22.3. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Exotické motory: Šestiválcová šestnáctistovka nebo V12 se čtyřmi turby

 

Hlavně v minulosti se čas od času objevil motor, nad nímž laici žasli a odborníci se divili. Přinášíme pět mimořádných agregátů, které poháněly auta v uplynulých 25 letech.

Čím tyto motory dodnes uchvacují? Kromě svých výkonů je to zejména použitá koncepce a technická řešení. Některé také doslova bořily po léta zavedené poučky o zásadách konstruování automobilových motorů (čtyřválec Porsche 924S/944/968), jiné byly jen výstřelkem konstruktérů bez reálné podstaty (Mitsubishi 1.6 V6, Mazda 1.8 V6). Potom tu máme pohonnou jednotku, lišící se prostě úplně vším. Jde o rotační motor podle patentu Felixe Wankela. Ano, hiroshimská Mazda je jedinou firmou, která jej vyráběla vlastně až donedávna. My se ale zaměříme na jeho dvě nejvýstřednější verze. A pak jsou motory z produkce dvou italských výrobců supersportů ze začátku 90. let. Zatímco jméno Cizeta V16T zní poněkud tajemně, Bugatti EB110 je o poznání známějším supersportem. Někdejší italský výrobce chlubící se právy na jednu z nejslavnějších automobilových značek všech dob tehdy neměl vůbec nic společného s koncernem Volkswagen. Ale popořádku.

Porsche 2.5/3.0 R4 – Motory pro 924S, 944 a 968

Až do 70. let si Porsche vystačilo s tradiční řadou 911, případně jejími deriváty 912, 912E či s levnějším modelem Porsche 914. Už na sklonku 60. let však začaly převládat úvahy o možných nástupcích. Vozech s modernější koncepcí, která by značce otevřela cestu do dalších desetiletí. Po lidovém modelu 924 vyjel prestižní typ 928 s osmiválcovým motorem, který záhy získal titul Evropské Auto roku 1978. Od jeho osmiválce, přesněji většího osmiválce typu 928S, byl v roce 1981 odvozen menší čtyřválec. Často se uvádí, že jde o polovinu osmiválce, což je pravda pouze částečně. Třeba rozteče válcových jednotek jsou stejné, což můžeme říci i o technologii výroby hliníkového bloku válců a rovněž zdvih pístů 78,9 mm je shodný, ale tím podobnosti končí.

Původní čtyřválec se vyznačoval objemem 2,5 litru. Pro klidný běh je agregát osazen dvojicemi protiběžných vyvažovacích hřídelů v bloku. A jsme u první zvláštnosti. Takto velké motory mají zpravidla šest válců. Druhou, snad ještě větší zajímavostí, je vrtání válců rovných 100 mm. Podle někdejších pouček o konstrukci automobilových motorů to bylo právě na hranici, kdy je ještě možné zápalnou směs zažehnout jedinou svíčkou. A právě tady se dostáváme k další zvláštnosti těchto motorů. Vzhledem ke koncepci, kdy je vrtání výrazně větší než zdvih pístů, museli konstruktéři použít poměrně vysoký kompresní poměr 10,6:1 (aby byl dosažen příznivý poměr mezi poskytovanými výkony a hospodárností provozu).

Jenže to zase znamená použít palivo o vysokém oktanovém čísle. Navíc v době vzniku motoru, tedy na přelomu 70. a 80. let, nebyly benzíny tak kvalitní, jako je tomu dnes. Zmíněné parametry byly možné díky konstrukci spalovacího prostoru, známé jako TOP. Jde o akronym slov Thermodynamically Optimized Porsche. Proti detonačnímu spalování bojuje specifickým tvarem spalovacího prostoru, který zároveň podporuje víření nasávané směsi. Spalovací prostor je klínovitého tvaru, přičemž v jeho vyšším místě je vytvořena jakási štěrbina o velice ostrém úhlu. Svíčka naopak ústí do spalovacího prostoru v nižším místě, tedy vlastně naproti štěrbině.

V roce 1985 Porsche uvedlo přeplňovanou verzi motoru, o rok později se objevila verze S se čtyřventilovou hlavou válců se dvěma vačkovými hřídeli. Od roku 1988 byl objem motoru zvětšen na 2,7 litru. Už v rámci modernizace motoru v roce 1985 vzrostl kompresní poměr až na 10,9:1 a stejný si zachovala i zvětšená 2,7litrová verze. Vrtání vzrostlo na neuvěřitelných 104 mm, zdvih se nezměnil. Ve stejné době vyjela verze S2 s objemem čtyřválce 3,0 litru! Vrtání zůstalo na 104 mm, tedy jako u dvouventilová 2.7, avšak zdvih pístů se zvětšil až na 88 mm. V roce 1992 byla 944 nahrazena modelem 968. Třílitrový čtyřválec dostal navíc proměnné časování rozvodu Variocam. V roce 1995 byla výroba čtyřválcového Porsche Transaxle ukončena.


Porsche 2.5/3.0 R4
 

1/5 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt

Malý užitkový automobil měl mít zhruba poloviční nosnost…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 






 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Včera

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro Nintendo Switch

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro…

S příchodem každé nové herní konzole se hráči těší nejvíce na nové a exkluzivní tituly. Jenže i na nové mašince…

TOP 09 změnila logo. V boji o voliče jí má pomoci Schwarzenbergův motýlek

TOP 09 změnila logo. V boji o voliče jí má pomoci…

TOP 09 změnila logo, zařadila do něj motiv motýlka, jakého nosí její čestný předseda Karel Schwarzenberg.…

 

iSport.cz

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal ruku, ztratil respekt

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal…

 Sezona již skončila, ale z hlavy to jen tak vyhnat opravdu nejde. Doping. Ostatně když Ondřej Moravec s…

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…