BMW X5 xDrive30d - Základní instinkt

BMW X5 xDrive30d - Základní instinkt

 
 

Instinktivně tíhnete k X5, ale nejste si jistí, zda vám bude stačit základní motorizace?

Jak víme, kombinací dvou dobrých věcí nutně nemusí vzniknout kvalitní výsledek. Vzpomeňme třeba na pivo s malinovým sirupem. Ale ani v autech není vždycky výsledek dopředu jasně daný, takový Veloster je krásný příklad z posledních měsíců.

Zkušenější čtenáři vědí, že v případě BMW je podobný přešlap velmi nepravděpodobný. Vždyť X5 je opravdu velice dobré auto a základní třílitrový turbodiesel o výkonu 180 kW jsme už několikrát pochválili. Dohromady to ovšem fungovat zkrátka nemusí.

Nejlevněji se 180 kW

Zájemce o nejlevnější X5 má jasno, jde se pro 30d. Jenže pozor, za příplatek pouhých 6.250,- Kč vám může říkat pane verze benzinová 35i o výkonu 225 kW. To je bezpochyby zajímavá alternativa pro někoho, kdo toho zase tolik nenajezdí a přitom tíhne spíše ke spalování benzinu nežli nafty.

Benzinový motor nemá díky výkonu i točivému momentu 400 Nm s vozem žádné problémy, ale našich naftových 540 Nm se při rozhýbávání bílého kolosu skoro ani nezadýchalo. Ve spojení s osmistupňovým automatem Steptronic se velké SUV zdá být dokonce velmi sportovní. Na křižovatkách okamžitě vypálí vpřed a pružné zrychlení z nižších rychlostí je vpravdě příkladné. I při pohledu do tabulky (0-100 za 7,6 s) naftová X5 vypadá jako poloviční sportovec.

obrázek [600 x 330]  

Nenechte se však zmást, nákupem X5 30d se z vás nestane postrach levého pruhu. Tedy ne že by ho neumělo velké SUV s pichlavými andělskými bi-xenony vyklidit, ale s rostoucí rychlostí se jeho elán ztrácí. I když se vás motor snaží přesvědčit o tom, že máte pod pravým chodidlem velkou výkonovou rezervu, ne vždy tomu tak je. Na dálnici pak nepůsobí o mnoho svižněji než běžný kombík s dvoulitrovým dieselem.

Naštěstí, pokud se snažíte, ani o moc více nepapá. Dálniční stotřicítka vyústila v desetilitrovou spotřebu, otáčky se v tu chvíli drží díky osmičce jen těsně nad dvoutisícovou hranící. Pokud nikam nespěcháte a zvolníte na 100 km/h, můžete cestovat s moc pěknou spotřebou 5,9 litru na 100 ujetých kilometrů. Ručička otáčkoměru si v tu chvíli klidně vrní nad 1.500 otáčkami. Ve městě počítejte spíše s devíti až desíti litry, celkově se při soužití s BMW X5 xDrive30d lze bez problémů držet lehce nad osmi litry. To ve výsledku znamená teoretický dojezd přibližně tisíc kilometrů, X5 se totiž může pochlubit nádrží s objemem 85 litrů.

Typické vznětové zadunění si agregát neodpustí jen na volnoběh, při normální jízdě už šestice válců předvádí téměř ukázkové ševelení. To je narušeno jen při vytočení motoru do vysokých otáček nad tři tisíce min-1. Co se tahu týká, tam agregát po nadechnutí v patnácti stech otáčkách nezůstává pověsti mnichovských motorářů nic dlužen až do tří tisíc, kdy začíná točivý moment klesat z maximální hodnoty. Vytáčet jej samozřejmě můžete i dál, pokud si přejete, ale atakovat otáčky nejvyššího výkonu (4 tisíce) už reálný smysl nemá žádný. Po přeřazení spadnou otáčky do oblasti maxima momentu a 540 Nm vás okamžitě jemně přitlačí do sedadla.

Co jiného, když vám 30d nestačí, pořídit? V nabídce jsou další dva benzinové osmiválce (50i a X5 M), již zmíněné 35i a silnější z dvojice třílitrových šestiválcových nafťáků, dvěma turbodmychadly dopovaná verze 40d. Ta nabízí (stejně jako 35i) 225 kW a mamutích 600 Nm, přičemž papírová spotřeba je téměř totožná s dnes testovanou verzí. Příplatek na českém trhu? Necelých 120 tisíc Kč.

