TEST BMW M550d xDrive – Plnou parou vpřed
Přestože BMW vyrábí statisíce různých SUV, nabídka konvenčních modelových řad byla vždycky docela konzervativní. Ale hlas poptávky nelze ignorovat věčně, a tak jsme se teprve nedávno dočkali pohonu všech kol v řadě 7 (15 let po Audi A8 a 7 let po Mercedesu třídy S) nebo masivního nasazení benzinových čtyřválců do řad 1 a 3 (16 let po Audi a Mercedesu).
Touhy po pořádném dieselovém M ale byly vždycky ze všech nesplněných přání asi nejsilnější. Samozřejmě existovalo řešení v podobě chiptuningu a karosářských úprav, jenže sama automobilka volání po überdieselu v tichosti ignorovala. Řešení přichází až teď, v roce 2012.
První vůz, který by měl být opravdu hoden pojmenování „naftová M5“, dostal unikátní třílitr s trojicí turbodmychadel. BMW výsledek nazývá M550d xDrive a výkonem i cenou ho umisťuje přesně na půl cesty mezi dosavadní dieselový vrchol 535d a ikonickou M5.
Mimochodem, technicky vzato M550d (ale taky třeba X6 M50d nebo chystané M135i) nespadá pod divizi BMW M. V Mnichově kvůli nim vznikla nová odnož BMW M Performance Automobiles. Příznivce starých pořádků takové manévry uspokojí, zákazníkům je to nejspíš úplně jedno.
Rozeznat od sebe M550d od benzinového originálu je úkol pro znalce. Ve skutečnosti má novinka lehce modifikovaný M paket, ale rozdíly proti M5 jsou jen v detailech. Třeba nasávací otvor se na M550d rozšiřuje směrem nahoru, větrací otvory za předními koly nahrazuje štítek xDrive a vzadu místo difuzoru a čtyř koncovek výfuku najdeme leskle černý panel a dvojici obdélníkových koncovek. Jen pro zajímavost – tento tvar se v BMW zatím používal jen na výfucích osmiválcových motorů. Jasným rozpoznávacím znakem proto budou hlavně kryty zrcátek a vnitřní strana ledvinek ve světle šedé barvě.
Podivně rozehrané dílo designérů má na každý pád jednoznačně zajímavý výsledek. Když vizuální efekt dokreslí empětkový modrý lak Estoril, šedá 20palcová kola a znáček M550d, máte o pozornost okolí postaráno. Nutno říct, že všechny pohledy na auto měly pozitivní nádech.
Limity stále existují
Po zmáčknutí startovacího tlačítka se motor hezky ozve. Na luxusní utlumení agregátu se tady nehraje, naopak turbodiesel je docela slyšet. Ale není to nepříjemné dieselové dunění, zvukový projev řadového šestiválce je ve skutečnosti kultivovaný, jak jsme u BMW nakonec zvyklí, a docela zajímavý. Taky jak by ne, když ho uměle vylepšují reproduktory. Můžeme si stěžovat, že elektronika zbytečně pronikla do další oblasti, ale výsledek se zkrátka dobrý. Vlastně kdyby neexistovalo Audi 3,0 TDI biturbo, byl by to asi nejlépe znějící dieselový motor.
Pod kapotou se ale hlavně ukrývá unikátní komplex tří turbodmychadel – malé pro nízké otáčky, velké hlavní a ještě jedno malé pro výpomoc ve vysokých otáčkách. Jejich souhrou vzniká působivých 280 kW a 740 Nm, jinými slovy 127 koní na litr a 247 Nm na litr.
Zkušenosti s dvojitě přeplňovanými diesely jsou jednoznačné – různě velká turba dávají motoru pořádný drajv už těsně nad volnoběhem, mocné střední pásmo a plynulý nárůst výkonu až do nejvyšších otáček. Z logiky věci vyplývá, že se třemi dmychadly by měl být střed o něco silnější (no v BMW rovnou o 110 Nm) a exploze newtonmetrů přejde v drtivou špičku, která přepíše dějiny motorismu.
