TEST BMW 218d GT (110 kW) vs. Volkswagen Touran 2.0 TDI (110 kW) – Nový revír
Úvod, pořizovací náklady
Pravděpodobně není automobilka, u které by bylo vývoj současných automobilů vidět více než u BMW. Ještě před dvaceti lety šlo o výrobce, který produkoval přísně tradiční modely klasických tvarů a největším výstřelkem v nabídce byl pohon všech kol. Ostatně i díky tomu si BMW vytvořilo neotřesitelnou image. Jenže požadavky zákazníků se začaly rychle měnit a dnes je trendem zaplnit jakoukoliv skulina na trhu.
Výsledkem toho všeho je, že dnes zde máme mnoho různých BMW roztodivných tvarů a pohonů, a ty opravdu tradiční vozy této značky, navíc ve specifikaci s řadovým šestiválcem a pohonem zadních kol, již chce málokdo. I proto se zde dnes objevuje automobil ještě před nedávnem nemyslitelný – sedmimístné MPV s pohonem předních kol s modrobílou vrtulkou na kapotě. BMW 2 Gran Tourer stojí na platformě Mini Countryman, tedy s motorem napříč, a jedná se o prodlouženou variantu vůbec prvního „nedohrabu“ z Mnichova, a to modelu 2 Active Tourer.
Přímým konkurentem vozu je další sedmimístný německý automobil, tentokrát však z lidového Wolfsburgu, tedy Volkswagen Touran. Ten nyní platí rovněž za novinku, přišel totiž ve své druhé generaci, která již stojí na platformě MQB. První Touran se vyráběl dlouhých dvanáct let, od roku 2003, novinka tedy má na co navazovat. Otázka pro dnešní den tedy zní jasně – dokáže být první pokus o sedmimístné rodinné MPV z Mnichova lepší než již dobře známý konkurent z Wolfsburgu? Anebo jinak – vyplatí se připlatit si za prestižnější značku? Pojďme to zjistit.
Levní jsou jinde
Podle nás je více než pravděpodobné, že koupě BMW 2 GT bude probíhat nějak takto – otec rodiny má některé z větších BMW a shání kompaktnější vůz pro manželku a na rozvoz dětí do školky. Mnichovští pro něj právě takovýto automobil stvořili a protože má otec k této značce dlouhodobě pozitivní vztah, neváhá a kupuje.
Pořizovací náklady | BMW 2 GT | Volkswagen Touran |
ZÁKLADNÍ CENA | ||
Motor a stupeň výbavy | 218d Luxury Line/ 899.600 Kč | 2.0 TDI Highline DSG/749 900 Kč |
SERVIS | ||
Světlomet/zadní svítilna [Kč] | 17 655 / 5472 | 16.248 (diodový)/5317 |
Přední/zadní nárazník [Kč] | 11 330 / 12 980 | 9.119/9.778 |
Přední blatník [Kč] | 5555 | 5487 |
Čelní sklo [Kč] | 7343 | 7437 |
Brzdové destičky přední + výměna [Kč] | 5700 + 945 | 2687 + 871 |
Hodinová sazba v servisu [Kč] | 1620 | 968 |
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100 000 km [Kč] | Zdarma krom brzd. obložení | 20.380 |
ZÁRUKY | ||
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky) | 2/3/12 | 2/3/12 |
Prodloužená záruka | až 6 let/ 200.000 km | až 4 roky/ 80.000 km |
Podívat se na vše ale můžeme i obšírněji. Pokud si projdeme nabídky jednotlivých výrobců, zjistíme, že BMW se nachází ve třídě, kde vládnou spíše na cenu zaměřené automobilky. Za částku dostačující pro základní 2 Gran Tourer si tak můžete pořídit plně vybavený Citroën C4 Grand Picasso nebo Renault Grand Scénic. A co víc, i takový Mercedes B 180, byť pouze pětimístný, začíná na částce 555.000 Kč, kam se BMW se svou základní cenou 676.000 Kč za tříválcovou patnáctistovku podívat nedokáže.