Pohodlně, bez emocí

obrázek [300 x 397] Nemá cenu nosit dříví do lesa a popisovat znovu X5. Interiér vypadá stále velmi dobře (a hlavně je příkladně bytelný a přehledný), byť vnitřek nových modelů od BMW už je zase o kus dál. Pod volantem například nenajdeme moderní pádélka, zase si ale X5 vysloužila pochvalné pokývání (nejen) novinářských hlav: také zde je totiž logika řazení ovladačem převodovky správná. Dopředu se podřazuje, dozadu zase přeřazuje na vyšší stupeň. Nevěřili byste, ale i u mnoha rádoby sportovních vozů je tomu naopak.

Zatímco mladí divoši dostávají po prvním úspěšném lovu v pralese tetování symbolizující dospělost, i první jízda v X5 se na vašich pasažérech podepíše. Při vystupování je totiž nutné dát si pozor na široké prahy, jinak budou vaše kalhoty také (leč o poznání méně slavnostně) potetovány.

Devatenáctipalcové pneumatiky jsou pro X5 docela dobrou volbou, vůz v zatáčkách výborně sedí, téměř se nenaklání, neprotestuje ani při náhlých změnách směru a přitom z vás ve městě nevytřese duši a občas dokáže odfiltrovat i nějakou tu nerovnost. Model X5 je však jedním z nejsportovnějších SUV a proto byste při nákupu měli vědět, že pro jízdu jako v bavlnce se úplně dobře nehodí. Přesněji řečeno, nehodí se vůbec. Pokud odhlédneme od sportovních verzí, jen těžko hledat jiné BMW co by se na městských nerovnostech chovalo méně kostrbatě. Kola za to nemohou, jde zkrátka o naturel vozu.

obrázek [600 x 403]  

Brzdy zvládají dvoutunového cvalíka s velkou dávkou nadhledu a v řízení sice zcela chybí zpětná vazba, posilovač je příjemně tužší.

Oproti líbivějšímu modelu X6 nabízí X5 vyšší užitnost. Máme na mysli také třeba o něco více místa nad hlavou pro zadní pasažéry, hlavně však zavazadlový prostor. Ten má u X5 o 50 litrů větší základní objem a hlavně pravidelnější tvar (díky nesplývavé zádi), na druhou stranu je zavazadelník X6 lépe přístupný. U X5 je totiž spodní výklopná část pátých dveří, která přístup k zatoulaným pomerančům trochu ztěžuje.

Závěr

Základní motorizace se nemá za co stydět, ba naopak. Jaký jiný relativně masový model se může pochlubit tak výborným základním agregátem, jakým je 30d? Velké SUV od BMW se kupuje ze všemožných důvodů, pokud je tím vaším poctivá rodinná služba s přijatelnou spotřebou, nelze vám jej než vřele doporučit. Nemá smysl si však zastírat jednu skutečnost: X5 má na hrbu už nějakou tu zimu a byť léta maskuje příkladně, poznat to zkrátka je.


Druhý pohled (Lukáš Vaverka)
Nevím, co je špatného na malinovém pivě, zrovna Německo je země podobným „chuťovkám“ zaslíbená… Co se samotné X5 týká, překvapilo mě, jak bezproblémově funguje se základním třílitrem. Jistě, mnichovský šestiválec je excelentní motor, ale X5 je zase pořádný kus auta.
Kvůli nižší spotřebě paliva, jistějším jízdním vlastnostem a lepšímu feelingu v kabině bych velmi zvažoval, zda nedat místo X5 přednost 5 GT. Velké mnichovské SUV je ale o dost hezčí a jak známo, obal prodává. Co na tom, že X5 má své chybky a je z ní znát konstrukční stáří. Stále vypadá dobře a to jí zajišťuje vytrvalou přízeň českého publika.
První cena vozu1.438.750,- Kč (BMW X5 xDrive 30d, 180 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1.438.750,- Kč (BMW X5 xDrive 30d, 180 kW)
Základní cena testovaného vozu1.438.750,- Kč (BMW X5 xDrive 30d, 180 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.824.200,- Kč (BMW X5 xDrive 30d, 180 kW)

Plusy

  • Výkonný a kultivovaný základní motor
  • Dobrá jízdní dynamika
  • Přiměřený vnitřní prostor
  • Špičková sedadla

Minusy

  • Malý rozsah základní výbavy, příplatky i za samozřejmosti
  • Obtížné nastupování přes silné prahy
  • Vyšší hmotnost
  • Obtížnější manévrovatelnost
  • Horší tlumení
Spolupracujeme s TipCars.com

BMW X5 xDrive30d

Cena v základní výbavě: 1 438 750 Kč Cena v testované výbavě: 1 824 200 Kč

Základní výbava:Protiblokovací systém brzd (ABS), včetně asistenta brzdění (BA) a řízení brzd při zatáčení (CBC), Dynamické řízení stability (DSC), včetně Dynamického řízení trakce (DTC), airbagy pro řidiče a spolujezdce, přední a zadní hlavové airbagy, indikátor "Runflat" – pasivní monitoring všech 4 kol se světelným indikátorem, boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, integrovaná ochrana proti bočnímu nárazu, bezpečnostní pásy s automatickým navíjením, pyrotechnickými pásovými napínači a omezovači napínací síly, zadní s 3-bodovými pásy pro všechna místa, 18" kola z lehké slitiny "Star spoke 209", 8,5 J x 18 s letními pneumatikami 255/55 R18, dojezdové pneumatiky "Runflat" včetně indikátoru, bez náhradního kola, elektrická parkovací brzda ovládaná tlačítkem na centrální konzole, přední a zadní brzdové kotouče s vnitřním odvětráváním a senzorem opotřebení brzdových destiček, posilovač řízení s proměnným převodem řízení, 6ti stupňová samočinná převodovka s elektronickou volicí páčkou a funkcí "Steptronic", kruhové koncovky výfuku z nerezavějící oceli, viditelné, 1 na každé straně, filtr pevných částic, "xDrive" – permanentní pohon všech kol s plně variabilním rozložením trakce mezi přední a zadní nápravu, automatická brzda diferenciálu, dvoustupňová brzdová světla, mlhová světla, přední sklopná loketní opěrka na středové konzole s odkládacím prostorem, podlahové rohože, varovný trojúhelník a lékárnička, zadní sedadla, vnější manuálně výškově nastavitelné a odnímatelné opěrky hlavy, centrální integrovaná a výškově optimalizovaná opěrka hlavy, sklopitelná centrální loketní opěrka s 2 integrovanými držáky nápojů, upevňovací systém dětské sedačky ISOFIX, 2x na vnější straně zadních sedadel, sklopitelná zadní opěradla, dělená v poměru 40:60, částečně elektricky nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce, tříramenný kožený volant o průměru 391 mm, výškově a podélně manuálně nastavitelný volant, 2-zónová automatická klimatizace, termoizolační, zeleně zabarvená skla a vrstvené čelní sklo, odkládací prostory v centrální konzole, v předních a zadních dveřích, odpadkový koš vzadu vpravo, vyhřívaná, elektricky nastavitelná asférická vnější zpětná zrcátka s kryty v barvě vozu, "Car-/Key-Memory" – paměťová funkce v klíči, elektrické ovládání předních a zadních oken s možností uzamknutí ovládání, ochranou proti přivření a funkcí pro otevření /zavření všech oken najednou, dvoudílné dveře zavazadlového prostoru se samostatně otvíratelnou vrchní částí, multifunkční volant, vyhřívané trysky ostřikovačů, tlačítko Start/Stop pro automatické startování a vypínání motoru, 12V zásuvky v zavazadlovém prostoru, zadní části centrální konzoly a odkládací schránce vpředu, 4 upevňovací oka v zavazadlovém prostoru, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, připojení AUX-In ve středové konzole, ukazatel venkovní teploty, palubní počítač, 6.5" barevný kontrolní displej, 8 programovatelných tlačítek systému "iDrive", BMW Basic Service Inclusive – 5 let / 100.000 km

Výbava testovaného vozu:Kůže Nevada (54.450,-Kč), automatické ovládání dveří zavazadlového prostoru (14.125,-Kč), sportovní paket (93.275,-Kč), podélné střešní nosníky (6.800,-Kč), zrcátka s automatickým tlumením odrazivosti (12.850,-Kč), čelní sklo s pruhem proti oslnění (2.275,-Kč), vak na lyže (6.050,-Kč), odkládací paket včetně 12 V zásuvky (6.800,-Kč), vyhřívání sedadel pro řidiče a spolujezdce (9.575,-Kč), vysokotlaké ostřikovače světlometů (6.800,-Kč), kontrola parkovací vzdálenosti (PDC) vpředu i vzadu (20.425,-Kč), bi-xenonové světlomety (22.950,-Kč), deaktivace airbagu spolujezdce (1.000,-Kč), aktivní tempomat s brzdnou funkcí (8.075,-Kč), navigační systém Professional (63.275,-Kč), příprava pro mobilní telefon s rozhraním Bluetooth (19.400,-Kč), USB-Audio-interface (7.575,-Kč), asistent dálkových světel (3.775,- Kč) atd.

