Tatra Phoenix: První kontakt s novinkou z Kopřivnice

Tatra Phoenix: První kontakt s novinkou z Kopřivnice

 
 

Tatra na svém polygonu představila v akci zcela novou modelovou řadu Phoenix. Byli jsme u toho.

Tatra odhalila podobu i specifikace zcela nové modelové řady Phoenix v první polovině letošního srpna. O měsíc později na svém polygonu v Kopřivnici uspořádala prezentaci pro tisk. Na ní se představily první předsériové vozy staticky i v akci.

Nová i tradiční technika

Tatru Phoenix lze označit za nejdůležitější novinku značky za posledních deset let. Podvozek byl navržen zcela nově, za jeho konstrukci je zodpovědný technický ředitel Radek Smolka. Samozřejmostí je konstrukce s páteřovou nosnou rourou a výkyvnými polonápravami.

Podvozek je navržen s ohledem na použití motorů PACCAR MX. Ty tvoří jeden konstrukční celek s převodovkami ZF, zatímco u vozidel vycházejících z modelové řady 815 jsou motor a převodovka zvlášť. Při vývoji podvozku byly nově navrženy i nápravy, řízení a odpružení.

Tatra Phoenix: Nový automobil z Kopřivnice

Pohonnou jednotkou pro modelovou řadu Phoenix je kapalinou chlazený řadový šestiválec PACCAR MX se zdvihovým objemem 12,9 l, vrtáním 130 mm a zdvihem 162 mm. V nabídce budou výkonové verze od 265 kW do 375 kW, točivý moment pokrývá rozsah od 1775 Nm do 2500 Nm. Motory jsou připraveny pro plnění emisní normy Euro 5, v nabídce však budou i další varianty (Euro 3, Euro 4) pro méně náročné trhy.

Na výběr budou dvě převodovky. ZF Ecosplit je manuální, 16stupňová, s možností montáže integrovaného retardéru (intardéru). ZF AS-Tronic je automatizovaná (s elektronicky ovládanou spojkou), 16stupňová, také s možností montáže integrovaného retardéru (intardéru).

Nově navržená sestupná převodovka TATRA je integrována do podvozku a sešroubována s centrální nosnou rourou.

Tatra Phoenix zachovává tradici pohonu všech kol s možností připojení či odpojení pohonu přední nápravy kdykoliv během jízdy, bez nutnosti zastavení. Ve standardní konfiguraci budou k dispozici vozidla 4x4, 6x6, 8x8 a nově také 8x6.

Podobně jako motory a převodovky nepochází z kopřivnické líhně ani kabina. Tatra Phoenix využívá kabinu DAF CF 85. Ta je v základním provedení denní (krátká) a na přání spací s jedním nebo dvěma lůžky. Tatra v současnosti jedná i o vývoji čtyřdveřové varianty této kabiny.

První seznámení i jízda

Tatra svůj nejnovější produkt představila na domácí půdě. Testovací polygon nabídl možnost předvést schopnosti nové modelové řady ve skutečně náročném terénu. Pro jízdy bylo připraveno celkem šest vozů a k dispozici byla vozidla 4x4, 6x6, 8x8 i 8x6.

Plněpohonné terénní nákladní automobily rozhodně nevznikají proto aby oslňovaly svými liniemi a kabina DAF CF 85 ani není nejžhavější novinkou, i přesto nelze Tatře Phoenix upřít jistou dávku atraktivity.

Při prvním statickém setkání máme možnost usadit se v kabině. Ta již na první pohled díky modernější konstrukci nabízí výrazně lepší přístup a větší vnitřní komfort než kabiny modelové řady 815, které i přes důkladnou modernizaci provedenou v roce 2010 nezapřou, že jejich kořeny sahají do druhé poloviny sedmdesátých let.

Na řidiče čeká vzduchem odpružené sedadlo a volant stavitelný ve dvou osách. Palubní deska z tvrdých odolných plastů je orientována na řidiče a ten má všechny důležité ovládací prvky pohodlně na dosah. Standardní výbava zahrnuje mimo jiné elektricky ovládaná okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a střešní ventilaci.

Vedle modernější konstrukce kabiny, zvyšující pasivní bezpečnost řidiče a spolujezdce, patří k hlavním přednostem nové kabiny i výrazně větší nabídka vnitřního prostoru ve srovnání s řadou 815 a jejími deriváty.

Rozdíl mezi Tatrou Phoenix a dosavadními zástupci kopřivnické automobilky vynikne po nastartování motoru. Odhlučnění kabiny je na úrovni, která snese srovnání s běžnými osobními automobily nižší střední třídy. Řidič a spolujezdec na sebe nemusí zvyšovat hlas ani v nejtěžší verzi 8x8 při plném zatížení (32 tun) při zdolávání stoupání v náročném terénu.

Při jízdách po polygonu Tatry Phoenix předvedly, že jejich řízení je především u verzí s automatizovanou převodovkou srovnatelné s ovládáním osobního automobilu. Hlavní rozdíl představují prakticky jen celkové rozměry vozu.