Pojďme však srovnat konkrétní modely – my si do testu vybrali vozy s dvoulitrovými turbodiesely o výkonu 110 kW, které jsou si svými parametry téměř vyrovnané. BMW 218d GT však začíná na částce 787.800 Kč, zatímco Volkswagen Touran 2.0 TDI můžete mít v základní výbavě Comfortline od 647.900 Kč. My zde však máme bavoráka ve výbavě Luxury Line, takže cena poskočí o více než 100.000 Kč na 899.600 Kč, přičemž Touran je zase ve verzi Highline, kde dvoulitrový diesel začíná na 677.900 Kč. Holt, tihle dva nejsou z levného kraje, byť ve Wolfsburgu je stále přece jen laciněji.
bmw vw testy video mpv redakcnivideo srovnavacitesty
I u námi bohatě dovybavených variant je BMW pořád nepřekvapivě dražší, rozdíl ale již není tak velký (1.088.100 vs. 1.051.100 Kč). Je však nutno brát v potaz, že Volkswagen přijel s příplatkovým automatem, zatímco BMW s manuálem. Výhodou Gran Toureru je však obsáhlejší nabídka variant, můžete mít nejen silnou benzinovou verzi, ale rovněž „nafťáka“ se 140 kW, a to i s pohonem všech kol.
Podobný cenový vývoj lze sledovat i u náhradních dílů – zatímco světla, blatník či čelní sklo stojí u BMW a Volkswagenu podobně, nárazníky, brzdové destičky či hodinová sazba v servisu jsou již u modrobílé vrtule výrazně dražší. Trumfem BMW je však servis zdarma na 5 let/100.000 km, respektive možnost prodloužit záruku na 6 let/200.000 km. To Volkswagen neumí.
HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮ | BMW 2 GT | Volkswagen Touran |
Základní cena | 5 | 7 |
Standardní výbava a příplatky | 6 | 8 |
Servis | 9 | 8 |
Záruky | 9 | 8 |
Průměr | 7,25 | 7,75 |
Dojem, praktičnost
Jeden stylový, druhý praktický
Když se řekne MPV, napadnou nás pojmy jako variabilita, praktičnost, komfort či prostornost. V dnešní době je však stále důležitější i vzhled – automobily se často kupují také očima. Oba vozy v našem srovnání se tak snaží zaujmout i svým designem. Tedy, tvary Touranu rozhodně nikoho neohromí a jedná se ve srovnání s předchůdcem pouze o evoluci, Volkswagen však vypadá poměrně elegantně a draze díky doplňkům, jako jsou osmnáctipalcová kola, diodové čelní světlomety, chromované prvky či pěkná hluboká modrá barva.
BMW za vzhled modelu 2 Gran Tourer nikdy zrovna nesklízelo ovace, celkové tvary připomínají spíše rybu z hlubin moře. Jinak se však automobil snaží podobně jako Volkswagen – rovněž má diodové světlomety, zajímavou šedou barvu či osmnáctipalcová kola. Je již na vás, který automobil vám přijde zajímavější, my to máme tak padesát na padesát.
bmw vw testy video mpv redakcnivideo srovnavacitesty
To v interiéru již máme o kus jasněji – BMW zde výrazněji sází na luxus, zejména tedy testovaný kus se světlou spodní polovinou palubní desky. Interiér tak vypadá draze a honosně, tedy přesně tak, jak byste od BMW čekali. Pozice za volantem se mnohem více blíží běžným osobním automobilům a vy si v interiéru okamžitě připadáte dobře.
První dojem tedy hraje BMW jednoznačně do karet, postupem času ale vyplouvají na povrch i nedostatky. Sedadla mají kupříkladu opravdu krátké sedáky, klavírní lak na velké části palubní desky se rychle ušpiní a elektronická parkovací brzda nemá automatický režim, takže při rozjezdu se sama neodbrzdí, musíte to udělat ručně.
bmw vw testy video mpv redakcnivideo srovnavacitesty
Když se přesuneme na druhou řadu sedadel, objevíme dostatek prostoru, ale nepotěší skutečnost, že se nejedná o tři samostatná sedadla jako u Volkswagenu. Třetí řada je pak zcela nouzová, a to ještě jen pro malé děti. Dospělý jedinec nemá šanci usadit se jakkoliv pohodlně.