Brněnský soud chce vidět Janouškův zdravotní posudek Brněnský soud chce vidět Janouškův zdravotní posudek

Brněnský krajský soud chce od vězenské služby posudek…

Poslanci odmítli komunistu Ondráčka, nezvolili ho do čela komise pro kontrolu GIBS Poslanci odmítli komunistu Ondráčka, nezvolili ho do čela komise pro kontrolu GIBS

Poslanec Zdeněk Ondráček (KSČM) nebyl zvolen do čela…

Volkswagen na Slovensku dokončil investici za více než 20 miliard Volkswagen na Slovensku dokončil investici za více než 20 miliard

Slovenská divize německé automobilky Volkswagen dokončila…

Jednání o brexitu se dostávají do druhé fáze Jednání o brexitu se dostávají do druhé fáze

Prezidenti a premiéři 27 zemí Evropské unie souhlasili s…

 

Štítky SUV BMW Testy

Technické údaje
Motor BMW X5 xDrive30d
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 180 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 540 / 1750 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 222
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.7 / 6.7 / 7.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 620 / 1750
Objem nádrže (l):85
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2150 / 680
Rozměr pneu:255/50 R19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4857
b) šířka (mm): 1933
c) výška (mm): 1776
d) rozvor (mm): 2933
e) rozchod vpředu (mm): 1644
f) rozchod vzadu (mm): 1650
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení BMW X5 xDrive30d
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,31
 

Přidat názorDiskuse: BMW X5 xDrive30d - Základní instinkt







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nové kolo crashtestů plné zklamání: Duster tři hvězdy, Punto nula! Nové kolo crashtestů plné zklamání: Duster tři hvězdy, Punto nula!

Nová metodika hodnocení je pro přestárlý Fiat Punto…

Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S... Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S...

Od roku 1979 nabízí Mercedes-Benz svůj ultimativní…

 



BMW Concept5 X5 eDrive: Třetí mnichovský plug-in model bude SUV BMW Concept5 X5 eDrive: Třetí mnichovský plug-in model bude SUV

BMW na IAA ve Frankfurtu představí další auto s technikou…

BMW X5 má problémy s brzdami BMW X5 má problémy s brzdami

Mnichovská automobilka urychleně svolává přes 30.000 vozů…

 



 
Euro NCAP 2017: Ford Grand C-Max a C-Max - Tři hvězdy pro rodině založená dvojčata

Euro NCAP 2017: Ford Grand C-Max a C-Max - Tři hvězdy pro rodině založená dvojčata

Dnes 12:51

Dvojice MPV značky Ford zamířila do testů organizace Euro NCAP téměř dva roky od premiéry své aktuální podoby a na plný počet hvězd nedosáhla.




Blesk.cz

Hvězda seriálu Ulice Pavla Tomicová (55): Nemá ráda Vánoce! Kvůli smrti tatínka

Hvězda seriálu Ulice Pavla Tomicová (55): Nemá ráda…

Vánoční svátky nejsou pro Pavlu Tomicovou (55) alias kadeřnici Simonu z nekonečného seriálu Ulice tím…

Na hlavním nádraží v Praze nedobrzdil osobní vlak: Na místě jsou dva zranění lidé

Na hlavním nádraží v Praze nedobrzdil osobní vlak:…

Na pražském hlavním nádraží v pátek dopoledne nedobrzdil při zastavování osobní vlak a zastavil se o zarážedla…

 

iSport.cz

Bank: Jsem Vagus. Ne Vaginus! Proč je Ledecká 10x lepší než on?

Bank: Jsem Vagus. Ne Vaginus! Proč je Ledecká 10x…

Ondřeji Bankovi maminka od malička říkala: Děláš mi ostudu! Stroj se slušně, vypadáš jak vágus! Bývalý lyžař…

Tragédie změnila hokej. Čajka měl namířeno do NHL, ve 26 letech zemřel

Tragédie změnila hokej. Čajka měl namířeno do NHL,…

Byla to tragédie, jakou československý hokej do té doby nepoznal. A která ho navždy změnila. Pátého ledna 1990…

 

Reflex.cz

Hitlerova Prora má ožít. Komerční využití nacistického rezortu odráží růst popularity AfD

Hitlerova Prora má ožít. Komerční využití…

Soukromí investoři již před několika lety zahájili na ostrově Rujána rekonstrukci nacistického prázdninového…

Miroslav Zikmund očima svých nejbližších spolupracovníků posledních let Petra Horkého, Miroslava Náplavy a Vladimíra Kroce

Miroslav Zikmund očima svých nejbližších…

Jeden z našich největších cestovatelů, legendární Miroslav Zikmund, nedávno pokřtil novou knihu o svém životě a…