Tatra Phoenix: První kontakt s novinkou z Kopřivnice

Tatra Phoenix: První kontakt s novinkou z Kopřivnice

 
 

Tatra na svém polygonu představila v akci zcela novou modelovou řadu Phoenix. Byli jsme u toho.

Tatra odhalila podobu i specifikace zcela nové modelové řady Phoenix v první polovině letošního srpna. O měsíc později na svém polygonu v Kopřivnici uspořádala prezentaci pro tisk. Na ní se představily první předsériové vozy staticky i v akci.

Nová i tradiční technika

Tatru Phoenix lze označit za nejdůležitější novinku značky za posledních deset let. Podvozek byl navržen zcela nově, za jeho konstrukci je zodpovědný technický ředitel Radek Smolka. Samozřejmostí je konstrukce s páteřovou nosnou rourou a výkyvnými polonápravami.

Podvozek je navržen s ohledem na použití motorů PACCAR MX. Ty tvoří jeden konstrukční celek s převodovkami ZF, zatímco u vozidel vycházejících z modelové řady 815 jsou motor a převodovka zvlášť. Při vývoji podvozku byly nově navrženy i nápravy, řízení a odpružení.

Tatra Phoenix: Nový automobil z Kopřivnice

Pohonnou jednotkou pro modelovou řadu Phoenix je kapalinou chlazený řadový šestiválec PACCAR MX se zdvihovým objemem 12,9 l, vrtáním 130 mm a zdvihem 162 mm. V nabídce budou výkonové verze od 265 kW do 375 kW, točivý moment pokrývá rozsah od 1775 Nm do 2500 Nm. Motory jsou připraveny pro plnění emisní normy Euro 5, v nabídce však budou i další varianty (Euro 3, Euro 4) pro méně náročné trhy.

Na výběr budou dvě převodovky. ZF Ecosplit je manuální, 16stupňová, s možností montáže integrovaného retardéru (intardéru). ZF AS-Tronic je automatizovaná (s elektronicky ovládanou spojkou), 16stupňová, také s možností montáže integrovaného retardéru (intardéru).

Nově navržená sestupná převodovka TATRA je integrována do podvozku a sešroubována s centrální nosnou rourou.

Tatra Phoenix zachovává tradici pohonu všech kol s možností připojení či odpojení pohonu přední nápravy kdykoliv během jízdy, bez nutnosti zastavení. Ve standardní konfiguraci budou k dispozici vozidla 4x4, 6x6, 8x8 a nově také 8x6.

Podobně jako motory a převodovky nepochází z kopřivnické líhně ani kabina. Tatra Phoenix využívá kabinu DAF CF 85. Ta je v základním provedení denní (krátká) a na přání spací s jedním nebo dvěma lůžky. Tatra v současnosti jedná i o vývoji čtyřdveřové varianty této kabiny.

První seznámení i jízda

Tatra svůj nejnovější produkt představila na domácí půdě. Testovací polygon nabídl možnost předvést schopnosti nové modelové řady ve skutečně náročném terénu. Pro jízdy bylo připraveno celkem šest vozů a k dispozici byla vozidla 4x4, 6x6, 8x8 i 8x6.

Plněpohonné terénní nákladní automobily rozhodně nevznikají proto aby oslňovaly svými liniemi a kabina DAF CF 85 ani není nejžhavější novinkou, i přesto nelze Tatře Phoenix upřít jistou dávku atraktivity.

Při prvním statickém setkání máme možnost usadit se v kabině. Ta již na první pohled díky modernější konstrukci nabízí výrazně lepší přístup a větší vnitřní komfort než kabiny modelové řady 815, které i přes důkladnou modernizaci provedenou v roce 2010 nezapřou, že jejich kořeny sahají do druhé poloviny sedmdesátých let.

Na řidiče čeká vzduchem odpružené sedadlo a volant stavitelný ve dvou osách. Palubní deska z tvrdých odolných plastů je orientována na řidiče a ten má všechny důležité ovládací prvky pohodlně na dosah. Standardní výbava zahrnuje mimo jiné elektricky ovládaná okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a střešní ventilaci.

Vedle modernější konstrukce kabiny, zvyšující pasivní bezpečnost řidiče a spolujezdce, patří k hlavním přednostem nové kabiny i výrazně větší nabídka vnitřního prostoru ve srovnání s řadou 815 a jejími deriváty.

Rozdíl mezi Tatrou Phoenix a dosavadními zástupci kopřivnické automobilky vynikne po nastartování motoru. Odhlučnění kabiny je na úrovni, která snese srovnání s běžnými osobními automobily nižší střední třídy. Řidič a spolujezdec na sebe nemusí zvyšovat hlas ani v nejtěžší verzi 8x8 při plném zatížení (32 tun) při zdolávání stoupání v náročném terénu.

Při jízdách po polygonu Tatry Phoenix předvedly, že jejich řízení je především u verzí s automatizovanou převodovkou srovnatelné s ovládáním osobního automobilu. Hlavní rozdíl představují prakticky jen celkové rozměry vozu.

Podvozek s výkyvnými polonápravami a vzduchovými vaky v kombinaci s vinutými pružinami nebo listovými pery předvádí na řadě povrchů simulujících různé druhy vozovek, že nákladní automobil může své posádce nabídnout stejný komfort jako osobní vůz. Jízdu po rozbité panelové silnici lze i při rychlostech okolo 50 km/h označit za pohodlnou.