Podvozek s výkyvnými polonápravami a vzduchovými vaky v kombinaci s vinutými pružinami nebo listovými pery předvádí na řadě povrchů simulujících různé druhy vozovek, že nákladní automobil může své posádce nabídnout stejný komfort jako osobní vůz. Jízdu po rozbité panelové silnici lze i při rychlostech okolo 50 km/h označit za pohodlnou.

V terénní části polygonu, která po deštivé noci a několika průjezdech nabízí řadu kombinaci hlubokých výmolů plných vody a bláta, pak Tatry Phoenix předvádí, že projedou i taková místa, která byste raději neviděli. Obdivuhodné jsou pak výkony vozů s automatizovanými převodovkami. Při strmém sjezdu po rozblácené cestě prakticky stačí jen správně točit volantem, zatímco pedálů se nemusíte ani dotknout.

Blízká budoucnost

Tatra Phoenix má díky svým vlastnostem uspokojit požadavky kladené na terénní nákladní automobily ve stavebnictví, důlním průmyslu, lesnictví, při těžbě ropy a plynu i v jiných průmyslových odvětvích.

Nová modelová řada vozidel Tatra byla zkonstruována v Kopřivnici a zde také bude probíhat její výroba. Tatra předpokládá, že s tímto vozem vstoupí do nových teritorií a získá tisíce nových zákazníků. K tomu mají přispět i dealerské sítě společností DAF a TATRA a možnost využívat k financování produkty dostupné prostřednictvím společnosti PACCAR Financial Services.

Do konce letošního roku chce automobilka vyrobit okolo 200 vozů Tatra Phoenix. Pokud půjde vše podle plánu mělo by v roce 2012 opustit Kopřivnici okolo 1200 nákladních automobilů nové modelové řady. Zároveň se zvyšováním produkce hodlá automobilka přijmout okolo 400 nových zaměstnanců. V současnosti Tatra zaměstnává 1812 pracovníků.

Tatra: Phoenix se stane vlajkovou lodí, bude patřit k dražším v segmentu

Spolupracujeme s TipCars.com
Američané ztrácejí síťovou neutralitu. Bouří se Amazon, Microsoft i Netflix Američané ztrácejí síťovou neutralitu. Bouří se Amazon, Microsoft i Netflix

Rozhodnutí Americké federální komise zrušit pravidla…

Concord s volantem - vyrobili jsme první létající sporťák, tvrdí Samson Motors Concord s volantem - vyrobili jsme první létající sporťák, tvrdí Samson Motors

Switchblade. To je název dalšího létajícího automobilu.…

Komentář Pavla Sikory: Bitcoin drahý, pomalý a umírající? Komentář Pavla Sikory: Bitcoin drahý, pomalý a umírající?

Česká platební brána se odvrací od bitcoinu, triumfuje…

Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky

Italský daňový úřad se dohodl s americkým internetovým…

 
 

Přidat názorDiskuse: Tatra Phoenix: První kontakt s novinkou z…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík

Konfigurátor Lamborghini Urus ukazuje poměrně zajímavé…

 





 
Test dojezdu elektromobilů v reálných podmínkách. Některé nezvládly ani 80 km...

Test dojezdu elektroaut v reálných podmínkách. Některé nezvládly ani 80 km...

Dnes 08:00

Kolegové z německého Auto Bildu postavili na start osm elektrovozů, které měly ujet trasu dlouhou 143 km. Do cíle jich dorazilo pět.




Blesk.cz

Vánoční tipy Františky Čížkové: Jak svátky zvládnout v pohodě

Vánoční tipy Františky Čížkové: Jak svátky zvládnout…

Jak si zbytek adventní doby a vánoční svátky s nepředstíranou pohodou užít? Vyhovět svým představám a zároveň co…

Jak stylově a originálně prostřít štědrovečerní stůl? Inspiraci najdete v galerii

Jak stylově a originálně prostřít štědrovečerní…

Zasedněte letos ke štědrovečerní večeři u krásně vyzdobeného stolu. Hezky prostřít stůl není zas až tak složité,…

 

iSport.cz

SESTŘIH: Raffael s Hazardem řádili, Mönchengladbach porazil Hamburk

SESTŘIH: Raffael s Hazardem řádili, Mönchengladbach…

Na spolupráci se slavnějším bratrem Edenem v Chelsea nedošlo, Thorgan Hazard si ale získává jméno v německém…

Mistrovský tým fotbalových hláškařů: Když perlí Vízek, Horváth či Řepka

Mistrovský tým fotbalových hláškařů: Když perlí…

Už se to blíží. Hned po Vánocích, 27. prosince, zveřejní deník Sport tradiční žebříček TOP 50 fotbalových hlášek…

 

Reflex.cz

Máte pocit, že chcete umřít? Jen si počtětě, zde jsou pravé důvody

Máte pocit, že chcete umřít? Jen si počtětě, zde…

Vážený pane profesore,můj přítel se léta léčí s depresemi. Rady psychologů jsou pro něj klišé. Antidepresíva…

Prezidentské volby: Proč kandidují jen muži?

Prezidentské volby: Proč kandidují jen muži?

V předvolební a zároveň předvánoční vřavě je těžké se na chvíli posadit a zamyslet. Když jsem ale koukal na…