Citroën C4 1,6 THP BMP6 - Jako Jin a Jang

Citroën C4 1,6 THP BMP6 - Jako Jin a Jang

 
 

Kombinace výborného motoru s robotizovanou převodovkou rozhodně není sázka na jistotu. Jak to dopadlo v nové C4?

Nejsportovnější verze francouzského modelu nižší střední třídy je opatřena robotizovanou převodovkou prý kvůli komfortu, který si máte na palubě užívat. My po našem redakčním testu říkáme: „Ano, C4 je v tomto provedení příjemně komfortní vůz, pokud zrovna nemá řadit.“ To ale předbíháme...

Podvozek a jízda

Citroën C4 1,6 THP v námi testované výbavě Exclusive (v jiné jej Citroën ostatně ani nenabízí) vás v otázce komfortu ani na okamžik nenechá na pochybách. Už samotné usednutí do pohodlných polokožených sedaček s masážní funkcí (jemnou masáž bederní oblasti oceníte asi nejvíce v dopravní zácpě) je jasným důkazem toho, že Citroën nehodlá ze své filozofie slevit. A to je dobře, tvrdých, prkenných hatchbacků je na trhu dost.

Podvozek je naladěn opravdu spíše pro pohodlnou jízdu, občasné sportovní choutky řidiče však s přehledem zvládne. Oproti minulé generaci je zde cítit veliký krok vpřed, jednotlivé komponenty se spolu ani při dynamičtější jízdě nehádají a jediným nešvarem tak zůstává lehké vlnění spojené s občasným odskočením na nerovnostech v zatáčce. Pro potěšení z rychlé jízdy však nemá posilovač příliš pochopení a tak se k vám mnoho informací přes velký kožený volant nedostane. Naštěstí mají příplatková sedmnáctipalcová kola s pneumatikami o rozměru 225/45 v zatáčce dostatek přehledu a na přicházející nedotáčivý smyk dokáží včas upozornit. Daní za to bude občasná rána při přejezdu větších nerovností i tam, kde by se vůz na šestnáctipalcových ráfcích přes díru přenesl bez větších protestů.

Interiér

Opět musíme pochválit Citroën za provedení interiéru, jehož ergonomie i materiály jsou na absolutní špici třídy. Přístroje jsou v nové generaci klasicky v kapličce před volantem, čitelnost rychloměru však není úplně ideální – ještěže je možné si nastavit digitální zobrazení rychlosti na multifunkčním středovém panelu.

Podobně jako u některých jiných vozů i zde najdeme ukazatel stavu paliva ale i otáček složený ze čtverečků, v případě nádrže jeden dílek zastupuje 1/12 objemu a v případě otáček pak 250 min-1. Klasické ručičkové ukazatele by samozřejmě poskytovaly o poznání přesnější údaj, na čtverečky si však po čase zkrátka budete muset zvyknout.

obrázek [600 x 373]  

Šikovným nápadem (známým ze Saabů) je možnost vypnutí podsvícení tlačítek i palubní desky kromě ukazatele rychlosti – na delších cestách v noci se tak vaše oči lépe adaptují na venkovní tmu a jízda je pocitově o něco příjemnější.

Citroën C4 1,6 VTi – Francouz z Mülhausenu

Velkou devizou paluby Citroënu C4 je prostornost, zejména pak šířka v oblasti loktů jak vpředu tak vzadu. Za velkým volantem a s výhledem na přední kapotu si tak připadáte skoro jako v o třídu větším voze, nutno podotknout že cestující na zadních sedadlech také. Vysocí lidé však budou mít problémy s místem na hlavu, zejména v případě našeho testovaného kusu s velikým panoramatickým prosklením střechy.

Motor a převodovka

Konečně jsme u jádra testu, totiž u hodnocení spojení přeplňovaného benzinového motoru se šestistupňovou robotizovanou převodovkou. Hned první metry naše obavy naplňují – přeřazení na vyšší i nižší stupeň je pomalé, posádka cítí znatelné cukání a řidič se musí vyrovnat se zhruba sekundovým (!) výpadkem tahu motoru. Citlivá práce s plynovým pedálem sice projev lehce vyhladí, při razantnější akceleraci však není pomoci; škubnutí zkrátka přijít musí.

Asi nejproblematičtější je situace při řazení prvních tří převodových stupňů, kdy vám pomalost a výpadek tažné síly může způsobit nejednu peprnou dopraví situaci – to například když vyjíždíte z vedlejší silnice a automat přeřadí na dvojku přesně v okamžiku, kdy se srovnáte do jízdního pruhu a dojíždí vás rychlejší vůz – místo požadované akcelerace se tak často nechtěně podíváte velmi blízko světlometům vozu za vámi. Podobné to je i při snaze splynout s dopravní situací, rychlé reakce řidiče jsou spolehlivě degradovány rychlostí převodovky a tak vám volná mezera ve vedlejším pruhu zpravidla zase zmizí.

obrázek [300 x 228]  

Bohužel nepomáhá ani ruční řazení pádly na sloupku řízení, reakce jsou stejně mdlé. Alespoň si tak při předjíždění můžete připravit požadovaný převodový stupeň a ušetřit si dlouhý kickdown, občas pro velký úspěch prováděný nadvakrát.

