální průchodnost terénem opatřeny dohušťováním pneumatik, ovládaným přímo z kabiny řidiče. Na všech nápravách jsou použity pneumatiky o rozměru 14.00 R20.

Třímístná kabina tohoto hasičského speciálu je použita v provedení běžném pro těžební sektor, což znamená, že disponuje integrovanou ochranou plnící předpisy ROPS/FOPS (ochrana proti převrácení a proti padajícím předmětům) bez nutnosti používat dodatečné rámy.

Tatra uvádí, že tento konkrétní exemplář má rozvor náprav 4090 + 1500 mm a celkovou délku téměř deset metrů, včetně lafety na předním nárazníku, zatímco šířka je 2500 mm a výška ve standardní poloze pérování pak činí 2760 mm. Průměr zatáčení vozidla je 17 metrů a má být velmi podobný jako u kratší verze 4x4.

Spolupracujeme s TipCars.com
V pražském metru je wi-fi připojení, zatím ale jen v šesti stanicích V pražském metru je wi-fi připojení, zatím ale jen v šesti stanicích

Pražský dopravní podnik (DPP) spustil v šesti stanicích…

Navalnyj má od Ruska dostat dva miliony za nespravedlivý proces, rozhodl Štrasburk Navalnyj má od Ruska dostat dva miliony za nespravedlivý proces, rozhodl Štrasburk

Evropský soud pro lidská práva dnes nařídil Rusku, aby…

Praha o polovinu sníží pokutu černým pasažérům, kteří si koupí roční kupon Praha o polovinu sníží pokutu černým pasažérům, kteří si koupí roční kupon

Černí pasažéři, kteří dostanou v pražské MHD pokutu,…

Větrné elektrárny netáhnou, přestávají být stabilním zdrojem zisků Větrné elektrárny netáhnou, přestávají být stabilním zdrojem zisků

Větrná energetika přestává být stabilním zdrojem zisků.…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 





 
Vypadá jako Volvo, ale není to Volvo. Polestar odhaluje první vůz, je jím výkonné hybridní kupé

Vypadá jako Volvo, ale není to Volvo. Polestar odhaluje první vůz. Výkonné hybridní kupé!

Dnes 13:59

Dnes představuje nová samostatná značka svůj první model. Jmenuje se Polestar 1 a švédské kořeny nezapře.




Blesk.cz

Partner Nikol Štíbrové měl nehodu na kole! Poranil si ruku

Partner Nikol Štíbrové měl nehodu na kole! Poranil si ruku

Novopečená maminka Nikol Štíbrová (30) se nechala slyšet, že doma nemá jen jedno dítě, ale dvě. Narážela tím na…

Na Bílé Hoře se do zahrady převrátil vůz popelářů. Hasiči zajišťují unikající naftu

Na Bílé Hoře se do zahrady převrátil vůz popelářů.…

Na Bílé Hoře v Praze 6 se převrátilo auto Pražských služeb do zahrady. Hasiči se v ulici Kralupská snaží…

 

iSport.cz

Tady je doma Guardiola! Podívejte se na jeho apartmán kousek od Mourinha

Tady je doma Guardiola! Podívejte se na jeho…

Má se jako v bavlnce. Trenér Manchestru City Pep Guardiola si ročně vydělá 15 milionů liber (43,5 mil. Kč) a na…

Unikátní VIDEO ze šlágru Sparta - Plzeň: jiné pohledy na (ne)uznané góly

Unikátní VIDEO ze šlágru Sparta - Plzeň: jiné…

Jeden z vrcholů fotbalového podzimu si vychutnejte ještě znovu. Jak vypadalo vítězství Plzně na Spartě 1:0 ve…

 

Reflex.cz

Mumie z Guanajuatu jsou jednou z nejděsivějších turistických atrakcí na světě

Mumie z Guanajuatu jsou jednou z nejděsivějších…

Epidemie cholery, které v 19. století zasáhly takřka celou planetu, se nevyhnuly ani Mexiku. Jen mezi lety…

Larry Flynt, oplzlý ďábel s andělskými křídly, hledá špínu na Trumpa. Nabídl 10 milionů dolarů

Larry Flynt, oplzlý ďábel s andělskými křídly, hledá…

„Larry Flynt je ďábel s andělskými křídly, lacině oplzlý, ale zároveň plný noblesnosti hodné obdivu,“ řekl…