TEST Citroën DS4 2.0 HDi Fabourg Addict – Luxus a sport v jednom
Projekt linie DS je jednoznačným úspěchem. Trojice modelů DS3, DS4 a DS5 dost možná drží celý koncern nad vodou – přestože představují jenom 15 % prodeje, generují automobilce polovinu marže. Prostřední řada DS4 vychází z klasického hatchbacku C4, ale ve skutečnosti tyto dva modely snad nemohly být odlišnější.
Rozdíl je zřejmý na první pohled. Přední partie jsou podobné, ale DS4 je zdobnější a jednoznačně hezčí. Boční pohled naznačí, že praktičnost svého sourozence nechává dé-esko stranou, tady se nehraje na litry v zavazadelníku ani přebytek prostoru na zadních sedadlech. Design je extravagantní, konzistentní a má dynamický náboj. Rozšířené blatníky a celkově zavalitější stavba karoserie koketuje s módní myšlenkou crossoverů, klesající linie střechy, krátká záď a klika maskovaná v jejich rámu se zase snaží navodit dojem třídveřového auta. Jako celek to funguje fantasticky, DS4 se ani po třech letech na trhu ještě neokoukala.
Interiér se od C4 liší o poznání méně. Palubní deska je útulně uspořádaná kolem řidiče, přístrojový štít dostal tři efektní tubusy. V noci je možné vypnout všechny ukazatele kromě ručičkového rychloměru, což při dálničních přesunech přijde vhod. Dnes již neexistující Saab nabízel ve svých autech stejnou funkci, říkal jí Night Panel. Přední sedadla jsou komfortní, mají potřebné boční vedení a mohou se pochlubit masážní funkcí. Pohodlně se sedí i vzadu, kde je místa tak akorát, ale z hlediska prostorového uspořádání není pro jízdu ve čtyřech DS4 co vytknout. Absence stahování zadních oken je v praktickém životě jenom kosmetickým nedostatkem.
Vizuální dojem u DS4 vylepšuje standardní černé čalounění stropu a efektní osvětlení interiéru bílými diodami. Standardem je také panoramatické čelní okno, které zasahuje nad hlavy předních pasažérů. Doporučujeme připlatit 19.900 Kč za multimediální systém eMyWay s navigací a velkoplošnou barevnou obrazovkou, která nahrazuje nepříliš pohledný černobílý displej základního autorádia.
Příslovečnou třešinkou na dortu je kožený paket Criollo, který nahrazuje standardní perforovanou kůži Claudia luxusním čalouněním sedadel, v kombinaci s kůží potaženou palubní deskou. Testovaný vůz navíc přidal exteriérový paket Fabourg Addict, který zahrnuje černou střechu s polepem DS a okrasné kryty zpětných zrcátek.
Doporučovat něco jenom proto, že to dobře vypadá, by ale bylo na odborném webu značně povrchní. DS4 totiž vedle designu a luxusního interiéru boduje také po technické stránce. Konstruktérům Citroënu se povedlo z jednoduché platformy vykouzlit tak skvěle jezdící auto, až se nechce věřit, že má společný základ s běžnou C4. DS4 si totiž v ničem nezadá s Alfou Romeo Giulietta nebo Fordem Focus. Kdybychom přece jenom měli najít nějaký nedostatek, pak je to nepatrná vůle zadní vlečené nápravy v příčném směru. Na ovladatelnost to ale nemá prakticky žádný vliv.
Podvozek je tuhý, díky kvalitním komponentům se ovšem přes nerovnosti nese plynulými pohyby, bez zbytečného pohupování a otravného mlácení. Co víc, v řízení je jasně cítit zpětná vazba, která ve většině moderních aut zcela chybí. Pokud vás baví řízení, Citroën DS4 vám rychle padne do ruky a překvapí svými schopnostmi.
Pod kapotou testovaného vozu se nachází dvoulitrové HDi ve své nejsilnější verzi o výkonu 120 kW. Točivý moment 340 N.m dnes patří mezi turbodieselovými dvoulitry spíše k průměru, v DS4 ovšem tento prověřený čtyřválec překvapí svou úderností. Reakce na sešlápnutí plynu jsou ostré, motor už na první podráždění předvádí své odhodlání vyrazit vpřed. Zároveň hádéíčko nepřišlo o špičkovou kultivovanost a jemný náběh točivého momentu z nízkých otáček. Přidejte ještě přesné řazení a spojku a je to jasné: jestli může existovat naftový hot hatch, tak jezdí jako Citroën DS4 2.0 HDi.
Majitele turbodieselu ale jistě zajímá také spotřeba, jinak by dal přednost turbomotoru 1.6 THP (147 kW, 265 N.m), které je mimochodem o patnáct tisíc korun levnější než dieselový dvoulitr. Navzdory solidním jízdním výkonům umí HDi jezdit i za pět litrů, dálničních 130 km/h znamená 6,5 l na 100 km a ani ostré tempo nezvýší průměr mimo rozmezí jednociferných hodnot. Převodovka má rozumně nastavené délky jednotlivých rychlostí, na šestku motor na dálnici točí zhruba 2400 min-1 a má dobře našlápnuto pro další akceleraci. Pro rychlé dálniční lety je toto auto jako stvořené, nabízí totiž vhodně odhlučněný interiér a motor nenuceně akceleruje až do tachometrových 223 km/h, kdy zasáhne omezovač otáček nastavený na čtyři tisíce (udávané maximum je 212 km/h).
Závěr
Pohledný design, kvalitní materiály, bohatá výbava, silný a úsporný motor a vyspělé jízdní vlastnosti jsou pádnými argumenty pro koupi vozu Citroën DS4. Tento stylový hatchback ovšem nešetří sebevědomím a nabízí se za peníze, které odpovídají jeho charakteru - racionálně zaměřený zákazník nemůže vedle sesterského C4 docenit jeho kvality. Jenže když máte vysoké nároky, je na celém autě zbytečným luxusem jediná věc, paket Fabourg Addict tvořený polepem střechy a zrcátek…
Nejlevnější verze modelu | 495.900 Kč (1.6 VTi/88 kW Design) |
Základ s testovaným motorem | 665.900 Kč (2.0 HDi/120 kW Style) |
Testovaný vůz s výbavou | 832.000 Kč (2.0 HDi/120 kW Sport) |
Plusy
- Působivý a originální vzhled
- Kvalitní materiály a zpracování interiéru
- Výborné odhlučnění kabiny
- Relativně nízká spotřeba
- Velmi dobré jízdní vlastnosti, ovladatelnost
- Přesné řazení, účinné brzdy
- Silný motor, odpovídající jízdní dynamika
Minusy
- Špatný výhled vzad z místa řidiče
- Temný interiér v zadní části, omezený výhled ze zadních sedadel
- Okna v zadních dveřích nejdou spustit
- Vyšší pořizovací cena
Autor: Lukáš Vaverka
Foto: Petr Homolka