Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Citroën C4 1,6 THP BMP6 - Jako Jin a Jang

Aleš Jungmann
Diskuze (27)
Kombinace výborného motoru s robotizovanou převodovkou rozhodně není sázka na jistotu. Jak to dopadlo v nové C4?

Nejsportovnější verze francouzského modelu nižší střední třídy je opatřena robotizovanou převodovkou prý kvůli komfortu, který si máte na palubě užívat. My po našem redakčním testu říkáme: „Ano, C4 je v tomto provedení příjemně komfortní vůz, pokud zrovna nemá řadit.“ To ale předbíháme...

Podvozek a jízda

Citroën C4 1,6 THP v námi testované výbavě Exclusive (v jiné jej Citroën ostatně ani nenabízí) vás v otázce komfortu ani na okamžik nenechá na pochybách. Už samotné usednutí do pohodlných polokožených sedaček s masážní funkcí (jemnou masáž bederní oblasti oceníte asi nejvíce v dopravní zácpě) je jasným důkazem toho, že Citroën nehodlá ze své filozofie slevit. A to je dobře, tvrdých, prkenných hatchbacků je na trhu dost.

Podvozek je naladěn opravdu spíše pro pohodlnou jízdu, občasné sportovní choutky řidiče však s přehledem zvládne. Oproti minulé generaci je zde cítit veliký krok vpřed, jednotlivé komponenty se spolu ani při dynamičtější jízdě nehádají a jediným nešvarem tak zůstává lehké vlnění spojené s občasným odskočením na nerovnostech v zatáčce. Pro potěšení z rychlé jízdy však nemá posilovač příliš pochopení a tak se k vám mnoho informací přes velký kožený volant nedostane. Naštěstí mají příplatková sedmnáctipalcová kola s pneumatikami o rozměru 225/45 v zatáčce dostatek přehledu a na přicházející nedotáčivý smyk dokáží včas upozornit. Daní za to bude občasná rána při přejezdu větších nerovností i tam, kde by se vůz na šestnáctipalcových ráfcích přes díru přenesl bez větších protestů.

Interiér

Opět musíme pochválit Citroën za provedení interiéru, jehož ergonomie i materiály jsou na absolutní špici třídy. Přístroje jsou v nové generaci klasicky v kapličce před volantem, čitelnost rychloměru však není úplně ideální – ještěže je možné si nastavit digitální zobrazení rychlosti na multifunkčním středovém panelu.

Podobně jako u některých jiných vozů i zde najdeme ukazatel stavu paliva ale i otáček složený ze čtverečků, v případě nádrže jeden dílek zastupuje 1/12 objemu a v případě otáček pak 250 min-1. Klasické ručičkové ukazatele by samozřejmě poskytovaly o poznání přesnější údaj, na čtverečky si však po čase zkrátka budete muset zvyknout.

citroen testy nizsistredni citroen testy nizsistredni  

Šikovným nápadem (známým ze Saabů) je možnost vypnutí podsvícení tlačítek i palubní desky kromě ukazatele rychlosti – na delších cestách v noci se tak vaše oči lépe adaptují na venkovní tmu a jízda je pocitově o něco příjemnější.

Velkou devizou paluby Citroënu C4 je prostornost, zejména pak šířka v oblasti loktů jak vpředu tak vzadu. Za velkým volantem a s výhledem na přední kapotu si tak připadáte skoro jako v o třídu větším voze, nutno podotknout že cestující na zadních sedadlech také. Vysocí lidé však budou mít problémy s místem na hlavu, zejména v případě našeho testovaného kusu s velikým panoramatickým prosklením střechy.

Motor a převodovka

Konečně jsme u jádra testu, totiž u hodnocení spojení přeplňovaného benzinového motoru se šestistupňovou robotizovanou převodovkou. Hned první metry naše obavy naplňují – přeřazení na vyšší i nižší stupeň je pomalé, posádka cítí znatelné cukání a řidič se musí vyrovnat se zhruba sekundovým (!) výpadkem tahu motoru. Citlivá práce s plynovým pedálem sice projev lehce vyhladí, při razantnější akceleraci však není pomoci; škubnutí zkrátka přijít musí.

