Test Auto.cz

BMW M550d xDrive – Plnou parou vpřed

8.10. 2012
Verdikt
 

Nic v nabídce BMW nechybělo tolik, jako ultrasilný diesel s pohonem 4x4 maskovaný jako M5.

Přestože BMW vyrábí statisíce různých SUV, nabídka konvenčních modelových řad byla vždycky docela konzervativní. Ale hlas poptávky nelze ignorovat věčně, a tak jsme se teprve nedávno dočkali pohonu všech kol v řadě 7 (15 let po Audi A8 a 7 let po Mercedesu třídy S) nebo masivního nasazení benzinových čtyřválců do řad 1 a 3 (16 let po Audi a Mercedesu).

Touhy po pořádném dieselovém M ale byly vždycky ze všech nesplněných přání asi nejsilnější. Samozřejmě existovalo řešení v podobě chiptuningu a karosářských úprav, jenže sama automobilka volání po überdieselu v tichosti ignorovala. Řešení přichází až teď, v roce 2012.

První vůz, který by měl být opravdu hoden pojmenování „naftová M5“, dostal unikátní třílitr s trojicí turbodmychadel. BMW výsledek nazývá M550d xDrive a výkonem i cenou ho umisťuje přesně na půl cesty mezi dosavadní dieselový vrchol 535d a ikonickou M5.

Mimochodem, technicky vzato M550d (ale taky třeba X6 M50d nebo chystané M135i) nespadá pod divizi BMW M. V Mnichově kvůli nim vznikla nová odnož BMW M Performance Automobiles. Příznivce starých pořádků takové manévry uspokojí, zákazníkům je to nejspíš úplně jedno.

obrázek [600 x 377]

Rozeznat od sebe M550d od benzinového originálu je úkol pro znalce. Ve skutečnosti má novinka lehce modifikovaný M paket, ale rozdíly proti M5 jsou jen v detailech. Třeba nasávací otvor se na M550d rozšiřuje směrem nahoru, větrací otvory za předními koly nahrazuje štítek xDrive a vzadu místo difuzoru a čtyř koncovek výfuku najdeme leskle černý panel a dvojici obdélníkových koncovek. Jen pro zajímavost – tento tvar se v BMW zatím používal jen na výfucích osmiválcových motorů. Jasným rozpoznávacím znakem proto budou hlavně kryty zrcátek a vnitřní strana ledvinek ve světle šedé barvě.

Podivně rozehrané dílo designérů má na každý pád jednoznačně zajímavý výsledek. Když vizuální efekt dokreslí empětkový modrý lak Estoril, šedá 20palcová kola a znáček M550d, máte o pozornost okolí postaráno. Nutno říct, že všechny pohledy na auto měly pozitivní nádech.

obrázek [600 x 271]

Limity stále existují

Po zmáčknutí startovacího tlačítka se motor hezky ozve. Na luxusní utlumení agregátu se tady nehraje, naopak turbodiesel je docela slyšet. Ale není to nepříjemné dieselové dunění, zvukový projev řadového šestiválce je ve skutečnosti kultivovaný, jak jsme u BMW nakonec zvyklí, a docela zajímavý. Taky jak by ne, když ho uměle vylepšují reproduktory. Můžeme si stěžovat, že elektronika zbytečně pronikla do další oblasti, ale výsledek se zkrátka dobrý. Vlastně kdyby neexistovalo Audi 3,0 TDI biturbo, byl by to asi nejlépe znějící dieselový motor.

Pod kapotou se ale hlavně ukrývá unikátní komplex tří turbodmychadel – malé pro nízké otáčky, velké hlavní a ještě jedno malé pro výpomoc ve vysokých otáčkách. Jejich souhrou vzniká působivých 280 kW a 740 Nm, jinými slovy 127 koní na litr a 247 Nm na litr.

obrázek [600 x 322]

Zkušenosti s dvojitě přeplňovanými diesely jsou jednoznačné – různě velká turba dávají motoru pořádný drajv už těsně nad volnoběhem, mocné střední pásmo a plynulý nárůst výkonu až do nejvyšších otáček. Z logiky věci vyplývá, že se třemi dmychadly by měl být střed o něco silnější (no v BMW rovnou o 110 Nm) a exploze newtonmetrů přejde v drtivou špičku, která přepíše dějiny motorismu.

Tři turba a spotřeba
Oficiální údaje se nás snaží přesvědčit, že nezáleží na tom, jak silný je třílitrový turbodiesel. Spotřeba nafty by se měla lišit v řádu decilitrů a v určitých situacích to opravdu platí. Mimo město se s M550d xDrive dá klidným tempem jezdit za 6,5 litrů, přičemž s podstatně slabším 530d xDrive se dá dostat tak o litr níž. U eMkové verze je ale běžnější spotřeba těsně do deseti litrů. A když se rozhodnete vyzkoušet všech 740 Nm, pak triturbodiesel hltá naftu hodně velkými doušky. Benzinový motor by v těch chvílích nebyl o moc žíznivější – zkrátka vysoký výkon má svou cenu.

