Test Auto.cz

Citroën C3 1.4 HDi – Antisportovec nadruhou

14.10. 2013
Verdikt
 

Malý turbodiesel pohání faceliftovaný Citroën C3 statečně, přitom nafty moc nespálí a stojí lákavých 299.900 Kč.

Citroën C3 má své roky, a tak nepřekvapí, že v prodejních statistikách patří až do druhé desítky v segmentu malých automobilů – společně s například Fiatem Punto. Stranou hlavního zájmu ale stojí trochu neoprávněně, nabízí totiž zajímavý poměr ceny a výbavy i jinde nevídané vlastnosti.

Základní cena z někdejších 239.900 Kč za letitý motor 1,1 l/44 kW a očesanou výbavu spadla na 219.900 Kč. Stačí připlatit dalších 10.000 korun za akční model Vitamin a k modernímu tříválci 1.0 VTi/50 kW přibude klimatizace a autorádio. My se ale tentokrát podíváme na vyšší úroveň Selection, která s turbodieselem 1.4 HDi/50 kW stojí 299.900 korun (benzinový tříválec 1.2 VTi/60 kW je v této verzi za 219.900 Kč).

Malý motor v malém těle

Ačkoliv se cena blíží o třídu větším autům, C3 má argument v podobě rozsáhlé výbavy. Standardem jsou třeba parkovací čidla, mlhovky, tempomat nebo diody denního svícení. K tomu se přidává malolitrážní osmiventilový turbodiesel s udávanou spotřebou 3,8 l na 100 km. Na přední kola umí poslat až 50 kW, tedy pokud ho rozvášníte na 4000 otáček, důležitější údaj je ale točivý moment – vrcholí 160 N.m při 2000 min-1. Díky relativně nízké hmotnosti 1145 kg a kratším převodům pětistupňové manuální převodovky dělají z naftové C3 vcelku hbité auto.

Motor z konstrukční řady DV4 pamatuje ještě éru Peugeotu 206, což s sebou nese jisté výhody. Vedle již osvědčené spolehlivosti je to relativně jednoduchá konstrukce se dvěma ventily na válec a nečtvercovým poměrem vrtání ke zdvihu. Bez filtru pevných částic se ovšem neobejde.

obrázek [600 x 309]  

Základní turbodiesel je podobně kultivovaný jako větší HDi, v malém interiéru ale jeho zvuku neuniknete. Zato se můžete ve městě těšit z pohledu na displej palubního počítače, kde průměrná spotřeba neustále osciluje kolem pětilitrové hodnoty. Konzumaci paliva umí zvýšit jenom dvě věci – dlouhodobé postávání v kolonách (1.4 HDi nemá start-stop) nebo jízda po dálnici. Kvůli nízkému výkonu musí motor při 130 km/h běžet na 3000 min-1 a to potom spálí v průměru 6,5 l na 100 km.

C3 je ale beztak určena do města a jeho bezprostředního okolí a tam se cení jiné vlastnosti. Newtonmetrů je pro pohyb dvoucifernými rychlostmi dostatek, jenom je potřeba vyhýbat se otáčkám těsně nad volnoběhem. Malý Citroën dále potěší vynikajícím výhledem všemi směry – rozměrnému čelnímu sklu a velkým bočním oknům s nízko posazenou spodní hranou může konkurovat jedině Mazda 2.

Léta ceněnou vlastností francouzských automobilů je vláčnější podvozek a C3 tuto tradici ctí. Plavný jízdní projev je zkombinován s komfortním tlumením nerovností – i na šestnáctipalcových kolech. Pohodlí na palubě naruší až opravdu rozmlácený povrch, kdy vyplavou nectnosti jednoduché konstrukce podvozku: hluk od náprav a nervozita zadních kol v příčném směru. Největší jízdní slabinou je skokový nástup brzdného účinku: po nevýrazném začátku stačí sešlápnout pedál jenom o kousek víc a destičky se do kotoučů zakousnou takřka plnou silou.

Sympaťák, co svůj věk už nezapře

C3 na to ale jde trochu jinak i v interiéru. Boční profil ve tvaru „vajíčka“ a velká prosklená plocha dodávají kabině pocit vzdušnosti. Skutečnému prostoru pomáhá chytře tvarovaná přístrojová deska, vyšší postavy by ovšem uvítaly i níže usazená přední sedadla. Prostoru je relativní dostatek i v druhé řadě sedadel, bavíme se samozřejmě o obsazení interiéru nanejvýš čtyřmi osobami konfekční postavy.

obrázek [600 x 353]  

Interiér se snaží zaujmout i po estetické stránce, nicméně velká plocha leskle černého plastu nedosahuje kýženého efektu. Technická jednoduchost C3 se prozradí v detailech, jako jsou displeje s jednoduchou grafikou a oranžovým podsvícením, mizerný zvuk autorádia (na USB zapomeňte, pokud rovnou nepřiplatíte i za bluetooth), osvětlení interiéru jedinou stropní lampičkou nebo nízko umístěná řadicí páka. Nejjednodušším možným řešením je také odemykání víčka nádrže klíčem. Další důvody ke kritice dává slabý výkon potkávacích a malý dosah dálkových světel.

