TEST BMW X5 xDrive30d - Základní instinkt
Jak víme, kombinací dvou dobrých věcí nutně nemusí vzniknout kvalitní výsledek. Vzpomeňme třeba na pivo s malinovým sirupem. Ale ani v autech není vždycky výsledek dopředu jasně daný, takový Veloster je krásný příklad z posledních měsíců.
Zkušenější čtenáři vědí, že v případě BMW je podobný přešlap velmi nepravděpodobný. Vždyť X5 je opravdu velice dobré auto a základní třílitrový turbodiesel o výkonu 180 kW jsme už několikrát pochválili. Dohromady to ovšem fungovat zkrátka nemusí.
Nejlevněji se 180 kW
Zájemce o nejlevnější X5 má jasno, jde se pro 30d. Jenže pozor, za příplatek pouhých 6.250,- Kč vám může říkat pane verze benzinová 35i o výkonu 225 kW. To je bezpochyby zajímavá alternativa pro někoho, kdo toho zase tolik nenajezdí a přitom tíhne spíše ke spalování benzinu nežli nafty.
Benzinový motor nemá díky výkonu i točivému momentu 400 Nm s vozem žádné problémy, ale našich naftových 540 Nm se při rozhýbávání bílého kolosu skoro ani nezadýchalo. Ve spojení s osmistupňovým automatem Steptronic se velké SUV zdá být dokonce velmi sportovní. Na křižovatkách okamžitě vypálí vpřed a pružné zrychlení z nižších rychlostí je vpravdě příkladné. I při pohledu do tabulky (0-100 za 7,6 s) naftová X5 vypadá jako poloviční sportovec.
Nenechte se však zmást, nákupem X5 30d se z vás nestane postrach levého pruhu. Tedy ne že by ho neumělo velké SUV s pichlavými andělskými bi-xenony vyklidit, ale s rostoucí rychlostí se jeho elán ztrácí. I když se vás motor snaží přesvědčit o tom, že máte pod pravým chodidlem velkou výkonovou rezervu, ne vždy tomu tak je. Na dálnici pak nepůsobí o mnoho svižněji než běžný kombík s dvoulitrovým dieselem.
Naštěstí, pokud se snažíte, ani o moc více nepapá. Dálniční stotřicítka vyústila v desetilitrovou spotřebu, otáčky se v tu chvíli drží díky osmičce jen těsně nad dvoutisícovou hranící. Pokud nikam nespěcháte a zvolníte na 100 km/h, můžete cestovat s moc pěknou spotřebou 5,9 litru na 100 ujetých kilometrů. Ručička otáčkoměru si v tu chvíli klidně vrní nad 1.500 otáčkami. Ve městě počítejte spíše s devíti až desíti litry, celkově se při soužití s BMW X5 xDrive30d lze bez problémů držet lehce nad osmi litry. To ve výsledku znamená teoretický dojezd přibližně tisíc kilometrů, X5 se totiž může pochlubit nádrží s objemem 85 litrů.
Typické vznětové zadunění si agregát neodpustí jen na volnoběh, při normální jízdě už šestice válců předvádí téměř ukázkové ševelení. To je narušeno jen při vytočení motoru do vysokých otáček nad tři tisíce min-1. Co se tahu týká, tam agregát po nadechnutí v patnácti stech otáčkách nezůstává pověsti mnichovských motorářů nic dlužen až do tří tisíc, kdy začíná točivý moment klesat z maximální hodnoty. Vytáčet jej samozřejmě můžete i dál, pokud si přejete, ale atakovat otáčky nejvyššího výkonu (4 tisíce) už reálný smysl nemá žádný. Po přeřazení spadnou otáčky do oblasti maxima momentu a 540 Nm vás okamžitě jemně přitlačí do sedadla.
Co jiného, když vám 30d nestačí, pořídit? V nabídce jsou další dva benzinové osmiválce (50i a X5 M), již zmíněné 35i a silnější z dvojice třílitrových šestiválcových nafťáků, dvěma turbodmychadly dopovaná verze 40d. Ta nabízí (stejně jako 35i) 225 kW a mamutích 600 Nm, přičemž papírová spotřeba je téměř totožná s dnes testovanou verzí. Příplatek na českém trhu? Necelých 120 tisíc Kč.
