TEST Citroën C3 1.4 HDi – Antisportovec nadruhou
Citroën C3 má své roky, a tak nepřekvapí, že v prodejních statistikách patří až do druhé desítky v segmentu malých automobilů – společně s například Fiatem Punto. Stranou hlavního zájmu ale stojí trochu neoprávněně, nabízí totiž zajímavý poměr ceny a výbavy i jinde nevídané vlastnosti.
Základní cena z někdejších 239.900 Kč za letitý motor 1,1 l/44 kW a očesanou výbavu spadla na 219.900 Kč. Stačí připlatit dalších 10.000 korun za akční model Vitamin a k modernímu tříválci 1.0 VTi/50 kW přibude klimatizace a autorádio. My se ale tentokrát podíváme na vyšší úroveň Selection, která s turbodieselem 1.4 HDi/50 kW stojí 299.900 korun (benzinový tříválec 1.2 VTi/60 kW je v této verzi za 219.900 Kč).
Malý motor v malém těle
Ačkoliv se cena blíží o třídu větším autům, C3 má argument v podobě rozsáhlé výbavy. Standardem jsou třeba parkovací čidla, mlhovky, tempomat nebo diody denního svícení. K tomu se přidává malolitrážní osmiventilový turbodiesel s udávanou spotřebou 3,8 l na 100 km. Na přední kola umí poslat až 50 kW, tedy pokud ho rozvášníte na 4000 otáček, důležitější údaj je ale točivý moment – vrcholí 160 N.m při 2000 min-1. Díky relativně nízké hmotnosti 1145 kg a kratším převodům pětistupňové manuální převodovky dělají z naftové C3 vcelku hbité auto.
Motor z konstrukční řady DV4 pamatuje ještě éru Peugeotu 206, což s sebou nese jisté výhody. Vedle již osvědčené spolehlivosti je to relativně jednoduchá konstrukce se dvěma ventily na válec a nečtvercovým poměrem vrtání ke zdvihu. Bez filtru pevných částic se ovšem neobejde.
Základní turbodiesel je podobně kultivovaný jako větší HDi, v malém interiéru ale jeho zvuku neuniknete. Zato se můžete ve městě těšit z pohledu na displej palubního počítače, kde průměrná spotřeba neustále osciluje kolem pětilitrové hodnoty. Konzumaci paliva umí zvýšit jenom dvě věci – dlouhodobé postávání v kolonách (1.4 HDi nemá start-stop) nebo jízda po dálnici. Kvůli nízkému výkonu musí motor při 130 km/h běžet na 3000 min-1 a to potom spálí v průměru 6,5 l na 100 km.
C3 je ale beztak určena do města a jeho bezprostředního okolí a tam se cení jiné vlastnosti. Newtonmetrů je pro pohyb dvoucifernými rychlostmi dostatek, jenom je potřeba vyhýbat se otáčkám těsně nad volnoběhem. Malý Citroën dále potěší vynikajícím výhledem všemi směry – rozměrnému čelnímu sklu a velkým bočním oknům s nízko posazenou spodní hranou může konkurovat jedině Mazda 2.
Léta ceněnou vlastností francouzských automobilů je vláčnější podvozek a C3 tuto tradici ctí. Plavný jízdní projev je zkombinován s komfortním tlumením nerovností – i na šestnáctipalcových kolech. Pohodlí na palubě naruší až opravdu rozmlácený povrch, kdy vyplavou nectnosti jednoduché konstrukce podvozku: hluk od náprav a nervozita zadních kol v příčném směru. Největší jízdní slabinou je skokový nástup brzdného účinku: po nevýrazném začátku stačí sešlápnout pedál jenom o kousek víc a destičky se do kotoučů zakousnou takřka plnou silou.
Sympaťák, co svůj věk už nezapře
C3 na to ale jde trochu jinak i v interiéru. Boční profil ve tvaru „vajíčka“ a velká prosklená plocha dodávají kabině pocit vzdušnosti. Skutečnému prostoru pomáhá chytře tvarovaná přístrojová deska, vyšší postavy by ovšem uvítaly i níže usazená přední sedadla. Prostoru je relativní dostatek i v druhé řadě sedadel, bavíme se samozřejmě o obsazení interiéru nanejvýš čtyřmi osobami konfekční postavy.
