reklama


22.3. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Exotické motory: Šestiválcová šestnáctistovka nebo V12 se čtyřmi turby

 

Hlavně v minulosti se čas od času objevil motor, nad nímž laici žasli a odborníci se divili. Přinášíme pět mimořádných agregátů, které poháněly auta v uplynulých 25 letech.

Čím tyto motory dodnes uchvacují? Kromě svých výkonů je to zejména použitá koncepce a technická řešení. Některé také doslova bořily po léta zavedené poučky o zásadách konstruování automobilových motorů (čtyřválec Porsche 924S/944/968), jiné byly jen výstřelkem konstruktérů bez reálné podstaty (Mitsubishi 1.6 V6, Mazda 1.8 V6). Potom tu máme pohonnou jednotku, lišící se prostě úplně vším. Jde o rotační motor podle patentu Felixe Wankela. Ano, hiroshimská Mazda je jedinou firmou, která jej vyráběla vlastně až donedávna. My se ale zaměříme na jeho dvě nejvýstřednější verze. A pak jsou motory z produkce dvou italských výrobců supersportů ze začátku 90. let. Zatímco jméno Cizeta V16T zní poněkud tajemně, Bugatti EB110 je o poznání známějším supersportem. Někdejší italský výrobce chlubící se právy na jednu z nejslavnějších automobilových značek všech dob tehdy neměl vůbec nic společného s koncernem Volkswagen. Ale popořádku.

Porsche 2.5/3.0 R4 – Motory pro 924S, 944 a 968

Až do 70. let si Porsche vystačilo s tradiční řadou 911, případně jejími deriváty 912, 912E či s levnějším modelem Porsche 914. Už na sklonku 60. let však začaly převládat úvahy o možných nástupcích. Vozech s modernější koncepcí, která by značce otevřela cestu do dalších desetiletí. Po lidovém modelu 924 vyjel prestižní typ 928 s osmiválcovým motorem, který záhy získal titul Evropské Auto roku 1978. Od jeho osmiválce, přesněji většího osmiválce typu 928S, byl v roce 1981 odvozen menší čtyřválec. Často se uvádí, že jde o polovinu osmiválce, což je pravda pouze částečně. Třeba rozteče válcových jednotek jsou stejné, což můžeme říci i o technologii výroby hliníkového bloku válců a rovněž zdvih pístů 78,9 mm je shodný, ale tím podobnosti končí.

Původní čtyřválec se vyznačoval objemem 2,5 litru. Pro klidný běh je agregát osazen dvojicemi protiběžných vyvažovacích hřídelů v bloku. A jsme u první zvláštnosti. Takto velké motory mají zpravidla šest válců. Druhou, snad ještě větší zajímavostí, je vrtání válců rovných 100 mm. Podle někdejších pouček o konstrukci automobilových motorů to bylo právě na hranici, kdy je ještě možné zápalnou směs zažehnout jedinou svíčkou. A právě tady se dostáváme k další zvláštnosti těchto motorů. Vzhledem ke koncepci, kdy je vrtání výrazně větší než zdvih pístů, museli konstruktéři použít poměrně vysoký kompresní poměr 10,6:1 (aby byl dosažen příznivý poměr mezi poskytovanými výkony a hospodárností provozu).

Jenže to zase znamená použít palivo o vysokém oktanovém čísle. Navíc v době vzniku motoru, tedy na přelomu 70. a 80. let, nebyly benzíny tak kvalitní, jako je tomu dnes. Zmíněné parametry byly možné díky konstrukci spalovacího prostoru, známé jako TOP. Jde o akronym slov Thermodynamically Optimized Porsche. Proti detonačnímu spalování bojuje specifickým tvarem spalovacího prostoru, který zároveň podporuje víření nasávané směsi. Spalovací prostor je klínovitého tvaru, přičemž v jeho vyšším místě je vytvořena jakási štěrbina o velice ostrém úhlu. Svíčka naopak ústí do spalovacího prostoru v nižším místě, tedy vlastně naproti štěrbině.

V roce 1985 Porsche uvedlo přeplňovanou verzi motoru, o rok později se objevila verze S se čtyřventilovou hlavou válců se dvěma vačkovými hřídeli. Od roku 1988 byl objem motoru zvětšen na 2,7 litru. Už v rámci modernizace motoru v roce 1985 vzrostl kompresní poměr až na 10,9:1 a stejný si zachovala i zvětšená 2,7litrová verze. Vrtání vzrostlo na neuvěřitelných 104 mm, zdvih se nezměnil. Ve stejné době vyjela verze S2 s objemem čtyřválce 3,0 litru! Vrtání zůstalo na 104 mm, tedy jako u dvouventilová 2.7, avšak zdvih pístů se zvětšil až na 88 mm. V roce 1992 byla 944 nahrazena modelem 968. Třílitrový čtyřválec dostal navíc proměnné časování rozvodu Variocam. V roce 1995 byla výroba čtyřválcového Porsche Transaxle ukončena.


Porsche 2.5/3.0 R4
 

1/5 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Kde jste vzal peníze na dluhopisy Agrofertu, ptal se Babiše poslanec ČSSD Kde jste vzal peníze na dluhopisy Agrofertu, ptal se Babiše poslanec ČSSD

Ministr financí a šéf ANO podle svých slov koupil…

Pozvánka do pitevny a ministr bez pornofilmů. Co zaznělo v Senátu o protikuřáckém zákonu Pozvánka do pitevny a ministr bez pornofilmů. Co zaznělo v Senátu o protikuřáckém zákonu

Senátoři téměř pět hodin jednali o protikuřáckém zákonu.…

Praha chce točnu tramvají v Troji u Blanky, bylo by tam i záchytné parkoviště Praha chce točnu tramvají v Troji u Blanky, bylo by tam i záchytné parkoviště

Navržená opatření jsou zatím součástí posuzovaných změn…

Vitana má problém na Slovensku, jeho úřady nařídily stáhnout balený kmín Vitana má problém na Slovensku, jeho úřady nařídily stáhnout balený kmín

Kontrolorům vadí přítomnost hořčice, měla být podle nich…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 






 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Dnes 18:55

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

Stanic technické kontroly bude víc, kývl Senát. Ťok v posílení konkurence nevěří

Stanic technické kontroly bude víc, kývl Senát. Ťok…

Podmínky rozšiřování počtu stanic technické kontroly (STK) zavádí novela o podmínkách provozu na pozemních…

Žena Pavla Zedníčka Hanka: Peníze za svatební fotky půjdou na novou ledvinu!

Žena Pavla Zedníčka Hanka: Peníze za svatební fotky…

Normálně si své soukromí přísně střeží. U svatby ale Pavel Zedníček (67) s Hankou Kousalovou (53) udělali…

 

iSport.cz

Čech po 10 letech od návratu s helmou: Hlavu jsem měl jako v pračce

Čech po 10 letech od návratu s helmou: Hlavu jsem…

Nevyhrál by Ligu mistrů. Ani čtyři FA Cupy. Nevlastnil by rekordní počet čistých kont v Premier League. To…

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová ztratila vedení v SP

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová…

Měla to velmi nadějně rozjeté. Ještě po třetí střelbě mířila česká biatlonistka Eva Puskarčíková do všech terčů…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama