Test Auto.cz

Citroën C3 1.4 HDi – Antisportovec nadruhou

14.10. 2013
Verdikt
 

Malý turbodiesel pohání faceliftovaný Citroën C3 statečně, přitom nafty moc nespálí a stojí lákavých 299.900 Kč.

Citroën C3 má své roky, a tak nepřekvapí, že v prodejních statistikách patří až do druhé desítky v segmentu malých automobilů – společně s například Fiatem Punto. Stranou hlavního zájmu ale stojí trochu neoprávněně, nabízí totiž zajímavý poměr ceny a výbavy i jinde nevídané vlastnosti.

Základní cena z někdejších 239.900 Kč za letitý motor 1,1 l/44 kW a očesanou výbavu spadla na 219.900 Kč. Stačí připlatit dalších 10.000 korun za akční model Vitamin a k modernímu tříválci 1.0 VTi/50 kW přibude klimatizace a autorádio. My se ale tentokrát podíváme na vyšší úroveň Selection, která s turbodieselem 1.4 HDi/50 kW stojí 299.900 korun (benzinový tříválec 1.2 VTi/60 kW je v této verzi za 219.900 Kč).

Malý motor v malém těle

Ačkoliv se cena blíží o třídu větším autům, C3 má argument v podobě rozsáhlé výbavy. Standardem jsou třeba parkovací čidla, mlhovky, tempomat nebo diody denního svícení. K tomu se přidává malolitrážní osmiventilový turbodiesel s udávanou spotřebou 3,8 l na 100 km. Na přední kola umí poslat až 50 kW, tedy pokud ho rozvášníte na 4000 otáček, důležitější údaj je ale točivý moment – vrcholí 160 N.m při 2000 min-1. Díky relativně nízké hmotnosti 1145 kg a kratším převodům pětistupňové manuální převodovky dělají z naftové C3 vcelku hbité auto.

Motor z konstrukční řady DV4 pamatuje ještě éru Peugeotu 206, což s sebou nese jisté výhody. Vedle již osvědčené spolehlivosti je to relativně jednoduchá konstrukce se dvěma ventily na válec a nečtvercovým poměrem vrtání ke zdvihu. Bez filtru pevných částic se ovšem neobejde.

obrázek [600 x 309]  

Základní turbodiesel je podobně kultivovaný jako větší HDi, v malém interiéru ale jeho zvuku neuniknete. Zato se můžete ve městě těšit z pohledu na displej palubního počítače, kde průměrná spotřeba neustále osciluje kolem pětilitrové hodnoty. Konzumaci paliva umí zvýšit jenom dvě věci – dlouhodobé postávání v kolonách (1.4 HDi nemá start-stop) nebo jízda po dálnici. Kvůli nízkému výkonu musí motor při 130 km/h běžet na 3000 min-1 a to potom spálí v průměru 6,5 l na 100 km.

C3 je ale beztak určena do města a jeho bezprostředního okolí a tam se cení jiné vlastnosti. Newtonmetrů je pro pohyb dvoucifernými rychlostmi dostatek, jenom je potřeba vyhýbat se otáčkám těsně nad volnoběhem. Malý Citroën dále potěší vynikajícím výhledem všemi směry – rozměrnému čelnímu sklu a velkým bočním oknům s nízko posazenou spodní hranou může konkurovat jedině Mazda 2.

Léta ceněnou vlastností francouzských automobilů je vláčnější podvozek a C3 tuto tradici ctí. Plavný jízdní projev je zkombinován s komfortním tlumením nerovností – i na šestnáctipalcových kolech. Pohodlí na palubě naruší až opravdu rozmlácený povrch, kdy vyplavou nectnosti jednoduché konstrukce podvozku: hluk od náprav a nervozita zadních kol v příčném směru. Největší jízdní slabinou je skokový nástup brzdného účinku: po nevýrazném začátku stačí sešlápnout pedál jenom o kousek víc a destičky se do kotoučů zakousnou takřka plnou silou.

Sympaťák, co svůj věk už nezapře

C3 na to ale jde trochu jinak i v interiéru. Boční profil ve tvaru „vajíčka“ a velká prosklená plocha dodávají kabině pocit vzdušnosti. Skutečnému prostoru pomáhá chytře tvarovaná přístrojová deska, vyšší postavy by ovšem uvítaly i níže usazená přední sedadla. Prostoru je relativní dostatek i v druhé řadě sedadel, bavíme se samozřejmě o obsazení interiéru nanejvýš čtyřmi osobami konfekční postavy.

obrázek [600 x 353]  

Interiér se snaží zaujmout i po estetické stránce, nicméně velká plocha leskle černého plastu nedosahuje kýženého efektu. Technická jednoduchost C3 se prozradí v detailech, jako jsou displeje s jednoduchou grafikou a oranžovým podsvícením, mizerný zvuk autorádia (na USB zapomeňte, pokud rovnou nepřiplatíte i za bluetooth), osvětlení interiéru jedinou stropní lampičkou nebo nízko umístěná řadicí páka. Nejjednodušším možným řešením je také odemykání víčka nádrže klíčem. Další důvody ke kritice dává slabý výkon potkávacích a malý dosah dálkových světel.

A co změnil letošní facelift, který se představil na březnovém autosalonu v Ženevě? Nově zaoblené logo má C3 od začátku, teď k němu přibyla falešná maska chladiče – mezi chromovanými lištami je zaslepená, vzduch do motoru proudí otvory v nárazníku. Přední partie navíc ozdobily diody denního svícení, zmizely záhyby pod předními světlomety a lišta pod registrační značkou je nově v barvě karoserie. Záď oživují zatmavené kryty světel s chromovanou lištou. Tady jde ale spíše o úpravu z povinnosti, která vzhled vozu nijak zásadně nemění.

O malé vozy s naftovými motory není příliš velký zájem. Český trh ovládá Škoda Fabia s 862 kusy, i to ale představuje jenom 11% podíl na celkových registracích. Podstatně lépe je na tom Peugeot 208, jeho 236 exemplářů tvoří celou třetinu celkových prodejů. Překvapí proto, že sesterský Citroën dosahuje sotva pětiprocentního podílu turbodieselů. Vždyť následující tabulka jasně ukazuje, že z relevantních konkurentů je C3 nejvýhodnější.

Citroën C3 1.4 HDi - srovnání cen a výbav s konkurencí
ModelCitroën C3Opel CorsaPeugeot 208Renault ClioŠkoda Fabia
Motor1.4 HDi/50 kW1.3 CDTI/55 kW1.4 HDi/50 kW1.5 dCi/55 kW1.6 TDI/55 kW
VýbavaSelectionActiveActiveExpressionAmbition Plus
Základní cena [Kč]299.900,-307.900,-318.000,-319.900,-351.800,-
Bluetooth hands-free7.500,-8.000,-SS9.600,-
Centrální zamykání s DOSSSSS
El. stahování oken vpředuSSSSS
El. ovládání zrcátekSSSSS
Klimatizace - manuálníSSSSS
Kolaocelová R16ocelová R15ocelová R15ocelová R15ocelová R15
Kožený volantSS1.500,-3.000,-6.800,-
Diody denního svíceníS-5.000,-S-
Metalický lak11.400,-12.000,-11.000,-12.500,-10.100,-
Palubní počítačSSSSS
Parkovací čidlaS12.500,-7.000,-10.000,-9.300,-
Přední mlhovkySSSSS
Autorádio s přehrávačem CDSS2.000,-S5.600,-
Stabilizační systém7.000,-12.000,-SSS
TempomatSSSS9.300,-
Cena při shodné výbavě [Kč]325.800,-352.400,-344.500,-345.400,-402.500,-

Faktem ale zůstává, že jakýkoliv wow efekt aktuální C3 už opustil - není ničím víc než jednoduchým a levným malým vozem. Sice nemá žádný zásadní nedostatek, ale ani jedinou výraznější přednost, kterou by dokázala v konkurenci zaujmout. Zvlášť když se ceny lepších verzí dostávají nebezpečně blízko ke kompaktním hatchbackům, a to i těm z vlastní stáje.

obrázek [600 x 303]  

Nejlevnější verze modelu209.900 Kč (1.0 VTi/50 kW Vitamin)
Základ s testovaným motorem299.900 Kč (1.4 HDi/50 kW Selection)
Testovaný vůz s výbavou328.400 Kč (1.4 HDi/50 kW Selection)

Plusy

  • Nízká spotřeba v městském a mimoměstském provozu
  • V rámci konkurence velmi komfortní podvozek
  • Perfektní výhled z kabiny všemi směry
  • Rozsah standardní výbavy na úrovni Selection

Minusy

  • Na dálnici spotřeba na úrovni benzinových motorů
  • USB i ve vyšších výbavách jenom za příplatek, společně s bluetooth
  • Nízká kvalita zvuku u vestavěného autorádia
  • Oranžové displeje, slabé osvětlení interiéru
Foto: Petr Homolka
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

Citroën C3 1.4 HDi

Cena v základní výbavě: 299 900 Kč Cena v testované výbavě: 328 400 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, posilovač řízení, palubní počítač, tempomat, zadní parkovací čidla, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické stahování předních oken, výškově a podélně nastavitelný kožený volant, palubní počítač, diody denního svícení, přední mlhovky, autorádio s CD/MP3 a ovládáním pod volantem, dělené zadní sedadlo, Pack Look Selection: přední a zadní nárazníky v barvě karoserie, přední otvor sání v lesklém černém provedení s chromovaným dekorem, chromované lišty okenního rámu, kryty vnějších zpětných zrcátek a kliky dveří, chromovaná spodní hrana dveří zavazadelníku a stojky zpětných zrcátek v černé barvě atd.