A co změnil letošní facelift, který se představil na březnovém autosalonu v Ženevě? Nově zaoblené logo má C3 od začátku, teď k němu přibyla falešná maska chladiče – mezi chromovanými lištami je zaslepená, vzduch do motoru proudí otvory v nárazníku. Přední partie navíc ozdobily diody denního svícení, zmizely záhyby pod předními světlomety a lišta pod registrační značkou je nově v barvě karoserie. Záď oživují zatmavené kryty světel s chromovanou lištou. Tady jde ale spíše o úpravu z povinnosti, která vzhled vozu nijak zásadně nemění.

O malé vozy s naftovými motory není příliš velký zájem. Český trh ovládá Škoda Fabia s 862 kusy, i to ale představuje jenom 11% podíl na celkových registracích. Podstatně lépe je na tom Peugeot 208, jeho 236 exemplářů tvoří celou třetinu celkových prodejů. Překvapí proto, že sesterský Citroën dosahuje sotva pětiprocentního podílu turbodieselů. Vždyť následující tabulka jasně ukazuje, že z relevantních konkurentů je C3 nejvýhodnější.

Citroën C3 1.4 HDi - srovnání cen a výbav s konkurencí
ModelCitroën C3Opel CorsaPeugeot 208Renault ClioŠkoda Fabia
Motor1.4 HDi/50 kW1.3 CDTI/55 kW1.4 HDi/50 kW1.5 dCi/55 kW1.6 TDI/55 kW
VýbavaSelectionActiveActiveExpressionAmbition Plus
Základní cena [Kč]299.900,-307.900,-318.000,-319.900,-351.800,-
Bluetooth hands-free7.500,-8.000,-SS9.600,-
Centrální zamykání s DOSSSSS
El. stahování oken vpředuSSSSS
El. ovládání zrcátekSSSSS
Klimatizace - manuálníSSSSS
Kolaocelová R16ocelová R15ocelová R15ocelová R15ocelová R15
Kožený volantSS1.500,-3.000,-6.800,-
Diody denního svíceníS-5.000,-S-
Metalický lak11.400,-12.000,-11.000,-12.500,-10.100,-
Palubní počítačSSSSS
Parkovací čidlaS12.500,-7.000,-10.000,-9.300,-
Přední mlhovkySSSSS
Autorádio s přehrávačem CDSS2.000,-S5.600,-
Stabilizační systém7.000,-12.000,-SSS
TempomatSSSS9.300,-
Cena při shodné výbavě [Kč]325.800,-352.400,-344.500,-345.400,-402.500,-

Faktem ale zůstává, že jakýkoliv wow efekt aktuální C3 už opustil - není ničím víc než jednoduchým a levným malým vozem. Sice nemá žádný zásadní nedostatek, ale ani jedinou výraznější přednost, kterou by dokázala v konkurenci zaujmout. Zvlášť když se ceny lepších verzí dostávají nebezpečně blízko ke kompaktním hatchbackům, a to i těm z vlastní stáje.

obrázek [600 x 303]  

Nejlevnější verze modelu209.900 Kč (1.0 VTi/50 kW Vitamin)
Základ s testovaným motorem299.900 Kč (1.4 HDi/50 kW Selection)
Testovaný vůz s výbavou328.400 Kč (1.4 HDi/50 kW Selection)

Plusy

  • Nízká spotřeba v městském a mimoměstském provozu
  • V rámci konkurence velmi komfortní podvozek
  • Perfektní výhled z kabiny všemi směry
  • Rozsah standardní výbavy na úrovni Selection

Minusy

  • Na dálnici spotřeba na úrovni benzinových motorů
  • USB i ve vyšších výbavách jenom za příplatek, společně s bluetooth
  • Nízká kvalita zvuku u vestavěného autorádia
  • Oranžové displeje, slabé osvětlení interiéru
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Citroën C3 1.4 HDi

Cena v základní výbavě: 299 900 Kč Cena v testované výbavě: 328 400 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, posilovač řízení, palubní počítač, tempomat, zadní parkovací čidla, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické stahování předních oken, výškově a podélně nastavitelný kožený volant, palubní počítač, diody denního svícení, přední mlhovky, autorádio s CD/MP3 a ovládáním pod volantem, dělené zadní sedadlo, Pack Look Selection: přední a zadní nárazníky v barvě karoserie, přední otvor sání v lesklém černém provedení s chromovaným dekorem, chromované lišty okenního rámu, kryty vnějších zpětných zrcátek a kliky dveří, chromovaná spodní hrana dveří zavazadelníku a stojky zpětných zrcátek v černé barvě atd.

