Test Auto.cz

Citroën C5 Aircross 2.0 BlueHDi EAT8 – Svět se mění a Citroën s ním!

13.2. 2019
Verdikt
 

S modelem C5 Aircross přepisuje Citroën svoji historii. Namísto sedanu či kombi s plynokapalinovým odpružením je tady crossover s vinutými pružinami.

Vozy značky Citroën se vždy vyznačovaly velkou dávkou avantgardy. Postupem let výrobce sice upustil od jednoramenných volantů, strojních řízení či nezvyklého ovládání snad všeho co bylo v kabině (třeba model CX měl autorádio až za řadicí pákou – tedy zcela mimo zorné pole řidiče), avšak jednu věc si velké citroëny udržovaly až vlastně donedávna. Tou bylo plynokapalinové odpružení, u něhož obvyklou sadu tlumič-ocelová pružina nahradila soustava odpružení využívající kapaliny a dusíku. Typické takzvané „koule“ nejčastěji v zelené barvě v roli pružících jednotek má tak s citroënem spojený snad každý, kdo se zajímá o auta.

Už v poslední generaci modelu C5 však začala tato zcela výlučná, výrobně velice drahá technologii pomalu ustupovat. To když se značka rozhodla nabídnout dvě odlišné verze odpružení C5. Kromě tradičního pérování tak mohl zájemce zvolit také konvenční s vinutou pružinou a tlumičem. Strojní řízení a brzdy už tato značka také nepoužívala delší dobu (v podstatě od příchodu první generace C5 v roce 2000). Jenže přes to všechno si „cé-pětka“ udržovala punc zvláštního auta, které rozhodně nebylo zamýšleno pro masy. Těm byly určeny Passaty, Mondea či Insignie.

Všichni chtějí SUV

Nová generace modelu C5 nepřipomíná své předchůdce takřka ničím. Aby to výrobce zdůraznil, dostal vůz do názvu přídomek Aircross. Namísto sedanu či kombi tady máme SUV nebo snad crossover, jehož technika je spřízněná s jinými modely skupiny PSA. Asi nejblíže má C5 Aircross k Peugeotu 3008. Fakt, že jsou Citroëny technicky unifikované s Peugeoty, není rozhodně špatně. Vždyť i ikonický model XM sdílel podlahovou plošinu s Peugeotem 605, menší ZX (později Xsara) byly zase 306 a duo 106/Saxo se lišila ze všech dvojic „Peugeot-Citroën“ snad úplně nejméně.

V případě C5 Aircross je důležité, že minimálně po vzhledové stránce si novinka udržuje vlastní identitu. Pokud postavíte C5 Aircross vedle 3008, patrně byste vůbec nehádali, že mají něco společného. A tento dojem vás neopustí ani po usednutí do jeho kabiny. C5 Aircross si zachovává tradiční avantgardu, byť dnes již pouze po designové stránce. Jenže vzhled v zásadě prodává, takže je to vlastně dobře.

Citroën C5 Aircross jsme vyzkoušeli na českých silnicích. Jak fungují „zázračné“ tlumiče?

Na první pohled vypadá auto docela atraktivně, k čemuž ještě přispěl také oranžový lak Volcano, který vyšel na příplatek 15.500 korun. Z nabídky příplatkové výbavy testovaného vozu v nejvyšší verzi Shine se jedná o nejdražší položku. Na bocích či přesněji ve spodní části bočních dveří si nelze nevšimnout ochranných prvků karoserie Airbump. To pro případ, že byste se s vozem vydali mimo zpevněné cesty. Z části to umožňuje solidní světlá výška 230 mm. Jenže pozor, C5 Aircross má vždy poháněná pouze přední kola, čtyřkolku výrobce nenabízí. Snad aby to alespoň trochu uživatelům kompenzoval, nabídl vůz se systémem Grip Control. I v nejvyšší verzi Shine vyjde na příplatek 7.500 korun, navíc v základní verzi Live jej nemůžete mít pro změnu vůbec. Spíše než možnost zvolit některý z režimů nastavení pohonu (ve skutečnosti se jedná o režimy systému ESP/ASR), zde přijde vhod funkce Hill Assist Descent. Ovládá se tlačítkem na středovém panelu a po aktivaci můžete sjíždět i prudké svahy, na nichž si vůz udrží rychlost zvolenou na začátku sjíždění, aniž byste museli brzdit.