Výbava testovaného vozu:Paket Elektro (+5.500,-): elektricky vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná okna zadních dveří, elektricky ovládaná okna předních dveří se sekvenčním ovládáním a ochranou proti přiskřípnutí pro místo spolujezdce, elektrická dětská pojistka, ESP (+7.000,-), leskle černý dekor v palubní desce (+2.000,-), litá kola (+14.000,-).

Elon Musk jen z odměn může získat desítky miliard dolarů Elon Musk jen z odměn může získat desítky miliard dolarů

Americký podnikatel Elon Musk by měl zůstat v čele…

Tillerson viní syrskou vládu z použití chemických zbraní proti lidu. Sýrie to odmítá Tillerson viní syrskou vládu z použití chemických zbraní proti lidu. Sýrie to odmítá

Syrská vláda patrně dosud používá chemické zbraně k…

LIAZ: Nesmrtelná auta, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Nesmrtelná auta, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

 
Technické údaje
Motor Citroën C3 1.4 HDi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1398
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 50 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 163
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.5 / 3.4 / 3.8
Emise CO2:99
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 300 / 1121
Objem nádrže (l):46
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1155 / 426
Rozměr pneu:195/55 R 16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3941
b) šířka (mm): 1728
c) výška (mm): 1524
d) rozvor (mm): 2466
e) rozchod vpředu (mm): 1465
f) rozchod vzadu (mm): 1467
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 790 / 1010
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Citroën C3 1.4 HDi – Antisportovec nadruhou







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

 



Ojetý Citroën C3 2. generace (A51): Styl nezměnil, kvalitu zvýšil Ojetý Citroën C3 2. generace (A51): Styl nezměnil, kvalitu zvýšil

Druhá generace kulaté C3 vyjela na sklonku roku 2009. S…

Citroën testuje C3 WRC ve Finsku (nové foto) Citroën testuje C3 WRC ve Finsku (nové foto)

Citroën Racing se po jihu Francie a Portugalsku vydal v…

 



 
BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

Dnes 18:50

Auto s japonským designem, italskými karosářskými úpravami a německým motorem? Seznamte se s BMW Bertone Freeclimberem.




Blesk.cz

Fešáci z Beverly Hills 90210 Steve a Brandon po 28 letech spolu!

Fešáci z Beverly Hills 90210 Steve a Brandon po 28…

Kdysi ovládli televizní obrazovky se seriálem Beverly Hils 90210 a řady divaček jim padaly k nohám. Nyní se…

Hry o trůny na vlastní kůži: Podle slavného seriálu vznikl unikátní hotel z ledu!

Hry o trůny na vlastní kůži: Podle slavného seriálu…

Fanouškům seriálu Hra o trůny zaplesá radostí srdce! Ve Finsku se otevřel unikátní hotel, který je vytesán…

 

iSport.cz

Koudelkovi se vysmívali kvůli helmě: Přišlo mi třeba sto zpráv denně

Koudelkovi se vysmívali kvůli helmě: Přišlo mi třeba…

Krásný olympijský sen se skokanu na lyžích Romanu Koudelkovi proměnil v noční můru. Po nadějném létě se probudil…

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen problémy s lýtky

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen…

Gabriela Koukalová bez účasti na olympiádě? V Česku jedna z hlavních zpráv, ohlas má ale rozhodnutí české…

 

Reflex.cz

Opravovat mosty nebylo pro radnice dostatečně sexy, teď musí tahat za záchrannou brzdu

Opravovat mosty nebylo pro radnice dostatečně sexy,…

V pátek 19. ledna večer došlo k uzavření pražského Libeňského mostu pro automobilovou a hromadnou dopravu. Část…

Vědci se přiblížili rozluštění tajemné řeči delfínů: Tato zvířata používají 7 hlavních zvuků

Vědci se přiblížili rozluštění tajemné řeči delfínů:…

Delfíni mají vysokou inteligencí a používají komplexní systém klikání, mlaskání a hvízdání, kterým se…