Realita je ale o dost jiná. Složitý komplex kanálů a ventilů vytváří prodlevy, takže ve skutečnosti motor neoslní ani rychlostí reakcí na plynový pedál, ani zátahem v nejnižších otáčkách. Na opačné straně by třetí turbodmychadlo alespoň teoreticky mohlo mít větší plnící tlak, protože rezervy motor pořád má: po přelezení maxima výkonu (při 4000 až 4400 min-1) už na cestě k omezovači v pěti a půl tisících jenom dodýchává.

obrázek [600 x 335]

Vše se proto orientuje na střední pásmo, které dělá z M550d naftovou raketu. Ovšem docela bezcharakterní – reakce motoru nevyvolávají emoce a přenos síly přes pohon všech kol xDrive je tak efektivní, že si posádka akceleraci pořádně neužije.

Pohon všech kol každý chce, ale skoro nikdo ho ve skutečnosti nepotřebuje. U celé řady 5 existuje volba, M550d je ovšem čtyřkolka povinně a to dost zásadně ovlivňuje jízdní projev. Sedanu propůjčuje určitou netečnost a bere tu opravdovou radost z jízdy. A tak je svezení „jenom“ rychlé.

V zatáčkách ale toto eMko funguje. Sice 1970 kg těžký vůz působí těžkopádně, ale rychlost a obratnost při přesunech z oblouku do oblouku mu nechybí. Proti nedotáčivosti proaktivně bojuje systém xDrive, takže s trochou citu se jí dá úplně vyhnout. Určitě to není špatné svezení, jen ta radost z jízdy… o tu se stará akorát samotná rychlost.

obrázek [600 x 400]

Odsouzeno k úspěchu

To, že se BMW M550d do velké míry minulo s našim očekáváním (vlastně po testu X6 M50d jsme už tak nějak věděli, co očekávat), z prodejního hlediska nic neznamená. BMW totiž nestaví auta pro odborníky, ani pro zapálené nadšence, ale pro lidi, kteří si mohou mnichovské výrobky dovolit.

A těm bude jistě vyhovovat síla motoru, řidičská nenáročnost a přítomnost pohonu všech kol. Ve zbytku najdou typické BMW řady 5: strohý, ale kvalitní interiér, brilantní osmistupňový automat a nekomfortní podvozek. Jeho mlácení na nerovnostech by dokonce mohlo u někoho podpořit sportovní dojem z jízdy.

Druhý pohled (Aleš Jungmann)
Nejsilnější dieselové BMW je bohužel pouze a jen nejsilnější dieselové BMW. Říkám to nerad, ale znáček ///M zde zastupuje spíše marketingovou snahu než radost z jízdy. Jistě, doba si to žádá, takže spíše pochvalme mnichovské za to, že zvládli odolávat tak dlouho. Možná by vás zajímalo pocitové srovnání s benzinovou „pravou“ eM pětkou. V tom vás bohužel musíme zklamat, české zastoupení neuznalo za vhodné zapůjčit naší redakci tento vůz byť na jediný den.

obrázek [600 x 341]

První cena vozu1.020.000,- Kč (520i)
První cena vozu s testovanou motorizací2.080.000,- Kč (M550d xDrive)
Základní cena testovaného vozu2.080.000,- Kč (M550d xDrive)
Cena testovaného vozu vč. příplatků2.412.499,- Kč (M550d xDrive)

Plusy:

  • Výkonný motor s příjemným zvukovým projevem
  • Efektivní přenos síly na vozovku
  • Komfortně a rychle řadící převodovka
  • Splňuje emisní normu Euro 6

Minusy:

  • Prodlevy motoru, vadnoucí výkon ve vysokých otáčkách
  • Jízda bez emocí
  • Slabý komfort tlumení
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

BMW M550d xDrive

Cena v základní výbavě: 2 080 000 Kč Cena v testované výbavě: 2 412 499 Kč

Základní výbava:BMW Service Inclusive – 5 let / 100.000 km, zahrnuje údržbové a servisní práce, aktivní opěrky hlavy vpředu, dynamická kontrola stability (DSC), včetně asistenta tažného zařízení, ABS a brzdového asistenta, airbagy pro řidiče a spolujezdce, přední a zadní hlavové airbagy, boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, varovný trojúhelník a lékárnička, 19" M kola z lehké slitiny "Double-spoke 351 M" vpředu: 8,5 J x 19 / pneumatiky 245/40 R19 vzadu: 9 J x 19 / pneumatiky 275/35 R19, kůže "Dakota", BMW Individual čalounění stropu v barvě antracitu, hliníkové obložení interiéru "Aluminium Hexagon", prahové lišty s označením M550d, hlavice řadicí páky s označením M, M sportovní podvozek, parkovací brzda s funkcí "Automatic hold", "Driving experience" tlačítko včetně módu ECO PRO, Auto Start / Stop funkce, 8stupňová automatická převodovka, pohon všech čtyř kol BMW xDrive, BMW Diesel BluePerformance (EU6), tempomat s brzdnou funkcí, bi-xenonové světlomety, dešťový senzor a automatická aktivace světlometů při snížené viditelnosti, elektrické nastavení sedadel s pamětí, sportovní sedadla vpředu, 4zónová automatická klimatizace, hands-free příslušenství pro kompatibilní mobilní telefony s rozhraním Bluetooth, včetně USB rozhraní, rádio BMW Professional, palubní počítač, M zadní spoiler, BMW Individual "High-gloss Shadow Line" černé vysoce lesklé okenní lišty, M sportovní paket, Active Sound Design, kryt motoru s označením "M Performance" a s M logem, vnější zpětná zrcátka v metalické barvě Ferric Grey.