Shodou okolností jsme měli během testu možnost vyzkoušet i robotizovanou převodovku ve vznětovém Peugeotu 508 a obě provedení tak porovnat. I v Peugeotu cítíte jasně nešvary robotizované převodovky, rychlost a cukání se však zdálo být mnohem lépe zvládnuté.

Škoda, výborný agregát se pod tímto automatem lehce dusí a svých 115 kW a sportovní naturel k tomu vám tak může dávkovat spíše jen po menších dávkách. To je ale vlastně dobrá zpráva alespoň pro konkurenci, protože spojení 1,6 THP se šestistupňovým manuálem a novou C4 by byla opravdu třaskavá a nebezpečně přitažlivá kombinace.

Spotřeba během testu se pohybovala kolem osmi litrů Naturalu, což je při převážně městském provozu výborná hodnota. Na dálnici je při reálné rychlosti 100 km/h na palubě příjemně ticho a příjemný je i pohled na palubní počítač – agregát na šestku točí 2250 min-1 (díky čtverečkům není odečítání moc přesné) přičemž spotřeba se ustálí pouhé tři desetiny nad pěti litry. Zrychlení na 130 km/h znamená nárůst otáček (přibližně...) na 3000 min-1 a apetit motoru vzroste na 6,8 litru. I to je však moc dobrý výsledek.

Závěr

Závěr testu je jasný; cukající automat ve spojení s jedním z nejlepších motorů, který má koncern PSA k dispozici, není nejlepší nápad a potenciál vozu trpí. I přesto je Citroën C4 velice dobré auto s velmi povedeným interiérem a kvalitou jízdy, slibovaná komfortnost automatu se však rozhodně nekoná. A za minimálně 454.900,- Kč už se zákazníkům zřejmě nebudou chtít dělat tak velké kompromisy. Nebo ano?

obrázek [600 x 328]  

Jake.auto.cz: Citroën C4 (přehled testů a dalších článků)

První cena vozu274.900,- Kč (1,4 VTi 70 kW Attraction)
První cena vozu s testovanou motorizací454.900,- Kč (1,6 THP 115 kW Exclusive)
Základní cena testovaného vozu454.900,- Kč (1,6 THP 115 kW Exclusive)
Cena testovaného vozu vč. příplatků562.400,- Kč (1,6 THP 115 kW Exclusive)

Plusy

  • Tuhá karoserie, komfortní odpružení
  • Nadprůměrná prostornost interiéru do šířky a délky
  • Velký zavazadelník
  • Dobrý kvalitativní dojem z interiéru
  • Bohatá bezpečnostní i komfortní výbava
  • Velká a dobře tvarovaná sedadla
  • Nízká spotřeba, výborný motor

Minusy

  • Rychlost přeřazení automatu
  • Vysoký práh zavazadelníku, nedělený sedák druhé řady
  • Méně místa na zadních sedadlech do výšky
  • Výhled šikmo vzad
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

Citroën C4 1,6 THP BMP6

Cena v základní výbavě: 454 900 Kč Cena v testované výbavě: 562 400 Kč

Základní výbava:Čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce s možností odpojení airbagu spolujezdce, hlavové airbagy pro první a druhou řadu sedadel, bezpečnostní pásy vpředu s pyrotechnickým předpínačem a omezovačem tahu, 3 x bezpečnostní tříbodové pásy vzadu, na krajních sedadlech s omezovačem tahu, akustická a vizuální signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů vpředu, vzadu signalizace rozepnutí bezpečnostního pásu, 5 x výškově nastavitelné opěrky hlavy, 2 x bezpečnostní úchyty ISOFIX pro upevnění dětské sedačky na krajních sedadlech druhé řady, automatické zamykání dveří a zavazadlového prostoru za jízdy (automatická deaktivace v případě dopravní nehody), ABS + EBD + EBA + samočinná aktivace výstražných světlometů při prudkém brzdění, ESP + ASR + Pomoc při rozjezdu ve svahu (Hill Start Assist), Intelligent Traction Control - ITC, Variabilní posilovač řízení, ukazatel řazení rychlostních stupňů, palubní počítač a ukazatel vnější teploty, tempomat + omezovač rychlosti, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna předních dveří se sekvenčním ovládáním a ochranou proti přiskřípnutí, elektricky ovládaná okna zadních dveří se sekvenčním ovládáním a ochranou proti přiskřípnutí, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka s integrovanými ukazateli změny směru jízdy a LED blikači, Guide me home, vnitřní zrcátko s aut. clonou, automatické rozsvícení světel, bluetooth, výškově a podélně nastavitelný volant, kožený volant, tónovaná skla, zatmavená skla zadních oken, automatická 2zonova klimatizace, klimatizovaná přihrádka spolujezdce, pylový a prachový filtr, osvětlení interiéru a zavazadlového prostoru, denní svícení, přední mlhové světlomety s funkcí přisvícení do zatáček, stěrač zadního okna, protisluneční clony s osvětlenými toaletními zrcátky pro přední sedadla, rádio RD5 s přehrávačem CD / MP3, AM/FM, RDS, přehrávač CD, 6 x repro, ovládání na volantu, audio zásuvka typu jack), lavice ve druhé řadě se sklopným opěradlem děleným v poměru 2/3 - 1/3, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, elektricky nastavitelné bederní opěrky předních sedadel s masáží, zadní parkovací asistent, středová loketní opěrka pro přední sedadla s úložným prostorem, odkládací prostory ve středové konzole, v palubní desce či v panelech předních i zadních dveří, odkládací zásuvka pod sedadlem řidiče a spolujezdce, zapalovač a popelník, 4 hliníkové disky kol, pneumatiky 205/55 R16, Pack Look - Exclusive: přední a zadní nárazník, kryty a stojky vnějších zpětných zrcátek a kliky dveří v barvě karoserie, chromovaná lišta okenního rámu, Paket Attraction: Přední mlhové světlomety s funkcí přisvícení do zatáček, rádio RD5 s přehrávačem CD / MP3 (mono-tuner, AM/FM, RDS, přehrávač CD, 6 x repro, ovládání na volantu, audio zásuvka typu jack), paket City, paket Komfort.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+13.900,-Kč), 4 hliníkové disky kol, pneumatiky 225/45 R17 (+5.900,-Kč), Paket Pohodlí (+24.900,-Kč), Paket HiFi (+34.900,-Kč), Paket Světlo (+17.900,-Kč)