HODNOCENÍ INTERIÉRU | BMW 2 GT | Volkswagen Touran |
Prostornost | 7 | 8 |
Přední sedačky | 6 | 8 |
Zadní sedačky | 7 | 8 |
Kufr | 7 | 8 |
Variabilita | 7 | 9 |
Průměr | 6,80 | 8,20 |
Zavazadlový prostor BMW má v pětimístném uspořádání objem 560 litrů, což je méně než u Volkswagenu, byť na pohled nevypadá rozdíl tak markantně. Oceňujeme možnost uložit roletu zavazadelníku pod podlahu vozu, stejně jako složení druhé řady sedadel zmáčknutím tlačítka.
bmw vw testy video mpv redakcnivideo srovnavacitesty
Je čas přesednout do Touranu. Hned ze startu nás zaujme více „dodávkářská“ pozice za volantem a větší šeď. Pochválit je však potřeba větší přehlednost a také snadnější ovládání infotainmentu. Podobně jako BMW i Touran je plný klavírního laku, což je věc pěkná, dokud je čistá. Ve srovnání s mnichovským vozem zpracování interiéru mírně pokulhává, není to však nic hrozného.
V Touranu lze objevit i mnoho zajímavých detailů, kupříkladu v liště před spolujezdcem je schránka na SD karty a DVD, v loketní opěrce se pak ukrývá malý vyjímatelný odpadkový koš.
bmw vw testy video mpv redakcnivideo srovnavacitesty
Hlavní však je, že Volkswagen je mnohem více zaměřen na praktičnost. Ve druhé řadě sedadel má tři samostatná sedadla, pětimístný vůz má i plnohodnotnou rezervu a pro převoz dlouhých předmětů můžete využít možnost sklápění opěradla předního spolujezdcova sedadla. Líbilo se nám také, že stolečky před cestujícími v druhé řadě méně omezují prostor pro kolena než v BMW.
V tomto srovnání tedy BMW hraje roli toho stylového, zatímco Volkswagen míří více na reálnou praktičnost a variabilitu. Rozdíly to ale nejsou nikterak zásadní, o všem tedy rozhodne hlavně to, jak se vozy chovají na silnici.
HODNOCENÍ DESIGNU | BMW 2 GT | Volkswagen Touran |
Vnější vzhled | 6 | 7 |
Vnitřní vzhled | 9 | 8 |
Zpracování | 9 | 7 |
Ergonomie | 7 | 9 |
Konektivita | 8 | 8 |
Průměr | 7,80 | 7,80 |
Jízdní vlastnosti
Stejní jen na papíře
Ne vždy se nám podaří sehnat k testu auta ve stejné specifikaci, v tomto případě bylo BMW sedmimístné s manuálem, zatímco Volkswagen měl automat a pět míst. Přesto se však stačí letmo podívat na technické údaje k vozům a zdá se, že na silnici musí tohle být až neskutečně vyrovnaná bitva.
Obě předokolky totiž mají dvoulitrový turbodiesel s výkonem 110 kW, pouze Volkswagen má vyšší točivý moment, a to 340 N.m proti 330 N.m u BMW. Maximální rychlost činí 205 km/h u BMW a 206 km/h u VW, zrychlení z klidu na sto kilometrů v hodině proběhne za shodných 9,3 sekund.
bmw vw testy video mpv redakcnivideo srovnavacitesty
V reálu ale auta nepůsobí podobně ani náhodou. Motor Gran Toureru běží měkce, není dunivý, ani přehnaně nevibruje, což se ale o dvoulitru v Touranu nedá říci – ten má výrazně hlasitější, dunivější a klapavější chod. Výhodou BMW je, že se dokáže velmi dobře popasovat i s nižšími otáčkami, zátah začíná už těsně nad volnoběhem a rozsah použitelných otáček je tedy větší. Volkswagen oproti tomu táhne razantněji, ale chvíli mu to trvá a potřebuje více než 1500 otáček. Ve výsledku tedy oba vozy působí podobně rychle, jen každý trochu jiným způsobem. Měření na letišti pak potvrzují, že BMW lépe snáší nižší otáčky a rozbíhá se z nich snadněji, v pružném zrychlení na čtvrtý a šestý rychlostní stupeň tak vítězí. U Volkswagenu lze v manuálním režimu jednotlivé rychlosti “zafixovat” tak, aby výsledné měření bylo objektivní. Námi testovaný kus Gran Toureru pak příliš dobře nebrzdil, což se ukázalo i na měření brzdné dráhy vozů.