Pohodlně, bez emocí
suv bmw testy Nemá cenu nosit dříví do lesa a popisovat znovu X5. Interiér vypadá stále velmi dobře (a hlavně je příkladně bytelný a přehledný), byť vnitřek nových modelů od BMW už je zase o kus dál. Pod volantem například nenajdeme moderní pádélka, zase si ale X5 vysloužila pochvalné pokývání (nejen) novinářských hlav: také zde je totiž logika řazení ovladačem převodovky správná. Dopředu se podřazuje, dozadu zase přeřazuje na vyšší stupeň. Nevěřili byste, ale i u mnoha rádoby sportovních vozů je tomu naopak.
Zatímco mladí divoši dostávají po prvním úspěšném lovu v pralese tetování symbolizující dospělost, i první jízda v X5 se na vašich pasažérech podepíše. Při vystupování je totiž nutné dát si pozor na široké prahy, jinak budou vaše kalhoty také (leč o poznání méně slavnostně) potetovány.
Devatenáctipalcové pneumatiky jsou pro X5 docela dobrou volbou, vůz v zatáčkách výborně sedí, téměř se nenaklání, neprotestuje ani při náhlých změnách směru a přitom z vás ve městě nevytřese duši a občas dokáže odfiltrovat i nějakou tu nerovnost. Model X5 je však jedním z nejsportovnějších SUV a proto byste při nákupu měli vědět, že pro jízdu jako v bavlnce se úplně dobře nehodí. Přesněji řečeno, nehodí se vůbec. Pokud odhlédneme od sportovních verzí, jen těžko hledat jiné BMW co by se na městských nerovnostech chovalo méně kostrbatě. Kola za to nemohou, jde zkrátka o naturel vozu.
Brzdy zvládají dvoutunového cvalíka s velkou dávkou nadhledu a v řízení sice zcela chybí zpětná vazba, posilovač je příjemně tužší.
Oproti líbivějšímu modelu X6 nabízí X5 vyšší užitnost. Máme na mysli také třeba o něco více místa nad hlavou pro zadní pasažéry, hlavně však zavazadlový prostor. Ten má u X5 o 50 litrů větší základní objem a hlavně pravidelnější tvar (díky nesplývavé zádi), na druhou stranu je zavazadelník X6 lépe přístupný. U X5 je totiž spodní výklopná část pátých dveří, která přístup k zatoulaným pomerančům trochu ztěžuje.
Závěr
Základní motorizace se nemá za co stydět, ba naopak. Jaký jiný relativně masový model se může pochlubit tak výborným základním agregátem, jakým je 30d? Velké SUV od BMW se kupuje ze všemožných důvodů, pokud je tím vaším poctivá rodinná služba s přijatelnou spotřebou, nelze vám jej než vřele doporučit. Nemá smysl si však zastírat jednu skutečnost: X5 má na hrbu už nějakou tu zimu a byť léta maskuje příkladně, poznat to zkrátka je.
Druhý pohled (Lukáš Vaverka) |
Nevím, co je špatného na malinovém pivě, zrovna Německo je země podobným „chuťovkám“ zaslíbená… Co se samotné X5 týká, překvapilo mě, jak bezproblémově funguje se základním třílitrem. Jistě, mnichovský šestiválec je excelentní motor, ale X5 je zase pořádný kus auta. Kvůli nižší spotřebě paliva, jistějším jízdním vlastnostem a lepšímu feelingu v kabině bych velmi zvažoval, zda nedat místo X5 přednost 5 GT. Velké mnichovské SUV je ale o dost hezčí a jak známo, obal prodává. Co na tom, že X5 má své chybky a je z ní znát konstrukční stáří. Stále vypadá dobře a to jí zajišťuje vytrvalou přízeň českého publika. |
První cena vozu | 1.438.750,- Kč (BMW X5 xDrive 30d, 180 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.438.750,- Kč (BMW X5 xDrive 30d, 180 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 1.438.750,- Kč (BMW X5 xDrive 30d, 180 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.824.200,- Kč (BMW X5 xDrive 30d, 180 kW) |
Plusy
- Výkonný a kultivovaný základní motor
- Dobrá jízdní dynamika
- Přiměřený vnitřní prostor
- Špičková sedadla
Minusy
- Malý rozsah základní výbavy, příplatky i za samozřejmosti
- Obtížné nastupování přes silné prahy
- Vyšší hmotnost
- Obtížnější manévrovatelnost
- Horší tlumení