USA přesune ambasádu z Tel Avivu do Jeruzaléma USA přesune ambasádu z Tel Avivu do Jeruzaléma

Washington hodlá přesunout svou ambasádu z Tel Avivu do…

Výrobce Mattoni rozšíří portfolio o středoevropské aktivity PepsiCo Výrobce Mattoni rozšíří portfolio o středoevropské aktivity PepsiCo

Karlovarské minerální vody koupí od nadnárodní…

Zetor se drží v zisku, i když prodeje traktorů klesly až o polovinu Zetor se drží v zisku, i když prodeje traktorů klesly až o polovinu

Brněnský výrobce traktorů Zetor Tractors loni hospodařil…

Glosa Jaroslava Bukovského: Korunová spravedlnost Glosa Jaroslava Bukovského: Korunová spravedlnost

Českým dovolenkářům svitla po roce opět naděje…

 
Technické údaje
Motor Citroën C4 1,6 THP BMP6
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 115 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1400 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 214
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.6 / 5.1 / 6.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 1183
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1275 / 530
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4329
b) šířka (mm): 1789
c) výška (mm): 1489
d) rozvor (mm): 2608
e) rozchod vpředu (mm): 1536
f) rozchod vzadu (mm): 1515
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):900
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Citroën C4 1,6 THP BMP6
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 5
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 2
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 6
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,85
 

Přidat názorDiskuse: Citroën C4 1,6 THP BMP6 - Jako Jin a Jang







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

 



Citroën C4 2015: Na českém trhu od 349.900 korun Citroën C4 2015: Na českém trhu od 349.900 korun

Citroën uvádí na český trh faceliftovaný model C4…

Citroën C4: Nenápadný facelift vzhledu i techniky Citroën C4: Nenápadný facelift vzhledu i techniky

Francouzská automobilka jen velmi zlehka omladila…

 



 
Porsche Cayenne S – Ferdinand měl pravdu!

TEST: Porsche Cayenne S – Ferdinand měl pravdu!

Dnes 12:51

Porsche Cayenne přijíždí ve třetí generaci a právě esko má být ze současné nabídky žádaným středobodem. Vyzkoušeli jsme jej i s celou řadou příplatkových položek.




Blesk.cz

Zafúkané Brno, zafúkané! Autobus zapadlý ve 3 cm sněhu odtlačili cestující

Zafúkané Brno, zafúkané! Autobus zapadlý ve 3 cm…

Kdepak na Brňáky s přívalem sněhu. S kalamitou z konce týdne si tady nedělali žádné vrásky. A když  bylo nejhůř,…

Další exot v Prostřeno! Markéta podává ruce jen v gumových rukavicích!

Další exot v Prostřeno! Markéta podává ruce jen v…

Se začátkem týdne na televizní obrazovky přicházejí první letošní díly kulinářské show Prostřeno. I tentokrát se…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Útočník Tecl se vrací do Slavie. V pondělí už trénoval s týmem

Útočník Tecl se vrací do Slavie. V pondělí už…

Poslední dílek skládačky Jindřicha Trpišovského už je na svém místě. O půl roku dříve se z hostování v Jablonci…

 

Reflex.cz

Prezident lhář i

Prezident lhář i "nerušit, kradu". Podívejte se na…

„Miloši, končíme.“ „Miloše, do koše...“ To byla nezapomenutelná davová skandování v listopadu 1989. A k tomu…

Kokosy na sněhu: Nigérie jede poprvé na zimní olympiádu, vysílá veselé tancující bobistky

Kokosy na sněhu: Nigérie jede poprvé na zimní…

Sportovci z Afriky jsou na zimních olympiádách vzácností. Letos se ale do Jižní Koreje chystají zástupci hned 8…