Asi nejproblematičtější je situace při řazení prvních tří převodových stupňů, kdy vám pomalost a výpadek tažné síly může způsobit nejednu peprnou dopraví situaci – to například když vyjíždíte z vedlejší silnice a automat přeřadí na dvojku přesně v okamžiku, kdy se srovnáte do jízdního pruhu a dojíždí vás rychlejší vůz – místo požadované akcelerace se tak často nechtěně podíváte velmi blízko světlometům vozu za vámi. Podobné to je i při snaze splynout s dopravní situací, rychlé reakce řidiče jsou spolehlivě degradovány rychlostí převodovky a tak vám volná mezera ve vedlejším pruhu zpravidla zase zmizí.

citroen testy nizsistredni citroen testy nizsistredni  

Bohužel nepomáhá ani ruční řazení pádly na sloupku řízení, reakce jsou stejně mdlé. Alespoň si tak při předjíždění můžete připravit požadovaný převodový stupeň a ušetřit si dlouhý kickdown, občas pro velký úspěch prováděný nadvakrát.

Shodou okolností jsme měli během testu možnost vyzkoušet i robotizovanou převodovku ve vznětovém Peugeotu 508 a obě provedení tak porovnat. I v Peugeotu cítíte jasně nešvary robotizované převodovky, rychlost a cukání se však zdálo být mnohem lépe zvládnuté.

Škoda, výborný agregát se pod tímto automatem lehce dusí a svých 115 kW a sportovní naturel k tomu vám tak může dávkovat spíše jen po menších dávkách. To je ale vlastně dobrá zpráva alespoň pro konkurenci, protože spojení 1,6 THP se šestistupňovým manuálem a novou C4 by byla opravdu třaskavá a nebezpečně přitažlivá kombinace.

Spotřeba během testu se pohybovala kolem osmi litrů Naturalu, což je při převážně městském provozu výborná hodnota. Na dálnici je při reálné rychlosti 100 km/h na palubě příjemně ticho a příjemný je i pohled na palubní počítač – agregát na šestku točí 2250 min-1 (díky čtverečkům není odečítání moc přesné) přičemž spotřeba se ustálí pouhé tři desetiny nad pěti litry. Zrychlení na 130 km/h znamená nárůst otáček (přibližně...) na 3000 min-1 a apetit motoru vzroste na 6,8 litru. I to je však moc dobrý výsledek.

Závěr

Závěr testu je jasný; cukající automat ve spojení s jedním z nejlepších motorů, který má koncern PSA k dispozici, není nejlepší nápad a potenciál vozu trpí. I přesto je Citroën C4 velice dobré auto s velmi povedeným interiérem a kvalitou jízdy, slibovaná komfortnost automatu se však rozhodně nekoná. A za minimálně 454.900,- Kč už se zákazníkům zřejmě nebudou chtít dělat tak velké kompromisy. Nebo ano?

citroen testy nizsistredni citroen testy nizsistredni  

První cena vozu 274.900,- Kč (1,4 VTi 70 kW Attraction)
První cena vozu s testovanou motorizací 454.900,- Kč (1,6 THP 115 kW Exclusive)
Základní cena testovaného vozu 454.900,- Kč (1,6 THP 115 kW Exclusive)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 562.400,- Kč (1,6 THP 115 kW Exclusive)

Plusy

  • Tuhá karoserie, komfortní odpružení
  • Nadprůměrná prostornost interiéru do šířky a délky
  • Velký zavazadelník
  • Dobrý kvalitativní dojem z interiéru
  • Bohatá bezpečnostní i komfortní výbava
  • Velká a dobře tvarovaná sedadla
  • Nízká spotřeba, výborný motor