Interiér se snaží zaujmout i po estetické stránce, nicméně velká plocha leskle černého plastu nedosahuje kýženého efektu. Technická jednoduchost C3 se prozradí v detailech, jako jsou displeje s jednoduchou grafikou a oranžovým podsvícením, mizerný zvuk autorádia (na USB zapomeňte, pokud rovnou nepřiplatíte i za bluetooth), osvětlení interiéru jedinou stropní lampičkou nebo nízko umístěná řadicí páka. Nejjednodušším možným řešením je také odemykání víčka nádrže klíčem. Další důvody ke kritice dává slabý výkon potkávacích a malý dosah dálkových světel.
A co změnil letošní facelift, který se představil na březnovém autosalonu v Ženevě? Nově zaoblené logo má C3 od začátku, teď k němu přibyla falešná maska chladiče – mezi chromovanými lištami je zaslepená, vzduch do motoru proudí otvory v nárazníku. Přední partie navíc ozdobily diody denního svícení, zmizely záhyby pod předními světlomety a lišta pod registrační značkou je nově v barvě karoserie. Záď oživují zatmavené kryty světel s chromovanou lištou. Tady jde ale spíše o úpravu z povinnosti, která vzhled vozu nijak zásadně nemění.
O malé vozy s naftovými motory není příliš velký zájem. Český trh ovládá Škoda Fabia s 862 kusy, i to ale představuje jenom 11% podíl na celkových registracích. Podstatně lépe je na tom Peugeot 208, jeho 236 exemplářů tvoří celou třetinu celkových prodejů. Překvapí proto, že sesterský Citroën dosahuje sotva pětiprocentního podílu turbodieselů. Vždyť následující tabulka jasně ukazuje, že z relevantních konkurentů je C3 nejvýhodnější.
Citroën C3 1.4 HDi - srovnání cen a výbav s konkurencí | |||||
Model | Citroën C3 | Opel Corsa | Peugeot 208 | Renault Clio | Škoda Fabia |
Motor | 1.4 HDi/50 kW | 1.3 CDTI/55 kW | 1.4 HDi/50 kW | 1.5 dCi/55 kW | 1.6 TDI/55 kW |
Výbava | Selection | Active | Active | Expression | Ambition Plus |
Základní cena [Kč] | 299.900,- | 307.900,- | 318.000,- | 319.900,- | 351.800,- |
Bluetooth hands-free | 7.500,- | 8.000,- | S | S | 9.600,- |
Centrální zamykání s DO | S | S | S | S | S |
El. stahování oken vpředu | S | S | S | S | S |
El. ovládání zrcátek | S | S | S | S | S |
Klimatizace - manuální | S | S | S | S | S |
Kola | ocelová R16 | ocelová R15 | ocelová R15 | ocelová R15 | ocelová R15 |
Kožený volant | S | S | 1.500,- | 3.000,- | 6.800,- |
Diody denního svícení | S | - | 5.000,- | S | - |
Metalický lak | 11.400,- | 12.000,- | 11.000,- | 12.500,- | 10.100,- |
Palubní počítač | S | S | S | S | S |
Parkovací čidla | S | 12.500,- | 7.000,- | 10.000,- | 9.300,- |
Přední mlhovky | S | S | S | S | S |
Autorádio s přehrávačem CD | S | S | 2.000,- | S | 5.600,- |
Stabilizační systém | 7.000,- | 12.000,- | S | S | S |
Tempomat | S | S | S | S | 9.300,- |
Cena při shodné výbavě [Kč] | 325.800,- | 352.400,- | 344.500,- | 345.400,- | 402.500,- |
Faktem ale zůstává, že jakýkoliv wow efekt aktuální C3 už opustil - není ničím víc než jednoduchým a levným malým vozem. Sice nemá žádný zásadní nedostatek, ale ani jedinou výraznější přednost, kterou by dokázala v konkurenci zaujmout. Zvlášť když se ceny lepších verzí dostávají nebezpečně blízko ke kompaktním hatchbackům, a to i těm z vlastní stáje.
Nejlevnější verze modelu | 209.900 Kč (1.0 VTi/50 kW Vitamin) |
Základ s testovaným motorem | 299.900 Kč (1.4 HDi/50 kW Selection) |
Testovaný vůz s výbavou | 328.400 Kč (1.4 HDi/50 kW Selection) |
Plusy
- Nízká spotřeba v městském a mimoměstském provozu
- V rámci konkurence velmi komfortní podvozek
- Perfektní výhled z kabiny všemi směry
- Rozsah standardní výbavy na úrovni Selection
Minusy
- Na dálnici spotřeba na úrovni benzinových motorů
- USB i ve vyšších výbavách jenom za příplatek, společně s bluetooth
- Nízká kvalita zvuku u vestavěného autorádia
- Oranžové displeje, slabé osvětlení interiéru
Foto: Petr Homolka