Výbava? Bohatá!

Jak už jsme zmínili, verze Shine je vrcholem v řadě C5 Aircross. S malým přeplňovaným tříválcem 1.2 Puretech startuje na částce 690.000 korun. S testovaným motorem 2.0 BlueHDi 180 ale stojí už 865.000 korun. Jedná se zároveň o nejdražší C5 Aircross. Standardní výbava vozu je dle očekávání bohatá. V základu tak získáte dvouzónovou samočinnou klimatizaci s čidlem kvality vzduchu AQS, jež se ovládá na dotykovém displeji, elektrické víko kufru či čalounění sedadel „mix kůže Graine šedá – látka šedá/metropolitan šedá“. Za uvedené čalounění kabiny se u nižší verze Feel připlácí 40.000korun. Pouze základní verze Live má manuální klimatizaci. Pokud čekáte, že jejím pořízením se vyhnete tlačítkům na displeji rozhraní, máte smůlu. I v tomto případě se klimatizace ovládá tímto dle našeho názoru méně vhodným způsobem.

obrázek [600 x 403]  

Při tom bohatství výbavy nás ale zarazila jedna z našeho pohledu zásadní věc. U takto drahého vozu jsme v kabině postrádali vyhřívaná přední sedadla. Dodávají se ale za příplatek, zaplatíte minimálně 9000 Kč.

Citroën C5 Aircross přijíždí na český trh. S tříválcem nové SUV stojí od 530.000 Kč

Dvoulitrové HDi má z principu velmi malé odpadní teplo a tudíž se pomaleji ohřívá, mrznout ale nebudete. Naštěstí není situace tak zlá. Ano, motor se neohřívá nejrychleji, jistě také z důvodu litinového bloku válců (menší 1.5 BlueHDi má blok motoru hliníkový), avšak Citroën na toto myslel a do systému ventilace, tedy před modul topení, vložil elektrický odporový ohřívač. Ten tak vlastně ohřívá vzduch přiváděný do systému ventilace vozidla, takže už krátce po rozjetí proudí z výdechů teplý vzduch.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Citroën C5 Aircross 2.0 BlueHDi EAT8

Cena v základní výbavě: 865 000 Kč Cena v testované výbavě: 916 500 Kč

Základní výbava:Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, zadní parkovací kamera, přední a zadní parkovací asistent, digitální přístrojový štít s možností vlastního nastavení, automatická dvouzónová klimatizace s čidlem kvality vzduchu AQS, čalounění v kombinaci kůže/látka, středová klimatizovaná a osvětlená středová konzola, stavitelná bederní opěrka řidiče (mechanicky), elektrické ovládání víka kufru s hands-free, posuvná trojice zadních sedadel, atd.

Výbava testovaného vozu:Barva karoserie „červená Volcano“ (+ 15.500,-), Citroën Connect Box – lokalizovaná asistence (+ 7.500,-), paket Park assist (+ 7.500,-), Grip Control s funkcí Hill assist descent (+ 7.500,-), náhradní dojezdové kolo (+ 3.500,-), ConnectedCAM Cittoën (+ 10.000,-)

Udělal jsem některé personální chyby, teď si dávám větší pozor, řekl Babiš Udělal jsem některé personální chyby, teď si dávám větší pozor, řekl Babiš

Vládní hnutí ANO se sešlo v neděli na celostátním sněmu,…

Charanzová povede kandidátku ANO do evropských voleb Charanzová povede kandidátku ANO do evropských voleb

Lídrem hnutí ANO do voleb do Evropského parlamentu bude…

Bydlení v Praze znovu zdražilo. Průměrný nájem se na konci loňska zvýšil na 340 korun za metr Bydlení v Praze znovu zdražilo. Průměrný nájem se na konci loňska zvýšil na 340 korun za metr

Průměrné nájemné bez poplatků v Praze na konci loňského…

 

Štítky SUV Citroën Testy

Technické údaje
Motor Citroën C5 Aircross 2.0 BlueHDi EAT8
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 130 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 211
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.3 / 4.6 / 4.9
Emise CO2:128
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 580 / 1630
Objem nádrže (l):53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1540 / 570
Rozměr pneu:235/55 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4500
b) šířka (mm): 1969
c) výška (mm): 1689
d) rozvor (mm): 2730
e) rozchod vpředu (mm): 1601
f) rozchod vzadu (mm): 1630
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):975
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 485
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Citroën C5 Aircross 2.0 BlueHDi EAT8 –…







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nový Superb je za dveřmi! Passat nejen dožene, ale v něčem i překoná Nový Superb je za dveřmi! Passat nejen dožene, ale v něčem i překoná

Prototypy modernizované Škody Superb se už v současnosti…

Oficiální příběh o FSO Polonez je lež. Giugiaro ho pro Poláky nenavrhoval Oficiální příběh o FSO Polonez je lež. Giugiaro ho pro Poláky nenavrhoval

Představení moderního liftbacku s italským designem a…

 






 
Zimní vs. letní pneumatiky v zimě: Vyvracíme mýtus jménem 7 °C! Když jsou zimáky i v zimě horší

Zimní vs. letní pneumatiky v zimě: Vyvracíme mýtus 7 °C! Když jsou zimáky i v zimě horší

Dnes 08:00

Z nezávislých testů vyplývá, že zejména na suchu fungují letní pneu lépe i v zimě. Kde je tedy pravda?




Blesk.cz

Konec bratrů! Harry s Williamem půlí domácnost i služebnictvo: Může za to Meghan

Konec bratrů! Harry s Williamem půlí domácnost i…

Napětí mezi královskými bratry a jejich neurozenými manželkami by se už měsíce dalo krájet. William a Harry už…

Pach, špína a modrá barva: Veterináři zadrželi 300 kilo závadného polského masa

Pach, špína a modrá barva: Veterináři zadrželi 300…

Byl to hnus! Bezmála 300 kilo závadného polského masa odhalili inspektoři veterinární správy spolu s celníky v…

 

iSport.cz

Jablonec řeší Trávníka. Koleno je OK, co hlava? Má trošku blok, míní Rada

Jablonec řeší Trávníka. Koleno je OK, co hlava? Má…

Trénuje s týmem a v neděli na to nejspíš vletí. Jablonecký lídr Michal Trávník se po artroskopii kolena vrací do…

Hašek po další porážce Bohemians: Sleduju klacek, který se žene korytem

Hašek po další porážce Bohemians: Sleduju klacek,…

Deset zápasů bez vítězství, pět zápasů bez vstřeleného gólu a hořký pád na čtrnácté místo. Kdyby ve FORTUNA:LIZE…

 

Reflex.cz

Marek: Česku hrozí osud Detroitu či Nokie. Automatizace výroby nahradí pracovní sílu ze střední Evropy

Marek: Česku hrozí osud Detroitu či Nokie.…

Stovky miliard korun by mohla ztratit česká ekonomika, pokud se jí nevydaří přechod k elektromobilitě. Vyplývá z…

Čínsko-vietnamská válka: Jak se do sebe pustily dva spojenecké státy tábora míru a socialismu

Čínsko-vietnamská válka: Jak se do sebe pustily dva…

Když Vietnamská lidová armáda vtrhla po sérii pohraničních incidentů do Demokratické Kampučie a svrhla obludnou…