reklama


Tatra Phoenix: První kontakt s novinkou z Kopřivnice

Tatra Phoenix: První kontakt s novinkou z Kopřivnice

 
 

Tatra na svém polygonu představila v akci zcela novou modelovou řadu Phoenix. Byli jsme u toho.

Tatra odhalila podobu i specifikace zcela nové modelové řady Phoenix v první polovině letošního srpna. O měsíc později na svém polygonu v Kopřivnici uspořádala prezentaci pro tisk. Na ní se představily první předsériové vozy staticky i v akci.

Nová i tradiční technika

Tatru Phoenix lze označit za nejdůležitější novinku značky za posledních deset let. Podvozek byl navržen zcela nově, za jeho konstrukci je zodpovědný technický ředitel Radek Smolka. Samozřejmostí je konstrukce s páteřovou nosnou rourou a výkyvnými polonápravami.

Podvozek je navržen s ohledem na použití motorů PACCAR MX. Ty tvoří jeden konstrukční celek s převodovkami ZF, zatímco u vozidel vycházejících z modelové řady 815 jsou motor a převodovka zvlášť. Při vývoji podvozku byly nově navrženy i nápravy, řízení a odpružení.

Tatra Phoenix: Nový automobil z Kopřivnice

Pohonnou jednotkou pro modelovou řadu Phoenix je kapalinou chlazený řadový šestiválec PACCAR MX se zdvihovým objemem 12,9 l, vrtáním 130 mm a zdvihem 162 mm. V nabídce budou výkonové verze od 265 kW do 375 kW, točivý moment pokrývá rozsah od 1775 Nm do 2500 Nm. Motory jsou připraveny pro plnění emisní normy Euro 5, v nabídce však budou i další varianty (Euro 3, Euro 4) pro méně náročné trhy.

Na výběr budou dvě převodovky. ZF Ecosplit je manuální, 16stupňová, s možností montáže integrovaného retardéru (intardéru). ZF AS-Tronic je automatizovaná (s elektronicky ovládanou spojkou), 16stupňová, také s možností montáže integrovaného retardéru (intardéru).

Nově navržená sestupná převodovka TATRA je integrována do podvozku a sešroubována s centrální nosnou rourou.

Tatra Phoenix zachovává tradici pohonu všech kol s možností připojení či odpojení pohonu přední nápravy kdykoliv během jízdy, bez nutnosti zastavení. Ve standardní konfiguraci budou k dispozici vozidla 4x4, 6x6, 8x8 a nově také 8x6.

Podobně jako motory a převodovky nepochází z kopřivnické líhně ani kabina. Tatra Phoenix využívá kabinu DAF CF 85. Ta je v základním provedení denní (krátká) a na přání spací s jedním nebo dvěma lůžky. Tatra v současnosti jedná i o vývoji čtyřdveřové varianty této kabiny.

První seznámení i jízda

Tatra svůj nejnovější produkt představila na domácí půdě. Testovací polygon nabídl možnost předvést schopnosti nové modelové řady ve skutečně náročném terénu. Pro jízdy bylo připraveno celkem šest vozů a k dispozici byla vozidla 4x4, 6x6, 8x8 i 8x6.

Plněpohonné terénní nákladní automobily rozhodně nevznikají proto aby oslňovaly svými liniemi a kabina DAF CF 85 ani není nejžhavější novinkou, i přesto nelze Tatře Phoenix upřít jistou dávku atraktivity.

Při prvním statickém setkání máme možnost usadit se v kabině. Ta již na první pohled díky modernější konstrukci nabízí výrazně lepší přístup a větší vnitřní komfort než kabiny modelové řady 815, které i přes důkladnou modernizaci provedenou v roce 2010 nezapřou, že jejich kořeny sahají do druhé poloviny sedmdesátých let.

Na řidiče čeká vzduchem odpružené sedadlo a volant stavitelný ve dvou osách. Palubní deska z tvrdých odolných plastů je orientována na řidiče a ten má všechny důležité ovládací prvky pohodlně na dosah. Standardní výbava zahrnuje mimo jiné elektricky ovládaná okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a střešní ventilaci.

Vedle modernější konstrukce kabiny, zvyšující pasivní bezpečnost řidiče a spolujezdce, patří k hlavním přednostem nové kabiny i výrazně větší nabídka vnitřního prostoru ve srovnání s řadou 815 a jejími deriváty.

Rozdíl mezi Tatrou Phoenix a dosavadními zástupci kopřivnické automobilky vynikne po nastartování motoru. Odhlučnění kabiny je na úrovni, která snese srovnání s běžnými osobními automobily nižší střední třídy. Řidič a spolujezdec na sebe nemusí zvyšovat hlas ani v nejtěžší verzi 8x8 při plném zatížení (32 tun) při zdolávání stoupání v náročném terénu.

Při jízdách po polygonu Tatry Phoenix předvedly, že jejich řízení je především u verzí s automatizovanou převodovkou srovnatelné s ovládáním osobního automobilu. Hlavní rozdíl představují prakticky jen celkové rozměry vozu.

Podvozek s výkyvnými polonápravami a vzduchovými vaky v kombinaci s vinutými pružinami nebo listovými pery předvádí na řadě povrchů simulujících různé druhy vozovek, že nákladní automobil může své posádce nabídnout stejný komfort jako osobní vůz. Jízdu po rozbité panelové silnici lze i při rychlostech okolo 50 km/h označit za pohodlnou.