Minusy

  • Rychlost přeřazení automatu
  • Vysoký práh zavazadelníku, nedělený sedák druhé řady
  • Méně místa na zadních sedadlech do výšky
  • Výhled šikmo vzad
Aleš Jungmann
Diskuze (27)
Citroën C4 1,6 THP BMP6
Cena základní sestavy 454 900 Kč
Výbava základní sestavy Čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce s možností odpojení airbagu spolujezdce, hlavové airbagy pro první a druhou řadu sedadel, bezpečnostní pásy vpředu s pyrotechnickým předpínačem a omezovačem tahu, 3 x bezpečnostní tříbodové pásy vzadu, na krajních sedadlech s omezovačem tahu, akustická a vizuální signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů vpředu, vzadu signalizace rozepnutí bezpečnostního pásu, 5 x výškově nastavitelné opěrky hlavy, 2 x bezpečnostní úchyty ISOFIX pro upevnění dětské sedačky na krajních sedadlech druhé řady, automatické zamykání dveří a zavazadlového prostoru za jízdy (automatická deaktivace v případě dopravní nehody), ABS + EBD + EBA + samočinná aktivace výstražných světlometů při prudkém brzdění, ESP + ASR + Pomoc při rozjezdu ve svahu (Hill Start Assist), Intelligent Traction Control - ITC, Variabilní posilovač řízení, ukazatel řazení rychlostních stupňů, palubní počítač a ukazatel vnější teploty, tempomat + omezovač rychlosti, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna předních dveří se sekvenčním ovládáním a ochranou proti přiskřípnutí, elektricky ovládaná okna zadních dveří se sekvenčním ovládáním a ochranou proti přiskřípnutí, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka s integrovanými ukazateli změny směru jízdy a LED blikači, Guide me home, vnitřní zrcátko s aut. clonou, automatické rozsvícení světel, bluetooth, výškově a podélně nastavitelný volant, kožený volant, tónovaná skla, zatmavená skla zadních oken, automatická 2zonova klimatizace, klimatizovaná přihrádka spolujezdce, pylový a prachový filtr, osvětlení interiéru a zavazadlového prostoru, denní svícení, přední mlhové světlomety s funkcí přisvícení do zatáček, stěrač zadního okna, protisluneční clony s osvětlenými toaletními zrcátky pro přední sedadla, rádio RD5 s přehrávačem CD / MP3, AM/FM, RDS, přehrávač CD, 6 x repro, ovládání na volantu, audio zásuvka typu jack), lavice ve druhé řadě se sklopným opěradlem děleným v poměru 2/3 - 1/3, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, elektricky nastavitelné bederní opěrky předních sedadel s masáží, zadní parkovací asistent, středová loketní opěrka pro přední sedadla s úložným prostorem, odkládací prostory ve středové konzole, v palubní desce či v panelech předních i zadních dveří, odkládací zásuvka pod sedadlem řidiče a spolujezdce, zapalovač a popelník, 4 hliníkové disky kol, pneumatiky 205/55 R16, Pack Look - Exclusive: přední a zadní nárazník, kryty a stojky vnějších zpětných zrcátek a kliky dveří v barvě karoserie, chromovaná lišta okenního rámu, Paket Attraction: Přední mlhové světlomety s funkcí přisvícení do zatáček, rádio RD5 s přehrávačem CD / MP3 (mono-tuner, AM/FM, RDS, přehrávač CD, 6 x repro, ovládání na volantu, audio zásuvka typu jack), paket City, paket Komfort. Kč
Cena testované sestavy 562 400 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+13.900,-Kč), 4 hliníkové disky kol, pneumatiky 225/45 R17 (+5.900,-Kč), Paket Pohodlí (+24.900,-Kč), Paket HiFi (+34.900,-Kč), Paket Světlo (+17.900,-Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 115 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1400 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 214
