BMW 530d xDrive GT – M turismo

BMW 530d xDrive GT – M turismo

 
 

BMW mixuje dál. Užitkově-reprezentativní verze řady 5 dostala M paket a snaží se nás zaujmout základním třílitrem.

Když se M paket nabízí i pro řadu 7 nebo všechna SUV od X1 po X6, bylo by nespravedlivé, aby se nedostalo i na řadu 5 v provedení Gran Turismo. Crossover s rysy limuzíny, liftbacku a SUV se dočkal v závěru loňského roku.

Co zákazník dostane za svých 149 tisíc? Na první pohled toho není mnoho. Samozřejmě specifický design nárazníků, 19palcová M kola, černé okenní lišty BMW Individual, černý strop, sportovní volant, sportovní sedadla s čalouněním látka/Alcantara a M sportovní podvozek. Ten je u 5 GT nabízen i s pohonem všech kol xDrive.

Kožené čalounění pro M paket stojí 36 tisíc, už to je úspora 15 tisíc. 19palcová kola pro GT pořídíte od 38 tisíc a dál to naskakuje samo: černý strop a sportovní podvozek za 10, černé okenní lišty a M volant za 6 tisíc a sportovní sedadla za 15 tisíc. V BMW to mají dobře spočítané, jednotlivými příplatky jsme se dostali na stejných 149 tisíc a nemáme ani M kola, ani aerodynamický paket se sportovním designem nárazníků.

Zapomenout ale musíme na černou metalízu. S M paketem se dodává jen čistá nemetalická černá, nebo perleť z palety BMW Individual, jakou měl testovaný vůz. A ta stojí nemalých 58 tisíc korun.

obrázek [600 x 368]  

Všechny ty designové změny jsou příjemné. A sekunduje jim praktický zásah do vlastností auta: sportovní podvozek. Kombinace M paket a xDrive dosud v BMW vylučovala instalaci sníženého podvozku, 5 GT ale zavedenou praxi mění!

Ne že by pětkové Gran Turismo bylo ve výchozím nastavení špatné, ale teprve s M podvozkem se z něho stává ten správný bavorák. Normálně je totiž GT poněkud vláčné, přestože v rozhodujících okamžicích řidiče „podrží“. Až úpravy s logem M dodají ten správný pocit spojení s autem.

Daní za to je pochopitelně horší komfort tlumení malých nerovností. Na těch velkých je ale BMW i tak překvapivě pohodlné. Přejezd příčného prahu doprovází jen tlumené žuchnutí, jako v opravdovém SUV.

obrázek [300 x 222] Naopak nad úrovní SUV je interiér. Prostorové poměry může bavorská X5 jen závidět. Místo na zadních sedadlech si dokonce v ničem nezadá s prodlouženou verzí řady 7 – nebýt svažující se střechy, musela by se mnichovská vlajková loď před 5 Gran Turismo sklonit.

Interiér s M paketem je vyšperkovaný čalouněním Alcantara/látka, hliníkovým dekorem a černým stropem. Přední sedačky mají skvělé boční vedení, pozici na okraji luxusního segmentu ale příliš nesluší částečně manuální seřizování. Řešení se nabízí v ceníku příplatkové výbavy.

Třílitrový diesel by měl být vedle dříve testovaného biturba 535d chudým příbuzným… ale není! Rozdíl 40 kW a 80 Nm vypadá na papíru drtivě, leccos už ale napoví srovnání akcelerace z 0 na 100 km/h: 6,0 sekund pro 535d a 6,9 sekundy pro 530d.

Biturbo nemá zásadní převahu ani v nízkých otáčkách. Rozdíl mezi motory se nejvýrazněji projeví v druhé polovině rychloměru, kdy 530d zrychluje méně ochotně a akceleraci vzdá na tachometrových 230 km/h. Z 535d GT jsme před rokem na německé dálnici vytáhli přesně o 10 km/h víc.

obrázek [600 x 305]  

V běžných rychlostech se ale rozdíly stírají. Základní dieselový třílitr s přehledem zvládá klidnou jízdu v nízkých otáčkách i efektní dieselové roztahování. V tomto světle se 120tisícový příplatek za 535d jeví příliš vysoký. Mnichovští ale určitě mají ve své cenové politice jasno – těch, kdo potřebují biturbo, se najde dost.

Ale že by si slabší motor za své služby žádal menší přísun paliva, to zase ne. Největší rozdíl je mimo město, kde dokáže 530d GT vystačit se šesti litry na 100 km (při konstantních 100 km/h dokonce 5,3 l/100 km), na dálnici i ve městě se ovšem apetit srovnává. Kdo chce cestovat rychlostí 200 km/h, spálí každých 100 km 12,5 litru – vzhledem k velikosti a hmotnost auta slušná hodnota, však motor točí na osmičku jen 2700 min-1.