Dynamické měření na letišti (vlhko) | BMW 2 GT | Volkswagen Touran |
Pneumatiky | 225/45 R18 | 225/45 R18 |
Pružnost na 4. RS(60-120 km/h)/6. RS (80-120 km/h) [s] | 7,0/12,9 | 7,1 s/14,8 s |
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h | 2400 min-1 | 2250 min-1 |
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h] | 48/87/126 | 48/86/124 |
Brzdná dráha ze 100 km/h [s/m] | 4,2/48,8 | 3,1/44,3 |
Volkswagen i BMW nabízejí možnost nastavit různé režimy vozu, od úsporného po sportovní. Zajímavostí u BMW je, že v módu Sport se u manuální převodovky dočkáte automatických meziplynů. Ty však jdou dát díky snadno a přesně ovladatelnému motoru dobře i v běžném režimu bez pomoci elektroniky. Samotná převodovka nepůsobí tím tradičním dojmem jako každý jiný mnichovský vůz, což je dáno pravděpodobně odlišnou platformou. Řazení je však snadné a poměrně přesné, byť u toho vydává „plastové“ zvuky.
bmw vw testy video mpv redakcnivideo srovnavacitesty
Námi testovaný Touran měl šestistupňovou automatickou převodovku DSG, která funguje uspokojivě. Řídili jsme rovněž Touran s manuálem, a tak můžeme říci, že se také jedná o příjemné a přesné řazení. V tomto ohledu si tedy nemají BMW s Volkswagenem co vyčítat, protože však srovnáváme automat s manuálem, tentokrát v celkovém bodovém hodnocení kolonku „řazení“ vynecháme.
HODNOCENÍ MOTORU | BMW 2 GT | Volkswagen Touran |
Zrychlení | 8 | 8 |
Pružnost | 8 | 7 |
Spotřeba udávaná | 9 | 8 |
Spotřeba v testu | 9 | 8 |
Odhlučnění motoru | 9 | 7 |
Průměr | 8,60 | 7,60 |
A spotřeba? Ta se v našem testu pohybovala okolo šesti litrů u obou vozů, přičemž BMW mělo během testu apetit 5,8 l/100 km, zatímco Volkswagen 6,2 l/100 km. I v jiných režimech byl mnichovský automobil vždy o zhruba půl litru úspornější.
bmw vw testy video mpv redakcnivideo srovnavacitesty
Na silnici, právě tam BMW obvykle excelovala. Gran Tourer však přijíždí na osmnáctipalcových kolech obutých do pneumatik runflat a s běžnými tlumiči. Výsledek je bohužel nabíledni – auto je tvrdé, nerovnosti nedokáže uspokojivě filtrovat a působí prkenně. V rámci platformy Countrymanu pak vůz podědil i slabé odhlučnění podběhů, při jízdě tedy jde výrazněji slyšet valivý hluk od kol a na nerovnostech se ozývají výrazné rány. Tyto vlastnosti se k vozu kategorie MPV rozhodně nehodí.
Ano, Gran Tourer je v zatáčkách na poměry této třídy slušně stabilní, nepůsobí však o nic obratněji než Touran a má trochu necitlivé řízení. Nerovnost uprostřed oblouku navíc auto znejistí. Podvozek se ale chová dobře při vyšších rychlostech, auto celkově slušně maskuje rychlost a příliš se nenaklání.
bmw vw testy video mpv redakcnivideo srovnavacitesty
Touran má v tomto ohledu výhodu adaptivních tlumičů, i v režimu sport se ale jeví lépe než BMW. V prvé řadě je podvozek výrazně lépe odhlučněn a rány se ozývají až na opravdu velkých výmolech. Valivý hluk je potlačen a drobné nerovnosti auto plavně překonává. Bez runflatů je jízda uvolněnější, auto je poddajné, ale přitom ne méně stabilní. Nájezdy do oblouků působí podobně ostře jako u Gran Toureru a vůz má i podobnou přilnavost, přičemž řízení působí přirozeněji.
