Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Citroën C3 1,6 VTi – Do města s noblesou

Ondřej Láník
Mít 120 koní pod kapotou malého Citroënu znamenalo ještě nedávno, že sedláte pěkně ostrý francouzský hatchback. Dnes, po příchodu DS3, jde v případě nového C3 o velmi dobrý standard s nečekaně luxusním nádechem.

Ještě než se dostaneme k prvnímu novému C3 pro obyčejné lidi (tím máme na mysli verzi bez obrovského čelního skla), je tady test nejsilnější motorizace v maximalistické výbavě. Protože to podstatné už zaznělo v podrobném článku Citroën C3 Visiodrive – Kult 2CV pokračuje, resp. v testech Citroënu C3 1,4 VTi (02/2010)Citroënu C3 1,6 HDi (03/2010), budeme se dnes věnovat především dojmům z vrcholné motorizace.

O kvalitách atmosférické šestnáctistovky 1,6 VTi, vyvinuté ve spolupráci s BMW, jsme psali už několikrát a také teď se potvrdilo, že jde o jeden z nejlepších atmosférických motorů této kubatury, jaký můžete koupit. Za pozornost stojí i fakt, že se jedná v malých vozech o jeden z posledních větších motorů s výkonem nad 100 koní, které nemají přeplňování. Z toho vlastně plynou všechny dobré i špatné stránky.

bmw testy malevozy bmw testy malevozy  

Motor osazený variabilním časováním ventilů na sací i výfukové straně a variabilním zdvihem sacích ventilů (v roli regulátoru nasávaného množství směsi) má nejen úctyhodný nejvyšší výkon 88 kW, ale taky velmi dobré momentové maximum 160 Nm. Ano, je sice dostupné až ve 4250 min-1, ale vnější momentová křivka je relativně plochá, a tak si motor nechá líbit i velmi nízké otáčky. Výsledkem je, že klidná jízda se špičkovou motorizací může běžně končit spotřebou kolem 6 l/100 km.

Má to dvě podmínky. První je vyloučení provozu ve městě, kde logicky s množstvím rozjezdů spotřeba roste, ale meta 8 l/100 km by při dlouhodobém městském užívání neměla být nereálná. Druhá se týká použití na dálnici, kde pouze pět těsně zpřevodovaných stupňů nedokáže srazit otáčky pod běžný standard a odběr paliva z nádrže rychle roste. Konkrétně: Ve 130 km/h jsme ještě na zimních pneumatikách odečetli na palubním počítači spotřebu 8,8 l/100 km a na otáčkoměru rovné 4000 min-1. Když se spokojíte s rychlostním průměrem 100 km/h, padá spotřeba k 6,2 l/100 km.

bmw testy malevozy bmw testy malevozy  

Motor má ryze atmosférický projev jednotky se slušným zdvihovým objemem. V nízkých a středních otáčkách je mimořádně tichý a ochotný k akceleraci už od volnoběhu. Cesta od středních otáček (3000 min-1 při 100 km/h na pětku) do vysokých (5000 min-1) je trochu delší, než bychom čekali, ale právě v tomto pásmu ukazuje motor mistrovství svých tvůrců. Mezi 4000 a 6000 min-1 motor ožívá, má výraznější i když ne obtěžující zvuk. Když tedy potřebujete opravdu rychlou akceleraci na okolní provoz, je vhodné podřadit a poslat motor právě do těchto otáček.

Tím se dostáváme k tradiční slabině současných Citroënů. Řazení není ani v nejsilnější C3 tím, čím by se výrobce měl chlubit. Má dlouhé dráhy, které jsou v kulise daleko od sebe, dorazy v cílových polohách jsou gumové a řadička má značnou vůli. Po chvíli si na to zvyknete, ale po každém usednutí za volant si znovu uvědomíte, že jde o dědictví po starých časech…

bmw testy malevozy bmw testy malevozy Podvozek je nastaven i tady komfortně. Když jej zkombinujete s větším průměrem kol, jako to bylo v našem případě, příjdete o část plavnosti, kvůli níž se Citroëny vždy kupovaly. Tlumiče a uložení náprav naštěstí odvádějí práci o poznání lépe než u první C3, a tak přejezd většiny nerovností je dobře tlumený. Na sportování má Citroën třídveřové a o další stupeň luxusnější modely DS3.