Výbava testovaného vozu:Paket Elektro (+5.500,-): elektricky vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná okna zadních dveří, elektricky ovládaná okna předních dveří se sekvenčním ovládáním a ochranou proti přiskřípnutí pro místo spolujezdce, elektrická dětská pojistka, ESP (+7.000,-), leskle černý dekor v palubní desce (+2.000,-), litá kola (+14.000,-).

Online: Volby začaly, o osudu Česka rozhodne pět milionů voličů Online: Volby začaly, o osudu Česka rozhodne pět milionů voličů

S úderem čtrnácté hodiny se v Česku otevřely volební…

Českého výrobce světel Trevos chtěla zničit insolvenční mafie Českého výrobce světel Trevos chtěla zničit insolvenční mafie

U hlavního vchodu do závodu největšího tuzemského výrobce…

Turecko postaví svou první jadernou elektrárnu, podílet se na ní budou i Rusové Turecko postaví svou první jadernou elektrárnu, podílet se na ní budou i Rusové

První jaderná elektrárna v Turecku získala počáteční…

Bilance: V Česku byla za Sobotky hospodářská love story. Vláda ale nedala nic stranou Bilance: V Česku byla za Sobotky hospodářská love story. Vláda ale nedala nic stranou

Hospodářský boom Berlína a hlad Německa po českém zboží,…

 
Technické údaje
Motor Citroën C3 1.4 HDi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1398
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 50 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 163
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.5 / 3.4 / 3.8
Emise CO2:99
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 300 / 1121
Objem nádrže (l):46
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1155 / 426
Rozměr pneu:195/55 R 16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3941
b) šířka (mm): 1728
c) výška (mm): 1524
d) rozvor (mm): 2466
e) rozchod vpředu (mm): 1465
f) rozchod vzadu (mm): 1467
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 790 / 1010
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Citroën C3 1.4 HDi – Antisportovec nadruhou







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 



Ojetý Citroën C3 2. generace (A51): Styl nezměnil, kvalitu zvýšil Ojetý Citroën C3 2. generace (A51): Styl nezměnil, kvalitu zvýšil

Druhá generace kulaté C3 vyjela na sklonku roku 2009. S…

Citroën testuje C3 WRC ve Finsku (nové foto) Citroën testuje C3 WRC ve Finsku (nové foto)

Citroën Racing se po jihu Francie a Portugalsku vydal v…

 



 
Mercedes-Benz X prozradil české ceny. O kolik je stuttgartský pick-up dražší než Navara?

Mercedes-Benz X prozradil české ceny. O kolik je stuttgartský pick-up dražší než Navara?

Dnes 13:50

Nový pick-up s trojcípou hvězdou na přídi je zatím dostupný výhradně se čtyřválcovými motory. Na šestiválec si počkáme do léta.




Blesk.cz

Topmodelka Petra Němcová na tajňačku v Praze! Přijela oslavit narozky kamaráda!

Topmodelka Petra Němcová na tajňačku v Praze!…

Světová topmodelka českého původu Petra Němcová (38) je na skok v Praze! Tajně přiletěla už ve čtvrtek večer,…

Pirate Bay opět nasadila těžbu kryptoměny na procesorech návštěvníků. Tentokrát nejde zakázat

Pirate Bay opět nasadila těžbu kryptoměny na…

Před měsícem provedli provozovatelé známého torrentového vyhledávače Pirate Bay testování, při kterém si…

 

iSport.cz

Mrzí mě to, napsal Veselý zraněnému Dejovi. Ten bude dva až tři měsíce mimo

Mrzí mě to, napsal Veselý zraněnému Dejovi. Ten bude…

Natržené postranní vazy, natržené křížové vazy, natržený meniskus a úlomek v bércové kosti. Taková je přesná…

Od vlastní brány až do sítě! Pastrňák sólem kandiduje na gól sezony

Od vlastní brány až do sítě! Pastrňák sólem…

Nový ročník NHL sice sotva odstartoval, ale tenhle gól se s jistotou zařadí mezi jeho nejhezčí! Má ho na svědomí…

 

Reflex.cz

Řada lidí dělá na kandidátkách „křoví“. Stačí ale pár tisíc preferenčních kroužků a budou zvoleni

Řada lidí dělá na kandidátkách „křoví“. Stačí ale…

V letošních volbách do Poslanecké sněmovny se o hlas voličů po celém zemi bude ucházet zhruba sedm a půl tisíce…

Kvůli znečištění umírá ve světě víc lidí než ve válkách a katastrofách

Kvůli znečištění umírá ve světě víc lidí než ve…

Znečištění životního prostředí - od špinavého vzduchu po kontaminovanou vodu - každoročně zabije víc lidí než…