Pokud bychom to tedy měli shrnout, BMW boduje zejména kultivovanějším a úspornějším motorem, Volkswagen zase nabízí pohodlnější a lépe odhlučněný podvozek, který se více hodí k vozu tohoto typu. Verdikt tedy bude těsný.
HODNOCENÍ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍ | BMW 2 GT | Volkswagen Touran |
Ovladatelnost | 8 | 8 |
Komfort odpružení | 5 | 8 |
Odhlučnění podvozku | 5 | 8 |
Řízení | 6 | 7 |
Brzdy | 6 | 8 |
Průměr | 5,00 | 6,50 |
Závěr
BMW se s novým Gran Tourerem vrhlo do doposud neprozkoumaných vod a ukázalo se, že těžkými soupeři jsou i vozy méně prestižních značek. Nároky na MPV jsou totiž výrazně jiné, než na co jsou mnichovští zvyklí. Přesto jsou oblasti, ve kterých BMW nad svým konkurentem z Wolfsburgu jednoznačně vítězí – v Gran Toureru se lépe sedí, interiér působí luxusněji a kvalitněji, motor má širší spektrum použitelných otáček, příjemnější a tišší zvuk a také nižší spotřebu. BMW je rovněž ve vyšších rychlostech stabilnější.
Již základní cena BMW je ale dle očekávání dostvysoká, automobil má navíc hlučný a nepohodlný podvozek, nepříliš citlivé řízení a pokulhává rovněž v praktičnosti.
SHRNUTÍ HODNOCENÍ | ||
MODEL | BMW 2 GT | Volkswagen Touran |
POŘIZOVACÍ NÁKLADY | 7,25 | 7,75 |
DESIGN | 7,80 | 7,80 |
INTERIÉR | 6,80 | 8,20 |
MOTOR | 8,60 | 7,60 |
JÍZDNÍ VLASTNOSTI | 5,00 | 6,50 |
CELKOVÝ PRŮMĚR | 7,09 | 7,57 |
CELKEM | *** | ***1/2 |
O pomyslný chlup tedy vítězí Touran, který lépe vystihl podstatu rodinného vozu. Se třemi samostatnými sedadly v druhé řadě a větším zavazadelníkem je praktičtější, má více odkládacích prostorů a hlavně jezdí mnohem pohodlněji. Jeho podvozek lépe filtruje nerovnosti a je poddajnější. Interiér má sice své slabiny a motor by mohl méně dunět, i vzhledem k nižší ceně ale musíme Tourana vyhlásit za vítěze.
bmw vw testy video mpv redakcnivideo srovnavacitesty
BMW 218d Gran Tourer
Plusy
- Kultivovaný motor
- Kvalitnější a luxusnější interiér
- Pozice za volantem
- Nízká spotřeba
Minusy
- Tvrdý podvozek
- Hluk od kol
- Slabší brzdy
- Vyšší cena
Nejlevnější verze modelu | 676.000 Kč (218i 1.5/100 kW) |
Základ s testovaným motorem | 787.800 Kč (218d 2.0/110 kW) |
Testovaný vůz bez příplatků | 899.600 Kč (218d 2.0/110 kW Luxury Line) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.088.100 Kč (218d 2.0/110 kW Luxury Line) |
Volkswagen Touran
Plusy
- Praktický interiér
- Komfortní podvozek
- Mnoho odkládacích prostor
- Lepší výhled ven
Minusy
- Horší pozice za volantem
- Dunivý motor
- Hůře zpracovaný interiér
- Větší prodleva turbodmychadla
Nejlevnější verze modelu | 555.900 Kč (1.2 TSI/81 kW Comfortline) |
Základ s testovaným motorem | 647.900 Kč (2.0 TDI/110 kW Comfortline) |
Testovaný vůz bez příplatků | 749.900 Kč (2.0 TDI/110 kW DSG Highline) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.051.100 Kč (2.0 TDI/110 kW DSG Highline) |
Foto: Petr Homolka