Celkový průměr se v testu udržel na 9 litrech, stejně jako u 535d GT.

Z další poznatků stojí za zmínku opravdu precizní dávkování brzd se slušným účinkem. Naopak negativem je nutnost mlátit bočními dveřmi – mechanismus je zjevně stavěn na příplatkové elektrické dovírání Soft-Close (16 tisíc korun).

obrázek [600 x 351]  

Můžeme tisíce hodin lamentovat, kam spěje BMW. Fakta jsou ale jasná: prvotní šok opadl, absurdní proporce sice zůstávají, ale řada 5 Gran Turismo je kvalitní auto, za které se v Mnichově rozhodně nemusí stydět.

Je úspornější a živější než srovnatelně motorizované SUV, nabízí více vnitřního prostoru a přitom dokáže zaujmout skalní zastánce kategorie SUV zvýšeným posazem i pohonem všech kol. S M paketem zahání poslední pochyby – přes všechny zvláštnosti má 5 GT ty pravé vlastnosti BMW.

JAKE.AUTO.CZ: BMW řada 5 – všechny testy a další články


Druhý pohled (Aleš Jungmann)
Lehce otylému GT jsem dlouho nemohl přijít na chuť. Metoda výroby aut „Dnes vaří pejsek s kočičkou“ je sice možná pro výrobce lákavá, avšak ani prodejně GT neláme rekordy – třeba v USA jde o jasný propadák. Zákazníci pětku s přídomkem GT zkrátka nepřijali dobře. Po vyzkoušení námi testované verze ale musím změnit názor. Auto postavené tak, jak jsme jej měli k testu, je prostě trefa. Vznětový šestiválec je dle mého názoru absolutní špičkou mezi klasickými šestiválcovými diesely, má perfektní zátah a na diesel nezvykle vytříbený zvuk. K tomu přidejte M paket, výborné jízdní vlastnosti a spoustu (spoustu!) místa pro nohy na zadních sedadlech. Pořád sice nechápu, proč by si měl někdo kupovat 5 GT a ne něco z výborné čtveřice 5 / 7 / X5 / X6, ale proti gustu...
První cena vozu1.422.500,- Kč (530d GT/180 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1.422.500,- Kč (530d GT/180 kW)
Základní cena testovaného vozu1.487.500,- Kč (530d xDrive GT/180 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.978.850,- Kč (530d xDrive GT/180 kW)

Plusy

  • Vysoká kvalita zpracování interiéru
  • Velký vnitřní prostor
  • Kultivovaný naftový motor
  • Precizní dávkování brzd
  • Vzhledem k velikosti a hmotnosti nadprůměrná ovladatelnost
  • S M paketem velmi dynamický podvozek
  • O 120 tisíc korun levnější než 535d

Minusy

  • Aerodynamický hluk od bezrámových oken
  • Přenos rázů od kol do karoserie na větších nerovnostech
  • Obtížné parkování při standardních rozměrech parkovacího místa
  • Diskutabilní proporce a design zadní části karoserie
  • Výkon základní audiosoustavy
  • Ve městě a na dálnici není úspornější než 535d
Spolupracujeme s TipCars.com

BMW 530d xDrive GT

Cena v základní výbavě: 1 487 500 Kč Cena v testované výbavě: 1 978 850 Kč

Základní výbava:BMW Service Inclusive 5 let/100.000 km, šest airbagů, stabilizační systém a DTC, kola z lehké slitiny 18palcová, pneumatiky Runflat, látkové čalounění, dekor interiéru Satine Silver matt, prahové lišty, parkovací brzda s funkcí Automatic Hold, pneumatické odpružení zadní nápravy se samočinnou regulací světlé výšky, tempomat, zadní parkovací senzory, LED světla pro denní svícení, funkce follow-me-home, mlhová světla, multifunkční kožený volant, zadní lavice třímístná dělená v poměru 40:20:40, čtyřzónová automatická klimatizace, ovladač iDrive, rádio BMW Professional, startování tlačítkem, palubní počítač a další.

