Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tahle Tatra Phoenix nás ochrání před sněhem. Jak proti němu bude bojovat?

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Společnost Tatra Trucks předala první vozidla Phoenix Euro 6 pro údržbu komunikací s nástavbami od renomované německé firmy Schmidt.

Kopřivnická automobilka je tradičním dodavatelem nákladních vozidel pro komunální služby a v případě modelové řady Phoenix, jejíž premiéra se odehrála v létě roku 2011, byla první provedení pro údržbu silnic uvedena již v roce následujícím. Tehdy se ovšem jednalo ještě o vozidla s motory Euro 5.

Společnost Údržba a správa komunikací se sídlem v Mladé Boleslavi převzala minulý týden první dvě univerzální vozidla Tatra Phoenix Euro 6 pro údržbu komunikací s nástavbou Stratos III. Při konstrukci těchto nových speciálních vozidel se v Kopřivnici rozhodli ke spolupráci přizvat německou firmu Schmidt, která představuje špičku ve svém oboru. Spolupráce s německým výrobcem navíc přináší významné reference pro tamní trh a otvírá další obchodní příležitosti.

Nové tatrovky představují první vozy, které jsou vybaveny touto nástavbou od německé firmy, přičemž typ Stratos III je konkrétně určen pro posypové ošetření vozovek. Nové automobily připravila a zákazníkovi dodala firma aSERVIS Slaný, autorizovaný dealer vozů Tatra ve středních a severních Čechách, který zákazníkům zajišťuje i servisní a logistické služby.

Společnost Údržba a správa komunikací se sídlem v Mladé Boleslavi má podle slov jejího spolumajitele Jana Horáka s vozidly značky Tatra pozitivní zkušenosti. Nové vozy s nástavbami Schmidt v jejím vozovém parku doplňují tři starší vozidla řady Phoenix a v příštím roce má do její služeb zamířit další trojice sypačů na podvozcích značky Tatra. V plánu společnosti je pak v průběhu příštích let získat až 20 vozidel.

Vozidla Tatra Phoenix Euro 6 s nástavbou Stratos III jsou vybavena krátkou kabinou s klimatizací a nezávislým topením Airtronic D2. Kvůli lepšímu rozložení hmotnosti a vhodnějším vlastnostem v náročných zimních podmínkách zákazník zvolil provedení podvozku 6x6. K pohonu slouží motory PACCAR MX13 CF EURO 6 s výkonem 340 kW, který je na kola přenášen prostřednictvím manuální převodovky ZF.

Provozní hmotnost vozu činí bezmála 11 tun, přičemž užitečné zatížení přesahuje 19 tun. Sypače jsou vybaveny i konektorem a přípravou pro instalaci sklápěcí korby, což rozšiřuje možnosti jejich využití. Hydraulický systém zahrnuje centrální ovládání z kabiny vozidla a je vybaven hydraulickým pístovým čerpadlem s proměnlivým geometrickým objemem a regulací tlaku.

Automatický sypač typu Stratos III S 80 VEPN je určený pro posyp suchou solí, zvlhčenou solí a inertními materiály. Ovládání je plně digitální a ve spojení s elektronickou regulací dopravníků sypač dosahuje maximální přesnosti a provozní stálosti parametrů dávky posypu. Taktéž zrnitost a specifické vlastnosti posypových materiálů lze programovat na ovládacím pultu v kabině vozu.

Hmotnost sypače Stratos III je 1665 kg a kapacita nádrží činí tři tisíce litrů či tři tisíce kg posypových látek. Zadní rozmetadlo je výklopné s možností aretace v horní přepravní poloze, přičemž je možné nastavit jeho stopu posypu mimo osu vozidla vpravo a vlevo, a to rovněž přímo na ovládacím pultu v kabině vozidla.

Na přídi dodaných posypových vozů Tatra Phoenix Euro 6 je instalována upínací deska pro sněhový pluh LLV 40. Všechny funkce sněhového pluhu napojeného na hydraulický systém vozidla řidič volí prostřednictvím dálkového ovládání z kabiny, včetně proporcionálního nastavení hydraulického nadlehčování pluhu. Jedná se o středně těžký pluh s automatickým hydraulickým vyvažovacím systémem určený pro úklid komunikací jak v městských a příměstských aglomeracích, tak také pro práci v extrémních podmínkách a na vozovkách s členitým a nerovným povrchem.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)