Test Auto.cz

Škoda Fabia Combi 1.6 TDI – Závěrečné osvěžení

4.6. 2013
Verdikt
 

Fabia se nachází v závěrečných letech své kariéry. Škodovka ji ale nenechá jenom tak dožít, připravila pro ni akční nabídky a několik vylepšení.

Jsou tomu už tři roky, co Škoda Auto přišla s faceliftem Fabie. Model uvedený na trh v roce 2007 tehdy dostal elegantnější příď a novou generaci motorů. To modernizace s letopočtem 2013 znamená méně výrazné změny, díky nim má Fabia zvládnout poslední rok-dva života než přijde nová generace.

V prvé řadě se všechno točí kolem nového loga automobilky. Chromovaný okřídlený šíp na černém pozadí ozdobil masku chladiče i páté dveře, kde se k němu nově přidal nápis Škoda na levé straně. Označení modelu a motoru je vyvedené v novém designu písma, který známe i z dalších škodovek.

obrázek [600 x 382]  

Stejného ražení jsou také úpravy interiéru. Nový tříramenný volant vypadá mnohem lépe než předchozí usměvavý, řadicí páka má hranatější tvar. Obojí pochází z Rapidu, potažmo nové Octavie. Svým způsobem je novinkou také tlačítko stabilizačního systému – už není potřeba připlácet 16.800 Kč, protože od modelového roku 2013 je ESC Plus součástí standardní výbavy.

Rádi bychom pochválili vylepšenou navigaci Amundsen+, která má podstatně rychlejší reakce, zejména při zadávání adresy, mapové podklady uchovává na kartě SD a ovládací logika je přehlednější než dříve. Jenže… do Fabie si vestavěnou navigaci již neobjednáte, Amundsen v ní pro malý zájem zákazníků na českém trhu skončil. Takže naše doporučení může být užitečné leda pro zájemce o Rapid, Yeti nebo Superb.

obrázek [600 x 297]  

Tím výčet novinek končí, zbytek bude opakování důvěrně známého – jenom v kontextu ročníku 2013. Volba padla na nejsilnější motor v nabídce, přeplňovaný naftový čtyřválec 1.6 TDI o výkonu 77 kW. Relativně malý motor má rychlé reakce a na poměry turbodieselů značně lineární charakteristiku. Klidnou jízdu zvládá i v těch nejnižších otáčkách, pro rychlou akceleraci naloženého vozu je ale i ve Fabii nutné podřadit do středního pásma. Zkrátka i malé kombi ve své nejvýkonnější verzi by sneslo pár kilowatt navíc.

Hlavní předností Fabie TDI ale beztak není výkon, nýbrž spotřeba. Ta se stabilně drží lehce nad pěti litry, což platí jak pro městský provoz, tak pro průměr při dálničním cestování 130 km/h. Fabia se totiž může spolehnout na rozumnou délku převodů, v takovém tempu motor na pětku točí 2400 min-1.

obrázek [600 x 380]  

Delší kilometrový proběh umožnil důkladněji sledovat spotřebu a porovnat údaj z palubního počítače s množstvím natankovaného paliva. Výsledkem je desetiprocentní odchylka a stále více než dobrý průměr 5,49 l na 100 km. Ovšem i „měření“ spotřeby od stojanu je zatíženo chybou, proto jej nelze brát jako nezpochybnitelný fakt.

Stav kmnatankováno [l]průměr [l/100 km]
2330--
294540,846,64
374845,115,62
453040,025,12
532542,025,29
605428,59-
652034,405,27
680614,695,14
celkem245,675,49
palubní počítač5,0

Zatímco na motoru se nic nezměnilo (nová generace TDI nabíhá nejprve v Octavii), změnilo se naladění brzd. Ty tam jsou hektické reakce na první kontakt s brzdovým pedálem, u aktuální Fabie účinek brzd nastupuje plynule a pro silnější brzdění je potřeba pedál výrazněji sešlápnout. Takové naladění lépe reflektuje reálné schopnosti brzdové soustavy.

obrázek [600 x 395]  

Interiér sází na funkční pojetí, vedle designu k němu nemáme zásadnější připomínky. Kvalita provedení se řadí vysoko nad standard třídy malých vozů, přesto některé detaily zamrzí – například látkou čalouněné loketní opěrky ve dveřích i mezi sedadly jsou příliš tvrdé. Vadit může také skutečnost, že (stejně jako u Rapidu) nelze ztlumit intenzitu podsvícení přístrojů.