V terénní části polygonu, která po deštivé noci a několika průjezdech nabízí řadu kombinaci hlubokých výmolů plných vody a bláta, pak Tatry Phoenix předvádí, že projedou i taková místa, která byste raději neviděli. Obdivuhodné jsou pak výkony vozů s automatizovanými převodovkami. Při strmém sjezdu po rozblácené cestě prakticky stačí jen správně točit volantem, zatímco pedálů se nemusíte ani dotknout.

Blízká budoucnost

Tatra Phoenix má díky svým vlastnostem uspokojit požadavky kladené na terénní nákladní automobily ve stavebnictví, důlním průmyslu, lesnictví, při těžbě ropy a plynu i v jiných průmyslových odvětvích.

Nová modelová řada vozidel Tatra byla zkonstruována v Kopřivnici a zde také bude probíhat její výroba. Tatra předpokládá, že s tímto vozem vstoupí do nových teritorií a získá tisíce nových zákazníků. K tomu mají přispět i dealerské sítě společností DAF a TATRA a možnost využívat k financování produkty dostupné prostřednictvím společnosti PACCAR Financial Services.

Do konce letošního roku chce automobilka vyrobit okolo 200 vozů Tatra Phoenix. Pokud půjde vše podle plánu mělo by v roce 2012 opustit Kopřivnici okolo 1200 nákladních automobilů nové modelové řady. Zároveň se zvyšováním produkce hodlá automobilka přijmout okolo 400 nových zaměstnanců. V současnosti Tatra zaměstnává 1812 pracovníků.

Tatra: Phoenix se stane vlajkovou lodí, bude patřit k dražším v segmentu

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Gregora Martina Papucseka: Orbán, Soros a maďarské Maďarsko Komentář Gregora Martina Papucseka: Orbán, Soros a maďarské Maďarsko

Definitivní odhlasování dvou balíků novel zákonů, které…

Lázním v Bohdanči radí bývalý šéf největší české odborové centrály Zavadil Lázním v Bohdanči radí bývalý šéf největší české odborové centrály Zavadil

Stárnutí naší populace i zvyšující se zájem lidí o…

Babiš řeší malajsijský byznys, Evektor roztočil politickou hru Babiš řeší malajsijský byznys, Evektor roztočil politickou hru

Malé devítimístné letouny Evektor stejnojmenného…

Airbus varuje odchodem z Británie, pokud se země nedohodne s EU Airbus varuje odchodem z Británie, pokud se země nedohodne s EU

Evropský výrobce letecké techniky Airbus varoval, že by…

 
 

Přidat názorDiskuse: Tatra Phoenix: První kontakt s novinkou z…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Felicia slaví výročí. Připomeňte si ji ve velké fotogalerii Škoda Felicia slaví výročí. Připomeňte si ji ve velké fotogalerii

V letech 1994 až 2001 bylo vyrobeno celkem 1.420.441 vozů…

Studii kvality nových aut vévodí korejské značky. Němci se propadli Studii kvality nových aut vévodí korejské značky. Němci se propadli

Za první rok podle údajů od zákazníků některé značky…

 





 
Závěr dlouhodobého testu: Peugeot 5008 2.0 BlueHDi 133 kW EAT6 GT

Závěr dlouhodobého testu: Peugeot 5008 2.0 BlueHDi 133 kW EAT6 GT

Dnes 08:00

Byl to tedy méně dlouhodobý test, Peugeot 5008 se u nás zastavil jen na čtyři měsíce, zvládl je však se ctí.




Blesk.cz

Bolest moderátora Medúzy Juchelky: Váš syn přestane chodit a zemře, oznámili doktoři

Bolest moderátora Medúzy Juchelky: Váš syn přestane…

Ránu, která se nikdy nezahojí, má v srdci Aleš Juchelka (42). Bývalému moderátorovi Medúzy na vzácnou nemoc…

Kouzelné Slovensko: Kam vyrazit na rodinný výlet?

Kouzelné Slovensko: Kam vyrazit na rodinný výlet?

Nekompromisně se blíží období letních dovolených i výletů. A Slovensko přímo vybízí k tomu, abyste ho…

 

iSport.cz

Šokující momenty MS: boží ruka, smrt za vlastní gól i Zidanova hlavička

Šokující momenty MS: boží ruka, smrt za vlastní gól…

Dvacet kapitol už čítá seriál s názvem mistrovství světa ve fotbale. Minulý týden se v Rusku rozeběhlo…

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

 

Reflex.cz

Blockchain, který známe díky bitcoinu, je geniální technologie. Zázračně zlepšit státní správu ale neumí

Blockchain, který známe díky bitcoinu, je geniální…

Už i v České republice začaly vznikat projekty velkých firem, které slibují, že zefektivní státní správu pomocí…

Nehostinná Mauritánie aneb Cesta „postapokalyptickou“ krajinou na stopnutém nákladním vlaku

Nehostinná Mauritánie aneb Cesta…

Sucho, vítr, prach a písek, vraky aut, tajuplné zahalené postavy, ruiny domů... Taková je Mauritánie. Zažít…