Design a zařízení interiéru je silnou stránkou nového Citroënu C3. Špičková výbava Exclusive dostala nejen chromované detaily na karoserii (kliky, dveřní hrany, prvky na masce), ale taky velkorysou výbavu. Interiér působí luxusně, ale přitom robustně. Za dveřní madlo se nemusíte bát zabrat, volant s designovým seříznutím ve spodní části má silný věnec a optimální úchop, sedadla jsou velká a mají nejen působivý design a provedení, ale dokáží nabídnout i boční vedení a pohodlí.

Prostor vpředu je velkorysý. Kokpit je díky čelnímu sklu zalitý sluncem a efekt jízdy ve skleníku – známý spíše z rodinných MPV – tak našel novou interpretaci v mnohem levnějším a menším autě. Vyhovovat přesto nemusí každému. Introverti, kteří nestojí o to, aby je okolní svět okukoval, nechť raději zůstanou u klasického čelního skla.

bmw testy malevozy bmw testy malevozy Se zadními sedadly je to už horší. Místo velkých bočních dveří je tady jen pár krátkých a celkem silných dveří, které naznačují, že na zadní místa mají zamířit hlavně děti. Těm by nemusel překážet vysoký práh, který ztěžuje nastupování i vystupování dospělých. Vyšším postavám zřejmě nebude vyhovovat poloha sezení na zadních sedadlech, omezení v prostoru pro nárty (pod předním sedadlem) i menší výška nad zadními sedáky (910 mm).

Ani ne čtyřmetrový Citroën přesto nelze jednoznačně poslat do kategorie malých malých aut. Zavazadelník se 300 l je stále v kategorii nadprůměrný. Když potřebujete ve dvou vyrazit na hory s lyžemi, není to ani přes absenci průchodu v zadním opěradle zásadní problém. Lyže se díky široké a vysoké stavbě karoserie vejdou do interiéru uhlopříčně do prostoru zadních sedadel…

Francouzská auta mají na českém trhu početnou skupinu zákazníků, pro které máme převážně dobré zprávy. Citroën zůstává Citroënem, ale je v mnoha směrech lepší. Má výborné motory VTi, komfortní odpružení a takřka prémiový interiér. Cenovka testovaného vozu sice překročila hranici 400 tisíc korun, ale nabízená protihodnota je adekvátní. Zásadního zlepšení jsme se zatím nedočkali v oblasti kvality řazení. Lepší výkon se dnes od podobně výkonných verzí očekává i v reálné spotřebě při jízdě na dálnici.

bmw testy malevozy bmw testy malevozy  

První cena vozu 239.900,- Kč (C3 X, 1,1i, 44 kW )
První cena vozu s testovanou motorizací 382.900,- Kč (C3 Exclusive, 1,6 VTi 16V, 88 kW)
Základní cena testovaného vozu 382.900,- Kč (C3 Exclusive, 1,6 VTi 16V, 88 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 408.300,- Kč (C3 Exclusive, 1,6 VTi 16V, 88 kW)

Plusy

  • Stylový a moderní interiér
  • Unikátní panoramatická střecha
  • Výkonný a tichý motor
  • Dobrý jízdní komfort
  • Kvalitní odhlučnění
  • Prostorný interiér vpředu, nadprůměrná vnitřní šířka
  • Pohodlná sedadla
  • Výborný zvuk audiosoustavy

