TEST Citroën C4 1,6 THP BMP6 - Jako Jin a Jang
Nejsportovnější verze francouzského modelu nižší střední třídy je opatřena robotizovanou převodovkou prý kvůli komfortu, který si máte na palubě užívat. My po našem redakčním testu říkáme: „Ano, C4 je v tomto provedení příjemně komfortní vůz, pokud zrovna nemá řadit.“ To ale předbíháme...
Podvozek a jízda
Citroën C4 1,6 THP v námi testované výbavě Exclusive (v jiné jej Citroën ostatně ani nenabízí) vás v otázce komfortu ani na okamžik nenechá na pochybách. Už samotné usednutí do pohodlných polokožených sedaček s masážní funkcí (jemnou masáž bederní oblasti oceníte asi nejvíce v dopravní zácpě) je jasným důkazem toho, že Citroën nehodlá ze své filozofie slevit. A to je dobře, tvrdých, prkenných hatchbacků je na trhu dost.
Podvozek je naladěn opravdu spíše pro pohodlnou jízdu, občasné sportovní choutky řidiče však s přehledem zvládne. Oproti minulé generaci je zde cítit veliký krok vpřed, jednotlivé komponenty se spolu ani při dynamičtější jízdě nehádají a jediným nešvarem tak zůstává lehké vlnění spojené s občasným odskočením na nerovnostech v zatáčce. Pro potěšení z rychlé jízdy však nemá posilovač příliš pochopení a tak se k vám mnoho informací přes velký kožený volant nedostane. Naštěstí mají příplatková sedmnáctipalcová kola s pneumatikami o rozměru 225/45 v zatáčce dostatek přehledu a na přicházející nedotáčivý smyk dokáží včas upozornit. Daní za to bude občasná rána při přejezdu větších nerovností i tam, kde by se vůz na šestnáctipalcových ráfcích přes díru přenesl bez větších protestů.
Interiér
Opět musíme pochválit Citroën za provedení interiéru, jehož ergonomie i materiály jsou na absolutní špici třídy. Přístroje jsou v nové generaci klasicky v kapličce před volantem, čitelnost rychloměru však není úplně ideální – ještěže je možné si nastavit digitální zobrazení rychlosti na multifunkčním středovém panelu.
Podobně jako u některých jiných vozů i zde najdeme ukazatel stavu paliva ale i otáček složený ze čtverečků, v případě nádrže jeden dílek zastupuje 1/12 objemu a v případě otáček pak 250 min-1. Klasické ručičkové ukazatele by samozřejmě poskytovaly o poznání přesnější údaj, na čtverečky si však po čase zkrátka budete muset zvyknout.
Šikovným nápadem (známým ze Saabů) je možnost vypnutí podsvícení tlačítek i palubní desky kromě ukazatele rychlosti – na delších cestách v noci se tak vaše oči lépe adaptují na venkovní tmu a jízda je pocitově o něco příjemnější.
Velkou devizou paluby Citroënu C4 je prostornost, zejména pak šířka v oblasti loktů jak vpředu tak vzadu. Za velkým volantem a s výhledem na přední kapotu si tak připadáte skoro jako v o třídu větším voze, nutno podotknout že cestující na zadních sedadlech také. Vysocí lidé však budou mít problémy s místem na hlavu, zejména v případě našeho testovaného kusu s velikým panoramatickým prosklením střechy.
Motor a převodovka
Konečně jsme u jádra testu, totiž u hodnocení spojení přeplňovaného benzinového motoru se šestistupňovou robotizovanou převodovkou. Hned první metry naše obavy naplňují – přeřazení na vyšší i nižší stupeň je pomalé, posádka cítí znatelné cukání a řidič se musí vyrovnat se zhruba sekundovým (!) výpadkem tahu motoru. Citlivá práce s plynovým pedálem sice projev lehce vyhladí, při razantnější akceleraci však není pomoci; škubnutí zkrátka přijít musí.
Asi nejproblematičtější je situace při řazení prvních tří převodových stupňů, kdy vám pomalost a výpadek tažné síly může způsobit nejednu peprnou dopraví situaci – to například když vyjíždíte z vedlejší silnice a automat přeřadí na dvojku přesně v okamžiku, kdy se srovnáte do jízdního pruhu a dojíždí vás rychlejší vůz – místo požadované akcelerace se tak často nechtěně podíváte velmi blízko světlometům vozu za vámi. Podobné to je i při snaze splynout s dopravní situací, rychlé reakce řidiče jsou spolehlivě degradovány rychlostí převodovky a tak vám volná mezera ve vedlejším pruhu zpravidla zase zmizí.
Bohužel nepomáhá ani ruční řazení pádly na sloupku řízení, reakce jsou stejně mdlé. Alespoň si tak při předjíždění můžete připravit požadovaný převodový stupeň a ušetřit si dlouhý kickdown, občas pro velký úspěch prováděný nadvakrát.
Shodou okolností jsme měli během testu možnost vyzkoušet i robotizovanou převodovku ve vznětovém Peugeotu 508 a obě provedení tak porovnat. I v Peugeotu cítíte jasně nešvary robotizované převodovky, rychlost a cukání se však zdálo být mnohem lépe zvládnuté.
Škoda, výborný agregát se pod tímto automatem lehce dusí a svých 115 kW a sportovní naturel k tomu vám tak může dávkovat spíše jen po menších dávkách. To je ale vlastně dobrá zpráva alespoň pro konkurenci, protože spojení 1,6 THP se šestistupňovým manuálem a novou C4 by byla opravdu třaskavá a nebezpečně přitažlivá kombinace.
Spotřeba během testu se pohybovala kolem osmi litrů Naturalu, což je při převážně městském provozu výborná hodnota. Na dálnici je při reálné rychlosti 100 km/h na palubě příjemně ticho a příjemný je i pohled na palubní počítač – agregát na šestku točí 2250 min-1 (díky čtverečkům není odečítání moc přesné) přičemž spotřeba se ustálí pouhé tři desetiny nad pěti litry. Zrychlení na 130 km/h znamená nárůst otáček (přibližně...) na 3000 min-1 a apetit motoru vzroste na 6,8 litru. I to je však moc dobrý výsledek.
Závěr
Závěr testu je jasný; cukající automat ve spojení s jedním z nejlepších motorů, který má koncern PSA k dispozici, není nejlepší nápad a potenciál vozu trpí. I přesto je Citroën C4 velice dobré auto s velmi povedeným interiérem a kvalitou jízdy, slibovaná komfortnost automatu se však rozhodně nekoná. A za minimálně 454.900,- Kč už se zákazníkům zřejmě nebudou chtít dělat tak velké kompromisy. Nebo ano?
První cena vozu | 274.900,- Kč (1,4 VTi 70 kW Attraction) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 454.900,- Kč (1,6 THP 115 kW Exclusive) |
Základní cena testovaného vozu | 454.900,- Kč (1,6 THP 115 kW Exclusive) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 562.400,- Kč (1,6 THP 115 kW Exclusive) |
Plusy
- Tuhá karoserie, komfortní odpružení
- Nadprůměrná prostornost interiéru do šířky a délky
- Velký zavazadelník
- Dobrý kvalitativní dojem z interiéru
- Bohatá bezpečnostní i komfortní výbava
- Velká a dobře tvarovaná sedadla
- Nízká spotřeba, výborný motor
Minusy
- Rychlost přeřazení automatu
- Vysoký práh zavazadelníku, nedělený sedák druhé řady
- Méně místa na zadních sedadlech do výšky
- Výhled šikmo vzad