Tatra na veletrhu BAUMA 2013
Stroje značky Tatra se ve dnech od 15. do 21. dubna 2013 představují návštěvníkům 30. ročníku mezinárodního veletrhu stavební i těžařské techniky a nákladních vozidel BAUMA 2013 v Mnichově.
Tatra Trucks společně s německými dealery Gerhard Friedrich Metallbau und Fahrzeugehandel a DAF Berlin Nutzfahrzeuge Vertriebs- und Service GmbH prezentuje v hale B na stánku číslo 303 vrcholné modely svého výrobního programu.
Nejmodernější modelovou řadu těžkých nákladních vozidel Tatra Phoenix zastupuje čtyřnápravový stavení sklápěč, který je nabízen ve standardní konfiguraci 8x8 a odlehčené variantě 8x6. Tento stroj kombinuje nejnovější verzi podvozku tradiční kopřivnické koncepce s komponenty od zahraničních dodavatelů. Sklápěcí nástavby dodávají výrobci, jako je například MEILLER nebo dynamická slovenská firma VS-mont.
Kapalinou chlazené vznětové šestiválce PACCAR MX-13, jimiž je Phoenix poháněn splňují emisní normu Euro V a jsou připraveny vyhovět i normě Euro VI. Ta vstoupí v platnost se začátkem příštího roku.
Speciální těžká nákladní vozidla značky Tatra v Mnichově reprezentuje důlní stavební vůz TATRA 815-732R90/39 8x8.1 R (1+3) se stavební nástavbou Fliegl s výtlačným systémem zajišťujícím efektivní vyprázdnění nákladového prostoru korby bez nutnosti jejího sklápění.
Zákaznický požadavek nízké celkové výšky vozidla vedl k použití varianty standardního podvozku modelové řady T 815-7 s kompaktní nízkou kabinou a výše zmíněnému systému obsluhy vyprazdňování nákladní nástavby.
K pohonu tohoto vozidla slouží vzduchem chlazený vidlicový osmiválec Tatra, splňující emisní normu Euro V. Pohonná jednotka o výkonu 325 kW a točivém momentu 2100 N.m spolupracuje s automatickou šestistupňová převodovka Allison 4500 a dvoustupňová přídavná převodovka Tatra. Vozidlo je vybaveno elektrickým retardérem Telma.
Čtyřnápravový podvozek s rozvorem náprav 3900 mm + 1450 mm + 1660 mm (uspořádání 1+3), nosností náprav 9 t, 2 x 16 t a 9 t má řiditelnou první a poslední nápravou. Řízení poslední zadní nápravy je elektrohydraulické systému VSE. Systém pracuje se zatáčením zadní nápravy do rychlosti vozidla 40 km/h, v případě nutnosti se automaticky náprava vystředí do nulové polohy – funkce „safety“.
Odpružení první a poslední nápravy zajišťují vzduchové vaky a u druhé a třetí náprava je využita těžká varianta kombinovaného systému KING FRAME s pneumatikami 16.00 R20 na první a poslední nápravě a 24 R21 na druhé a třetí nápravě.
Dvoumístná RHD kabina Tatra 815-7 s integrovanou ochranou ROPS/FOPS (zesílená střecha a konstrukce kabiny s odpovídajícím uložením) je nutná pro bezpečný provoz v důlních prostorech.
Vozidla modelové řady T 815-7 6x6, 8x8 a 10x10 jsou určena pro prodej primárně na australském kontinentu, společnost Tatra Trucks je však schopna nabídnout podvozky tohoto typu i pro ostatní trhy.