Nabídka prostoru je v podélném směru štědrá, v tomto smyslu jsou konstruktéři z Mladé Boleslavi opravdovými kouzelníky – Fabie nabídne totéž, co mnohá o třídu větší auta. Naopak šířka interiéru je při nejlepší vůli „tak akorát“. Za zavazadlový prostor pak hovoří už sám jeho základní objem: 505 litrů.

obrázek [600 x 392]  

Do poslední třetiny života vstupuje Fabia Combi dobře připravená. Po šesti letech na trhu má stále co nabídnout, i když je to z velké části zásluhou předchozí modernizace z roku 2010. V době, kdy se i malá auta stále častěji prezentují jako stylová nebo odolná pro městskou džungli, je racionální přístup Škody vzácný. Doufejme, že orientace na užitnou hodnotu Fabii vydrží i v dalších generacích.

obrázek [600 x 383]  

První cena vozu239.900 Kč (1.2 HTP/51 kW Fresh Active)
První cena vozu s testovanou motorizací407.900 Kč (1.6 TDI/77 kW Ambition)
Základní cena testovaného vozu450.900 Kč (1.6 TDI/77 kW Elegance)
Cena testovaného vozu vč. příplatků504.400 Kč (1.6 TDI/77 kW Elegance)

Plusy

  • Mimořádně úsporný provoz
  • V běžném provozu stabilní podvozek
  • Velký a prakticky tvarovaný zavazadelník
  • Prostorný interiér v podélném a svislém směru

Mínusy

  • Vysoký posaz i se sedadlem v nejnižší pozici
  • Nízko umístěná řadicí páka
  • Úzká sedadla a malá vnitřní šířka kabiny
  • Rázy od 16” kol na nerovnostech
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Fabia Combi 1.6 TDI

Cena v základní výbavě: 450 900 Kč Cena v testované výbavě: 504 400 Kč

Základní výbava:Palubní počítač Maxi Dot, čtyři airbagy, ESP, světla pro denní svícení, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, automatická klimatizace Climatronic, výškové nastavení obou předních sedadel, přední mlhovky, autorádio, signalizace vzdálenosti při parkování vzadu, tempomat, audio připojení pro externí zdroj, elektrohydraulický posilovač řízení, pneumatiky 195/55 R 15 na litých kolech, nárazníky, zrcátka a kliky dveří lakované v barvě vozu a další.

Výbava testovaného vozu:Paket Elegance Plus – čtyřramenný kožený multifunkční volant pro ovládání autorádia a telefonu, příprava pro telefon GSM II s Bluetooth, halogenové projektorové světlomety s natáčením, mlhové světlomety s Corner funkcí a SunSet (+10.900,-)
okenní airbagy (+7.300,-), asistent rozjezdu do kopce a kontrola tlaku v pneumatikách (+3.600,-), střešní nosič černý (+5.600,-), elektricky ovládané střešní okno (+11.800,-), litá 16” kola (+3.500,-), ostřikovače světlometů (+3.200,-), MDI (+2.700,-), variabilní koncepce zavazadlového prostoru (+3.400,-).

Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
Technické údaje
Motor Škoda Fabia Combi 1.6 TDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.1 / 3.6 / 4.2
Emise CO2:109
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 505 / 1485
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1239 / 455
Rozměr pneu:205/45 R 16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4247
b) šířka (mm): 1642
c) výška (mm): 1498
d) rozvor (mm): 2451
e) rozchod vpředu (mm): 1417
f) rozchod vzadu (mm): 1410
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1383
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Fabia Combi 1.6 TDI – Závěrečné osvěžení







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat

Za dva týdny v Číně Škoda ukáže koncept svého budoucího…

 




Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu? Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu?

Přes dva měsíce jsme jezdili Fabií Combi 1.4 16V minulé…

Škoda Fabia přestavěná na CNG: Budeme jezdit za půlku? Škoda Fabia přestavěná na CNG: Budeme jezdit za půlku?

Fabii na zemní plyn Škodovka zatím neudělala. Zastoupil…

 



 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Včera

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo až sloučením půjček

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo…

Tomáš (35) si půjčil na auto, výměnu oken a pořídil si kreditní kartu. Pak zjistil, že splátky všech půjček…

 

iSport.cz

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady jsou k nezaplacení

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady…

Spartu čeká ve 22. kole ePojisteni.cz ligy prestižní derby se Slavií. Do zápasu vstoupí jako favorit sešívaný…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…