Výbava testovaného vozu:M sportovní paket (148.750,-) – 19‘‘ M kola, M sportovní podvozek, M aerodynamický paket, M sportovní kožený volant, sportovní sedadla vpředu, BMW Individual černé okenní lišty, BMW Individual čalounění stropu v barvě antracitu; bez označení modelu (0,-), automatická klimatizace (10.075,-), parkovací senzory vpředu a vzadu (8.575,-), zadní kamera (10.600,-), rolovací sluneční clony (12.350,-), vnější a vnitřní zrcátko s automatickým tlumením (13.875,-), el. nastavitelná bederní opěrka (9.075,-), vyhřívání předních sedadel (9.575,-), ambientní osvětlení (7.050,-), vak na lyže a snowboard (4.275,-), ostřikovače světlometů (6.800,-), bi-xenonové světlomety (23.450,-), asistent dálkových světel (3.775,-), navigace Professional (63.275,-), Head-Up displej (35.050,-), Speed Limit Info (8.075,-), BMW Internet (2.525,-), Bluetooth (16.125,-), USB (7.575,-), rozšířená konektivita (2.525,-), BMW Aplikace iPhone/iPod (3.775,-), BMW Individual protisluneční ochrana oken (8.825,-).

Německo mění politiku vůči Turecku, vadí mu zatýkání protivládních aktivistů Německo mění politiku vůči Turecku, vadí mu zatýkání protivládních aktivistů

Kvůli úternímu zadržení bojovníků za lidská práva v…

Volkswagen dále hledá nového majitele pro Ducati, zájem má italský klan Benettonů Volkswagen dále hledá nového majitele pro Ducati, zájem má italský klan Benettonů

O koupi italského výrobce motocyklů Ducati od německé…

Zpěvák kapely Linkin Park Chester Bennington spáchal sebevraždu Zpěvák kapely Linkin Park Chester Bennington spáchal sebevraždu

Chester Bennington, zpěvák americké rockové kapely Linkin…

 
Technické údaje
Motor BMW 530d xDrive GT
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 180 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 520 / 1750 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 235
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.5 / 6 / 6.9
Emise CO2:183
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 440 / 590
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2090 / 480
Rozměr pneu:245/45 R19, 275/40 R19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4998
b) šířka (mm): 1901
c) výška (mm): 1559
d) rozvor (mm): 3070
e) rozchod vpředu (mm): 1611
f) rozchod vzadu (mm): 1654
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 980
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1051
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):991
k) šířka vpředu (mm): 1506
l) šířka vzadu (mm): 1466
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení BMW 530d xDrive GT
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,77
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací

Během novinářské prezentace vozu na severu Španělska jsme…

Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů

Audi musí na pár týdnů zastavit prodej svých benzinových…

 



Podívejte se, jak vznikají kamufláže pro testovací prototypy! Podívejte se, jak vznikají kamufláže pro testovací prototypy!

Vypadá to jako úplná hračka, ale i maskování vývojového…

BMW M5 Competition Edition: 600 koní pro 200 šťastlivců za 3,5 milionu BMW M5 Competition Edition: 600 koní pro 200 šťastlivců za 3,5 milionu

V závěru výroby současné generace BMW řady 5 přichází…

 



 
Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Včera

Návrat Aston Martinu do nejvyšší ligy vytrvalostních závodů nepřinesl žádné vítězství, nicméně úplný propadák to nebyl. Jenže Ford koupil Jaguar a přišel rychlý konec...




Blesk.cz

Pět Češek v tuk tuku chce dobýt Jižní Ameriku: „Ženské do expedic patří,“ říkají

Pět Češek v tuk tuku chce dobýt Jižní Ameriku:…

Že ženské do expedice nepatří? Omyl! O tom vás přesvědčí pětice dobrodružek z Česka, které se rozhodly projet…

Lucie Vondráčková si mne ruce: Další kšeft snů!

Lucie Vondráčková si mne ruce: Další kšeft snů!

Zpěvačce Lucii Vondráčkové (37) se v Kanadě, kde žije s manželem Tomášem Plekancem (34) a dvěma syny, daří čím…

 

iSport.cz

Že jsem nevyhrál žádnou etapu? Pro mě je hlavní žlutý dres, tvrdí Froome

Že jsem nevyhrál žádnou etapu? Pro mě je hlavní…

Stačí, aby žlutý trikot udržel ještě dvě etapy a může slavit zisk hattriku. Chris Froome od začátku letošního…

VIDEO: Sparta - Arnhem 1:1. Domácí zabrali ve druhé půli, trefil se Šural

VIDEO: Sparta - Arnhem 1:1. Domácí zabrali ve druhé…

Fotbalisté Sparty remizovali v generálce na start nové sezony s Arnhemem 1:1. Pátý tým uplynulé sezony…

 

Reflex.cz

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a podívejte se na snímky z uplynulých let

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a…

Akty X, dlouhodobě nejpopulárnější soutěž časopisu Reflex, které se každý rok účastní stovky profesionálních i…

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a lidové horůrky zmapoval Polák

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a…

První komplexní monografie věnovaná české hrůzostrašné literatuře! Na téměř pěti stech stránkách Hrůzy v české…