Minusy

  • Přeposilované a odtažité řízení
  • Dlouhé dráhy řazení
  • Vyšší spotřeba na dálnici
  • S velkým čelním sklem méně místa nad zadními sedáky
  • Obtížnější nastupování dozadu (vysoké prahy, malá délka druhých bočních dveří)
Ondřej Láník
Citroën C3 1,6 VTi
Cena základní sestavy 382 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS + EBD + EBA + samočinná aktivace výstražných světlometů při prudkém brzdění, čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce s možností odpojení airbagu spolujezdce, hlavové airbagy pro první a druhou řadu sedadel, bezpečnostní pásy vpředu s pyrotechnickým předpínačem a omezovačem tahu, 3x bezpečnostní tříbodové pásy vzadu, akustická a vizuální signalizace nezapnutí a rozepnutí bezpečnostního pásu řidiče a předního spolujezdce, 5 x výškově nastavitelné opěrky hlavy, 2 x bezpečnostní úchyty ISOFIX pro upevnění dětské sedačky na krajních sedadlech druhé řady, automatické zamykání dveří a zavazadlového prostoru za jízdy (automatická deaktivace v případě dopravní nehody), indikátor přítomnosti vody v palivové nádrži (jen pro dieselové motory), variabilní posilovač řízení, palubní počítač, otáčkoměr a ukazatel vnější teploty, tempomat + omezovač rychlosti, zadní parkovací asistent, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna předních dveří se sekvenčním ovládáním a ochranou proti přiskřípnutí pro místo řidiče a spolujezdce, elektricky ovládaná okna zadních dveří, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, elektrická dětská pojistka, výškově a podélně nastavitelný kožený volant s chromovaným dekorem, zatmavená skla zadních oken, automatická klimatizace s klimatizovanou přihrádkou spolujezdce, filtr s aktivním uhlím, pylový filtr, aromatický osvěžovač vzduchu, stěrač zadního okna, přední mlhové světlomety, osvětlení interiéru, osvětlení zavazadlového prostoru, doprovodné osvětlení odkládací přihrádky ve středovém panelu palubní desky a prostoru pro nohy řidiče a spolujezdce, čelní sklo Zénith, rádio s přehrávačem CD / MP3 (mono-tuner, AM/FM, RDS, přehrávač CD, 6 x repro, audio zásuvka typu jack, dálkové ovládání pod volantem), výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, středová loketní opěrka pro přední sedadla s úložným prostorem, sklopná lavice ve druhé řadě dělená v poměru 2/3 - 1/3, kombinované čalounění látka a Alcantara, vkládané textilní koberečky, kryt zavazadlového prostoru, zásuvka 12V mezi předními sedadly, odkládací a úložné prostory v předních dveřích a centrálním panelu palubní desky, odkládací zásuvka pod sedadlem spolujezdce, síť k uchycení zavazadel, Pack Look – Exclusive (přední a zadní nárazníky, kryty vnějších zpětných zrcátek, přední otvor sání v lesklém černém provedení s chromovaným dekorem, chromované lišty okenního rámu, stojky zpětných zrcátek a kliky dveří a chromovaná spodní hrana dveří zavazadelníku, označení "Exclusive" na předních dveřích), 4 hliníkové disky kol "Valonga" 6.00 Jx16 E=22-23, pneumatiky 195/55 R16, náhradní dojezdové kolo Kč
Cena testované sestavy 408 300 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+10.900,- Kč), Sada Bluetooth: Bluetooth (hands free, ovládání pod volantem, integrovaný mikrofon) + USB Box, HiFi Systém (přídavný reproduktor s monogramem "HiFi System" s rozsahem 300 Hz - 10 kHz, zesilovač umístěný v kufru) (+14.500,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 4250 - 4250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 4.8 / 5.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 300 / 0
Objem nádrže (l): 48
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1075 / 504
Rozměr pneu: 195/55 R16
Citroën C3 1,6 VTi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3941
b) šířka (mm): 1728
c) výška (mm): 1524
d) rozvor (mm): 2466
e) rozchod vpředu (mm): 1465
f) rozchod vzadu (mm): 1467
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 790 / 1010
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano