Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra Phoenix v západní Evropě

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Kopřivnická automobilka nedávno oznámila dosažení důležitého milníku v historii modelové řady Phoenix v podobě dodání tisícího vozidla a nyní informuje o jejím působení na západoevropském trhu.

Společnost Tatra Trucks vybrala několik příkladů, jejichž prostřednictvím demonstruje, že její modelová řada Phoenix má šanci na úspěch i na náročných trzích států západní Evropy, kde je doslova přetlak vozidel všech kategorií a typů provozu.

Při bližším pohledu, však lze nalézt zákaznické požadavky, které nákladní vozidla značky Tatra dovedou splnit lépe a efektivněji než konkurenční produkty. V některých, specifických, případech jsou vozidla z Kopřivnice doslova jediným vhodným řešením, anebo alespoň jediným řešením dávajícím obchodní a podnikatelský smysl.

Společnost Tatra Trucks právě některá z těchto vozidel dokončených podle specifických požadavků klientů, jejichž potřebám nevyhovují standardní řešení, představuje.

Prvním příkladem jsou vozidla, která byla ve spolupráci se společností Wirag AG Nutzfahrzeuge dodána do Švýcarska, kde se musí pohybovat v horských oblastech s poměrně úzkými cestami.

Pro zdejší zákazníky byly proto vyvinuty vozy Tatra Phoenix Euro 6 s konfigurací podvozku 6x6 na zkráceném rozvoru a se řiditelnou zadní nápravou, který vychází z původního modelu s označením 8P6R33.341. Rozvor je zkrácený na 3060 mm a první a poslední náprava jsou řízené. Podobně upravené jsou také čtyřnápravové vozy T158-8P6R43 s rozvory 2150 mm + 2300 mm + 1450 mm. Také jejich poslední náprava je řiditelná.

Další nestandardně provedený třínápravový Phoenix Euro 6 s hydraulickou rukou umístěnou mezi kabinou a valníkovou korbou, poslední zadní řízenou nápravou a osazený systémem hydraulicky ovládaných stabilizačních zemních opěr, nalezl v několika kusech své uplatnění přes dealera v Rakousku, firmu Tschann.

V Německu, v hájenství místních velkovýrobců těžkých nákladních vozidel, byla přes prodejce Metallbau und Fahrzeuhandel Friedrich GmbH dodána speciálně připravená vozidla pro spolkovou službu THW – Technisches Hilfswerk.

Zajímavou specialitou je rovněž Phoenix homologovaný jako zemědělský traktor. Jedním z vrcholných vozidel této modelové řady je čtyřnápravový T158-8P5R46.261 s třinácti litrovým motorem o výkonu 340 kW, šestnáctistupňovou automatizovanou převodovkou ZF AS-Tronic a jednostupňovým přídavným převodem.

Tato vozidla s redukcemi v nábojích kol, osazená pneumatikami Michelin 16,00R20 XZL a systémem CTIS slouží, díky dealerské společnosti France Berkerse, k plné spokojenosti na holandských polích.

Dalším zajímavým příkladem těžkých nákladních vozidel z Kopřivnice plnících představy a plány zákazníků jsou čtyřnápravové stavební vozy Phoenix, které objednali norský dealer Tatra Norge AS a švédský protějšek Cordestam Maskin AB.

Do Norska zamířily již dříve čtyřnápravové modely s celkovou hmotností 50 tun. Hlavním rozpoznávacím znakem těchto vozidel jsou kola předních náprav s pneumatikami 16,00R20, kola zadních náprav 24,00R21 s jednomontáží a tzv. spací kabina.

V současnosti jsou jak do Norska, tak i do Švédska dodávány tyto vozy již v provedení Euro 6 a téměř výhradně se sedmistupňovými automatickými převodovkami Allison.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)