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.6 / 5.1 / 6.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 1183
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1275 / 530
Rozměr pneu: 225/45 R17
Citroën C4 1,6 THP BMP6
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4329
b) šířka (mm): 1789
c) výška (mm): 1489
d) rozvor (mm): 2608
e) rozchod vpředu (mm): 1536
f) rozchod vzadu (mm): 1515
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
18. 12. 2011 22:36
Robotizovaná převodovka BMP6 v C4 - dobrá zkušenost
Chtěl bych se podělit o vlastní zkušenost s robotizovanou převodovkou v C4 (1.6 THP 115 kW). Při vybírání nového vozu jsem uvažoval kromě jiných i o C4. Po přečtení tohoto, ale i dalších testů ve kterých to BMP6 schytala naplno, jsem provedení s robotizovanou převodovkou už předem zavrhoval. Spíše ze zvědavosti jsem se nechal od prodejce ukecat a protože se mi líbil konkrétní vystavený exemplář C4 Exclusive, souhlasil jsem s testovací jízdou. Dobře jsem udělal! :-) Při projížďce jsem stále čekal kdy přijde nějaká záludnost, kdy začne převodovka cukat a kdy mne to celé v nejnevhodnější chvíli na silnici vypeče. A nic. Svezení se mi líbilo a o dva týdny později jsem si onen vystavený vůz odvezl. Zatím jsem s ním absolvoval jen pár tisíc kilometrů, ale s robotizovanou převodovkou jsem se skamarádil velmi rychle. Ve světle vlastních skromných zkušeností s BMP6, musím konstatovat že mi líčení jejich hororových vlastností v tomto testu přijde jako schválnost nebo nepochopení.
To nepíši proto, abych někoho osočoval, nebo se chtěl hádat! V každém případě vyžaduje BMP6, aby s ní řidič jasně a srozumitelně komunikoval skrz plynový pedál. Ať už pro velmi (!) plynulé rozjezdy, nebo naopak na rázné zrychlené a předjíždění, nebo řazení se do mezery. Ani jedno není ve skutečnosti žádný problém, ale řidič musí citlivě respektovat logiku práce s plynem vyžadovanou touto převodovkou.
Abych to zkrátil - C4 s převodovkou BMP6 (motorizace 1.6 THP 115 kW) je v každém případě nesportovní auto pro "taxikářský" styl jízdy na kterém si dynamický řidič nepošmákne (Focus), ale pokud hledáte auto pro kultivované a komfortní ježdění, pak je skutečný projev mnohem lepší než by se z tohoto testu mohlo zdát. Dle mého soudu tuto převodovku ocení spíše rozvážný a zkušený řidič, ale o to více si C4 s touto převodovkou užije! NEBOJTE SE VYZKOUŠET!!!
24. 4. 2011 19:31
Re: Klasický automat vs. robotizovaná převodovka
Třeba Aston Martin obhajuje robotizované převodovky s tím, že jsou mnohem jednodušší konstrukčně, tedy, dle jejich slov, spolehlivější a lehčí.
20. 4. 2011 23:18
Re: Klasický automat vs. robotizovaná převodovka
Tak řekněme si to narovinu, oni ho nejspíš do nabídky zařadí, ale dokud je auto nové a neokoukané, tak chtějí vysát ze zákazníků nějaké penízky za vyšší výbavy.
Avatar - Ronault.
20. 4. 2011 18:33
Re: Design Aláááá 12 rokov stará Mazda 323F
Mne zase meho byvaleho Favorita - 4 kola, 5 dveri, 2 svetla vpredu a 2 vzadu, narazniky, uvnitr volant, sedadla, budiky... proste dvojce Favoritu
Avatar - Ronault.
20. 4. 2011 18:30
Re: dotaz na redakci
Slo o preklep, melo ram byt C4, samozrejme. A temi technologiemi, ktere v 308 nejsou myslim masazni sedadla, kontrola mrtvych uhlu, multimedia (palubni wi-fi C4 tusim nabizi) atd.