Výbava testovaného vozu:Lak BMW Individual Estorilblau II (83.199,-), Adaptive Drive – el.nastavení tuhosti tlumičů a aktivní stabilizátory (81.675,-), 20palcová kola M (46.650,-), elektricky sklopná zrcátka (8.575,-)
Advantage paket (37.950,-): vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zacloňováním, vak na lyže, průchozí nakládací systém, vyhřívání sedadel řidiče a spolujezdce, přední a zadní parkovací asistent (PDC)
Paket Business (74.400,-): navigační systém Professional, příprava pro mobilní telefon s rozhraním Bluetooth, včetně USB rozhraní, rozšířené konektivity, možnosti dobíjení a připojení k externí anténě, rozšířená konektivita s hudebním přehrávačem v mobilním telefonu, display s rozšířenými možnostmi zobrazení

Švýcarský fond chystá vlastní kryptoměnu. Bude kryta kovy Švýcarský fond chystá vlastní kryptoměnu. Bude kryta kovy

Švýcarský komoditní fond Tiberius Group hodlá vstoupit na…

Legenda slaví kulatiny. Před sedmdesáti lety byl poprvé představen Land Rover Legenda slaví kulatiny. Před sedmdesáti lety byl poprvé představen Land Rover

Britský terénní vůz Land Rover slaví sedmdesáté výročí.…

Kovohutím Příbram rekordně vzrostly tržby Kovohutím Příbram rekordně vzrostly tržby

Společnost Kovohutě Příbram nástupnická loni utržila přes…

 
Technické údaje
Motor BMW M550d xDrive
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 280 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 740 / 2000 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.1 / 5.8 / 6.3
Emise CO2:165
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 520 / -
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1970 / 580
Rozměr pneu:245/35 R20, 275/30 R20
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4910
b) šířka (mm): 1860
c) výška (mm): 1454
d) rozvor (mm): 2968
e) rozchod vpředu (mm): 1594
f) rozchod vzadu (mm): 1599
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1560
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
 

Přidat názorDiskuse: BMW M550d xDrive – Plnou parou vpřed







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

 



Pirelli má pro BMW M5 pneumatiky odvozené z obutí pro monoposty Formule 1 Pirelli má pro BMW M5 pneumatiky odvozené z obutí pro monoposty Formule 1

BMW v loňském roce představilo novou generaci modelu M5 a…

BMW má světový rekord. Podívejte se na nejdelší drift i tankování během něj BMW má světový rekord. Podívejte se na nejdelší drift i tankování během něj

Mnichovská automobilka se úspěšně pokusila o zápis do…

 



 
Kdy se objeví nový VW Golf? A co ostatní novinky z Wolfsburgu?

Kdy se objeví nový VW Golf? A co ostatní novinky z Wolfsburgu?

Dnes 16:59

Loni uvedený facelift sedmičkového Golfu na trhu vydrží maximálně dva roky. Už pro příští rok se počítá s Golfem osmé generace.




Blesk.cz

Jiří Pomeje po operaci hrtanu: Stěhování do Thajska z pádných důvodů!

Jiří Pomeje po operaci hrtanu: Stěhování do Thajska…

Rakovina hrtanu mu vzala už jednou provždy hlas. Jiří Pomeje (53), který se zotavuje z páteční pětihodinové…

Zafúkané Brno, zafúkané! Autobus zapadlý ve sněhu odtlačili cestující

Zafúkané Brno, zafúkané! Autobus zapadlý ve sněhu…

Kdepak na Brňáky s přívalem sněhu. S kalamitou z konce týdne si tady nedělali žádné vrásky. A když  bylo nejhůř,…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Sánchezův plat způsobí problémy, tuší McClaren. Hvězda se už fotila v dresu

Sánchezův plat způsobí problémy, tuší McClaren.…

Přestup do Barcelony udělal z Philippeho Coutinha druhého nejdražšího fotbalistu v historii. Přesto se o jeho…

 

Reflex.cz

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem plakátů: Vede Miloš Zeman kampaň?!

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem…

Igor Chaun natočil video s bohorovným lepičem plakátů právě ve chvíli, kdy byl v Praze vylepován jeden z nových…

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my díky rozvoji technologií. Na bitcoin nesázím

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my…

Miliardář a investor Warren Buffett v prvním letošním vydání časopisu Time apeloval na mladé Američany, aby…