V terénní části polygonu, která po deštivé noci a několika průjezdech nabízí řadu kombinaci hlubokých výmolů plných vody a bláta, pak Tatry Phoenix předvádí, že projedou i taková místa, která byste raději neviděli. Obdivuhodné jsou pak výkony vozů s automatizovanými převodovkami. Při strmém sjezdu po rozblácené cestě prakticky stačí jen správně točit volantem, zatímco pedálů se nemusíte ani dotknout.

Blízká budoucnost

Tatra Phoenix má díky svým vlastnostem uspokojit požadavky kladené na terénní nákladní automobily ve stavebnictví, důlním průmyslu, lesnictví, při těžbě ropy a plynu i v jiných průmyslových odvětvích.

Nová modelová řada vozidel Tatra byla zkonstruována v Kopřivnici a zde také bude probíhat její výroba. Tatra předpokládá, že s tímto vozem vstoupí do nových teritorií a získá tisíce nových zákazníků. K tomu mají přispět i dealerské sítě společností DAF a TATRA a možnost využívat k financování produkty dostupné prostřednictvím společnosti PACCAR Financial Services.

Do konce letošního roku chce automobilka vyrobit okolo 200 vozů Tatra Phoenix. Pokud půjde vše podle plánu mělo by v roce 2012 opustit Kopřivnici okolo 1200 nákladních automobilů nové modelové řady. Zároveň se zvyšováním produkce hodlá automobilka přijmout okolo 400 nových zaměstnanců. V současnosti Tatra zaměstnává 1812 pracovníků.

Tatra: Phoenix se stane vlajkovou lodí, bude patřit k dražším v segmentu

Spolupracujeme s TipCars.com
Rakouská policie zadržela radikálního islamistu, prý plánoval útok na Vídeň Rakouská policie zadržela radikálního islamistu, prý plánoval útok na Vídeň

Rakouská policie večer zadržela ve Vídni muže podezřelého…

ÚOHS vyšetřuje zakázku pražského dopravního podniku na úklid metra ÚOHS vyšetřuje zakázku pražského dopravního podniku na úklid metra

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) vede správní…

Číňané si předplácí Hollywood, studio Paramount Pictures inkasovalo miliardu dolarů Číňané si předplácí Hollywood, studio Paramount Pictures inkasovalo miliardu dolarů

Hollywoodské filmové studio Paramount Pictures z mediální…

 
 

Přidat názorDiskuse: Tatra Phoenix: První kontakt s novinkou z…


reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Muzeum autíček, které se nachází téměř ve všech…

Nyní jsou v módě SUV. Víte ale, jaké karosérie aut byly oblíbené dříve? Nyní jsou v módě SUV. Víte ale, jaké karosérie aut byly oblíbené dříve?

Karoserie je první věc, které si při pohledu na vůz…

 






 
Vše kolem mrazu v autě: Jak vůz správně zahřívat? A co když zamrzne nafta?

Vše kolem mrazu v autě: Jak vůz správně zahřívat? A co když zamrzne nafta?

Včera

Zima se v posledních týdnech ukazuje ve své nejlepší kondici. Jak správně nakládat se zamrzlým autem? Přinášíme několik užitečných tipů.




Blesk.cz

Zemřela Kavalírová (†93). Šéfka Konfederace politických vězňů podlehla nemoci

Zemřela Kavalírová (†93). Šéfka Konfederace…

Ve věku 93 let v pátek nemocnici v Pardubicích náhle zemřela dlouholetá předsedkyně Konfederace politických…

Muž s největším penisem (48 cm) na světě nemůže mít sex. Odmítám si ho nechat zmenšit, říká

Muž s největším penisem (48 cm) na světě nemůže mít…

Má největší penis na světě, ale moc si s ním neužije. Mexičan Roberto Esquivel Cabrera (54) má úd dlouhý…

 

iSport.cz

Šťastná výhra na úvod. Bayernu zajistil tři body v nastavení Lewandowski

Šťastná výhra na úvod. Bayernu zajistil tři body v…

17. KOLO | Kanonýr Robert Lewandowski zařídil Bayernu Mnichov dvěma góly úspěšný vstup do letošní části německé…

VIDEO: Kometa s Třincem stále v krizi, Pardubice vyhrály pod novým koučem

VIDEO: Kometa s Třincem stále v krizi, Pardubice…

Hokejisté Pardubic porazili ve 40. kole extraligy Třinec 5:4 v prodloužení a odlepili se z poslední příčky.…

 

Reflex.cz

Trump v prvním prezidentském projevu jen přežvýkal to, co jsme slyšeli mnohokrát. A to je málo

Trump v prvním prezidentském projevu jen přežvýkal…

Chvílemi se zdálo, že Donald Trump si při páteční inauguraci při prvním prezidentském projevu popletl místo a…

Ivanka Trumpová, která má českou matku, se stala jednou z nejvlivnějších žen světa

Ivanka Trumpová, která má českou matku, se stala…

Melania Trumpová, manželka nového amerického prezidenta, zůstane do léta v New Yorku se synem Barronem, který…

 
 
reklama