22.3. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Exotické motory: Šestiválcová šestnáctistovka nebo V12 se čtyřmi turby

 

Hlavně v minulosti se čas od času objevil motor, nad nímž laici žasli a odborníci se divili. Přinášíme pět mimořádných agregátů, které poháněly auta v uplynulých 25 letech.

Čím tyto motory dodnes uchvacují? Kromě svých výkonů je to zejména použitá koncepce a technická řešení. Některé také doslova bořily po léta zavedené poučky o zásadách konstruování automobilových motorů (čtyřválec Porsche 924S/944/968), jiné byly jen výstřelkem konstruktérů bez reálné podstaty (Mitsubishi 1.6 V6, Mazda 1.8 V6). Potom tu máme pohonnou jednotku, lišící se prostě úplně vším. Jde o rotační motor podle patentu Felixe Wankela. Ano, hiroshimská Mazda je jedinou firmou, která jej vyráběla vlastně až donedávna. My se ale zaměříme na jeho dvě nejvýstřednější verze. A pak jsou motory z produkce dvou italských výrobců supersportů ze začátku 90. let. Zatímco jméno Cizeta V16T zní poněkud tajemně, Bugatti EB110 je o poznání známějším supersportem. Někdejší italský výrobce chlubící se právy na jednu z nejslavnějších automobilových značek všech dob tehdy neměl vůbec nic společného s koncernem Volkswagen. Ale popořádku.

Porsche 2.5/3.0 R4 – Motory pro 924S, 944 a 968

Až do 70. let si Porsche vystačilo s tradiční řadou 911, případně jejími deriváty 912, 912E či s levnějším modelem Porsche 914. Už na sklonku 60. let však začaly převládat úvahy o možných nástupcích. Vozech s modernější koncepcí, která by značce otevřela cestu do dalších desetiletí. Po lidovém modelu 924 vyjel prestižní typ 928 s osmiválcovým motorem, který záhy získal titul Evropské Auto roku 1978. Od jeho osmiválce, přesněji většího osmiválce typu 928S, byl v roce 1981 odvozen menší čtyřválec. Často se uvádí, že jde o polovinu osmiválce, což je pravda pouze částečně. Třeba rozteče válcových jednotek jsou stejné, což můžeme říci i o technologii výroby hliníkového bloku válců a rovněž zdvih pístů 78,9 mm je shodný, ale tím podobnosti končí.

Původní čtyřválec se vyznačoval objemem 2,5 litru. Pro klidný běh je agregát osazen dvojicemi protiběžných vyvažovacích hřídelů v bloku. A jsme u první zvláštnosti. Takto velké motory mají zpravidla šest válců. Druhou, snad ještě větší zajímavostí, je vrtání válců rovných 100 mm. Podle někdejších pouček o konstrukci automobilových motorů to bylo právě na hranici, kdy je ještě možné zápalnou směs zažehnout jedinou svíčkou. A právě tady se dostáváme k další zvláštnosti těchto motorů. Vzhledem ke koncepci, kdy je vrtání výrazně větší než zdvih pístů, museli konstruktéři použít poměrně vysoký kompresní poměr 10,6:1 (aby byl dosažen příznivý poměr mezi poskytovanými výkony a hospodárností provozu).

Jenže to zase znamená použít palivo o vysokém oktanovém čísle. Navíc v době vzniku motoru, tedy na přelomu 70. a 80. let, nebyly benzíny tak kvalitní, jako je tomu dnes. Zmíněné parametry byly možné díky konstrukci spalovacího prostoru, známé jako TOP. Jde o akronym slov Thermodynamically Optimized Porsche. Proti detonačnímu spalování bojuje specifickým tvarem spalovacího prostoru, který zároveň podporuje víření nasávané směsi. Spalovací prostor je klínovitého tvaru, přičemž v jeho vyšším místě je vytvořena jakási štěrbina o velice ostrém úhlu. Svíčka naopak ústí do spalovacího prostoru v nižším místě, tedy vlastně naproti štěrbině.

V roce 1985 Porsche uvedlo přeplňovanou verzi motoru, o rok později se objevila verze S se čtyřventilovou hlavou válců se dvěma vačkovými hřídeli. Od roku 1988 byl objem motoru zvětšen na 2,7 litru. Už v rámci modernizace motoru v roce 1985 vzrostl kompresní poměr až na 10,9:1 a stejný si zachovala i zvětšená 2,7litrová verze. Vrtání vzrostlo na neuvěřitelných 104 mm, zdvih se nezměnil. Ve stejné době vyjela verze S2 s objemem čtyřválce 3,0 litru! Vrtání zůstalo na 104 mm, tedy jako u dvouventilová 2.7, avšak zdvih pístů se zvětšil až na 88 mm. V roce 1992 byla 944 nahrazena modelem 968. Třílitrový čtyřválec dostal navíc proměnné časování rozvodu Variocam. V roce 1995 byla výroba čtyřválcového Porsche Transaxle ukončena.


Porsche 2.5/3.0 R4
 

1/5 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem

Krachující italská letecká společnost Alitalia obdržela…

10 robotických startupů, kvůli kterým zaniknou pracovní místa 10 robotických startupů, kvůli kterým zaniknou pracovní místa

Robotické technologie se v mnoha oblastech používají už…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR

Prémiové značky, jako například BMW či Audi letos…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 





 
S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

Včera

Peugeot nedávno modernizoval model 308 a nezapomněl ani na ostrou verzi GTi. Technicky se nezměnila, a jak jsme zjistili ve Španělsku, ani to nebylo potřeba.




Blesk.cz

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich tisíce a znemožňují rybolov

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich…

Obyvatelé Kalifornie nebyli v červencových vedrech jediní, kdo zaplavil pláž podél severního pobřeží. Oceán v…

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu. Pak přijdou hromy a blesky

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu.…

O víkendu se vyšplhají teploty na 30 °C. Počítat ale musíme i s bouřkami, které budou v některých částech…

 

iSport.cz

PŘESTUPY ONLINE: Žádný Fribourg, Řepík jde ze Sparty do Slovanu

PŘESTUPY ONLINE: Žádný Fribourg, Řepík jde ze Sparty…

ONLINE | První máj je lásky čas, ale pro hokejové fanoušky také dnem prvních oficiálních přestupů. Právě 1.…

Boasson Hagen unikl a na Tour slaví! Před časovkou drží náskok Froome

Boasson Hagen unikl a na Tour slaví! Před časovkou…

Nejdelší etapu letošní Tour de France vyhrál po 222,5 kilometrech Edvald Boasson Hagen. Norský cyklista zaútočil…

 

Reflex.cz

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové poklekající před ruským spisovatelem Paustovským

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové…

Marlene Dietrichová byla celosvětově známou a uznávanou herečkou a zpěvačkou. Konstantin Paustovskij byl ruský a…

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Zase praskl jeden skandál o laskavosti a dobrotě katolických pedofilů. Tentokrát se vyjevilo, že v Řezně…