Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra má nového majitele, koupi za 176 milionů korun financovala J&T

redakce AUTO.CZ
Diskuze (35)
Kopřivnickou automobilku Tatra v dražbě koupila společnost Truck Development. Částku 176 milionů korun na nákup poskytla investiční skupina J&T.

Aktualizováno: Hodnota Tatry byla stanovena na 1,765 miliardy korun, její závazky činily 1,5 miliardy. Vyvolávací cena byla stanovena na 175,135 milionu, přičemž dražby se zúčastnil jediný dražitel. Člen představenstva Truck Development Marek Galvas oznámil, že společnost chce Tatru převzít v pondělí 18. března.

„Hodláme již v pondělí 18. března převzít podnik Tatra tak, aby byl pod naší plnou kontrolou," prohlásil Galvas a dodal: „Žádné propouštění ani omezování výroby nepředpokládáme. Chceme v co nejkratší době podnik stabilizovat a dohodnout se se všemi odběrateli, dodavateli a zaměstnanci.“

Společnost Truck Development podle Galvase začne okamžitě hradit veškeré závazky Tatry a v řádu několika dnů uzavře dohodu o vypořádání dluhu s největším věřitelem automobilky, společností Composite Com, která návrh na exekuci Tatry podala. „Je nutné vyřešit zbývající část dluhu, který byl původně asi 650 milionů korun, protože se automobilka prodala za méně.“ řekl. „Naším prvořadým zájmem je zajistit pokračování výroby a rozvoj závodu. Podnik bude dál fungovat a plnit všechny závazky. Za tímto účelem máme připraveno úvěrové financování v řádech stovek milionů korun," sdělil Galvas.

Uvedl také, že zůstane zachováno muzeum s cennými sbírkami historických vozidel, jejichž účetní hodnota dosahuje 300 milionů korun. Potvrdil, že společnost Truck Development byla založena před nedávnem, účelově kvůli převzetí Tatry. „Co nejrychleji chceme jmenovat nový management Tatry, nevyužijeme však žádné členy současného vedení podniku.“ Ten má podle zprávy exekutora na účtech pouhých 160.207 korun.

Prostředky k financování akvizice Truck Development poskytla skupina J&T. Galvas figuroval v některých firmách spřízněných s J&T. „J&T v rámci akvizice Tatry financuje klienta. Galvas není přímo zaměstnancem J&T," uvedl marketingový ředitel firmy Petr Málek bez dalších podrobností. Galvas potvrdil, že J&T stojí za ovládnutím Tatry, ale prý nejen ona.

Podle mediálního zástupce společnosti Composite Com Andreje Čírtka byla dražba první, kdy se touto variantou řešilo vypořádání pohledávky u takto velké firmy. Zároveň vyloučil, že by firma Composite Com měla sama zájem do podniku vstoupit. „Chceme jenom uspokojit naši pohledávku a toto je nejrychlejší cesta,“ uvedl.

„Změna vlastníka řeší finanční záležitosti, které firmu v minulých třech letech brzdily. Nové výrobky a trhy, na něž Tatra v tomto obtížném období vstoupila, by se nyní mohly rychle rozvíjet a přivést podnik zpět na pozici, která jí náležela předtím, než byl průmysl zasažen celosvětovou finanční krizí," reagoval na výsledek dražby generální ředitel Tatry Ronald Adams. Dražba kopřivnického podniku podle něj neměla na jeho chod negativní vliv.

Všechny strany exekuce se divily tomu, že se dražby zúčastnil jediný dražitel. Podle Galvase to mohlo být způsobeno tím, že byl na Tatru podán insolvenční návrh. Krajský soud ho však odmítl a dražba se mohla uskutečnit. „Dražba byla v dané situaci nejlepším řešením, byl zachován chod podniku. Pro Tatru bylo jedině dobře, že byl zvolen tento způsob exekuce," uvedl soudní exekutor David Koncz. Nevyloučil to, že se mohou v budoucnu dražit další závazky Tatry.

Tatra je tradičním výrobcem nákladních vozů. Firmu od roku 2006 kontrolovali čtyři čeští a zahraniční investoři reprezentovaní bývalým členem dozorčí rady a současným předsedou představenstva společnosti Američanem Adamsem. V roce 2010 snížila svou více než sedmisetmilionovou ztrátu na 158 milionů korun.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (35)
Avatar - Stejsn
18. 3. 2013 21:26
Byla to jediná možnost
jak vyrvat dojnou krávu z rukou podvodníkům Rishimu a Adamsovi, než by ji úplně položili. Věřím že DAF bude mít i nadále zájem a nakonec udělá z Tatry svoji terénní divizi. Jiskra naděje na světlou budoucnost tu ještě pořád je. Doufám že nějakým způsobem dojde i na ty dva gaunery.
18. 3. 2013 11:44
Vedenie Tatry
Prave som si precital zaujimavu knihu Josefa Kalinu - Pisek mezi zuby, kde par slovami popisal aj vedenie automobilky, ako nemali odvahu ani chut ist do niecoho neznameho, ako kladli polena pod nohy a preto na Dakar '85 siel prvy defacto cestny voz (Liaz) a nie terenny (Tatra). Rovnake zmyslanie pretrvavalo aj po roku 2010 a zda sa, ze trvalo az dodnes.
17. 3. 2013 21:08
JT
Sice je to jasny tunel ale budte radi, ze Tatru vlastni Slovenska JT. Pozrite sa ako sa dari SORu pod JT.

Keby kupili TATRU Cinania tak vykradnu patenty a vyrobu zrusia a presunu do Ciny.
17. 3. 2013 20:31
Re: ...
A asi aj u zetoru
16. 3. 2013 11:56
!!!
Tady něco smrdí!!! Takové machinace skoro jak v politice...