Tři turba a spotřeba |
Oficiální údaje se nás snaží přesvědčit, že nezáleží na tom, jak silný je třílitrový turbodiesel. Spotřeba nafty by se měla lišit v řádu decilitrů a v určitých situacích to opravdu platí. Mimo město se s M550d xDrive dá klidným tempem jezdit za 6,5 litrů, přičemž s podstatně slabším 530d xDrive se dá dostat tak o litr níž. U eMkové verze je ale běžnější spotřeba těsně do deseti litrů. A když se rozhodnete vyzkoušet všech 740 Nm, pak triturbodiesel hltá naftu hodně velkými doušky. Benzinový motor by v těch chvílích nebyl o moc žíznivější – zkrátka vysoký výkon má svou cenu. |
Realita je ale o dost jiná. Složitý komplex kanálů a ventilů vytváří prodlevy, takže ve skutečnosti motor neoslní ani rychlostí reakcí na plynový pedál, ani zátahem v nejnižších otáčkách. Na opačné straně by třetí turbodmychadlo alespoň teoreticky mohlo mít větší plnící tlak, protože rezervy motor pořád má: po přelezení maxima výkonu (při 4000 až 4400 min-1) už na cestě k omezovači v pěti a půl tisících jenom dodýchává.
Vše se proto orientuje na střední pásmo, které dělá z M550d naftovou raketu. Ovšem docela bezcharakterní – reakce motoru nevyvolávají emoce a přenos síly přes pohon všech kol xDrive je tak efektivní, že si posádka akceleraci pořádně neužije.
Pohon všech kol každý chce, ale skoro nikdo ho ve skutečnosti nepotřebuje. U celé řady 5 existuje volba, M550d je ovšem čtyřkolka povinně a to dost zásadně ovlivňuje jízdní projev. Sedanu propůjčuje určitou netečnost a bere tu opravdovou radost z jízdy. A tak je svezení „jenom“ rychlé.
V zatáčkách ale toto eMko funguje. Sice 1970 kg těžký vůz působí těžkopádně, ale rychlost a obratnost při přesunech z oblouku do oblouku mu nechybí. Proti nedotáčivosti proaktivně bojuje systém xDrive, takže s trochou citu se jí dá úplně vyhnout. Určitě to není špatné svezení, jen ta radost z jízdy… o tu se stará akorát samotná rychlost.
Odsouzeno k úspěchu
To, že se BMW M550d do velké míry minulo s našim očekáváním (vlastně po testu X6 M50d jsme už tak nějak věděli, co očekávat), z prodejního hlediska nic neznamená. BMW totiž nestaví auta pro odborníky, ani pro zapálené nadšence, ale pro lidi, kteří si mohou mnichovské výrobky dovolit.
A těm bude jistě vyhovovat síla motoru, řidičská nenáročnost a přítomnost pohonu všech kol. Ve zbytku najdou typické BMW řady 5: strohý, ale kvalitní interiér, brilantní osmistupňový automat a nekomfortní podvozek. Jeho mlácení na nerovnostech by dokonce mohlo u někoho podpořit sportovní dojem z jízdy.
Druhý pohled (Aleš Jungmann) |
Nejsilnější dieselové BMW je bohužel pouze a jen nejsilnější dieselové BMW. Říkám to nerad, ale znáček ///M zde zastupuje spíše marketingovou snahu než radost z jízdy. Jistě, doba si to žádá, takže spíše pochvalme mnichovské za to, že zvládli odolávat tak dlouho. Možná by vás zajímalo pocitové srovnání s benzinovou „pravou“ eM pětkou. V tom vás bohužel musíme zklamat, české zastoupení neuznalo za vhodné zapůjčit naší redakci tento vůz byť na jediný den. |
První cena vozu | 1.020.000,- Kč (520i) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 2.080.000,- Kč (M550d xDrive) |
Základní cena testovaného vozu | 2.080.000,- Kč (M550d xDrive) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 2.412.499,- Kč (M550d xDrive) |
Plusy:
- Výkonný motor s příjemným zvukovým projevem
- Efektivní přenos síly na vozovku
- Komfortně a rychle řadící převodovka
- Splňuje emisní normu Euro 6
Minusy:
- Prodlevy motoru, vadnoucí výkon ve vysokých otáčkách
- Jízda bez emocí
- Slabý komfort tlumení